Kirjoittaja Aihe: Silmälasilinssin reunahionta  (Luettu 2000 kertaa)

Poissa massamaahinen

Vs: Silmälasilinssin reunahionta
« Vastaus #15 : 06-11-2017, 17:54:46 »
Tarvitset myös vettä jos/kun jollain muulla kuin poralla (cnc) linssejä hiot. Onko aloittajalla jotkut vanhat linssit jotka pitäs uuteen kehykseen hioa ? Paikallisessa yksityisessä optikkoliikkeessä jotka hiovat itse linssit, hiovat varmasti suht edullisesti linssit uuteen kehykseen.
Jos sulla on uudet linssit, pyöreät, joita ei ole vielä hiottu niin tarvitset kyllä valontaittomittarin jotta saat linssit asennettua siten että lasit vielä toimivatkin.
Nimimerkillä tuhansia laseja hionut.

Vesi järjestyy toki. Minulla on parit kirppikseltä löytämäni itselleni erityisen sopivat kehykset joihin haluaisin hioa linssit vanhoista laseistani. Näköni ei ole muuttunut 30 vuoteen joten kunhan pidän huolen sylinterin suunnasta ja mielellään myös keskipisteestä, pitäisi onnistua. Jos lähtisin pyöreistä varastolinsseistä, keskipiste löytyy helposti ja sylinterikin omien kokemusteni mukaan pyörittämällä linssiä. Minulla oli nimittäin pyöreillä linsseillä varustetut lasit.

Olen tiedustellut linssien hiomista monesta paikasta mutta optikot eivät sellaista tunnu enää tekevän. Pari paikkaa olen löytänyt ja hinta on satasen per silmälasit. Päivitys: 5 minuuttia sitten soitin eräälle optikolle ja kas kummaa, heillä on omat hiomalaitteet. 70 eurolla hiovat vanhoista linsseistä. Nyt pitää pohtia asiaa.

Poissa massamaahinen

« Vastaus #16 : 06-11-2017, 18:09:36 »
Niinpä, älä osta ketjun liikkeistä, kuten Nissen ja Instru, jotka ovat samaa firmaa. Specsavers, Silmäasema. Suosi yksityisiä, palvelu pelaa ja varaosia saa.

Eräs Nissen on erittäin ongelmallinen paikka myymälänhoitajan vuoksi. Keravan Specsaverilla eivät suostuneet tekemään laseja minulle koska minulla oli silmäklinikan resepti. Sanoivat ettei optikko saa tutkia sellaisen henkilön silmiä, jolla on silmäsairaus. Ei auttanut vaikka kerroin ettei minulla ole mitään silmäsairautta. Nyt silmälääkäri kirjoitti reseptiin huomautuksemn, että optikon tulee vielä tarkastaa näkö. Ilmeisesti vastaavia tapauksia on ollut muuallakin. Instru oli aikoinaan Suomen paras optikko ja sieltä sai jokseenkin mitä hyvänsä. Nykyään se on samaa luokkaa halpispaikkojen kanssa.

Poissa massamaahinen

« Vastaus #17 : 06-11-2017, 18:17:23 »
No se miksi esim. Specsavers myy edullisia laseja on ihan puhtaasti laatukysymys.

Mutta Specsavers tekee sen puhtaasti vain sillä että myyvät laadullisesti huonompaa. Miksi esim. Specsavers mainostaa (välillä) että näöntarkastuksen hinnalla silmälasit. Näöntarkastus on esim. 35€ josta alvia ei tarvi maksaa eli 0€. 35€ jää siis käteen automaattisesti. Sihen pakettiin sisältyy kehys jonka arvo Aasiassa on alle euron ja linssit maksaa euron. Eihän tolla vielä bisnestä tehdä mutta se on vain sisäänvetomarkkinointia.

Kun ei asiasta tiedä on hyvä ja helppo todeta että "olen ollu ihan tyytyväinen 100€ laseihin" kun paremmasta ei tiedä. Kalleissa laseissa myös linssien optiikka on täysin erilaista mitä halvoissa laseissa. Myös yksityisissä palvelusta kannattaa maksaa, "kun taas ketjun liikkeissä olet myyjälle vain nobody".

ps. En pahastu, tiedän faktat silmälaseista, mikä niissä maksaa ja miksi jotkut ovat halpoja :)

Kyllä laaduissa on varmasti eroa. Yhdet Specsaver:sin lasit ostin ja menivät sameaksi alle kahdessa vuodessa. Menin kauppaan takaisin ja sanoivat, että lämpötilan vaihtelut on pilanneet pinnoitteen. Sanoin, että olen käyttänyt samoin lasejani 20 vuotta eikä niistä ole pinnoitteet menneet pilalle ikinä muusta kuin mekaanisista naarmuista. Nykypinnoitteet on sellaisia sanoi myyjä.

