Kirjoittaja Aihe: Sorvin vaihdelaatikon öljy  (Luettu 1982 kertaa)

Poissa I

  • Viestejä: 82
Sorvin vaihdelaatikon öljy
« : 25-11-2017, 18:59:48 »
Sorvi on siis kaunis ja siro neuvostoliittolainen 1M63. Oliskohan jollain tietoa mitä öljyä teräkelkan vaihdelaatikossa pitäis olla? Siis siinä boksissa mis on hurjasti veivejä ja vilistää siin sorvin kyljessä. Laatikossa on syötöille sähköllä ohjatut kytkinpakat jotka jää välillä päälle ja hankaloittaa työtä. Nyt öljynä delvac 10-30, aattelin jos siel pitäis olla joku haipakkaöljy nii toimiskohan tuo paremmin. Mistä näitä tietää.

pekka

Poissa Mkin

  • Viestejä: 63
Vs: Sorvin vaihdelaatikon öljy
« Vastaus #1 : 01-12-2017, 14:15:48 »
Sikälimikäli laatikosta nousee öljyä myös johteille, voisi sopivaa värkkiä olla Shell Tonna 68, sitä tyrkkäsin omaan saksalaissorviini, eikä ole hylkinyt. Tässä ei kylläkään ole kytkinlevyjä tuolla lootassa. Päävaihteistoon tuli jotain muuta yksiasteista ölppää, mut ei moottoriöljyä. Täytyy tutkia mitä se oli.

Ryazanin tehtaalta tietysti voi kysyä varmaan suoraan, englanniksikin luulisivat osaavan auttaa. http://www.ryazan-machine.com/

Poissa Kumpumäen seppä

  • Viestejä: 2 896
Vs: Sorvin vaihdelaatikon öljy
« Vastaus #2 : 01-12-2017, 14:23:12 »
En kyllä ota mitään vastuuta tästä, mutta monitraa tiedän käytetyn niin moottoripyörien vaihteistoissa, joissa on märkäkytkin, kuin myös työstökoneiden uivia kytkimiä sisältävissä vaihteistoissa. Noi kuitenkin tarvitsee kitkalisäaineet toimiakseen.

http://www.teboil.fi/tuotteet/voiteluaineet/ajoneuvot/monikaytto--ja-erikoisvaihteistooljyt-stou-utto/

Poissa I

  • Viestejä: 82
Vs: Sorvin vaihdelaatikon öljy
« Vastaus #3 : 01-12-2017, 18:36:05 »
Johdevoiteluöljy on omassa säiliössään laatikon kyljessä, josta käsipumpulla sitten pumpataan johteille. Tää johdeöljysäiliö vaikuttais vuotavan laatikkoon ja tuon toisen kytkimen päälle jäänti ilmenikin sen jälkeen. Johdevoiteluöljyhän on vahvasti sitkostettu, siitä tuli mieleen että oisko öljyllä vaikutusta kytimien toimintaan.

Nää on mystisiä juttuja.

pekka

Poissa tle88

  • Viestejä: 60
Vs: Sorvin vaihdelaatikon öljy
« Vastaus #4 : 16-01-2018, 22:01:13 »
Kaikkiin hommiin on kyllä kehitetty se täysin oma ja juuri sille kohteelle tarkoitettu öljy.  Teollisuusöljyissä käytetään iso viskositeetti luokitusta.  On kyllä olemassa vaihtotaulukoita, millä sae luokitukset voi kääntää iso luokitusten mukaisiksi, mutta suoraan oikeaa tavaraakin voi kyllä joltain IKH:lta ostaa.  Heillä on mm. Shellin teollisuusöljyjä myytävänä.

