Kirjoittaja Aihe: Mistä halpa ja hyvä imuri hiontapölyn poistoon?  (Luettu 1545 kertaa)

Poissa Tapani Honkanen

Tuli hankittua jonkin verran Mirkan Abranetti-hiomatarvikkeita. Hiukan on hiottavaakin, joten tuon ylimäärän ymmärtänee kun ilman tarvettakin olisi jotain hankkinut kun sai halvalla. Onhan tuommoinen hengittävä hiontataso hyvä mutta kun se pölykin pitäisi poistaa ja säilöä. Käytin vanhaa pölynimuria mutta sen ääni on kamala ja pianhan sen pölypussi saattaa tukkeutua nuin tehokkaasta hiontatuloksesta. Onhan KV:laiset rakennelleet kaikenlaisia pyörre-erottimia mutta pitäisi tuohon saumaan löytää valmista. Meidän foorumin haulla löysin ainakin 300 hakutulosta ja pianhan kyllästyin, kun oikeata ratkaisua ei tuntunut löytyvän. Onko tietoa?
Millainen on esimerkiksi tämä? https://www.puuilo.fi/Sykloni-imuri-1000W
Aiempi käyttäjänimi sepän poika

Poissa Eka Vekara

Vs: Mistä halpa ja hyvä imuri hiontapölyn poistoon?
« Vastaus #1 : 29-10-2017, 16:55:37 »
Mahtaisiko sellainen erillinen pönttö (tuhkaimuri?) olla hyvä? Tuollainen linee melko helppo tehdä itsekin ja sopivalla suodattimella saanee pölyt pysymään siellä.

https://www.kone-glans.fi/uploads/20/tuhkaimuri.jpg

Poissa peko

« Vastaus #2 : 29-10-2017, 17:05:46 »
Myrkkyähän se hiontapöly on kaikille halpisimureille, kuinka iso hionta projekti sulla on menossa? Lähinnä kannattaako ostaa romua nurkkiin pyörimään? Mulla on tommonen vanha Hiltin imuri joka toki melullaan hakkaa kyllä kaikki koti-imurit  :) mutta jaksaa pölyä kuitenkin syödä huomattavasti enemmän kun kodinkoneet. Siis jos kertakohteeseen isompaa konetta kaipaat niin turhahan sitä ostaa on, joutaahan toi lainaan.

Poissa Jippe

• Orivesi
    • Sääasema Orivesi
« Vastaus #3 : 29-10-2017, 17:22:06 »
Mulla on ebaysta ostettu pieni muovinen sykloni 20 litran pantapöntössä ja teollisuusimuri. Muuten todella hyvä mutta lähes kaikki hiontapöly menee imuriin asti. Kaikki hiontapölyä karkeampi jää pantapönttöön. Tälläistä syklonia ei kannata hankkia pelkkään hiontakäyttöön.
https://www.ebay.com/itm/High-Efficiency-Cyclone-Powder-Dust-Collector-Filter-Quality-For-Vacuums-IA1-New/152757786568?epid=588459288&hash=item239112d7c8:g:0nQAAOSwaZdZxfhK

Poissa Tapani Honkanen

« Vastaus #4 : 29-10-2017, 17:59:42 »
Akuutimpi hiontatarve on hioa vanhempiLundian laatikosto. Laatikoiden (18 kpl) etulevyt,  310 mm x 62 mm ja sen runko-osan yläpinnan ja sivut pitää hioa ja lakatakin. Yleensä tuommoiset teen Pohjola tallissa mutta sää on ollee ikävä nyt lähes puoli vuotta ja en jättäisi hommaa viime hetkeen. Jos huonolla imurilla hoitaa imuroinnin, niin sitä pölyä on joka paikassa ja imurikin on sökö.
Muuten, olen kahden vaiheilla, hionko kevyen hionnan ja lakkailen ja siklailen muutaman kerran vai hionko lakat pois ja laitan Omoa pintaan. Ongelma on tuo Lundia laatikoiden kädenkolot siinä etulevyssä. Se on ikävempi hioa syvemmälle, kun se pinta on osa kartiopintaa mikä liittyy tasopintaan kartion pohjassa.

https://www.google.fi/search?q=lundia+laatikosto&client=safari&hl=fi-fi&prmd=imvn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiMtOKVmpbXAhVDGZoKHYHIB7AQ_AUIEigB&biw=1024&bih=661
« Viimeksi muokattu: 29-10-2017, 18:03:21 kirjoittanut Tapani Honkanen »

Poissa Anssi Suortti

• Aiempi nimimerkki FormulaVee
  • Kirkkonummi
« Vastaus #5 : 29-10-2017, 18:05:19 »
Hanki mieluummin vain hyvä kone. Mulla on Festoolin CTL Midi ja se on tosi hiljainen ja tehokas imu.
- Halpa ja hyvä on yleensä eri paketeissa -

Poissa Tapani Honkanen

« Vastaus #6 : 29-10-2017, 18:13:05 »
Ottaen huomioon korkea ikäni, imurointitarpeeni, ja nuukuus, on järjetöntä esittää tuollaista vaihtoehtoa. Etkö jo tunne henkistä (epä)tasapainoani?

