Kirjoittaja Aihe: Venttiili  (Luettu 924 kertaa)

Poissa Arto Ahonkivi

  • Viestejä: 2 226
  • Pori
    • www.facebook.com/puutyoahonkivi/
Venttiili
« : 07-11-2017, 08:57:10 »
Mistä löytyy taulukko josta voi kattoa venttiilien kokoja, tarttis yhren imu- ja pakoventtiilin. Eikä nyt auta tiato missä koneessa vanha venttiili on ollu kii, moottori tehty -27. -26-31 noita motskareita on tehty yhteensä 1300kpl ja käytetty valmistajan omaa moottoria, tuskin ovat venttiilejä tehneet vaan ostaneet ne jostain. Varsi vajaa 9mm, lautanen 33mm ja pituus 93mm tasamilleihin pyäristettynä.
Tommone moottori kaipaa uusia venttiileitä
Aikaisempi nimimerkki ArtoA  - www.facebook.com/puutyoahonkivi/

Poissa Antti Logrén

  • Viestejä: 2 253
Vs: Venttiili
« Vastaus #1 : 07-11-2017, 09:54:33 »
Jos ei valmista venttiiliä löydy niin jostain mitoiltaa riittävän lähellä olevastak venttiilistä joku kyllä tekasee tuohon sopivan.
missä kunnossa on seetit ja venttiilin ohjurit? Ties vaikka pitääkin etsiä ylikokoventtiili jotta saa ohjurin ja seetin samalla tiukaksi.
Aikaisempi nimimerkki kkuula
Asun Vantaalla

Poissa Matti ZZJ

  • Viestejä: 2 364
Vs: Venttiili
« Vastaus #2 : 07-11-2017, 09:59:19 »
Sama ongelma on ittelläkin ollut monesti kun koittanut soveltaa jotain vakioautojen osia ihan uuteen paikkaan..

Tän löysin:
http://www.mellingengine.com/Portals/5/Valve%20Progressive%20ID%20Chart%20291-293.pdf

Tosta kun tyyppikoodilla hakee googlella niin sitten löytyy ehkä myyjiä ja että minkä koneen venttiili on kysymyksessä.
Tulokset taitaa olla kovin amerikkalaispainotteisia..

Toinen vaihtoehto ois viedä kansi jollekkin moottorikoneistamolle, niillä on varmaan kataloogit mistä löytyy venttiilien koot. Samalla voivat tehdä tarvittavat muutokset kun se korvaava venttiili tuskin suoraan sopii..

Poissa Matti ZZJ

  • Viestejä: 2 364
Vs: Venttiili
« Vastaus #3 : 07-11-2017, 10:14:59 »
https://www.carid.com/images/ferrea/products/pdf/product-catalog.pdf

Toinen kataloogi lisää ihmetelväksi.

Nuo venttiilivarret ovat nykymittapuun mukaan helvetin paksut. 8-venttiilisen turbosaapin pakoventtiili vois olla aika lähelle, ovat kans poikkeuksellisen paksuvartisia natrium-täytteen takia. Se tosin vähän rajoittaa kuinka vapaasti venttiilivartta voi lyhennellä, en äkkiseltään löytänyt kuinka pitkälle se ontto osa ulottuu.

Poissa Arto Ahonkivi

  • Viestejä: 2 226
  • Pori
    • www.facebook.com/puutyoahonkivi/
Vs: Venttiili
« Vastaus #4 : 07-11-2017, 11:00:53 »
Joo, nää nelitahtiset o mulle ihan outoja. Uuret venttiilit siihen täytyy kuitenkin laittaa ja reikä kannessa holkittaa, valurautakansi avoimella venttiilillä voi vähän aiheuttaa kulumaa. Silloin varttakin voi ohentaa ja samalla venttiilin lautasenkin saa matalemmaks, tohon aikaan on tehty vähän erilaisia venttiileitä kuten kuva kertoo. Katon linkkejä illemmalla, kiitos niistä ja moottorikoneistamolla vois poiketa jos se tiätäis sopivan venttiilin.
Aikaisempi nimimerkki ArtoA  - www.facebook.com/puutyoahonkivi/

