Kirjoittaja Aihe: 80A akkulaturi  (Luettu 2609 kertaa)

Poissa Eka Vekara

  • Viestejä: 545
Vs: 80A akkulaturi
« Vastaus #15 : 08-11-2017, 22:49:12 »
Siinäpähän kokeilet. Kerro miten kävi. En minä loukkaannu jos ei neuvo kelpaa ja hulluksi hakukutaan. Sattuu olemaan kokemusta muutamasta aurinkosähkösysteemistä, generaattorista ja akun latammisesta, muttei siitä sitten sen enempää kun ei näköjään ole tarvetta ja jos kerran tiedetään paremmin.

Hyvää päivänjatkoa,
Pekka

Tarkoitus ei ole olla ilkeä. Haluan vain suunnitella järjestelmää omista näkökulmistani, kun tiedän itse parhaiten mitä tarpeita sille on. Kollektiivinen suunnittelu ei vain onnistu, kun yksi haluaa huippulaatua, toinen tehdä kaiken itse ja kolmas mitä vaan mahdollisimman halvalla. Siksi on paljon parempi keskittyä selkeisiin teknisiin yksityiskohtiin kuin kokonaisuuteen, joka on lopulta kuitenkin enemmän mielipidekysymys.

Poissa otus

  • Viestejä: 1 278
Vs: 80A akkulaturi
« Vastaus #16 : 08-11-2017, 23:42:37 »
 En väitä tietäväni kaikkea sähköstä, mutta jos kyse on "tyhmästä" laturiparista, eivät ne kai haistele akun jännitettä vaan keskittynevät toimimaan lähinnä pelkkinä muuntajina. Tällaisen laturin tarkoitus on pitää jännite sen verran korkeana, että sähkö haluaa valua akkuun päin. Ja mitä lähempänä akun jännite on laturin puskemaa jännitettä, sen alhaisemmaksi latausvirta putoaa. Tosin, taitaa näissä starttiboostereissa ja muissa möröissä olla tuo latausjännite melko korkea, jota akku ei kestäne maailman tappiin, mutta se on eri tarina.
 Pointti tässä on, että miten tällainen muuntajaan rinnastettava laturi voisi nähdä tilanteen jossa rinnalle olisi kytketty toinen samanlainen? Sähkö ei osanne siirtyä laturista toiseen, vaan se väkisinkin päätyy paikkaan jossa on alhaisin jännite, eli akkuun. Mikäli tässä ei mennä äärimmäisyyksiin, kuten starttiboosterin ja jonkun pienemmän tyhmän laturin rinnan kytkentään, en usko latureiden ottavan siipeensä jos toimivat saman akun lataamiseksi.

 Sen sijaan, mitä akku tykkää yltäkylläisyydestä? Kyllin pieni akku pissinee allensa ja ympärilleen veden kiehahtaessa ja osin vedyksi muuttuen. Jos taasen akku pystyy ottamaan kaiken hyvän vastaan, ei kai tuossa suurempia ongelmia synny. Se, latautuuko akku täyteen, on kokonaan eri juttu. Kyseessä kun ei ole astia jonne kaadetaan nestettä. Kyseessä on akkukemia, jonne pyritään saamaan aikaan varaus. Uskaltaisin tässä vaiheessa arvauksen omaisesti veikata, että laturit eivät vaurioidu, mutta akusto joko kuluu ennenaikaisesti, ja/tai ei lataudu täyteen. Viimeiset prosentit kun vaativat aikaa yllättävän paljon.

 Tässä vaiheessa esittäisin muutaman kysymyksen. Koska akussa on oma sisäinen vastus, paljonko akku hukkaa energiaa lämmöksi latauksen yhteydessä? Ja jos tämä lämpö syntyy lyhyemmässä aikayksikössä, missä kohden lämpöä on liiaksi ja alkavat eitoivotut reaktiot, kuten akkuveden kiehuminen jne.?


edit: mielestäni kyse ei ole joko/tai -vastauksesta. Tässä jos haetaan maksimaalisia latausvirtoja, samalla pissitään akun kestävyyden ja muiden pikkujuttujen päälle. On syynsä, miksei hitsausmuuntajilla tavata ladata akkuja.
« Viimeksi muokattu: 08-11-2017, 23:46:52 kirjoittanut otus »
"One good test is worth a thousand expert opinions." - Wernher von Braun.

