Kirjoittaja Aihe: Ahkion aisan mitoitus?  (Luettu 1241 kertaa)

Poissa niva

  • Viestejä: 548
Vs: Ahkion aisan mitoitus?
« Vastaus #15 : 07-11-2017, 08:25:39 »
Nyt luin tuon toisen säikeen ja sen verran sanon maastossa liikkuneena, että älä lähde millään himmeliaisalla tuonne kikkailemaan. Ohutseinäinen putki kun kerran ottaa kiveen, lommahtaa ja matka on siinä. Toinen on tietysti tuo maaston kulkeminen, tuohon aikaan lumitilanne voi olla vielä melko heikko tunturissa. Sanonta ”Siperia opettaa”, ei ole kiva, kun avut on oikeasti kaukana.

Mieki luin sen. Yliperän talvessa täytyy kaiken olla varmalla pohjalla. Ei pelkästään pulkan veto vaan sekin, että jos matka loppuu muusta syystä, sinne ei voi jäädä "tuleen makaamaan". Onko aloittaja käynyt tuolla koskaan talvella? Suojapaikat on kortilla, tuuli pääsee puhaltamaan esteettä, näkyvyys voi olla heikko, jolloin tyhmänrohkea ajaa lumilipasta alas, vapaata pudotusta 5m.

Eli tuo lainaus on täyttä asiaa.
Listoilla peitellään huonoa työn jälkeä.

Poissa cdi

  • Viestejä: 470
Vs: Ahkion aisan mitoitus?
« Vastaus #16 : 07-11-2017, 13:26:57 »
 No joo mä puhun vailla mitään kokemusta,jos ei lasketa hirvimetsää.   Siellä on pulkkana  arviolta 600 mm muoviputki joka on aukaistu  ja 30x30 putkesta kehikko veto on liinalla joka kaksinkerroin leveys n 30 mm  ainakin näin kuivalla maalla hakee se helpoimman reitin ja sittenkin joskus tartuu että täytyy miesvoimin auttaa. Pulkka on kestänyt ja hyvin on kestänyt myös 4- WD mönkijäkin 10v   vaikka homma on kyllä kamalaa katsottavaa.

ps sen voi sanoa suoraan etä kaksoisaisa systeemit ei toimisi ollenkaa.....no ehkä lumella moottorikelkan perässä.
« Viimeksi muokattu: 07-11-2017, 13:30:05 kirjoittanut cdi »
Yllä on oma kapea näkemys.

Sinulla on varmaan  omasi.

Poissa otus

  • Viestejä: 1 277
Vs: Ahkion aisan mitoitus?
« Vastaus #17 : 07-11-2017, 22:30:10 »
 Toki tässä on reunaehtoina hieman hankalammat tavarat, joita pitää tuonne maastoon ja takaisin kuskata. Siksi perässä vedettävä pulkka on erilainen, kuin mitä monet perinteiset vekottimet. En nyt ala tässä tarkemmin koko tivolin sisältöä purkamaan, mutta yhteen suuntaan alle viiden km siirtymät, useamman kelkan kalusto, VHF:t, omasta takaa monipuolinen korjauskalusto hitsauskoneineen, hyvätasoinen työporukka jne. Toki, kaikkeen pitää varautua, enkä nyt ihan ensimmäistä kertaa ole hankalissa paikoissa ja haasteellisissa oloissa askaroimassa.

 Mutta, takaisin aiheeseen. Huomenissa askaroin tuon aisan jonkinlaiseksi. Teen varmaankin ahkiota kapeamman, loivan V:n muotoisen jossa topakka saranointi ahkioon. Ei siitä varmaankaan maailman parasta tahi optimaalista tule, mutta kaipa tuo asiansa ajaa.
"One good test is worth a thousand expert opinions." - Wernher von Braun.