Kirjoittaja Aihe: 80A akkulaturi  (Luettu 2594 kertaa)

Poissa Eka Vekara

  • Viestejä: 545
80A akkulaturi
« : 08-11-2017, 01:43:54 »
Tällainen aprikoinnin aihe. Jos tarvitsee tehokasta 12V akkulaturia, niin voiko pienempiä akkulatureita kytkeä rinnan? Mitä siis tapahtuu jos kytkee vaikka kaksi 12V/40A laturia rinnakkain samaan akkuun

https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/10000041

Lataako akkua 80A virralla vai pärähtääkö palohälytin?

Poissa peko

  • Viestejä: 171
Vs: 80A akkulaturi
« Vastaus #1 : 08-11-2017, 07:14:29 »
Tuskin mitään ihmeempää käy, apukäynnistys toiminnolla voi murista eri taajuudella, melkoinen akusto täytyy olla jos tommosia latausvirtoja tarvitsee, vai kuormaa samalla päällä. Semmosta virran tuputustahan se lataus normaalisti.

Poissa Eka Vekara

  • Viestejä: 545
Vs: 80A akkulaturi
« Vastaus #2 : 08-11-2017, 11:10:08 »
Tuskin mitään ihmeempää käy, apukäynnistys toiminnolla voi murista eri taajuudella, melkoinen akusto täytyy olla jos tommosia latausvirtoja tarvitsee, vai kuormaa samalla päällä. Semmosta virran tuputustahan se lataus normaalisti.

Lähinnä kyse akuston pikalatauksesta aggregaatilla ja tuosta periaatteesta että toimiiko. Aggregaattihan vie jo melkoisesti polttoainetta "tyhjäkäynnillä", joten ihan pienellä virralla ei sillä kannata ladata.

Poissa pekkanf

  • Viestejä: 4 789
Vs: 80A akkulaturi
« Vastaus #3 : 08-11-2017, 14:11:40 »
Liian monta tuntematonta

1: Akkutyyppi ja miten hyvin suhtautuu varaamiseen pikalataus ei ole aina energiatehokkain vaihtehto
2: Akun kesto ja käytön kustannus vs. laitteiden kustannus
3: Yhtälö: verkkovirtageneraattori + verkkovirtalaturi ei ole välttämättä kovin energiatehokas.
4: Verkkovirta vai pienjännitesysteemi?

latureita:
https://www.victronenergy.fi/chargers

laturi-invertterit:
https://www.victronenergy.fi/inverters-chargers

Sen alta voi kurkata vaikka:
https://www.victronenergy.fi/inverters-chargers/easysolar
tai
https://www.victronenergy.fi/inverters-chargers/multi-500-va

Voi olla kuitenkin kustannustehokkain ja varmin tapa saada toimimaan pieni systeemi tarkoitukseen suunnitelluilla osilla kun satunnaisilla komponeneteilla.

Jos ajatelee satunnaista, mutta tehokasta akkujen latausta, niin jotain tälläistä:
http://www.hsaoy.com/2.1_Aggregaatit/2.1.1_Poweri/esitteet_poweri/ES_Poweri_HBT_1501_2010.pdf

Normaalit autojen ja veneiden vaihtovirtalaturit on kokolailla onnettomia tälläisessä käytössä, joten ei kannata olenkaa lähtee vertailemaan "speksjä". Appelsiinille ja meloonille ei sovi sama lippis ja ampperit on eri amppeereja.

Kannatan 80/20 sääntöä. Pääasiallinen käyttö pitää olla kunnossa ja sen varaan kannattaa mitoittaa. Sitten toissijainen käyttö/mitoitus ja ehkäpä johdotuskin kannttaa pitää erillisenä. Itse olen mieltänyt valaistuksen ja talotekniikan ensisijaiseksi, viihteet ja työkalut toissijaiseksi. Äkkiä systeemi on kovin iso ja kallis jos pitää kanskata mikroaaltouuni, liesituuletin ja joku hiustenkuivain.