Paikalla Poravasara

« Vastaus #7 : 29-10-2017, 18:24:17 »
Tämän tyylistä halpis märkäimuria minä käytin remontissa, kun hioin seiniä tuolla mirkan setillä. Imuri jäi talon vanhalta omistajalta lahjoituksena ja on merkkiä parkside (taitaa olla Lidlistä ostettu) ja on jumalattoman äänekäs  :) Sisälle imurinpussi ja hyvin toimi. 3-4 pussillista hienoa hiontapölyä tuli. Suodatin menee kyllä vaihtoon hionnan jälkeen, mutta eipä nuo paljoa maksa. Imuri on vieläkin käytössä pienen muovisyklonin perässä ja hyvin pelittää 

http://www.biltema.fi/fi/Koti/Siivoaminen-ja-peseminen/Polynimuri/Marka--ja-kuivaimuri/Marka--ja-kuivaimuri-WD-120130-2000038222/

Paikalla vijama

« Vastaus #8 : 29-10-2017, 18:51:20 »
Minkä tahansa imurin hankitkin, niin työkalukäynnistys on tosi mukava. Sellainen joka pitää imurin vielä muutaman sekunnin päällä vaikka työkalu sammutataankin.
https://www.kaercher.com/fi/home-garden/monikaeyttoeimurit/maerkae-kuivaimurit/wd-3-p-16298810.html

Poissa juska

« Vastaus #9 : 29-10-2017, 19:16:21 »
Älä osta ainakaan Ein-Helliä, niillä ei tee yhtään mitään muuta kuin meteliä. Roskat pitää kaataa torveen.  :idiot2:

Kahden romun (halpis-kärsseri ja ein-helli) ostin hyvän, Starmix ISC ARD-1625. Siitä riittää imuria perikunnallekin. Jos tuntuu kalliilta niin myyt mulle vähän niitä kirjoja.  ;D

Poissa Itsok

« Vastaus #10 : 29-10-2017, 19:42:16 »
Mulla on ebaysta ostettu pieni muovinen sykloni 20 litran pantapöntössä ja teollisuusimuri. Muuten todella hyvä mutta lähes kaikki hiontapöly menee imuriin asti. Kaikki hiontapölyä karkeampi jää pantapönttöön. Tälläistä syklonia ei kannata hankkia pelkkään hiontakäyttöön.
https://www.ebay.com/itm/High-Efficiency-Cyclone-Powder-Dust-Collector-Filter-Quality-For-Vacuums-IA1-New/152757786568?epid=588459288&hash=item239112d7c8:g:0nQAAOSwaZdZxfhK

Hmm, erikoista. Minulla on Dust Commanderin sykloni Kärcherin pienimmän raksaimurin perässä ja sekä tasohiomakoneen, että nauhakoneen pöly jää pönttöön eikä mene imurille asti.

En olisi uskonut että noilla pikku sykloneilla on juurikaan eroa.

Minun vinkki on vaikka edukkain Kärcher tai vaikka Bilteman rakennusimuri. Ei ne todellakaan mitään hiljaisia ole, mutta suodattimet ja imurit kestää hiontapölyn. Hiljasuutta ja lisää tehoja ja yleistä toimivutta saa sitten rahalla ja suodatinkuluja laskettua syklonilla.

Poissa Anssi Suortti

• Aiempi nimimerkki FormulaVee
  • Kirkkonummi
« Vastaus #11 : 29-10-2017, 20:44:51 »
Ottaen huomioon korkea ikäni, imurointitarpeeni, ja nuukuus, on järjetöntä esittää tuollaista vaihtoehtoa. Etkö jo tunne henkistä (epä)tasapainoani?
En vaan ole sulla nähnyt halpoja laitteita. Sua harmittaa kuitenkin jos ostat sen "halvan ja hyvän". Katso toi mun motto alhaalta ;)
- Halpa ja hyvä on yleensä eri paketeissa -

Poissa Festool

« Vastaus #12 : 29-10-2017, 20:53:08 »
Tollanen pikkuhomma menee koti-imurillakin. Uusi pussi käyttöön ja hiontahan tapahtuu jossain pannuhuoneen kulmalla, joten poistoilmaan päätyvä hiukkanen ei sotkekaan mitään. Itse kyllä käyttäisin (ja käytän) Festoolia...

Poissa Jippe

• Orivesi
    • Sääasema Orivesi
« Vastaus #13 : 29-10-2017, 21:43:36 »

Hmm, erikoista. Minulla on Dust Commanderin sykloni Kärcherin pienimmän raksaimurin perässä ja sekä tasohiomakoneen, että nauhakoneen pöly jää pönttöön eikä mene imurille asti.

En olisi uskonut että noilla pikku sykloneilla on juurikaan eroa.

Mulla tuli ehkä hienompaa pölyä. Enimmäkseen epäkeskolla hioin maali-, lakka- ja epoksipintoja karkeuksilla 240-400.

Poissa haikavil

« Vastaus #14 : 29-10-2017, 21:55:49 »

Minun vinkki on vaikka edukkain Kärcher tai vaikka Bilteman rakennusimuri. Ei ne todellakaan mitään hiljaisia ole, mutta suodattimet ja imurit kestää hiontapölyn. Hiljasuutta ja lisää tehoja ja yleistä toimivutta saa sitten rahalla ja suodatinkuluja laskettua syklonilla.
Ja mun vinkki on että noilla ei yksikertaisesti saa kuin melua ja lämpöä aikaiseksi. Mulla oli aikasnsa tuo 60 € Kärcher kakkosimurina työmaalla, mut meni hermot jatkuvasti tukossa olevaan pölypussiin, käsikutteria ei voinut ajatellakaan käyttävänsä kun 2mm lastulla tukki pussin letkua myöten. Nyt remonttikoneena Festiool Midi, isomat sotkut siivotaan Protoolin vcp 480 e-l ac:llä. Sillä on imurtoitu puruja rintiskan yläpohjasta, putssattu pellettisilloa ja nauhahiomakoneen perässäkin se päräää hyvin vaikka lankkulattian hionnassa.

Ainiin, näistä ei kumpikaan ollut halpa  :P