Poissa Eka Vekara

  • Viestejä: 545
Vs: 80A akkulaturi
« Vastaus #17 : 08-11-2017, 23:59:15 »

 Sen sijaan, mitä akku tykkää yltäkylläisyydestä? Kyllin pieni akku pissinee allensa ja ympärilleen veden kiehahtaessa ja osin vedyksi muuttuen. Jos taasen akku pystyy ottamaan kaiken hyvän vastaan, ei kai tuossa suurempia ongelmia synny. Se, latautuuko akku täyteen, on kokonaan eri juttu. Kyseessä kun ei ole astia jonne kaadetaan nestettä. Kyseessä on akkukemia, jonne pyritään saamaan aikaan varaus. Uskaltaisin tässä vaiheessa arvauksen omaisesti veikata, että laturit eivät vaurioidu, mutta akusto joko kuluu ennenaikaisesti, ja/tai ei lataudu täyteen. Viimeiset prosentit kun vaativat aikaa yllättävän paljon.

 Tässä vaiheessa esittäisin muutaman kysymyksen. Koska akussa on oma sisäinen vastus, paljonko akku hukkaa energiaa lämmöksi latauksen yhteydessä? Ja jos tämä lämpö syntyy lyhyemmässä aikayksikössä, missä kohden lämpöä on liiaksi ja alkavat eitoivotut reaktiot, kuten akkuveden kiehuminen jne.?

Akun "kiehuminen" on ongelma vain, kun sitä ladataan täyteen. Jos pysytään turvallisesti tasossa 50-90% kapasiteetista, ja käytetään kuitenkin ihan akkulatureita, ei akkua saa kiehutettua pilalle. Ja jos käytössä on perinteinen lyijyakku, ei pieni nesteen poistuminen edes haittaa, kun vettä on helppo lisätä.

Ymmärtääkseni akkuvesi ei oikeasti kiehu (lämmöstä) vaan vain kuplii vedyn vapautumsen myötä, joten sitä sanotaan kiehumiseksi. Ilmiö kuitenkin ihan eri kuin vesikattilassa.

Poissa Matti ZZJ

  • Viestejä: 2 369
Vs: 80A akkulaturi
« Vastaus #18 : 09-11-2017, 08:56:48 »

 Ja jos käytössä on perinteinen lyijyakku, ei pieni nesteen poistuminen edes haittaa, kun vettä on helppo lisätä.

Ymmärtääkseni akkuvesi ei oikeasti kiehu (lämmöstä) vaan vain kuplii vedyn vapautumsen myötä, joten sitä sanotaan kiehumiseksi. Ilmiö kuitenkin ihan eri kuin vesikattilassa.
Perinteisen lyijyakun ajoittainen lataus niin että se "kiehuu" ts. kuplii on jopa eduksi.

Ja lienekkö otus huomannut mutta tässä kyseessä oli 400Ah akusto jolle 80A latausvirta ei ole vielä mikään erityisen suuri.

Kovin päätoimiseen käyttöön en noita halpis akkulatureita pistäisi, sitten jos käyttö on hyvin harvinaista tyyliin ehkä kerran vuodessa tarvii ladata möksän akut täyteen niin kustannustehokkainta on ladata autolla. Olettaen että autolla pääsee pihaan ja että auto on joku puolimoderni malli >120A luokkaa olevalla laturilla.
« Viimeksi muokattu: 09-11-2017, 09:01:01 kirjoittanut Matti ZZJ »

