Kirjoittaja Aihe: Gorilla PU-liima  (Luettu 1249 kertaa)

Paikalla Teo Pelho

• Kerava
Gorilla PU-liima
« : 30-10-2017, 15:11:18 »
Tuli Keravan mätänetistä pullo ostettua: http://www.motonet.fi/fi/tuote/606291/Gorilla-liima-SF-ruskea-60ml  Poikkeaako esin Cascob PU-liimoista ?
Mainoslupaukset on hurjat,onkohan katetta ?
Aiempi nimimerkki Viilari

Poissa jom

Vs: Gorilla PU-liima
« Vastaus #1 : 30-10-2017, 20:15:59 »
No mainokset on jenkkitavarassa jenkkityylisiä  :)
Mutta kyllä tuo ihan hyvää kamaa on, olen käyttänyt perhovavan kahvan kasauksessa. Turpoaminen on melko runsasta.
Cascosta on huonoja kokemuksia. Siinä reseptiä muutettiin joku vuosi takaperin, tehoainetta vähennettiin, ei toiminut ollenkaan. Turposi vain vähän ja jäi pehmeäksi, reklamoin ja sain vanhempaa erää tilalle. Toimi jotenkin, mutta kyllä minusta tuli gorillan käyttäjä.

Poissa Lathe

« Vastaus #2 : 30-10-2017, 20:39:33 »
Ostin tuota liimaa kaikkein pienimmän pullon mitä oli,kokeilua varten.Olen sillä kiinnittänyt muutaman kirveen varren, sekä liimannut muutamia puu osia yhteen.Olen ihan tyytyväinen liimaustulokseen,yksi koemielessä tehty liimaus on nyt ulkona testissä talven yli.Se on aika kovaa tavaraa,ainakin varoitustekstistä päätellen ja olihan siinä paketissa vielä suojakäsineetkin.Minusta se on kovasti samanlainen tuote kuin uretaanivaahto oli ennen.

Poissa tynnyri

« Vastaus #3 : 30-10-2017, 20:45:20 »
Olen siirtynyt Wurthin liimaan, puristusaika tosi  lyhyt.

Poissa Lathe

« Vastaus #4 : 30-10-2017, 21:00:15 »
Kukahan sen mahtaa valmistaa? eräs tuttu oli Wurthilla edustajana ja kertoi että sillä ei ole omaa valmistusta lainkaan.Kaikki myytävät tuotteet teetetään eri valmistajilla ja joskus toimittaja vaihtuu,vaikka tuotetta myydään samana.Lidlistä ostamani sekuntiliima oli pakattu harmaaseen muovi annosteijaan,kun liima loppui avasin annostelulaitteen ja sieltä tuli sisältä Loctiten sinivalkoinen tuubi.Eli ihan kunnon tavaraa,vaikka ei päältä nähnyt.
« Viimeksi muokattu: 30-10-2017, 21:04:18 kirjoittanut Lathe »

Poissa tynnyri

« Vastaus #5 : 31-10-2017, 10:05:41 »
Mulle ihan sama kuka tekee, puristusaika ratkaisee.

Poissa Esavi

« Vastaus #6 : 31-10-2017, 10:17:47 »

Olen siirtynyt käyttämään PU-liimojen sijasta tätä:

http://www.je-nettiverstas.fi/sahkotyokalujen-tarvikkeet/kiinnitysvalineet-liimat/puuliimat/titebond-ultimate-iii-waterproof-wood-glue.html

Saa myös Plektralta ja huomattavasti halvemmalla Axminsteriltä (vaikka muun tilauksen ohessa). Aivan ylivertainen liima. PU-liimojen kestävyysominaisuudet yhdistettynä PVA-liimojen käytettävyyteen ja säilyvyyteen.

Poissa liliana

• Valvoja
  • HOLLOLA
« Vastaus #7 : 31-10-2017, 13:14:16 »
PU-liiman tupoamisominaisuus on mielestäni sen valtti, ei ole saumojen epämääräisyydellä niin väliä. Siis tämä ihastukseni rakennusten puuaineisten seinälevyjen paikkauksessa, esim. vanhan kojerasian reiän paikkaaminen onnistuu reikäsahalla tehdyllä limpulla vaikka rakoa on vähintään sen terän paksuus. Urtsiliimalla voi myös "valaa" joitakin kiinnityksiä, ei siis vaadi välttämättä puristusta ja sauman lujuus voipi silti olla riittävä.

Tuon Titebondin esittelyssä mainittiin sen olevan PU-liimoja halvempaa. En ole vielä noin kallista PU:ta tavannut, paitsi tuo Gorilla.

Poissa kimmo_la

« Vastaus #8 : 31-10-2017, 14:01:46 »
Kyllähän pu-liimojen ohjeissakin yleensä sanotaan, että liimasauman on oltava tiukka eikä sovellu täytteeksi. Esim. tuossa Gorilla-liiman videossa tästä nimenomaan mainitaan. Osa pu-liimoista muodostaa semmoista kermavaahtoa, etten minä sillä oikein mitään täyttäisi.

Poissa Esavi

« Vastaus #9 : 31-10-2017, 14:08:38 »
PU-liiman tupoamisominaisuus on mielestäni sen valtti, ei ole saumojen epämääräisyydellä niin väliä. Siis tämä ihastukseni rakennusten puuaineisten seinälevyjen paikkauksessa, esim. vanhan kojerasian reiän paikkaaminen onnistuu reikäsahalla tehdyllä limpulla vaikka rakoa on vähintään sen terän paksuus. Urtsiliimalla voi myös "valaa" joitakin kiinnityksiä, ei siis vaadi välttämättä puristusta ja sauman lujuus voipi silti olla riittävä.

Tuon Titebondin esittelyssä mainittiin sen olevan PU-liimoja halvempaa. En ole vielä noin kallista PU:ta tavannut, paitsi tuo Gorilla.

Toki aina oikea liima oikeaan kohteeseen. Minulla liimaukset ovat olleet ulkokäyttöön tulleita tai muuten kosteuskestävyyttä vaativissa puuosissa. Viimeksi liimasin kesällä paikkapaloja hirsiseinään. Laho puuaines jyrsimellä pois, kolosta neliskanttinen taltalla ja paikkapala liimalla kiinni. Tämä Titebondin liima ei todellakaan turpoa, vaan ennemminkin valuu raosta pois. Sen takia sillä ei kannata liimata muita, kuin tiiviisti yhteen sopivia paloja. Minun tarpeisiin sopii paremmin, kuin hyvin: ei turpoa, myrkytön ja sauman ominaisuudet vastaavat PU-liimalla liimattua saumaa. Liima ei jämähdä purkkiin parissa kuukaudessa.

Poissa liliana

• Valvoja
  • HOLLOLA
« Vastaus #10 : 31-10-2017, 14:14:37 »
Totta, liimasauman tapituksen tulee olla tiukka, jos se on rasitukselle joutuva liitos vrt. huonekalut, mutta Tuollaiset seinien pikku paikkailut eivät yleensä joudu tönimistä pahemmalle rasitukselle. Olen joskus joutunut tuollaisen paikan irroittamaan, ei se sahaamatta irronnut.

PU-liimoissa on myös todella suuriakin eroja.