Seuraavat lasit hain "kotimaiselta ketjulta" sielläkin oli kova puhe pinnoitteiden helposta pilaantumisesta. (noista pinnoitteista ei ole ikinä ennen puhuttu ja aina ne on kaikki lämpötilat kestäneet?!). Katselin laseja ja hinnasta tarjottiin -25% alennusta. Aikani katseltuani sanoin, että mietin asiaan ja palaan takaisin. Myyjä kaivoi tiskiltä -50% alennuskupongin ja sanoi että tätäkin voit hyödyntää jos/kun tulet takaisin. Vähän jäin ihmettelemään asiaa?!?! Ensin -25%, mutta kun asiakas on lähdössä, niin -50% tipahti ihan ilman ongelmia.  :confused: ;D

Joka tapauksessa Specsaver:ssa jäi tosi huono fiilis eikä sinne taida tulla asiaa pitkään-pitkään aikaan...

Minä en ole minkäänlaisia pinnoitteita ottanut enää 25 vuoteen. Heijastuksenestopinnoite oli aikoinaan sellainen, että lasia oli mahdoton saada puhtaaksi kun lika tarttui pinnoitteeseen. Nykyiset lasini ovat 25 vuotta vanhat ja työnantajan  kustantamat. Niissäe on karkaistut lasilinssit eli niitä voi putsata huoletta millä liinalla hyvänsä,.

Poissa tehari

Silmälasilinssin reunahionta
« Vastaus #18 : 06-11-2017, 21:12:26 »
Nykyään käytetään 99,9% muovilinssejä. Työkäyttöön (lue rapa roiskuu) linssit joissa kovapinnoite, kestää ihan hyvin. Siviiliin heijastuksenestopinnoite. Molemmat likaantuvat yhtä paljon mutta heijastuksenestopinnoitteessa lika näkyy kun taas kovapintaisessa ei niin helposti. Johtuu siitä että kovapintaisen linssin läpäisee n.90% valosta kun taas heijastuksenestolla varustetun on yli 99%.
Lasilinssin ainoa hyvä puoli on kulutuskestävyys. Sihen se sitten jääkin.
Se mistä tarjottiin 70€ niin taisi olla kuitillinen hinta...

Ps. Onko ne kirpparilta löydetyt kehykset metallia vai muovia? Jos muovia ja kovin vanhat niin saattaa olla että linssityksessä kuuluu riks raks ja poks. Muovipokat kuivuu ikääntyessään ja muuttuvat hyvin hauraiksi.

Poissa Reijo Koskinen

• Uusikaupunki
« Vastaus #19 : 06-11-2017, 21:33:43 »
Nykyään käytetään 99,9% muovilinssejä.
Se on hintakysymys, uusin yhden linssin vanhoihin kehyksiin, kysyin silloin mitä lasilinssi olisi maksanut, 200€ joten minäkin tyydyin 50€ muovilinssiin.
Ihan mukisematta linssin uusivat vanhaan kehykseen, kun mulla se toinen on sellainen erikoislinssi jota ei normaali optiikkoliikkeessä ole.
Aiempi nimimerkki rekufaari

Poissa Jarppis

« Vastaus #20 : 06-11-2017, 21:40:01 »
Kyllä taitaa mennä askartelemiseksi jos vaikka löytäisikin kirpparilta metallisangat, muoviosat menee niissäkin loppuun melko nopeasti. Mikä lienee oikea nimi, mutta linssin "focuspisteen" saaminen omalle silmälle oikeaan kohtaan itse tehden voi olla haastavaa. Tosin voi kai sitä yrittää kieroon katsellenkin tutkia maailmaa itse tehtyjen lasien läpi.  ::)

Suojalaseissa (korjauskertoimilla) on linssit ilman pinnoitteita, mutta eipä ne ole oikein kivat käyttää. Heijastamattomat olen aina itselle ottanut, enkä niitä vaihda pois. Itse en ole ikinä kokenut lasien puhtaaksi saamista ongelmaksi. Ihan normi astianpesuaine on aina toiminut riittävän hyvin runsaan veden kanssa.

Poissa massamaahinen

« Vastaus #21 : 06-11-2017, 22:30:30 »

Se mistä tarjottiin 70€ niin taisi olla kuitillinen hinta...

Tietenkin. Ei kai nyt optikkoliike kuititta mitään tee. Ja halvin löytämäni tuo on koska kaikissa muissa hinta on ollut 100 e.

Lainaus
Ps. Onko ne kirpparilta löydetyt kehykset metallia vai muovia? Jos muovia ja kovin vanhat niin saattaa olla että linssityksessä kuuluu riks raks ja poks. Muovipokat kuivuu ikääntyessään ja muuttuvat hyvin hauraiksi.

Metallisankaisia kaikki. Paitsi mitä nyt korvan yli menevä osa joka on helppo ja halpa vaihtaa.