Käsitykseni mukaan johteisiin voi laittaa Shell Tonna öljyä, joka on juuri kyseiseen hommaan tarkoitettu öljy.  20 litran kannu maksaa tingittynä alle satasen.  Jostain iso 68 viskositeetista voisi lähteä liikkeelle, jos sorvin johteet ovat noin metrin mittaiset. Keskisuureen noin satasta, ja oikein isoon ja kuluneeseen Wanhaan Koneeseen vaikka 150:stäkin.  Kyseinen öljy ei käsittääkseni nimen omaan ole millään lailla sitkostettua, tai sisällä esim. paineenkesto lisäaineita, vaan se on aivan puhdasta parafiiniöljyn tyyppistä öljyä, että se olisi mahdollisimman käsiystävällistä.  Samalla se ei millään lailla pidättele niitä lastuja, vaan ne lähtevät pois ihan pyyhkimällä.  Johteisiin siis Tonnaa, ja Kabin kalliilla metallikoneistoisella kannulla sitä saa painettua kelkan ja johteiden väliin, kunhan kärjen vain sovittaa sopimaan öljynippoihin oikein tarkasti.  (lue: tee uusi kärki kannuun) Laatu ei ole enää noissakaan kannuissa entisen veroista, vaan osa yksilöistä voi olla jo vähän huonompia kuin toiset.  Näin käsittääkseni.  Kannattaa valita sellainen pehmeästi toimiva, jonka painimen liikeradassa ei ole mitään ylimääräistä narskuntaa. Halvimmat Kabit olen löytänyt Puuilosta.  Rahaa se on kymppikin.

Vaihdelaatikkoon samaiselta IKH:lta löytyy esim. Shell Omala öljy, joka on teollisuuden vaihdelaatikko öljy.  Siinä ovat lisäaineistukset suunniteltu juuri sellaisiksi, että öljy kestää suuria pintapaineita.  Lisäaineistus on jotain rikin ja fosforin tapaista.  Ei siis käsiystävällistä, mutta öljy onkin tarkoitettu vaihdelaatikkoon, eikä niihin johteisiin.  Metrin kokoluokassa ja noin kilowatin tehoiseen sorviin oikea vaihdelaatikkoöljyn viskositeetti on noin luokassa 100, joka vastaa vanhaa Mobilgear 627 öljyä.  Shell Omala 100 maksaa samoin tingittynä 20 litran kannussa noin vajaa satasen.

Sen valmistajan tarkoittaman oikean viskositeetin selvittämiseen kannattaa kyllä käyttää vähän vaivaa. Voiteleminen on tieteenala, eikä siinä hommassa kannata puoskaroida.  Kannattaa sovinnolla ostaa juuri sitä oikeaa öljyä, mitä kuhunkin paikkaan on tarkoitettu, eikä pidä väkisten alkaa kokeilemaan jollain muulla.  Koneethan ovat kalliita esineitä.

On myös todettu, etteivät teflon lisäaineet ole oikein hammasvaihteistoihin sopivia, ja Red Linen kaltaisten öljyyn lisättyjen isompien molybdeenisulfidien elinikä ja käyttöaika ovat lyhyen puoleisia.  Kun yhdisteet ovat jauhautuneet käytön myötä pieniksi, laatikko tai perä on jälleen aivan yhtä äänekäs kuin ennenkin.  Eivät nuo huonoja öljyjä ole, eivätkä ne ole huijausta, mutta öljyn atomaarisen tason toimintaa ei voi ihan korvakuulolta päätellä. Tai voi, mutta siinä pettää vähän itseään.  Ei iso öljy-yhtiö vasiten "pidättele", ja tee huonoja öljyjä teollisuuden vaihdelaatikoihin.  Sillä konstilla ne asiakkaat loppuvat ja hyvin äkkiä.  Rikki ja fosfori toimivat siellä vaihteistoöljyn kovissa pintapaineissa myös ihan asiallisesti.  Ei siellä mitään metallista kosketusta normaali oloissa esiinny, ja jos esiintyy, niin jokin on todella pahasti pielessä.