Poissa Eka Vekara

  • Viestejä: 545
Vs: 80A akkulaturi
« Vastaus #19 : 09-11-2017, 11:15:32 »
Kovin päätoimiseen käyttöön en noita halpis akkulatureita pistäisi,

Olen siitä hieman eri mieltä, että 130€ olisi halpislaturi. :)

Muuntaja laturina ei ole lainkaan huono, vaikka ei ehkä pärjää spekseissä älylatureille. Itse olen käyttänyt vuosikymmenet enkä koskaan saanut akkua pilalle. Eri asia, jos tarvitaan pitkäaikaista ylläpitoa, niin siinä älylaturi puoltaa paikkaana. Satunnaiseen auton akun lataamiseen tai tällaiseen akuston energiaboostaukseen muuntaja on ihan kelpo peli.

Poissa Teemu

  • Viestejä: 2 494
Vs: 80A akkulaturi
« Vastaus #20 : 09-11-2017, 11:58:08 »
Olen siitä hieman eri mieltä, että 130€ olisi halpislaturi. :)

Muuntaja laturina ei ole lainkaan huono

Jos kyseessä tuo Puuilon 129 euron värkki, se on halpislaturi kaikin puolin, paitsi hinta. Kun katsoo mitä tällaisissa on sisällä, niin siellä on muuntaja, jonkinlainen tasasuuntaaja ja pari katkaisijaa joilla voi vaikuttaa toisiojännitteeseen, valitaan toisiokäämistä vähän isompi tai pienempi ulostulo.

Poissa Matti ZZJ

  • Viestejä: 2 369
Vs: 80A akkulaturi
« Vastaus #21 : 09-11-2017, 12:32:15 »

Jos kyseessä tuo Puuilon 129 euron värkki, se on halpislaturi kaikin puolin, paitsi hinta. Kun katsoo mitä tällaisissa on sisällä, niin siellä on muuntaja, jonkinlainen tasasuuntaaja ja pari katkaisijaa joilla voi vaikuttaa toisiojännitteeseen, valitaan toisiokäämistä vähän isompi tai pienempi ulostulo.
Onhan tuo hintakin 40A laturista "halpis"

25A CTEK taitaa olla ~300-400 euroa ja senkin laadukkuudesta voi olla vielä montaa mieltä, 40A ctek on 700eur, 60A "PRO" CTEK:n laturi on sitten ~1500eur jne

Poissa Eka Vekara

  • Viestejä: 545
Vs: 80A akkulaturi
« Vastaus #22 : 09-11-2017, 13:16:13 »
Olen siitä hieman eri mieltä, että 130€ olisi halpislaturi. :)

Muuntaja laturina ei ole lainkaan huono

Jos kyseessä tuo Puuilon 129 euron värkki, se on halpislaturi kaikin puolin, paitsi hinta. Kun katsoo mitä tällaisissa on sisällä, niin siellä on muuntaja, jonkinlainen tasasuuntaaja ja pari katkaisijaa joilla voi vaikuttaa toisiojännitteeseen, valitaan toisiokäämistä vähän isompi tai pienempi ulostulo.

Jotain tuollaista, mutta riitää hyvin lyijyakun lataamiseen. Ei tule juuri sen kummapaa sähköä auton vaihtovirtalatureista ja hyvin toimivat. Ei älylaturit tuo juuri etua akun lataukseen, pl. hieman parempi hyötysuhde ja ylläpitolataus, jossa laturi kiinni akussa pitkiä aikoja. Ja 80A älylaturi on kallis.

Poissa Eka Vekara

  • Viestejä: 545
Vs: 80A akkulaturi
« Vastaus #23 : 09-11-2017, 13:19:40 »

Onhan tuo hintakin 40A laturista "halpis"

Voidaan sitten siirtyä seuravaa aiheeseen, eli mitä eroa on sanoilla halpa ja halpis. ;)

Poissa Large

  • Viestejä: 88
Vs: 80A akkulaturi
« Vastaus #24 : 09-11-2017, 18:16:46 »


...jos käyttö on hyvin harvinaista tyyliin ehkä kerran vuodessa tarvii ladata möksän akut täyteen niin kustannustehokkainta on ladata autolla.

