Kirjoittaja Aihe: Peruskoulun käsityö - mikä neuvoksi?  (Luettu 1214 kertaa)

Poissa Janne Kärkkäinen

• Ylöjärvi
Vs: Peruskoulun käsityö - mikä neuvoksi?
« Vastaus #1 : 10-11-2017, 11:19:00 »
Minun puukäsityöinnostuksen ja ennen muuta motivaation vei liki 30 vuodeksi peruskoulun puukäsityöluokan tylsät työkalut ja opettaja, jota koko homma ei kiinnostanut. Nyt innostus ja motivaatio on palannut ja siihen olen tyytyväinen. Voin sanoa osaavani nyt kunnostaa puukäsityökalut sekä pitää ne kunnossa, se on aivan oleellinen osa koko harrastusta.
Aiempi nimimerkki Janne-K

Poissa liliana

• Valvoja
  • HOLLOLA
« Vastaus #2 : 10-11-2017, 11:33:25 »
Taitaa murkkuikäisten poikien keskittyminen itse asiaan hieman häiriintyä, kun luokassa on muutakin mielenkiintoista vieressä istumassa.
Hieman koulumaailmaa vierestä seuranneena, olen ollut havaitsevinani, että valinnaisaineryhmiä on huomattavasti vähemmän  kuin aiempina vuosina, siis kiinnostavuus liene jo todella kadonnut.

Poissa Festool

« Vastaus #3 : 10-11-2017, 12:35:53 »
Taitaa murkkuikäisten poikien keskittyminen itse asiaan hieman häiriintyä, kun luokassa on muutakin mielenkiintoista vieressä istumassa.
Hieman koulumaailmaa vierestä seuranneena, olen ollut havaitsevinani, että valinnaisaineryhmiä on huomattavasti vähemmän  kuin aiempina vuosina, siis kiinnostavuus liene jo todella kadonnut.

Tuossa on koulukohtaisia eroja, mutta ainakaan vielä ei ole näkynyt tuollaista muutosta. Päinvastoin pikemminkin, kun tytöt löytävät myös valinnaisiin.

Poissa promaakari

• Käsityöläisen kotisivut
« Vastaus #4 : 10-11-2017, 13:14:59 »
Käyn opettamassa Työväenopiston ryhmää Peruskoulun käsityöluokassa ja sen perusteella mitä siellä olen havainnoinut, en yhtään ihmettele ettei nykyajan poikia kiinnosta puutyöt. Näyttäisi että koulussa tehdään edelleen niitä samoja leikkuulautoja yms. "kodin käyttötavaroita" joita meikäläisenkin lapsuudessa tehtiin. Nykyään vain kaikki pitää tehdä männystä/kuusesta joten tuotteista ei valmiina tulen kovin pitkäikäistä kayttökamaa. Mielestäni opettajan pitäisi etsiä harjoitustöiden aiheet siitä maailmasta missä nykyajan pojat elävät niin uskoisin että kiinnostus saattaisi jopa lisääntyä.

Poissa Festool

« Vastaus #5 : 10-11-2017, 14:19:10 »
Samaa mieltä. Käyt todennäköisesti alakoulun tiloissa kerhoa pitämässä. Uskoisin yläkoulussa olevan eri meininki. Toki opettajia on moneen junaan. Alakoulun opettajia vaivaa se, ettei oikein mihinkään ehdi keskittyä, eikä ole oikein minkään aineen expertti. Ellei ole harrastunut.

Kun oppilas saa itse ideoida tietyillä reunaehdoilla työnsä, useimmiten onnistutaan. Tuossa joitain töitä. En väitä, ettei koko ajan pitäisi kehittyä, mutta miksi tekstiilin jumittuminen 70-luvulle maksatetaan kaikilla?

Poissa Festool

« Vastaus #6 : 10-11-2017, 14:20:05 »
Lisää

Poissa Kahimooni

« Vastaus #7 : 10-11-2017, 15:12:37 »
Kyllä alakoulussa tehtävän työn tulee olla sellainen että se kiinnostaa lasta ja menee omaan käyttöön. Uuden opsin ilmiöpohjaisuus vain painottaa innovointia oppimisen kustannuksella joten eipä juuri ehdi enää opettaa mitään. Menee liimaus-askartelu-cnc-jyrsin/3d-tulostin -linjalle.