Uuden koneen öljyt kannattaa vaihtaa aivan heti, ja jopa aukaista se mahdollinen vaihteiston kylki ja tarkistaa, ettei siellä laatikossa ole mukana valuhiekat elinikää lyhentävinä lisäaineina.  Tällaista kuulemma esiintyy.  Samoin alkuun niitä öljyja kannattaa vaihtaa tiheästi, ensimmäinen öljynvaihto vaikka tunnin kuluttua ja toinen vaikkapa 5 tunnin kuluttua, ja öljyproppuun kannattaa laittaa supermagneetti keräämään alkuun niitä kulumishiukkasia, kun osat sovittautuvat toisiinsa.  Näin menetellen koneen elinikä on jatkossa mahdollisimman hyvä.  Kaikki tehdään nykyisin kiinassa, eikä kiinalaiseen työnlaatuun voi oikein luottaa.  Ei vaikka kyseessä olisi kalliskin ns. "merkki" kone.  Oikein tarkkaa tarkastelua lähietäisyydeltä eivät nekään kestä.  Se vain on näin tuokin asia.  Noiden sorvien kasaajilla ei ole yhtään mitään käsitystä konetekniikasta.  Urakkapalkalla ne siellä uurastavat.  Tai oikeammin niin, että ne saavat pysyä töissä siellä tehtaassa, kunhan kasaamisvauhti on riittävän suurta ja myytävää syntyy.

Shell Tonnaa ja Omalaa saa siis kehä kolmoselta, ja sellaisia öljyjä voi tilata myös verkkokaupoista.  20 litraa ei ole oikeasti kovin paljoa, kun parin litran vaihtotilavuuvuuteen menee uudella sorvilla jo heti kättelystä ne 3:t vaihdot eli ainakin se noin 6 litraa.  Hakisin öljyn itse autolla jos vain mahdollista, koska esim. tuo Tonna ei pidä jäätymisestä.  Se pitäisi siirtää omien speksiensä mukaan lämmitetyssä kuljetuksessa.

T  -.-



Poissa tle88

  • Viestejä: 60
Vs: Sorvin vaihdelaatikon öljy
« Vastaus #5 : 16-01-2018, 22:21:06 »
Googlasin tuon 1M63 sorvin.  Se voi olla siis aika isokin kapine.  Raskaammissa vehkeissä kannattaa käyttää tietenkin vähän paksumpia öljyjä.  Laadut olivat oikeita, mutta isoon sorviin voi sopiva vaihdelaatikkoöljy olla vaikka iso 150 luokittelun pinnassa oleva.  Toistan uudelleen, että aivan varmasti se oikea viskositeetti kyllä löytyy, kun jaksaa hiukan etsiä.  Jonnekin saksaan voi ko. sorvin paikalliselle edustajalle vaikka heittää sähköpostilla kysymyksen tästä aiheesta.  Sopivat viskositeetti arvot saa vaikka toisesta samankokoisesta ja (huom) rakenteeltaan samanlaisesta sorvista.

T -.-

Poissa tle88

  • Viestejä: 60
Vs: Sorvin vaihdelaatikon öljy
« Vastaus #6 : 17-01-2018, 07:53:50 »
Luin uudestaan tämän säikeen.  Tuli illalla pistettyä vähän väsynyttä tajunnanvirtaa, ja vastattua hiukan ohi aiheesta.  Mutta lukeehan näitä muutkin, joilla on jokin sorvi tai jokin muu työstökone.

Sorvin vaihdelaatikossa on siis kytkimiä.  Käsitykseni (huom.) mukaan tuollaisten uivien kytkimien kanssa ei pitäisi tulla ongelmia näiden perinteisten rikki ja fosfori paineenkesto lisäaineiden kanssa, koska ne eivät muuta öljyn liukkautta.  Tulee erottaa toisistaan tuo öljyn liukkaus, kitkakerroin osien välissä, ja öljyn kyky kestää painetta kahden metallipinnan välissä.  Nämä itsekseen hienontuvat molybdeeni lisäaineet voivatkin olla liian liukkaita, ja estää (haitata) esim. ajoneuvon lukkoperän toimintaa.  Samoin osassa vaihdelaatikoita ne kartiomaiset synkronointi renkaat, mitkä tasaavat akseleiden nopeuseroja eivät välttämättä enää toimi oikein, jos välissä on molybdeeni johdannaisia mekaanisina partikkeleina.

