Kirjoittaja Aihe: Uuden Al-veneen pinnoittamattomuustesti suoritettu  (Luettu 1717 kertaa)

Poissa Rami Lehto

  • Viestejä: 2 657
  • Siuntio
Vaihdoin vanhan Busterin keväällä aivan uuteen Fasteriin. Hyvissä ajoin ennen ostopäätöstä kyselin venevalmistajilta, maalikauppiailta ja muilta kokeneilta rantahahmoilta kuinka tehdä uskottava elieöestopinnoite ihan uuteen runkoon. Sain vastauksena erilaisia ehdotuksia alu_safe-pinnoitteista, 1-5 epoksiprimeristä Hard Racingin alla, ohjeita varmoista päivistä kuiville vedettynä sekä turffiskordarin käytöstä ehkäisykeinona. Iso osa vastaajista löi toisiaan nenään eikä pollista löytynyt konsensusta. Kaikille vastauksille oli kuitenkin yhteistä että sekä uusi että käytetty, pinnoittamaton pohja on aivan katastrooffi syksyllä jos sitä ei pinnoita tai nosta välillä pesuun. Päätin katsoa mitä uudelle tapahtuu jos sille ei tee yhtään mitään.

Vene on Etelä-Suomessa merellä, lojuu laituripaikallaan puolet vuodesta eikä ole nostettu välillä pesuun. Tuntimittari näyttää tämän uutuuden koneen käyneen 14 tuntia koko kesän kuluessa, aika vähän.

Jännäkiiman vieteri katkesi tänään ja nostin veneen tarkasteltavaksi. Rantojen sankarit olivat täsmälleen oikeassa, pohjassa oli järkyttävä näkkipensas sekä riittävästi levää. Eipä ihme että matkavauhti putosi alkukesästä 22-->18 solmuun. Painepesurin rotosuuttimella paloi puoli tuntia/kylki siivotessa luonnon pikku söpöläisiä pois ihmisen veneestä. Nyt olen tässäkin aiheessa juntannut päätä seinään ihanitse, vailla mitään uutta oivallusta. Toisaalta dokumentoitu virhe tai muu hölmöily voi olla muuta tarvetta varmistavaa tietoa.

Aijjoo, tämä on keskustelufoorumi. Jos jollain on hyviä kokemuksia Al-veneen pohjan pinnoituksesta niin kuuntelen mielelläni. Vene ei enää ole uusi.
Aiempi käyttäjätunnus rallirami

Poissa Apeli

  • Viestejä: 89
Vs: Uuden Al-veneen pinnoittamattomuustesti suoritettu
« Vastaus #1 : 11-11-2017, 00:48:53 »
Nyt jo myöhäistä ja varmaan jo tiedossakin mutta ne rokot lähtee tosi helposti kuivana :)

Poissa -JV-

  • Viestejä: 104
Vs: Uuden Al-veneen pinnoittamattomuustesti suoritettu
« Vastaus #2 : 11-11-2017, 07:01:32 »
Hitaasti kulkevassa paatissani laitoin 4 x epoksipohjamaalin ja päälle 2 x alusafe myrkkymaalin. Joka kevät vedän yhden uuden kerroksen ja syksyllä pohjan pesussa menee muutama minuutti.
Kun itse tekee, tulee juuri sellainen kuin sattuu tulemaan...

Poissa Skaribo

  • Viestejä: 122
Vs: Uuden Al-veneen pinnoittamattomuustesti suoritettu
« Vastaus #3 : 11-11-2017, 11:18:29 »
Tulos oli kuten odottaa saattoi, itsellä sama tilanne, mutta veneen nostin pesulle elokuun lopulla, juuri kun näkit olivat kehittymässä. Eilen totesin huippuvauhdin pudonneen noin pari solmua ja levää näkyy perässä ja trimmien päällä. Katsotaan nyt sitten kun nostetaan. Arvatenkin tasaisen limakerroksen peitossa.
Painepesuria ennen olen käyttänyt auton muovista varrellista ikkunaskrapaa. Se nopeuttaa tuota pesua aika paljon, kun mekaanisesti poistaa ensin pahimmat. Nousulistattomassa pohjassa tuo on helppoa.


Poissa tetsa

  • Viestejä: 8
Vs: Uuden Al-veneen pinnoittamattomuustesti suoritettu
« Vastaus #4 : 13-11-2017, 17:52:15 »
Mulla on ollut Yamarinin alupaatti uudesta asti ilman pohjan maalausta.
Nostan pari kertaa kesässä ylös pesua varten, pieni kerros limaa yleensä on ja muutamia näkkejä.
Nopeusmittari kertoo kyllä melko armottomasti, jos pesusta on liian pitkä aika.

