Kirjoittaja Aihe: Hirsitalon eristäminen  (Luettu 4231 kertaa)

Poissa Eka Vekara

Vs: Hirsitalon eristäminen
« Vastaus #90 : 06-11-2017, 09:43:45 »

Halvalla saa muovia ja lasivillaa. Puukuidusta ja ilmasulusta joutuu maksamaan lisää
Investointi tulevaisuuteen?

Itse näen asian niin, että pyrkiä terveelliseen kokonaisedullisuuteen. Se tarkoittaa, ettei tehdä kategorisia yleisääntöjä, tyyliin "puukuitu on parempi kuin lasivilla", vaan optimoidaan kukin rakenne erikseen. Hengittävässä seinässä puukuitueriste on ihan must, mutta taas alapohjassa siitä ei ole välttämättä mitään hyötyä. Ts. satsataan rahaa sinne, missä se tuottaa eniten laatua niin talon kuin asukkaankin kannalta. Tämä tie tietty tarkoittaa sitä että asioihin pitää perehtyä itse, kun ei ole varaa ostaa kaikessa sitä "parasta". 

Poissa niva

« Vastaus #91 : 06-11-2017, 10:02:41 »
Ihmettelen tuota selluvillan hintaa. Vuonna 2005 selluvilla puhallettuna seiniin ja yläpohjaan maksoi täsmälleen saman kuin lasivillapaalit tontille toimitettuna. Eli sellu oli huomattavasti halvempaa. Eikä palavillalla saa millään opilla yhtä hyvää lopputulosta kuin puhaltamalla, koska puhallettu villa täyttää kaikki kolot täydellisesti, olivatpa ne minkä kokoisia tai muotoisia hyvänsä (pl. kapeat raot, joita minulla ei ollut). Tämä selluvilla ei ollut Ekovilla-tuotemerkin tuotetta, mutta kaipa ne samaa tavaraa on. Ainakin lopputulos lämmityskulujen muodossa oli erinomainen.

Onko sitten hinnat rajusti muuttuneet?
Listoilla peitellään huonoa työn jälkeä.

Poissa miikkajo

« Vastaus #92 : 06-11-2017, 10:46:25 »
Puhallettava tavara on edullisempaa,
Vertailin tässä vain levytavaraa.

Puhallusvilla puhallettuna lienee määrästä ja kohteesta (lattia,yläpohja,seinä) riippuen jotain 30€ /m3 tasoa ?
Itse ole touhunnut vain vuokrakoneen kanssa, nykyisen projektin kanssa olen vähän kahden vaiheella...

https://www.taloon.com/puhallusvilla-ekovilla-15-35-m3-puhallettuna/EKO-PUH-15-35/dp?openGroup=267
https://www.taloon.com/puhallusvilla-ekovilla-71-m3-puhallettuna/EKO-PUH-71/dp?openGroup=267
https://www.taloon.com/isover-puhallusvilla-36-70m3/IS-KV-050-36-70/dp

Puhallustavarassa hinnaneroa lasivillaan ei näytä juuri olevan

Lattiasta kun on kyse, itsellä on vähän huonoja kokemuksia puhallustavarasta.
Painuma voi yllättää reunoilla, jos vielä laitan irtotavaraa lattiaan niin taidan laittaa seinän viereen levyn pystyyn
varmistamaan että reunat pysyy tiiviinä.

huomioitavaa että ammattilainen olisi varmaan tehnyt hyvän kerrasta :)
(tai sitten ei...)

Ihmettelen tuota selluvillan hintaa. Vuonna 2005 selluvilla puhallettuna seiniin ja yläpohjaan maksoi täsmälleen saman kuin lasivillapaalit tontille toimitettuna. Eli sellu oli huomattavasti halvempaa. Eikä palavillalla saa millään opilla yhtä hyvää lopputulosta kuin puhaltamalla, koska puhallettu villa täyttää kaikki kolot täydellisesti, olivatpa ne minkä kokoisia tai muotoisia hyvänsä (pl. kapeat raot, joita minulla ei ollut). Tämä selluvilla ei ollut Ekovilla-tuotemerkin tuotetta, mutta kaipa ne samaa tavaraa on. Ainakin lopputulos lämmityskulujen muodossa oli erinomainen.