Pekka

Poissa Eka Vekara

  • Viestejä: 545
Vs: 80A akkulaturi
« Vastaus #4 : 08-11-2017, 17:03:44 »
Liian monta tuntematonta

1: Akkutyyppi ja miten hyvin suhtautuu varaamiseen pikalataus ei ole aina energiatehokkain vaihtehto
2: Akun kesto ja käytön kustannus vs. laitteiden kustannus
3: Yhtälö: verkkovirtageneraattori + verkkovirtalaturi ei ole välttämättä kovin energiatehokas.
4: Verkkovirta vai pienjännitesysteemi?


Eipä tuossa tuntemattomia ollut yhtään, yksinkertainen kysymys vain. Tuo kokonaisuus on sitten toinen juttu, mutta sitä en ajatellut nyt täällä alkaa porukalla suunnittelemaan. :)

Kyse siis noin 400Ah akuston pikalatauksesta, jossa 80A latausvirta vielä varsin kohtuullinen boostaus. Ylläpitolataus on sitten erikseen.

Poissa Veli-Matti Eerola

  • Aiempi nimimerkki Elmond
  • Viestejä: 221
  • Paimio
    • Vemax
Vs: 80A akkulaturi
« Vastaus #5 : 08-11-2017, 17:10:34 »
niin voiko pienempiä akkulatureita kytkeä rinnan?

Voi kytkeä, mutta kummassakin täytyy olla pieni vastus (n. ohmin luokkaa) sarjassa.

 
Jos se toimii, älä koske siihen.

Poissa Eka Vekara

  • Viestejä: 545
Vs: 80A akkulaturi
« Vastaus #6 : 08-11-2017, 17:27:10 »
niin voiko pienempiä akkulatureita kytkeä rinnan?

Voi kytkeä, mutta kummassakin täytyy olla pieni vastus (n. ohmin luokkaa) sarjassa.

Mihin tuota tarvitaan? Sehän pudottaa latausvirran alle puoleen. 

Poissa Veli-Matti Eerola

  • Aiempi nimimerkki Elmond
  • Viestejä: 221
  • Paimio
    • Vemax
Vs: 80A akkulaturi
« Vastaus #7 : 08-11-2017, 17:36:01 »
Mihin tuota tarvitaan? Sehän pudottaa latausvirran alle puoleen.

Riippuu laturin antamasta jännitteestä, paljonko latausvirta putoaa.
Tuo vastus siksi, että kummallekin laturille tulee suunnilleen sama kuorma.

Tiivistettynä:
Jos latureissa on vakiovirtatoiminto, vastuksia ei tarvitse. Silloin kumpikin laturi syöttää saman virran.
Jos laturissa on kiinteä lähtöjännite, kuten edullisemmissa usein on, vastus tasaa kuormaa latureiden kesken. Jos laturit kytketään suoraan rinnakkain, isompijännitteinen laturi tekee valtaosan työstä, ja pienempijännitteinen syöttää vain pikkuhippusia.
Ja vaikka laturin lähtöjännitteeksi on ilmoitettu esim. 14.4 V, hyvin harvoin se todellisuudessa on tuo ilmoitettu jännite.



Jos se toimii, älä koske siihen.

Poissa Matti ZZJ

  • Viestejä: 2 369
Vs: 80A akkulaturi
« Vastaus #8 : 08-11-2017, 17:59:49 »
Mihin tuota tarvitaan? Sehän pudottaa latausvirran alle puoleen.

Riippuu laturin antamasta jännitteestä, paljonko latausvirta putoaa.
Tuo vastus siksi, että kummallekin laturille tulee suunnilleen sama kuorma.

