Kirjoittaja Aihe: 80A akkulaturi  (Luettu 2593 kertaa)

Poissa Eka Vekara

  • Viestejä: 545
Vs: 80A akkulaturi
« Vastaus #30 : 09-11-2017, 21:15:07 »
Kuten tuossa aiemmin toin esille, en väitä olevani tämän(kään) aiheen ehdoton asiantuntija, tai edes intialainen sähköjumala. Vaan silti sitkeästi kiinnostavan aiheen kohdalla heittelen ideoita. Mitenkäs erilaiset polttokennot? Entä muut energiantuotantomahdollisuudet, kuten lämpö ja stirling moottori? Voisiko polttomoottorin energiaa hyödyntää tehokkaammin ottamalla vaikkapa lämpöä talteen? Muistelisin joskus Tekniikan Maailmassa olleen artikkelin jossa ideoitiin, vai oliko joku peräti kokeillut settiä missä vanha kuorma-auton moottori oli sijoitettu omakotitalon kellariin voimalaitokseksi. Löpöllä pyöri ja tuotti lämpöä siinä missä voisi kuvitella öljypolttimenkin sitä tuottavan. Mutta siinä sivussa tuotti myös sähköä. Sijoituspaikkana kellari koska näin lämpö saatiin talteen tehokkaammin.

Sähköähän nyt voi tuottaa vaikka millä, mutta kun miettii todellisen tarpeen, käytännön toteutuksen ja kustannukset, niin suurin osa idoista rapisee pois. Vety (polttokenno) lienee teknisesti toimiva, mutta mistä saa vetyä ja mitä se maksaa? Stirling moottori pitää sijoittaa lämmönlähteeseen kiinni, joten vaatii käytännössä jonkin asteisen pannuhuoneratkaisun taloon. Lisäksi noiden hyötysuhde on melko heikko.

Auton moottori on polttomoottori siinä missä aggregaattikin. En tiedä onko ideaa hankkia isoa polttomoottoria vain sen tuottaman hukkalämmön takia, jolla sitten lämmittää taloa. Luultavasti fiksumpaa on hankkia energiatehokas latausjärjestelmä ja lämmitys kokonaan erikseen. Moottori toki kannattaa sijoittaa niin, että sen tuottama lämpö otetaan jotenkin hyötykäyttöön. 

Poissa otus

  • Viestejä: 1 277
Vs: 80A akkulaturi
« Vastaus #31 : 09-11-2017, 21:57:51 »
 Kunhan vain heittelin vaihtoehtoja, kun esille tuli korkean hyötysuhteen tavoittelu. Minkälainen hyötysuhde sitten saavutetaan jos bensa jauhetaan lähinnä lämmöksi ja osin laturia pyörittäväksi voimaksi jolla saadaan 230ACV, josta se laturilla tallennetaan lyijyakkuun? Tämä lähinnä vertailua silmälläpitäen. Entä mitä muita reunaehtoja asetetaan projektille? Nähtävästi agrekaatti on jo olemassa, samoin akusto?
"One good test is worth a thousand expert opinions." - Wernher von Braun.

Poissa Eka Vekara

  • Viestejä: 545
Vs: 80A akkulaturi
« Vastaus #32 : 09-11-2017, 22:18:04 »
Kunhan vain heittelin vaihtoehtoja, kun esille tuli korkean hyötysuhteen tavoittelu. Minkälainen hyötysuhde sitten saavutetaan jos bensa jauhetaan lähinnä lämmöksi ja osin laturia pyörittäväksi voimaksi jolla saadaan 230ACV, josta se laturilla tallennetaan lyijyakkuun? Tämä lähinnä vertailua silmälläpitäen. Entä mitä muita reunaehtoja asetetaan projektille?

Eipä tuo hyötysuhde ole pienmoottoreissa koskaan hyvä. Mutta sitä olennaisempaa on kustannus/kWh, jonka mutulla arvaisin olevan parhaan pienessä diesel-aggregaatissa ja sen perään asennetussa tuollaisessa tehokkassa laturissa. Tämä osin siksi, että löpö maksaa vain 60% bensan hinnasta ja diesel on moottorina vääntävämpi, jolloin tarvittava teho irtoaa jo pienemmillä kierroksilla. Sopivasti optimoituna akusto olisi siis täynnä jo 2-3h käytön jälkeen, nopeamminkin jos latausvirtaa nostaa.

