Kirjoittaja Aihe: Puristimet liimalevyn tekoon  (Luettu 2123 kertaa)

Paikalla Japi85

Puristimet liimalevyn tekoon
« : 01-11-2017, 20:59:52 »
Onko täällä kukaan tehnyt itse/ minkälaisia sovelluksia löytyy puulevyn liimauksen puristamiseen? Ajattelin josko saisi kyseisen tarpeen ratkaistua jotenkin halvalla itse tekemällä. Ensimmäisenä mieleen tuli 2/4 pattinki + kiilat. Toinen vaihtoehto on tehdä raudasta. Sitten mielessä kävi vielä jotakin vahvaa levyä pohjana käyttävä konstruktio. Ajatuksia tai kokemuksia?

Poissa Anssi Suortti

• Aiempi nimimerkki FormulaVee
  • Kirkkonummi
Vs: Puristimet liimalevyn tekoon
« Vastaus #1 : 01-11-2017, 21:06:29 »
Riippuu käyttötarkoituksesta. Jos tarvitset yhtä kertaa varten, niin silloin 2x4 ja kiilat. Jos useasti tarvitset ja eri mitoille niin sitten teräksestä säädettävät.

Kisko pitäisi olla riittävän rankka ettei se taivu. I-palkki hyvää.

Myös vesijohtoputkesta saapi.
- Halpa ja hyvä on yleensä eri paketeissa -

Poissa Festool

« Vastaus #2 : 01-11-2017, 21:45:33 »
Kansalais/työväenopisto!

Poissa haikavil

« Vastaus #3 : 01-11-2017, 22:25:54 »
Mä ostin pari settiä näitä.
http://www.rutlands.co.uk/sp+sash-cramp-head-pack-of-4+DK6705PACK4
Osat toistaiseksi kaapissa, mutta kunhan kerkiän, teen seinälle rungon jonka voin kääntää sopivaan about 30 -30 asteen kulmaan liimauksen ajaksi. Täällä foorumilla oli ideakuvia jaossa ihan lähiaikoina.

Paikalla Japi85

« Vastaus #4 : 01-11-2017, 22:52:10 »
Kyllä tarkoitus on käyttää useammin kuin kerran. Ehkä on fiksuinta tehdä raudasta. Löytyy neliöprofiilia vahvalla seinämällä. Tarkoitus on tehdä pääasiassa n. 2cm paksua levyä niin kuinka taajaan kiskoja/ puristimia pitää tollaseen laittaa?

Toi rutlands on muuten just sopiva malli sellaseen neliöprofiiliin. Entä jos tekis noi itte niin löytyisköhän tollasia ruuveja ja muttereita jostain noihin kiristimiin?

Paikalla MaTaHa

« Vastaus #5 : 01-11-2017, 23:06:16 »
Motonetissä on trapetsitankoa metrin pätkissä, ja siihen muttereita
Aina on selvitty!!

Paikalla Japi85

« Vastaus #6 : 01-11-2017, 23:14:28 »
Kiitti, Motonetistä saa noi mitä tarvitaan. Sitte vielä kun tietäis millä välein puristusta tarvitaan.

Paikalla Japi85

« Vastaus #7 : 01-11-2017, 23:26:53 »
Mikä olis sopiva kierre, 14mm? Mikä kierre nois rutlands on? Onko noi rutlands tosiaan vaan 25mm kiskoille?

Poissa Itsok

« Vastaus #8 : 02-11-2017, 07:46:55 »
Mä ostin pari settiä näitä.
http://www.rutlands.co.uk/sp+sash-cramp-head-pack-of-4+DK6705PACK4
Osat toistaiseksi kaapissa, mutta kunhan kerkiän, teen seinälle rungon jonka voin kääntää sopivaan about 30 -30 asteen kulmaan liimauksen ajaksi. Täällä foorumilla oli ideakuvia jaossa ihan lähiaikoina.

Itse ostin joitain vastaavia pari kappaletta lisäpuristimiksi isojen levyjen tekoon ja ehkä enemmänkin pitkien kasauspuristimien tarpeeseen. On kyllä vielä kokeilematta.

Mutta kiila-lankku/levy yhdistelmää suosittelen jos tarve on hyvin vähäisitä. Vähän kun miettii ja kehittelee, niin saa kohtuullisen säädettävän paketin ihan runsaampaankin käyttöön.

Poissa Arto Ahonkivi

• Pori
    • www.facebook.com/puutyoahonkivi/
« Vastaus #9 : 02-11-2017, 08:44:01 »
Mulla on varmaankin muutama kappale noita Ruthlandsin puristimen kaltaisia, ostin Axminsteritä. Jotenkin en vaan tykänny niitä käyttää, joten on joutilaana ja myyn pois sopivasti jos Porista hakee. Silloin näkee mistä kyse ja saaraan hintakin molempia miällyttäväks.
Aikaisempi nimimerkki ArtoA  - www.facebook.com/puutyoahonkivi/

Poissa Apeli

« Vastaus #10 : 02-11-2017, 09:28:19 »
Lumilautojen rakennusryhmässä Facebookissa yks kaveri oli tehnyt tällaset puiset, vähän epäkesko vipu puristaa toiselta puolelta ja H-muotoinen hahlo liikkuu aikojen välissä. Ois helppo tehdä muokattava leveys.

Paikalla Japi85

« Vastaus #11 : 02-11-2017, 13:21:51 »
Kuinka moni täällä tekee liimalevyä käsihöylillä?

Poissa Martin Johansson

• Aiempi nimimerkki beavis
    • Vanhanajanverstas
« Vastaus #12 : 02-11-2017, 13:30:06 »
Minä  :ninja:

Poissa Jari Granroth

« Vastaus #13 : 02-11-2017, 14:08:16 »
Tuo puristimien väli on vähän palikoiden paksuudesta riippuva mutta minä olen laittanut niin tiheään että liima pursuu tasisesti koko sauman pituudelta, käytännössä noin 30 cm välein jos vaan puristimia riittää. Käytännössä olen ruuvannut kaikki saatavilla olevat puristimet (omalla pajalla).
Aiempi nimimerkki Jagr

Paikalla Japi85

« Vastaus #14 : 02-11-2017, 14:51:14 »
Olen itse ajatellut syventyä käsityömenetelmiin, joten vinkkejä otetaan vastaan vaikka nyt aluksi tuosta liimalevyn teosta. Olen Sellersin juttuja nyt seurannut jo jonkin aikaa ja hältä tuo kipinä on vähän peräisinkin.

Ps. Martin mulla on sulle se saha vielä maksamatta, hoidan tällä viikolla.