Käsityö on käsityötä. Sitä ei opi kuin jäljittelemällä ja treenaamalla.

Meidän työvälineet ovat kunnossa ja terävät. Huollan ne pääosin itse - korvausta en siitä ota. Pyöritän myös työväriä samoissa tiloissa.

-K
- Qui scribit, bis legit.

Poissa zwak

« Vastaus #8 : 10-11-2017, 16:30:36 »
Luulenpa että tuo Kahimoonin lausahdus
Lainaus
Meidän työvälineet ovat kunnossa ja terävät. Huollan ne pääosin itse - korvausta en siitä ota.

Selittää aika paljon. Nimittäin kaikki opettajat eivät osaa niitä teriä huoltaa, tai eivät huolla, koska siitä ei mitään korvata.

Olen kulkenut eri kouluilla kansalaisopiston kurssien ym. kautta. Työvälineiden kunnossa on aika perustavanlaatuisia eroja koulujen välillä.

Toisekseen on varmasti hyvin vaikea opettaa mitään jos 20 lasta tekee kaikki ihan eri projekteja. Kun mikään perustekniikka ei ole hallussa, niin aluksi kaikki tarvitsevat jatkuvaa apua. Siksi se on haastavaa.

Ja mikäli oikein omilta kouluajoiltani muistan, ei niillä muilla ollu oikien mitään omia ideoita. Mulla taas oli jo silloin niin monimutkaisia ideoita etten saanu opettajaa niitä tajuamaan...

Sinänsä nykysyteemi olisi varmaan soveltunut minulle hyvin, yritin nimittäin tehdä tekstiili ja puutöitä yhdistäviä juttuja jo ala-asteella, ja valita tekstiilityötä puutyön tilalle. Ei oikein onnistunut, kun teksiilityön opettaja ja tytöt eivät halunneet poikaa tekstiililuokkaan. (ala-asteella oli tekstiilityön ope, mutta puutyö opea ei ollut, eli olisi ollut fiksua valita tekstiilityö - näin jälkikäteen arvioituna ne luokanopet ei osannu puutöitä juuri lainkaan opettaa, esimerkiksi käsityökalujen käyttöä ei osattu neuvoa ja ne oli huonosti säädetty ja koneita ei saanut käyttää. Jos tekstiilityön open asenne olis ollu kohdallaan, olisi monelta kantapään kautta oppimiselta oppinu myöhemmin)
« Viimeksi muokattu: 10-11-2017, 16:33:53 kirjoittanut zwak »

Poissa Tapio K

• Kempele
« Vastaus #9 : 10-11-2017, 16:38:20 »
Kipinä ja inspiraatio.. siitä kait kaikki lähtee.

Oma yläasteen tekninen työ oli ainut asia mikä sai aamulla heräämään kouluun. ja kuvaamataito oli toinen..

2h teknistä, 2h valinnaista teknistä..  pari tuntia joutui yhtenä päivänä odottelemaan koulukyytiä niin siitä vielä 2h teknistä.. kuvaamataitoa oli 4h viikossa..

Töitä tuli tehtyä paljon ja välillä opettaja työnsi koristeveistotaltat kouraan että puutavaraa riittäisi muillekin ;D ;D

En tiedä nykypäivän opetuksesta.. Aika vasta poitsu kyseli että mitä teen puukäsitöissä.. Poitsun motivaation tietäen ehdotin sitä leikkuulautaa ;D mutta sen verran erilaista että tekee sen palikoiden päistä ja eri puulajeista jos mahdollista.. jonkinlaista kuviota sekaan..

Ehkä lukukauden alkuun olisi syytä pitää sellaisia kipinän saanti tunteja.. käytäisiin tutustumassa puusepän töihin ym, missä näkisi eri mahdollisuuksia..

Lisäksi kun kaikilla on kännykät niin ensimmäisenä ladattaisiin vaikka pinterest.. sinne sitten vaan eri hakusanoja ja sehän on ideoita pullollaan..

Omasta nuoruudesta muistan Pihka-Paten ja Hannun (teknisen opettajat) konttorin missä oli muutama puutyön ideakirja ja muutama puukkokirja.. teepannu oli aina kuumana ja sieltä niitä ideoita lypsettiin kirjoista..