Jos omaa 12V aggregaattia lähtisi rakentamaan, niin pieni diesel + 150A auton laturi voisi olla hyvä lähtökohta. Siinä vaan tulee vastaan se tosiasia, että aurinkosähköjärjestelmän kaverina on hyvä olla joku 230V aggregaatti ihan sähkötyökoneita varten. Kannattaako siis hankkia kahta eri moottoria?

Poissa pekkanf

  • Viestejä: 4 789
Vs: 80A akkulaturi
« Vastaus #33 : 10-11-2017, 07:03:23 »
....
Jos omaa 12V aggregaattia lähtisi rakentamaan, niin pieni diesel + 150A auton laturi voisi olla hyvä lähtökohta.

Väärin. Normaalit auton laturit soveltuvat lähinnä starttiakun ylläpitolataukseen, vähän paremmat muuhunkin mutta huonollalla hyötysuhteella.



Siinä vaan tulee vastaan se tosiasia, että aurinkosähköjärjestelmän kaverina on hyvä olla joku 230V aggregaatti ihan sähkötyökoneita varten. Kannattaako siis hankkia kahta eri moottoria?

Katsoitoko edes ekan sivun kolmannen viesin linkin:
http://www.hsaoy.com/2.1_Aggregaatit/2.1.1_Poweri/esitteet_poweri/ES_Poweri_HBT_1501_2010.pdf

GENERAATTORI, josta tulee ulos 2*12V 2*25A ja 230VAC 1500W

Löytyy em. Hollolan sähköstä myös dieseleitä, jos tarve on jatkuvampaa.








Poissa TakametsänTravolta

  • Entinen nimimerkki joonaspee
  • Viestejä: 77
Vs: 80A akkulaturi
« Vastaus #34 : 10-11-2017, 07:56:47 »
http://www.hydrocell.fi/polttokennot/efoy-pro-polttokennot/

siinä olis savuton ja äänetön laturi. mahtaa olla halpoja.

Poissa Eka Vekara

  • Viestejä: 545
Vs: 80A akkulaturi
« Vastaus #35 : 10-11-2017, 08:46:29 »

Väärin. Normaalit auton laturit soveltuvat lähinnä starttiakun ylläpitolataukseen, vähän paremmat muuhunkin mutta huonollalla hyötysuhteella.

Katsoitoko edes ekan sivun kolmannen viesin linkin:
http://www.hsaoy.com/2.1_Aggregaatit/2.1.1_Poweri/esitteet_poweri/ES_Poweri_HBT_1501_2010.pdf

Mulla on normaali auton vihtovirtalaturi hoitanut autoni akun varauksen lähes aina, joten en nyt tiedä miten se niin huono siihen tarkoituskeen on.

Enpä huomannut tuota linkkiä. lähinnä nipun niitä kalliita Victron-linkkejä. Ihan fiksu vaihtoehto tuokin, joskin vain 50A ja bensakäyttöinen.

 

Poissa Eka Vekara

  • Viestejä: 545
Vs: 80A akkulaturi
« Vastaus #36 : 10-11-2017, 08:48:47 »
http://www.hydrocell.fi/polttokennot/efoy-pro-polttokennot/

siinä olis savuton ja äänetön laturi. mahtaa olla halpoja.

Tuohan noiden erikoisratkaisujen yleinen ongelma, että vaikka teknisesti hienoja, niin kustannukset karkaavat tee-se-itse-ihmisen ulottumattomiin.

Poissa peko

  • Viestejä: 171
Vs: 80A akkulaturi
« Vastaus #37 : 10-11-2017, 11:06:22 »
Vielä tota suurta lataus määrää ihmettelen, laskea en osaa eikä oikein kiinnostakkaan, mutta omaa kokemusta akkujen latauksesta 200 A akkuja 25 Cetekillä niitä latailen talvella agrekaatilla niin ei siinä koskaan ole edes tuntia "täysillä" virtaa mennyt kun jo vaihtaa kesymmälle syötölle. Liekö laturin älytoimintaa vai onko mulla vaan vähemmän purettu akusto, jos tommosta 40A laturia itselle ajattelisin niin sehän olisi alta puolituntia  maximit käytössä, sittenhän se puutuu päiväkausien latailuksi jos oikeasti täyteen haluaisi.
Jos hyvän ja halvan haluaa niin esimerkiksi tosta https://www.jn-solar.fi/fi/laturit/21-ctek-mxs-25-laturi.html ja nettiä selaamalla jostakin löytyy vielä jonkun kympin halvempana ilman sitä virtalähde ominaisuutta, sittenhän oli jo se sun tarjoilema "halpis" . Jolla varmaankin jo yhdelläkin hienosti pärjää, sen toisen hinnalla ostaa jo 100l bensaa.