Ajoneuvojen peräöljyissä käytetään GL luokitusta, käytössä on GL4 ja GL5 lisäaineistukset. GL4:n pitäisi käytännässä sopia aivan kaikkeen, mutta GL5:n lisäaineet ovat haitallisia punametalli johdannaisille.  Messinki, pronssi, lyijypronssi etc. eivät pidä GL5 luokan öljyistä.  Tällaisissa tilanteissa täytyy pysyä GL4 luokan öljyissä.  Käsitykseni mukaan nämä teollisuuden käyttämät iso luokitellut voiteluaineet ovat sellaisia, että ne vastaavat käyttöominaisuuksiltaan tuollaisia kaikkeen sopivia GL4 öljyjä.  Sorvi on lämpimissä tiloissa, öljyn maksimaalista voitelukykyä ei ole syytä kaventaa ja heikentää sillä, että se öljy pysyy esim. juoksevana jossain -30 asteen lämpötilassa.  Ajoneuvoöljyt ovat kompromisseja, ja kyseisiä kompromisseja teollisuuden käyttämiin vaihdelaatikkoöljyihin ei tarvitse tehdä.  ( Uteliaoille ja "miksi" kysymysten esittäjille: on kovin pitkä aika siitä, kun noista on tullut luettua, mutta hämärä mielikuva on, että GL5:ssä oli mukana jotain...  sanotaanko nyt vaikkapa että kalium saippua johdannaisia, ja tämä kalium reagoi sähköisesti sen kuparimetallin kanssa. Lyhyesti: Siihen punametalliseen laakeriprikkaan tai -holkkiin tulee siis vain hiukan sähköistä pintakorroosiota, jos laittaa väärin lisäaineistettua öljyä väärään paikkaan.  Ei tuossa muuta tapahdu.  Aina jos käytetään jotain alkali tai maa-alkali metalleja, niin kannattaa muistaa, että ne sijoittuvat jaksollisen järjestelmän aivan reunaan.  Silloin sähköiset reaktiot ovat aina mahdollisia.  Ja jos jotain voi tapahtua, niin ennen pitkää se sitten tapahtuu.)

Minä aloittaisin oikealla iso luokitellulla 100 tason öljyllä, juurikin vaikka tuolla Shell Omala 100 öljyllä.  Sorvin kokoluokka jäi hiukan epäselväksi, jos vaihteiston sisäkalut ovat todella jykevät, niin sitten jokin 150 öljy. Ko. öljyjä on 220 ja 320 luokiteltunakin, jos jopa tuo 150 tuntuu kovin ohuen tuntuiselta.  Ohut öljy voi kuitenkin olla tarpeellinen, jos sen laatikon voitelu perustuu öljyn roiskuttamiseen.  Paksumpi öljy ei siis ole automaattisesti jotenkin parempaa käytössä, vaikka se kestääkin suurempia pintapaineita.  (editoin tähän jälkikäteen, että olisi todella todella hyödyllistä yrittää selvittää sen laatikkoon muinoin tarkoitetun öljyn viskositeetti luokitus. Katsoo sen vaikka samankokoisesta ja rakenteeltaan samanlaisesta uudesta sorvista, että minkä luokan öljyä se laatikko oikein tarvitsee.)