Tai vanha Briggs&Stratton, tms. pyörittämään sitä auton laturia niin saa kompaktin bensiinikäyttöisen akkulaturin. :) Moottoreita saa parhaimmillaan ilmaiseksi eikä käytetyt auton laturitkaan kalliita ole.

Lähetetty minun H60-L04 laitteesta Tapatalkilla


Poissa KalleV

  • Viestejä: 536
Vs: 80A akkulaturi
« Vastaus #25 : 09-11-2017, 18:19:49 »


...jos käyttö on hyvin harvinaista tyyliin ehkä kerran vuodessa tarvii ladata möksän akut täyteen niin kustannustehokkainta on ladata autolla.

Tai vanha Briggs&Stratton, tms. pyörittämään sitä auton laturia niin saa kompaktin bensiinikäyttöisen akkulaturin. :) Moottoreita saa parhaimmillaan ilmaiseksi eikä käytetyt auton laturitkaan kalliita ole.

Lähetetty minun H60-L04 laitteesta Tapatalkilla

Tässä yksi esimerkki
http://www.j-pk.net/tekniikka/generaattori/

Poissa otus

  • Viestejä: 1 278
Vs: 80A akkulaturi
« Vastaus #26 : 09-11-2017, 19:02:32 »
Ja lienekkö otus huomannut mutta tässä kyseessä oli 400Ah akusto jolle 80A latausvirta ei ole vielä mikään erityisen suuri.

 Jaa, tuota en huomannutkaan. No mutta sehän muuttaa jo aika paljon. Eipä muuta kuin pari laturia rinnan ja lataamaan. Toisaalta, nythän tässä on pohdittu agrekaatin maksimaalista käyttöastetta. Entäpä jos agrekaatista ottaisi voimaa ulos suoraan tuommoiseen autoissa käytettyyn laturiin ja sillä hoitaisi akuston latauksen? Olisi jännitesäädöt ja saisi kokolailla hyvän hyötysuhteen kun jäisi kaikenmaailman jännitemuutokset pois välistä. Jos euroja ollaan upottamassa akkulaturiin, niin voisiko about samoilla kustannuksilla saada aikaiseksi muunlaisen konseptin jauhaa dinosauruksista sähköä akustoon?

edit: toimintasavuista jotta kun mainitsin ylläpitolatureista autossani. Niin pakkasilla tulee tehtyä siten että hurautan lohkolämppärin piuhan kiinni ollessa auton käyntiin ja raappaan lasit samalla kun tolppasähkö lämmittää samalla autoa. Tuossa samaan aikaan akkua lataa vielä kaksi ylläpitolaturia, eikä toimintasavuja ole mistään karannut. Samainen, erilaisten latureiden yhtäaikainen lataus tapahtuu myös kun antaa starttiapua kaapeleiden kera pulaan joutuneelle lajitoverille. Tällöin kun toinen auto on narrattu tulille, ei starttikaapeleita tule välttämättä samalla sekunnilla irti napattua vaan jälkimmäisenä startanneen auton laturia säästäen voivat molemmat autot tovin latailla yhteistuumin hyytynyttä akkua. Tuossakin homma tuntuu toimivan. Joten uskaltaisin melko toiveikkaasti jopa kannustaa kahden laturin käyttöä.
« Viimeksi muokattu: 09-11-2017, 19:06:26 kirjoittanut otus »
"One good test is worth a thousand expert opinions." - Wernher von Braun.

Poissa Matti ZZJ

  • Viestejä: 2 369
Vs: 80A akkulaturi
« Vastaus #27 : 09-11-2017, 19:39:44 »

Toisaalta, nythän tässä on pohdittu agrekaatin maksimaalista käyttöastetta. Entäpä jos agrekaatista ottaisi voimaa ulos suoraan tuommoiseen autoissa käytettyyn laturiin ja sillä hoitaisi akuston latauksen? Olisi jännitesäädöt ja saisi kokolailla hyvän hyötysuhteen kun jäisi kaikenmaailman jännitemuutokset pois välistä. Jos euroja ollaan upottamassa akkulaturiin, niin voisiko about samoilla kustannuksilla saada aikaiseksi muunlaisen konseptin jauhaa dinosauruksista sähköä akustoon?