Poissa pekkanf

  • Viestejä: 4 789
Vs: 80A akkulaturi
« Vastaus #38 : 10-11-2017, 11:15:35 »
Mulla on normaali auton vihtovirtalaturi hoitanut autoni akun varauksen lähes aina, joten en nyt tiedä miten se niin huono siihen tarkoituskeen on.

Autossa on starttiakku jota ei käytetä samoin kun mökkikäytössä. Varaustasot ovat eri. Energiamäärät ovat eri. Skaalaa auton akku 40-60Ah ja autolaturin 100A 50% hyötysuhteella sinun 400Ah akuun ja sykliseen käyttöön, niin ehkä huomaat ongelman.

Enpä huomannut tuota linkkiä. lähinnä nipun niitä kalliita Victron-linkkejä. Ihan fiksu vaihtoehto tuokin, joskin vain 50A ja bensakäyttöinen.

Jos olisit lukenut edes pari niistä Victron linkeistä, niin tietästi mitä on tarjolla ja mikä logiikka niissä on. Pienellä lukemisella olisit löytänyt ihan hyödyllistä tietoa, mutta koska ei kelpaa niin en lähde referoimaan.

Akun lataus noilla virroilla vaan ei ole niin helppoa että 50% tyhjästä 2h ja sitten se on 100% täynnä. Eikä kroonisesta alivarauksesta johtuvan sulfatoitumisen hoito toimi kiehuttamisella.

Ja takuulla saat jatkossakin polttokenno, autolaturi, oikosulkumoottori+rikkiratttoni ohjeita kun et osaa kertoa kertoa riittävästi oikeesta tarpeesta, joten sitten tästä tulee tälläistä päätöntä sekoilua.

Viihdyttäväähän tämä on.

Koska joku voi lukea tätä ketjua ihan tositarkoituksessa, niin tuossa olisi alan paras linkkikokelma pienistä generaattoreista suomeksi, joka edes jotenkin vastaa niihin kymyksiin joita suviuunot ei osaa edes kysyä:
http://www.hsaoy.com/4_APUA/index.htm

Se kannattaa lukea. Huolella. Sillä pääsee edes oikeelle hehtaarille. Monesti nää optivoivat menee kalenterikuukauden huti maanviljelyksessäkin.

Ja jos sormi vaan lipsuu ohi linkeistä, eikä lukeminen onnistu, niin ehkä tämä kaavio selittää Bensa/diesel kysystä pienellä generaattorilla:
http://www.hsaoy.com/4_APUA/Polttoaineenkulutus/PAKM_Bensiini_vs_diesel_4kVA.pdf

Akujenkin sielunelämään kannattaa tutustua tolla Ah määrällä, mutta eipä siitä tällä kertaa enempää.

Pekka
« Viimeksi muokattu: 10-11-2017, 11:19:40 kirjoittanut pekkanf »

Poissa Eka Vekara

  • Viestejä: 545
Vs: 80A akkulaturi
« Vastaus #39 : 11-11-2017, 19:45:10 »
Vielä tota suurta lataus määrää ihmettelen, laskea en osaa eikä oikein kiinnostakkaan, mutta omaa kokemusta akkujen latauksesta 200 A akkuja 25 Cetekillä niitä latailen talvella agrekaatilla niin ei siinä koskaan ole edes tuntia "täysillä" virtaa mennyt kun jo vaihtaa kesymmälle syötölle. Liekö laturin älytoimintaa vai onko mulla vaan vähemmän purettu akusto, jos tommosta 40A laturia itselle ajattelisin niin sehän olisi alta puolituntia  maximit käytössä, sittenhän se puutuu päiväkausien latailuksi jos oikeasti täyteen haluaisi.