Poissa Pölynen

  • Viestejä: 319
Vs: Uuden Al-veneen pinnoittamattomuustesti suoritettu
« Vastaus #5 : 13-11-2017, 18:27:55 »
Rantojen sankarit olivat täsmälleen oikeassa, pohjassa oli järkyttävä näkkipensas sekä riittävästi levää. Eipä ihme että matkavauhti putosi alkukesästä 22-->18 solmuun. Painepesurin rotosuuttimella paloi puoli tuntia/kylki siivotessa luonnon pikku söpöläisiä pois ihmisen veneestä.

Voisikohan nuo hyödyntää ruoanlaitossa?  ;D  Söin noiden lajisukulaisia Galiciassa (https://en.wikipedia.org/wiki/Goose_barnacle) ja olivat vieläpä hyviä.

Poissa pera8x

  • Viestejä: 2 306
Vs: Uuden Al-veneen pinnoittamattomuustesti suoritettu
« Vastaus #6 : 21-11-2017, 13:03:39 »
sillon, kun töskentelin noiden veneiden parissa, niin vastaan tuli jos jonkinmoisia paatteja. millon huoltoon, pohjanmaalaukseen, tai talvisäilöön. ja usein jos oli pohjassa paskaa, niin myytiin pesukin tuohon pakettiin. ne, missä oli maali pohjassa tuntui olevan vähemmän näkkisiä, kun ne missä ei ollut maalia pohjassa. ja maalatusta pohjasta irtosi tuo epämääränen orgaaninen tauhkakin huomattavasti helpommalla. hemppelin maaleja noissa käytettiin. telalla pari kerrosta pohjamaalia ja pari kerrosta pintamaalia, mitä lie kuparipitosia myrkkymaaleja ne sit olikaan. en muista enään.

parhaiten tuosta pohjan tauhkasta pääsee eroon, kun suorittaa pesun heti noston jälkeen niin pian, kun mahdollista. tälläselle kotipesijälle paras ja myös hintalaatusuhteeltaan paras pesuaine on oksaalihappo. sitä saa ainakin apteekista puolen kilon paketeissa ja maksaisko ehkä pari kymppiä. sitä ittekkin käytän oman paatin pesuun. sopii sekä alupaateille, että lasikuitupaateille. tekee n.10% seoksen veden kanssa, ruiskuttaa koko pohjan tuolla aineella ja antaa painepesuria perään. vahvempi seos ei tuntunut antavan mitään etua. mitkään tinnerit, tai liuotinpesuaineet ei toimi läheskään yhtä hyvin. noita kaikkia erilaisia pesuaineita tuli sillon kokeiltua ja tuo oksaalihappo osottautui parhaaksi. myöskin ne valmiit pohjanpesuun tarkotetut aineet toimii kokolailla yhtä hyvin, mutta maksaa monin kertasesti. monasti tehoaineina noissa on tota oksaalihappoa. huom. tuo oksaalihappo toimii siis vain noihin näkkeihin, leviin ja muihin eloperäsiin juttuihin. veneen sisäpesuun sitten jotain liuotinpesuainetta tms. jos on jotain muuta likaa kun noita eloperäsiä sotkuja.

Poissa Rami Lehto

  • Viestejä: 2 657
  • Siuntio
Vs: Uuden Al-veneen pinnoittamattomuustesti suoritettu
« Vastaus #7 : 07-12-2017, 01:35:01 »
Voisikohan nuo hyödyntää ruoanlaitossa?  ;D  Söin noiden lajisukulaisia Galiciassa (https://en.wikipedia.org/wiki/Goose_barnacle) ja olivat vieläpä hyviä.
Hmm. Painepesussa irtoavat näkit kerätään suodatinkankaan ja pressun avulla talteen, kuivataan ja lusikoidaan parnakkelit sämpylätaikinan jatkeeksi. Nyt oivallan kuinka näkkileipää valmistetaan.  :)

parhaiten tuosta pohjan tauhkasta pääsee eroon, kun suorittaa pesun heti noston jälkeen niin pian, kun mahdollista. tälläselle kotipesijälle paras ja myös hintalaatusuhteeltaan paras pesuaine on oksaalihappo
Tästä samaa mieltä muoviveneissä, gelkkarin pinnasta irtoaa silmälle näkyvä elämä mutta juuret jäävät. Toistaiseksi olen vahvasti sitä mieltä että veneen runko vesilinjan alapuolella on järkevää suojata elämää estävällä pinnoitteella, oli se siten epoksia, raskasmetallia, juonikasta kemiaa tai mitä hyvänsä. Mun kokeilu oli elämäni ensimmäinen tilaisuus tutkia miltä aivan uusi Al-runko näyttää yhden kauden jälkeen kun sitä ei pinnoita tai suojaa millään. Ei tartte uskoa toisten puheita, nyt on nähty. Ensi kaudelle en maalaa sinne mitään, kokeilen muutamaa nostoa ja pesua ajokauden aikana. Tuo kippo on kevyt nostaa, vaikka kivampi olis säilyttää vene laiturissa ilman  ylimääräistä vaivannäköä.