Tiivistettynä:
Jos latureissa on vakiovirtatoiminto, vastuksia ei tarvitse. Silloin kumpikin laturi syöttää saman virran.
Jos laturissa on kiinteä lähtöjännite, kuten edullisemmissa usein on, vastus tasaa kuormaa latureiden kesken. Jos laturit kytketään suoraan rinnakkain, isompijännitteinen laturi tekee valtaosan työstä, ja pienempijännitteinen syöttää vain pikkuhippusia.
Ja vaikka laturin lähtöjännitteeksi on ilmoitettu esim. 14.4 V, hyvin harvoin se todellisuudessa on tuo ilmoitettu jännite.
Akkulaturit ovat tyypillisesti (tai aina) enemmän tai vähemmän vakiovirtatoiminnolla varustettuja. Kaksi samanlaista laturia toimii 99% todennäköisyydellä ihan ok rinnakkain.
Sitten jotkut kaksi hyvin erilaista ja eritehoista laturia niin homma ei toimi eikä siinä ole muutenkaan järkeä (tyyliin 3A älylaturi ja 20A "tavallinen" tyhmä laturi)

"älylatureilla" voi tulla jotain hämminkiä latauksen lopetuksen kanssa, mutta kun nuo laturit eivät taida kovin älykkäitä olla ja akusto on noinkin suuri niin homma toiminee ok.

Poissa Matti ZZJ

  • Viestejä: 2 369
Vs: 80A akkulaturi
« Vastaus #9 : 08-11-2017, 18:04:26 »
Ja ton kokoista akkukasaa voi tarvittaessa/hätätilassa ladata ihan hyvin vaikka hitsauskoneella.
Joku kempin pikkuinvertteri jaksaa ladata varmaan luokkaa 80-100A virralla. Tässä hommassa yleismittari ja edes auttava yleissivistys lyijyakkujen latauksesta on sitten ihan suotavaa.

Poissa pekkanf

  • Viestejä: 4 789
Vs: 80A akkulaturi
« Vastaus #10 : 08-11-2017, 20:18:11 »
Liian monta tuntematonta
....

Eipä tuossa tuntemattomia ollut yhtään, yksinkertainen kysymys vain. Tuo kokonaisuus on sitten toinen juttu, mutta sitä en ajatellut nyt täällä alkaa porukalla suunnittelemaan. :)

Kyse siis noin 400Ah akuston pikalatauksesta, jossa 80A latausvirta vielä varsin kohtuullinen boostaus. Ylläpitolataus on sitten erikseen.

Kysymys on yksinkertainen ja siihen vastaus on yksinkertainen, muttei hyödyllinen.

Kyse on kuitenkin yhtälöstä agregaatti + kohtalaisen akkukapasiteetin lataus. 12V 400Ah, sitten vielä halutaan ladata pikalatauksella ja ideana säästää polttoainetta.

Vaikea yhtälö jos ei ole kyse satunnaisesta käytöstä, eikä kovin sopiva normaalille agregaatille ja halvalle muutajalaturille, jonka speksiin ei voi luottaa. Isä osti tollaisen halvan 20A laturin, eikä se kestänyt pitkään, purettiin se, oli kauhea rytölaavu sisältä. Siinä oli joku "normaali" lataus jossa oli tyristori tasasuuntaimen perässä ja sitä ohjas trankku jänitteenjaolla - "Turbo" tms. em. tasurista suoraan ulos- huokaus. Muuntaja oli ehkä 10A n. 14V. 20A ehkä liki oikosulussa, muttei mitään tekemistä akun latauksen kanssa.

Toinen juttu on että tollainen laturi kiehuttaa akun jos et lopeta latausta ajoissa....ja jännite pitää mitata tarkasti. Katkaisujännite riippuu akun lämpötilasta noilla latausvirroilla sekä akun kemiasta. Keksisin muutakin tekemistä kun silmät tapillaan tuijottaa volttimittaria samalla kun generaattori lätkyttää vieressä.

Edelleen toinen juttu on se ettei tollainen laturi ja agregaatti toimi hyvin yhteen. Lisäksi hyötysuhde jää huonoksi.

Ne edellä heitety linkit kannattaa lukea ajatuksella.