Olen uudet lasit ostanut poikkeuksetta polyarbonaattilinsseillä, jotka kestävät paremmin ja ovat turvallisempi valinta kuin tavalliset muovilinssit.

Linssien optiset akselit saa kohdilleen helposti koska niissä laseissa, joista ne otan, ne ovat valmiiksi kohdillaan. Kun siirrän linssit suoraan uusiin kehyksiin optisten akselien muuttumatta, kaiken pitäisi olla OK.

Poissa Jarppis

« Vastaus #22 : 06-11-2017, 22:51:46 »
Metallisankaisia kaikki. Paitsi mitä nyt korvan yli menevä osa joka on helppo ja halpa vaihtaa.

Saako noita "korvaosia" irtonaisina? Miten ne saa vaihdettua, kun ne on taivutettu ja sangan metallilanka menee muovin sisään?

Poissa tehari

« Vastaus #23 : 06-11-2017, 22:56:19 »

Tietenkin. Ei kai nyt optikkoliike kuititta mitään tee. Ja halvin löytämäni tuo on koska kaikissa muissa hinta on ollut 100 e.

Olen uudet lasit ostanut poikkeuksetta polyarbonaattilinsseillä, jotka kestävät paremmin ja ovat turvallisempi valinta kuin tavalliset muovilinssit.

Linssien optiset akselit saa kohdilleen helposti koska niissä laseissa, joista ne otan, ne ovat valmiiksi kohdillaan. Kun siirrän linssit suoraan uusiin kehyksiin optisten akselien muuttumatta, kaiken pitäisi olla OK.
Tottakai tekee ilman kuittia jos on vähänkin pelisilmää.
Polykarbonaattia harvemmin missään tulee vastaan, sen optinen laatu kun ei ole mitenkään hyvää. Kerrotko miten tavallinen muovilinssi ei ole turvallinen? Polykarbonaattia kun ei käytetä oikeastaan missään enää.
Linssin optinen keskipiste muuttuu joka kerta väärään paikkaan missä sen pitäisi olla sun silmäterävälin sekä asennus-/lukukorkeuden puolesta kun siirrät linssit uuteen kehykseen ellei uusi kehys ole täysin samanlainen mikä vanhakin.
Linssit asennetaan silmäterävälin mukaan kehykseen oikealle kohdalle. Ja monitehot vielä oikealle korkeudelle. Monitehoja en suosittele hiomaan uuteen kehykseen vaikka niin voidaankin tehdä tietyissä tilanteissa.

Poissa tehari

Silmälasilinssin reunahionta
« Vastaus #24 : 06-11-2017, 22:58:10 »

Saako noita "korvaosia" irtonaisina? Miten ne saa vaihdettua, kun ne on taivutettu ja sangan metallilanka menee muovin sisään?
Siis jos sen aisan päässä oleva muovi eli aisanpää on vaihdettavissa niin sihen laitetaan tilalle uudet. Sitä lämmitetään, suoristetaan, vanha pois joko vetämällä tai sivareilla. Uus tilalle ja taivutetaan.
Jos se koko aisa on muovia ja siellä sisällä on se metalliruoto niin siitä ei muovia vaihdeta. Sillon vaihdetaa koko aisa jos uudet haluu.

Poissa tehari

« Vastaus #25 : 06-11-2017, 22:59:18 »
Se on hintakysymys, uusin yhden linssin vanhoihin kehyksiin, kysyin silloin mitä lasilinssi olisi maksanut, 200€ joten minäkin tyydyin 50€ muovilinssiin.
Ihan mukisematta linssin uusivat vanhaan kehykseen, kun mulla se toinen on sellainen erikoislinssi jota ei normaali optiikkoliikkeessä ole.
lasilinssi on kyllä about saman hintainen ku muovinenkin. Mikäs linssi sulla toisessa on?

Poissa massamaahinen

« Vastaus #26 : 07-11-2017, 00:02:13 »

Tottakai tekee ilman kuittia jos on vähänkin pelisilmää.
Polykarbonaattia harvemmin missään tulee vastaan, sen optinen laatu kun ei ole mitenkään hyvää. Kerrotko miten tavallinen muovilinssi ei ole turvallinen? Polykarbonaattia kun ei käytetä oikeastaan missään enää.
Linssin optinen keskipiste muuttuu joka kerta väärään paikkaan missä sen pitäisi olla sun silmäterävälin sekä asennus-/lukukorkeuden puolesta kun siirrät linssit uuteen kehykseen ellei uusi kehys ole täysin samanlainen mikä vanhakin.
Linssit asennetaan silmäterävälin mukaan kehykseen oikealle kohdalle. Ja monitehot vielä oikealle korkeudelle. Monitehoja en suosittele hiomaan uuteen kehykseen vaikka niin voidaankin tehdä tietyissä tilanteissa.