Latausmäärä tai akuston koko ei tässä ole nyt olennainen vaan suuruusluokka. Jos saa akkuihin menemään tuon 80A 3h ajan, niin se on 240Ahx12V = n 1kW x 3h = n.3kWh. (Luvut laskennallisia ilman häviöitä) Saman energiamäärän saa toki talteen muullakin tavoin, mutta koska aggregaatissa (polttomoottorissa) on on melko suuri kulutus jo tyhjäkäynnillä, on sekä taloudellista että käytännöllistä pyörittää sitä mahdollisimman vähän aikaa.


Poissa pekkanf

  • Viestejä: 4 789
Vs: 80A akkulaturi
« Vastaus #40 : 12-11-2017, 00:12:12 »
Pääpiirteissään noin...mutta syteemiä kannata mitoittaa noin, koska ei mene riittävän lähelle sitten oikeesti.


1. Akku ei ole liki 100% hyötysuhteella toimiva varasto. Täyteen varatusta akusta hävii pikkuhiljaa varausta, mutta keskitytään nyt oleelisempaan.

Kun akkua varataan, niin latausjännite on korkeampi kun purettaessa.

Päätellen sinun antamista arvoista kyseessä on normaali avoin lyijyakku ja voit lisätä vettä, eli latauksessa 2,40V - 2,45V kennojännite (12V akulla 14,4 - 14,7 V). Sillä akku menee melko täyteen, muttei kannata pidempään kiehuttaa eli ei mee tota vauhtia aivan täyten, vaan jos halutaan liki 100% varaus, niin latausjännitetä pitää laskea ja se jatkaa latausaikaa. Vaihtoehdot on jättää akku aliladatuksi tai tehdä vetyä. Molemmissa ongelmansa.

Latauksen hyötysuhde riippuu myös latauksen suuruudesta ja lämpötilasta. Linkissä lisätietoja, mm. taulukko #4.
http://batteryuniversity.com/learn/article/charging_the_lead_acid_battery

Eli joudut laskemaan ensimmäiseen vaiheen latauksen tehon n. 14,6V jännitteellä. Sillä saa noin 80% täyteen ja sitten kannattaa laskea latausjännitettä.


2. Akun kapasiteetti riipuu paitsi kapasiteetista, myös virrasta jolla sitä puretaan. Tyypillisesti mitä suuremalla virralla puretaan, niin sitä vähemmän kapasiteettia on käytettävissä. Tosin se ei ole yleensä ongelma tälläisissä systeemeissä. Aurinkosähkösysteemit on usein mitoitettu C10 mitoituksella eli 10h purulla loppujännite olis 1,8v per kenno (12V akulla lopussa jännite on 10,8 V).  Aivan tähän asti ei kannata putkaa usein. Eli 400Ah akulla tämä oli 40A purkausvirta. Akusta löytyy hieman enemmän kapasiteettia jos puretaan pienemmällä virralla ja vähemmän kapasiteettia suuremmalla purkausvirralla.


3. Harvoja lyjyakkuja voi purkaa jatkuvasti yli 30% nimelliskapasiteetista.
Taulukko #3
http://batteryuniversity.com/learn/article/lead_based_batteries


Kannattaa laskeskella vaikka likimääräisestikkin, ei kannata olla liian optimistinen ja unohtaa oleellisia asioita. Jos pysyy normaalialueella, niinsilloin ei tarvii kapasiteettilaskennassa ottaa huomioon lämpötiloja jne. lillukanvarsia.

Pekka

Poissa peko

  • Viestejä: 171
Vs: 80A akkulaturi
« Vastaus #41 : 12-11-2017, 00:39:27 »
Ne sun akuthan on ekan talven jälkeen entiset tommosella käytöllä ja lisäksi ei ne lataannu mitenkään sillä sun haaveilemalla 80A kolmea tuntia. Kunnollisia paneeleita joilla saa sen lopun ladattua kun ei ole kulutusta, mutta ei niitä silti noin raskaasti kannata purkaa, mulla oli aiemmin vesiakut ja pyrin käyttämään noin 10% korkeintaan kestivätkin monta vuotta kunnes yksi kovempi purku löi ne kerrasta vaihtoon.