Oksaalihapon vesiliuos sekö muut tavanomaiset happamat pesuaineet ovat keljuja kuumasinkitylle trailerille, sinkkipinta menee nopeasti rumaksi vaikka ei haittaa käyttöä. Jos lapasissa on oikein hieno elvistraileri niin se kannattaa suojata ennen veneen hapanta pesua. Sinkin päälle maalattu on helppo pestä, niissä ei murhetta. kotimaisten kärrien pitäs ottaa oppia Harbeckin kärreistä, ne maalataan tehtaalla sinkin päälle ja näyttävät vuosia myöhemminkin uudelta.

Painepesuria ennen olen käyttänyt auton muovista varrellista ikkunaskrapaa. Se nopeuttaa tuota pesua aika paljon, kun mekaanisesti poistaa ensin pahimmat. Nousulistattomassa pohjassa tuo on helppoa.
Vahvistan alleviivauksen ehdolla.

OT: Jostain kumman syystä vanhoilliset venevalmistajat edelleen nysväilevät runkoihinsa nousulistoiksi kutsuttuja viritelmiä. Vika täytyy olla ostajissa ja 70...80-lukujen venelehden opeista.  Joskus 70-luvulla nousulistat olivat tarpeellisia kun piti pakkoplaanata 18hp Archimedeksen tuuppaamalla +5 metrisellä yöksi kotiin. Veneisiin sopivia perämoottoreita on nykyään saatavilla monelta eri valmistajalta, jopa varastotavarana suoraan hyllystä. Kekkosen aikana tilanne oli toinen, kunnolliset venemoottorit [sekä autot] kohtasivat maahantuonnissa jatkuvaa länsivastaista byrokratiaa. Seurauksena kotimaiset venevalmistajat suunnittelivat sinänsä fiksuna veneitä mihin Ladan osaria maksavalla semiporvarila oli varaa. Kehitystä on pikkuhiljaa alkanut näkyä, nousulistoista luovutaan ja numero perämoottorissa ei ole enää itseisarvona kammottava laiturikateuden aihe. 15kW rekisteröintiraja on edelleen kummallinen kynnys, varmasti sekin lähihistorian painostuksesta.
 
Aiempi käyttäjätunnus rallirami

Poissa pera8x

  • Viestejä: 2 306
Vs: Uuden Al-veneen pinnoittamattomuustesti suoritettu
« Vastaus #8 : 09-12-2017, 15:41:05 »
juu, totta tuo trailerin reagointi oksaalihappoon. tekee laikukkaaksi ja vaaleeksi ne kohdat missä happoa on ollut. mahdoton pestä venettä trailerin päällä ilman, että siitä tulisi jotain vaikutuksia myös traileriin. siksipä usein nuo paatit laskettiinkin trailerilta pukeille. sai pestä rauhassa, eikä tarttenut ressata trailerista. ne paatit, mitkä oli firman trailerilla haettuja, niin pestiin myös siinä trailerin päällä.

alumiini ei tuohon aineesen juuri reagoi, eikä lasikuitukaan gelcoatteineen. hyvää ja halpaa pesuainetta. niin ja muistutukseksi kaikille, ketkä nyt veneitään pesee niin ei parane sekotella tuota oksaalihappoa sitten muiden pesuaineiden kanssa. oksaalihappo on nimensä mukasesti hapanta. kun taas monet pesuaineet on emäksisiä. noita tehokkaita pesuaineita, kun sekottelee tuon oksaalihapon kanssa, niin tuloksena on "pesuaine", mikä ei pese yhtään mitään. aineet neutralisoi toistensa vaikutukset ja jäljelle jää vain kallista ja epämäärästä ainetta, millä ei pese yhtään mitään.

happamat ja emäksiset pesuaineet toimii hyvin, kunhan käyttää vain yhtä pesuainetta kerrallansa. ensin sillä oksaalihapolla pohja ja kyljet puhtaaks ja sen perään sitten jotain emäksistä pesuainetta muualle veneen pesuun. toimii aikas hyvin.