Kyllä sellaiselle veroitta tekevälle "pelisilmäliikkeelle" voi nopeasti koittaa ankeat ajat kun joku ilmiantaa. Jos tulee takuu- tai muita ongelmia niin olet myös omillasi ilman kuittia. Minä en koskaan teetä mitään kuititta juuri tuon vastuuasian vuoksi. Enkä kyllä ole näitä "Tarviitko kuittia?" kyselijöitäkään tavannut enää pitkiin aikoihin. Keravalla yksi rengasliike viimeksi 7 vuotta sitten. Mutta se oli viimeinen kerta kun siinä liikkeessä asioin.

Eivätkös kaikki suojalasit ole polykarbonaattia? Minulla on kolmet polykarbonaattilasit ja optinen laatu ihan OK.

Linssin asettaminen samaan optiseen aksleiin on helppo homma.  Asetetaan uudet pokat lasit vanhojen päälle ja piirretään aukon läpi viivat joita myöten hiotaan.

Poissa Jarppis

« Vastaus #27 : 07-11-2017, 07:55:52 »
Kyllä sellaiselle veroitta tekevälle "pelisilmäliikkeelle" voi nopeasti koittaa ankeat ajat kun joku ilmiantaa. Jos tulee takuu- tai muita ongelmia niin olet myös omillasi ilman kuittia. Minä en koskaan teetä mitään kuititta juuri tuon vastuuasian vuoksi. Enkä kyllä ole näitä "Tarviitko kuittia?" kyselijöitäkään tavannut enää pitkiin aikoihin. Keravalla yksi rengasliike viimeksi 7 vuotta sitten. Mutta se oli viimeinen kerta kun siinä liikkeessä asioin.

Kyllä monet "käteiskauppa" liikkeet hoitavat myös töiden & käytetyn tavaran takuu asiat. Muuten jatkuvuus katoaa... Onneksi näitäkin toimijoita vielä löytyy, niin ei tarvitse maksaa neljännestä hinnasta "siivellä olijoille".

Kuititon käteiskauppa, siinä kaikki voittavat!  O0 Tuo lausahdus nostaa hymyn monene kauppamiehen kasvoille, kun jää turha säätäminen pois.

Poissa tehari

« Vastaus #28 : 07-11-2017, 09:54:17 »

Eivätkös kaikki suojalasit ole polykarbonaattia? Minulla on kolmet polykarbonaattilasit ja optinen laatu ihan OK.

Linssin asettaminen samaan optiseen aksleiin on helppo homma.  Asetetaan uudet pokat lasit vanhojen päälle ja piirretään aukon läpi viivat joita myöten hiotaan.
Tarkoitin tuossa sitä että ne vanhat linssit hiotaan uuteen kehykseen niin sen työn voi tottakai kysästä tekeekö ilman kuittia. Takuuasioita kun ei ole noissa linssien hionnoissa uuteen kehykseen. Tai jos se kehys hajoaa kun sitä linssitetään niin liike ei ota vastuuta siitä.
Suojalasit eivät ole polykarbonaattia, vaan ihan muovia. F-luokan suojalaseissa 2mm paksu linssi (ohuimmalta kohdalta) riitää, linssi ei todellakaan mene rikki.

Tiesitkö että jos se uuden kehyksen nenäväli on eri kuin vanhassa, niin silloin jo lasien toimivuus heikkenee. Vanhojen linssien hionta uuteen kehykseen muuttaa alkuperäistä mitoitusta joka kerta, ellei kehys ole identtinen vanhan kanssa. Suosittelen hankkimaan uudet lasit, voit vaikka yllättyä miten paljon paremmin uusilla näkee. Katsos kun se näkö muuttuu pikku hiljaa ja sihen tottuu miten näkee ja kuvittelee että näkee ihan hyvin. Totuus onkin sitten jotain ihan muuta. 20 vuotta vanhat lasit, ei varmaan tarvi kertoo sen enempää että ne on kyllä tulleet tiensä päähän jo aikaa sitten...
« Viimeksi muokattu: 07-11-2017, 10:08:56 kirjoittanut tehari »

Poissa Festool

« Vastaus #29 : 07-11-2017, 12:17:13 »

Kyllä monet "käteiskauppa" liikkeet hoitavat myös töiden & käytetyn tavaran takuu asiat. Muuten jatkuvuus katoaa... Onneksi näitäkin toimijoita vielä löytyy, niin ei tarvitse maksaa neljännestä hinnasta "siivellä olijoille".

Kuititon käteiskauppa, siinä kaikki voittavat!  O0 Tuo lausahdus nostaa hymyn monene kauppamiehen kasvoille, kun jää turha säätäminen pois.

Ennen vanhaan oli kampanja: harmaa talous, musta tulevaisuus. Entäs susta...