Onko sitten hinnat rajusti muuttuneet?

Poissa Teemu

« Vastaus #93 : 06-11-2017, 10:50:42 »

Tästä olen samaa mieltä. Silloin kun tilasin villat, niin puhallettu selluvilla oli paljon halvempi kuin levytavara. Levytavarana olisi tullut kalliimmaksi jo pelkkänä materiaali ja olisi vielä pitänyt itse asentaa. Puhallettuna valmiiksi seinissä oli paljon halvempi. Puhalletussa on vielä se etu, että se sopii ja täyttää joka kolon joka levytavaralla olisi hankala ja työläs.

Poissa miikkajo

« Vastaus #94 : 06-11-2017, 11:10:19 »
Varmasti aivan ehdoton menetelmä kun uutta tehdään.
Itsellä tämä remontointi on sellaista "nurkka kerrallaan" puuhastelua niin täytyy pysyä menetelmissä
missä voi tehdä asioita vähän kerrallaan.

Sen vuoksi myös saatavuus on tosi tärkeää. Ei voi lähteä tilaamaan suuria määriä koska varastointi on mahdotonta.
Harmi sen huntonin kannalta koska materiaalina se houkuttelisi kyllä enemmän kuin nämä sanomalehtiversiot.

Tästä olen samaa mieltä. Silloin kun tilasin villat, niin puhallettu selluvilla oli paljon halvempi kuin levytavara. Levytavarana olisi tullut kalliimmaksi jo pelkkänä materiaali ja olisi vielä pitänyt itse asentaa. Puhallettuna valmiiksi seinissä oli paljon halvempi. Puhalletussa on vielä se etu, että se sopii ja täyttää joka kolon joka levytavaralla olisi hankala ja työläs.

Poissa Eka Vekara

« Vastaus #95 : 06-11-2017, 11:10:45 »

Onko tuossa se riski, että menee seinissä ajan myötä kasaan? Hieman kuin sahanpuru?

Poissa Teemu

« Vastaus #96 : 06-11-2017, 11:19:09 »

Onko tuossa se riski, että menee seinissä ajan myötä kasaan? Hieman kuin sahanpuru?

Ei. Seinävillat puhalletaan märkänä liima-aineen kanssa. Pitää muotonsa eikä vajoaa kuivuttuaan.

Poissa Anssi Suortti

• Aiempi nimimerkki FormulaVee
  • Kirkkonummi
« Vastaus #97 : 06-11-2017, 12:26:40 »
Puun oma liima-aine eli ligniini toimii liimana.
- Halpa ja hyvä on yleensä eri paketeissa -

Poissa Eka Vekara

« Vastaus #98 : 06-11-2017, 12:31:51 »
Puun oma liima-aine eli ligniini toimii liimana.

Eli puhalletaan vain märkänä ja kuivuu sitten paikoilleen?

Poissa niva

« Vastaus #99 : 06-11-2017, 12:47:49 »
Olipa liima mitä hyvänsä, niin märkäpuhallus on ykkösvaihtoehto jos tavoitellaan mahdollisimman tiivistä asennusta, joka on eristämisen a&o. Pienikin rako ja varsinkin vertikaalinen rako eristeen ja rungon välissä aiheuttaa uskomattoman kovan ilmavirtauksen rakenteessa. Omassa torpassa on apurunko, joka on 125 mm irti betonista. Apurunko koteloitiin ohuemmalla runkoleijona-levyllä. Sitten kotelot täyteen selluvillaa apurungon pintaan saakka (170 mm). Apurunko otettiin esille semmoisella rullalla, tolppien välissä villa jäi vähän koholleen. Tuli kyllä uskomaton turkki talolle! Villa kuivui 4 päivää lämpimässä kesätuulessa. Kuivan villan päälle tuulensuojalevyt. Nurkkiin laitoin vielä tervapaperin sekä selluvillan että tuulensuojalevyn päälle: 120 cm paperi kahtia taitettuna, eli 60 cm nurkasta oli kaksinkertaisesti paperoitu. Vaikka pakkasta on yli 30 astetta, nurkat on yhtä lämpimiä kuin seinätkin. Saa matkia mutta ei ole pakko  :)
Listoilla peitellään huonoa työn jälkeä.