Aikuisten puutyöpiirin kaappikelloja säilytettiin samoissa tiloissa ja niistä inspiroituneena tein minäkin kaappikellon, mutta sellaisen viktoriaanisen metrin korkuisen koristeveistoineen ja kruusauksineen..

Olen monesti poitsulle ja sen kavereille ehdotellut mopokurssia missä rakennettaisiin romukasasta mopedi.. tilat, työkalut ja osat olisi valmiina mutta ei vaan kiinnostus herää..

Ehkä vuoden päästä kun ovat mopoiässä..

Hienoja töitä ovat Festoolin oppilaat tehneet O0

Poissa Tee

« Vastaus #10 : 10-11-2017, 21:33:18 »
Kouluvuosien teknisen opettajat oli idoleita. Niillä oli varmat otteet, opasti kädestä pitäen, kertoivat miten toimitaan ja miten ei toimita. Olin suht paska taidoiltani, kuitenkin onnistuin sen rinkulan sorvaamaan siihen talouspaperitelineen varteen. Teline on muorillani vieläkin käytössä. Meni 20 vuotta että sain oman verstaan ja sinne sorvin, taidot edelleen surkeat mutta kipinä säilyi.

Poissa tynnyri

« Vastaus #11 : 10-11-2017, 21:43:06 »
Antoi Lankku-Aapeli, kässä ope, minulle kympin todistukseen yhteiskoulussa.

Paikalla Teo Pelho

• Kerava
« Vastaus #12 : 10-11-2017, 21:53:08 »
Mitä menetetetään ilman käsitöitä,aivojen kehityksen ja käsitöiden välinen yhyeys on ilmeinen: https://www.avi.fi/documents/10191/5490191/Kulttuurista+hyvinvointia_Huotilainen/a2f0917d-ac44-4794-baf8-1ddf2169316d
Aiempi nimimerkki Viilari

Paikalla pekkanf

« Vastaus #13 : 10-11-2017, 22:23:29 »
Kyllä oli minun kouluaikaan pelkkää pakkopullaa vääntää lampettia kynttilälle kokopuusta (varmaan joku VPK:n sponssori, kas kun tuohisia kynttilän jalkoja) tai rukkiin lapa tai värttinä. Ei saakeli.

Sähkömoottori, makkaratikut, ruuvipuristin ja rekikirves olivat paljon mieluisampia.

Ipanalla oli ala-asteella ensin tehtävänä tehdä kaksi pientä kukkaruukkua ja keväällä kasvattivat niissä taimia koulussa. kaikki oppilaat olivat innoissaan. Rosmariini ja tomaatti päätyivät lopulta ihan syömäkokoisiksi.

Puutyöt eivät kelvanneet ollenkaan ipanalle, kun opettaja käytti koneita ja sahaili miten sattui. Rättikässässä tekivät sitten mitä sattui, yksi kassi oman suunnitelman mukaan oli tosin mieleinen projekti.

Nyt sitten 14V on innostunut kaikesta, joka auttaa animecon proppien, asujen jne. tekoon. Sen varjolla on oppinut käyttämään työkaluja, joita en uskonut enää tarviivani. Hauskaa oli huomata, että tykkää enemmän käsityökaluista kun sähkötyökaluista. "parempi kontrolli" kuulema.

Luulen, että se into löytyy kun on jotain mielekästä askarreltavaa. Tolla iällä ei vileä nautita siitä että osaa #5:n höylällä oikaista 30m puutavaraa.

Pekka

Poissa -JV-

« Vastaus #14 : 11-11-2017, 06:47:42 »
Yläasteella oli teknisen opettaja "Vatane", rallikuski Vatasen näköispainos. Syksyllä kun poika meni samaan kouluun ja kävin siellä tutustumassa niin sama ope oli edelleen teknisen luokassa. Hyvin kuulemma muisti minut  :embarrased: ja kysyi vaan onko juniori samaa sorttia kun minä... Vastasin että hieman rauhallisempi taitaa olla. Tuntimerkinnöistä päätellen pitää paikkansa.

Tekninen oli yläasteella varsinainen henkireikä ja sitä oli niin monta tuntia viikossa kun vain sai ja välillä taisi olla enemmänkin kun rehtorin kanssa pohdittiin miten koulunkäynti saataisiin kiinnostamaan edes jotenkin.
Kun itse tekee, tulee juuri sellainen kuin sattuu tulemaan...