En oikein usko, että venäläiseen sorviin (tai vaikka romanialaiseen tai bulgarialaiseen jos niikseen tulee) on tehty teknisesti jotain näitä typeriä uudemman ajan teknisiä kikkailuja.  Akseleiden laakerointikin on luultavasti aivan rautametalli pohjainen toteutus.  Kytkimet ovat luultavasti täysin metallikytkimiä, ja rakenteeltaan suoraan jostain '60 tai '70 -luvulta.  Uskoisin, että tuo Omala toimii tuollaisissa laatikoissa aivan suoraan ja sellaisenaan.  Kyllähän sen käytössä heti sitten huomaa, jos se kytkentä luistaa, eikä toimi tarkoituksen mukaisella tavalla.

Toivottavasti tästä oli edes hiukan apua.  Olen nuoruudessani toiminut polymeerikemian tutkijana yliopistossa, ja sitä ennen olin muutaman vuoden töissä Shellillä. (ennen sitä '90-luvun lamaa)  Silloin tuli aivan uteliaisuudesta tutustuttua öljyjen teknisiin aineistoihin, joita Vihreäsaaren konttorista löytyi aika paljonkin.  Nyt kai nuo uudemmat jutut löytyvät jo pdf:nä verkosta, jos asia kiinnostaa.  Ja todellakin...  noilla yhtiöillä ovat ne omat tekniset myyjänsä.  Yksi puhelinsoitto heille tuo kummasti lisää tietoa näistä asioista, jos vain saa langan päähän oikean ihmisen.  Se, onko tämä nykyään enää mahdollista, on jo sitten aivan toinen asia...    :)

T  -.-



« Viimeksi muokattu: 17-01-2018, 08:01:39 kirjoittanut tle88 »

Poissa I

  • Viestejä: 82
Vs: Sorvin vaihdelaatikon öljy
« Vastaus #7 : 17-01-2018, 08:39:56 »
Kiitoksia tiedoista, pitää yhtenä päivänä kokeilla tuota Omalaa, kytkimet siis pitää hyvin mutta jäävät päälle. Luulis et -60 luvun neuvostoliittolainen tekniikka ei olis kauheen tarkka öljystä. Pitää harkita myös kytkimien vaihtoa. Taitaa tuo siro sorvi painaa sen vähän yli 4 tonnia, mutta ei koneistossa mitään mahottomia voimia hammaskosketuksessa ole verrattuna vaikka teollisuuden vaihdelaatikoihin. Voiteluhan toimii laatikossa ylemmillä rattailla ja kytkinpakoilla pumpulla eli ei tarvitse ohutta öljyä roiskevoitelun takia.

Kytkimet siis irrottaa kyllä kun pakka on vapautettu ja pysäyttää liikkeen kammella, ite tuohon on jo tottunut, ei passaa päästää satunnaiskäyttäjiä sorvaamaan ettei tuu vahinkoja.

GL4 ja GL5 eroa tuos eräänä päivänä just mietin, selvis tuokin nyt samalla.


pekka

Poissa Tapani Honkanen

  • Viestejä: 2 314
Vs: Sorvin vaihdelaatikon öljy
« Vastaus #8 : 17-01-2018, 09:39:13 »
Taas yksi ketju, mikä sivuaa hieman taakse jäänyttä työelämää. Oli mennyt ketjun alkupään jutut ohi tajunnan. Nyt kun aamulla kurkkasin yön satoa, mielenkiintoni heräsi välittömästi. Kyllähän teoriaherrakin? (tie88) kirjoittaa asiaa käytännön tarpeisiin ja sovellettuna kuulijakunnalle. Toki foorumimme edustaa hyvin laajaa kokemusta ja tietämystä mutta siitä huolimatta oleellinen tieto välittyi tekstistä jokaiselle asiasta kiinnostuneelle. Varmaankin työskentely pääkallopaikalla, Vihreäsaaren konttorissa auttoi asiaa. Kyllähän työpaikkani henkilöstön osaaminen tältä sektorilta perustuu suurelta osin tämän konttorin kautta tulleeseen tietoon. No, onhan noita muitakin ilosanoman jakajia mutta merkittävä tekijä oli tuo.
« Viimeksi muokattu: 17-01-2018, 09:42:54 kirjoittanut Tapani Honkanen »
Aiempi käyttäjänimi sepän poika