Poissa Arto Ahonkivi

  • Viestejä: 2 226
  • Pori
    • www.facebook.com/puutyoahonkivi/
Vs: Venttiili
« Vastaus #5 : 07-11-2017, 13:20:38 »
Hain maalia ja samalla poikkesin moottorikoneistamolla, kuulemma helppo homma jos kannen saa pöytään kii. Mittaili vanhaa venttiiliä ja sano letukan venttiilin sopivan varren pualesta, lisäksi siihen on pronssisia ohjuriholkkeja korjausta varten. Sellaiset ku asentaa kanteen ni rupee kansi oleen kunnossa.
Aikaisempi nimimerkki ArtoA  - www.facebook.com/puutyoahonkivi/

Poissa pera8x

  • Viestejä: 2 253
Vs: Venttiili
« Vastaus #6 : 07-11-2017, 16:50:53 »
noita pystyy tosiaan tekeen sorvilla aika pitkälle ittekkin, jos vaan löytyy sopiva ylikokonen venttiili. mopoon joskus sorvasin mersun venttiilistä sopivan. oli ihan toimiva.

vanhoissa mersuissa on mutten kans aika paksut venttiilit. jos en ihan väärin muista, niin 10 ja 12 millin varsilla noissa vanhoissa 2v/pytty diiseleissä. moniventtiilisissä sitten huomattavasti ohkosemmilla varsilla.

Poissa Arto Ahonkivi

  • Viestejä: 2 226
  • Pori
    • www.facebook.com/puutyoahonkivi/
Vs: Venttiili
« Vastaus #7 : 08-11-2017, 08:57:16 »
No, homma muuttu pikkasen ku otin moottorin pois runkosta ja aloin purkamaan sitä. Noi venttiilit jotka o kuvassa eivät kuulu tohon koneeseen, on ilmeisesti hankittu muakattavaks siihen. Varsi on paksumpi ku alkuperäinen, yks alkuperäne venttiili tuli motskarin mukana ja se on ohemmalla varrella.
Eiköhän sellaisiakin löyry jostain. Iso yllätys oli että sylinteri näyttää olevan hyvässä kunnossa, ei pykälää ylhäällä ja mäntäkin on oikeen hyvännäköne.
Aikaisempi nimimerkki ArtoA  - www.facebook.com/puutyoahonkivi/

Poissa Teo Pelho

  • Viestejä: 4 118
  • Kerava
Vs: Venttiili
« Vastaus #8 : 08-11-2017, 10:29:03 »
Hyvää terästä venttiilit on,itsellä jostain tullut Caterpillarin venttiilinvarresta hiottu tuurna joka vaikuttaa kestävämmältä kuin kauian sakemannituurnat.
Aiempi nimimerkki Viilari

Poissa Rami Lehto

  • Viestejä: 2 650
  • Siuntio
Vs: Venttiili
« Vastaus #9 : 11-11-2017, 02:24:53 »
Pitäskö Arton rätkän kannesta olla huolissaan ettei uusi nykyteräksinen ventiili kuse seetiä risaksi? Gasosta puuttuu lyijy ja kansi on parasta 30-luvun metallia. En tiedä asiasta tarkemmin, huutelen varmuuden vuoksi.
Aiempi käyttäjätunnus rallirami

Poissa Arto Ahonkivi

  • Viestejä: 2 226
  • Pori
    • www.facebook.com/puutyoahonkivi/
Vs: Venttiili
« Vastaus #10 : 11-11-2017, 09:02:06 »
Pitäskö Arton rätkän kannesta olla huolissaan ettei uusi nykyteräksinen ventiili kuse seetiä risaksi? Gasosta puuttuu lyijy ja kansi on parasta 30-luvun metallia. En tiedä asiasta tarkemmin, huutelen varmuuden vuoksi.
Samalla vaivalla se kansi muuttuu nykypensaa kestäväks, homma oli tiarossa ku kaveripiirissä on useempi vanhan brittimotskarin omistaja. Toiset kaataa tankkiin lyijyn korviketta tankatessa, yks laittaa lisäks 2T öljyy lirauksen lisäks.
Mikä voi olla kauniimpi ääni ku pari vanhaa brittimotskarii lisää hiukan kaasua ylämäessä, varsinkin ku itte ajaa niitten takana  O0
Aikaisempi nimimerkki ArtoA  - www.facebook.com/puutyoahonkivi/