Pekka

Poissa otus

  • Viestejä: 1 277
Vs: 80A akkulaturi
« Vastaus #11 : 08-11-2017, 20:47:40 »
 Hyvin vähän aihetta liipaten:

 Löysin taannoin hyllyn perukoilta jonkun halppisversion ylläpitolaturista. Autossa sellainen jo oli ja lykkäsin rinnalle toisen. Vielä ei ole toimintasavuja ulos tullut ja aina lohkolämmityksen yhteydessä pieni latausvirkistys on akulle annettu jo ainakin 2-3 talven ajan. En tiedä onko tuosta haittaakaan, ovatpa molemmat laturit hommissa sen sijaan että makoilisi toinen hyllyn perukoilla pölyttymässä.
"One good test is worth a thousand expert opinions." - Wernher von Braun.

Poissa Eka Vekara

  • Viestejä: 545
Vs: 80A akkulaturi
« Vastaus #12 : 08-11-2017, 21:49:27 »

Akkulaturit ovat tyypillisesti (tai aina) enemmän tai vähemmän vakiovirtatoiminnolla varustettuja. Kaksi samanlaista laturia toimii 99% todennäköisyydellä ihan ok rinnakkain.
Sitten jotkut kaksi hyvin erilaista ja eritehoista laturia niin homma ei toimi eikä siinä ole muutenkaan järkeä (tyyliin 3A älylaturi ja 20A "tavallinen" tyhmä laturi)

Koko homman pointtihan on siinä, ettei tuollaisia järeitä (80...100A) latureita saa oikein mistään järkevään hintaan. Siksi ajattelin, jos saman asian voisi hoitaa kahdella SAMANLAISELLA laturilla, niin pysyy kustannukset kurissa.

Poissa Eka Vekara

  • Viestejä: 545
Vs: 80A akkulaturi
« Vastaus #13 : 08-11-2017, 21:58:28 »
Liian monta tuntematonta
....

Eipä tuossa tuntemattomia ollut yhtään, yksinkertainen kysymys vain. Tuo kokonaisuus on sitten toinen juttu, mutta sitä en ajatellut nyt täällä alkaa porukalla suunnittelemaan. :)

Kyse siis noin 400Ah akuston pikalatauksesta, jossa 80A latausvirta vielä varsin kohtuullinen boostaus. Ylläpitolataus on sitten erikseen.

Kysymys on yksinkertainen ja siihen vastaus on yksinkertainen, muttei hyödyllinen.
...
Toinen juttu on että tollainen laturi kiehuttaa akun jos et lopeta latausta ajoissa....ja jännite pitää mitata tarkasti. Katkaisujännite riippuu akun lämpötilasta noilla latausvirroilla sekä akun kemiasta. Keksisin muutakin tekemistä kun silmät tapillaan tuijottaa volttimittaria samalla kun generaattori lätkyttää vieressä.

No on se minulle hyödyllinen. Jos täällä esittää asian laajemmin, se lähtee oitis hakoteille, kuten tuosta toisesta lauseestasi voi lukea. Tavallinen akkulaturi (ei-äly) ei kiehuta akkua lyhyissä latauksissa. Tai vaikka iso latausvirta pitkän päälle hieman kiehuttaisi, niin vesi ei ole kallista. Puheet mittarin tuijottamisesta ovat ihan mielikuvituksesi tuotetta.


Poissa pekkanf

  • Viestejä: 4 789
Vs: 80A akkulaturi
« Vastaus #14 : 08-11-2017, 22:33:28 »
Siinäpähän kokeilet. Kerro miten kävi. En minä loukkaannu jos ei neuvo kelpaa ja hulluksi hakukutaan. Sattuu olemaan kokemusta muutamasta aurinkosähkösysteemistä, generaattorista ja akun latammisesta, muttei siitä sitten sen enempää kun ei näköjään ole tarvetta ja jos kerran tiedetään paremmin.

Hyvää päivänjatkoa,
Pekka