Perinteinen auton vaihtovirtalaturi on aika sysipaska laite hyötysuhteen puolesta. Joku semikelvollinen ragekaatin generaattori on niin paljon parempi että siinä jää vielä pelivaraa haaskattavaksi ylimääräisiin jännitemuunnoksiin.

Sysipaskasta autolaturista tulikin Mieleen että päivävalojen käyttöpakko suomessa maksaa ja kuluttaa polttoainetta yllättävän paljon.

Poissa Eka Vekara

  • Viestejä: 545
Vs: 80A akkulaturi
« Vastaus #28 : 09-11-2017, 19:48:00 »

Toisaalta, nythän tässä on pohdittu agrekaatin maksimaalista käyttöastetta. Entäpä jos agrekaatista ottaisi voimaa ulos suoraan tuommoiseen autoissa käytettyyn laturiin ja sillä hoitaisi akuston latauksen? Olisi jännitesäädöt ja saisi kokolailla hyvän hyötysuhteen kun jäisi kaikenmaailman jännitemuutokset pois välistä. Jos euroja ollaan upottamassa akkulaturiin, niin voisiko about samoilla kustannuksilla saada aikaiseksi muunlaisen konseptin jauhaa dinosauruksista sähköä akustoon?

Näissä keskusteluissa on hieman se ongelma, että aletaan parin epämääräisen tiedon ja oman kuvitelman perusteella ideoimaan kysyjälle optimaalista laitteistoa, mikä menee aina ja varmasti pieleen. Käyttöasteen maksimoinnista ei ole kyse, vaan siitä, miten saa fiksusti ladattu lyhyessä ajassa paljon sähköä akustolle, kun ei käyttössä ole valtakunnan verkkoa eikä isän visaa. Aggregaatti on tuossa epäilemättä se oikea väline, mutta millainen kokonaisuus, riippuu monesta asiasta: mihin muuhun aggregaattia tarvitaan? Pitääkö olla helposti kuljetettavissa? Bensiini vs. diesel? Paloturvallisuus? Melu? jne.

Mainitsemasi auton 12V vaihtovirtalaturi + polttomoottori on toki yksi optio. Sen ongelma on vaan, että niiden hyötysuhde on melko heikko. Ts. 1kW tuotto vaatii noin 2-3kW moottoritehoa. 

 


Poissa otus

  • Viestejä: 1 278
Vs: 80A akkulaturi
« Vastaus #29 : 09-11-2017, 20:36:35 »
 Kuten tuossa aiemmin toin esille, en väitä olevani tämän(kään) aiheen ehdoton asiantuntija, tai edes intialainen sähköjumala. Vaan silti sitkeästi kiinnostavan aiheen kohdalla heittelen ideoita. Mitenkäs erilaiset polttokennot? Entä muut energiantuotantomahdollisuudet, kuten lämpö ja stirling moottori? Voisiko polttomoottorin energiaa hyödyntää tehokkaammin ottamalla vaikkapa lämpöä talteen? Muistelisin joskus Tekniikan Maailmassa olleen artikkelin jossa ideoitiin, vai oliko joku peräti kokeillut settiä missä vanha kuorma-auton moottori oli sijoitettu omakotitalon kellariin voimalaitokseksi. Löpöllä pyöri ja tuotti lämpöä siinä missä voisi kuvitella öljypolttimenkin sitä tuottavan. Mutta siinä sivussa tuotti myös sähköä. Sijoituspaikkana kellari koska näin lämpö saatiin talteen tehokkaammin.
"One good test is worth a thousand expert opinions." - Wernher von Braun.