Poissa ttontsa

  • Viestejä: 65
    • ttontsan talli
Vs: Sorvin vaihdelaatikon öljy
« Vastaus #9 : 17-01-2018, 10:03:26 »
Mahtasko sieltä olla jarru puolen levyt kulahtanu? Tai vivustojen nivelissä kulumaväljää että liikkeet ei välity kunnolla....säätöhommia

Tos kopiossa on ainakin sorvin takana jarrulle oma säätöruuvi. Käsittääkseni pelaa siten että samalla vapauttaa jarrun kun vetokytkin kytkeytyy. Eli kytkee jarrukytkimen kun vetokytkin vapauttaa. Jos jarru ei kytkeydy/liian löysällä öljyn aiheuttama kitkavoima "ryömittää" pakkaa.

Liian tiukoille pysäytysjarrua ei kannata säätää. Oman sain säätäessä hirttämään kiinni. Eli lian tiukalla niin kehkeytyy lämpöä liian nopeaa ja leipoo kiinni.

Poissa Matti ZZJ

  • Viestejä: 2 561
Vs: Sorvin vaihdelaatikon öljy
« Vastaus #10 : 17-01-2018, 11:10:55 »

Käsitykseni mukaan johteisiin voi laittaa Shell Tonna öljyä, joka on juuri kyseiseen hommaan tarkoitettu öljy.  20 litran kannu maksaa tingittynä alle satasen.  Jostain iso 68 viskositeetista voisi lähteä liikkeelle, jos sorvin johteet ovat noin metrin mittaiset. Keskisuureen noin satasta, ja oikein isoon ja kuluneeseen Wanhaan Koneeseen vaikka 150:stäkin.  Kyseinen öljy ei käsittääkseni nimen omaan ole millään lailla sitkostettua, tai sisällä esim. paineenkesto lisäaineita, vaan se on aivan puhdasta parafiiniöljyn tyyppistä öljyä, että se olisi mahdollisimman käsiystävällistä.  Samalla se ei millään lailla pidättele niitä lastuja, vaan ne lähtevät pois ihan pyyhkimällä. 
T  -.-
Kyllä Tonnankin pitäisi olla nimenomaan sitkostettua.  Eron johdeöljyn ja vaikka tavallisen moottoriöljyn välillä kyllä tuntee jo vaikka sormissa tietynlaisena tahmeutena.
"Sen kiinnitarttuvuus yhdessä nykivää liikettä ehkäisevien ominaisuuksien kanssa tarkoittaa huippuluokan kitkaominaisuuksia johteilla. "
https://hyvamaa.fi/application/files/2014/3039/1591/Tonna_S3_M_68_tuotetieto.pdf

Poissa tle88

  • Viestejä: 60
Vs: Sorvin vaihdelaatikon öljy
« Vastaus #11 : 17-01-2018, 12:59:17 »
Sepä voi kyllä olla näin.  Sitä Tonnan 220 versiota suositellaan jopa pystyjohteisiin, joten kai siinä on aivan pakko olla jotain sitkistystä mukana.  Itselläni on S3 M (iso 68) versiota, joka on aika ohutta, niin en ole edes ajatellut sen olevan sitkostettua. Se on sormiin mukavan tuntuista, eikä se tunnu tahmealta.  Tästäpä tämä virheellinen päätelmä.  Pahoitteluni.

Johdeöljy noin muuten on kuitenkin ns. "puhdasta" öljyä, eivätkä sen voiteluominaisuudet ole kovin kummoiset esim. missään hammaspyörien välissä. Johdeöljy ja vaihdelaatikkoöljy ovat aika erilaisiin käyttötarkoituksiin suunniteltuja aineita, eikä johdeöljyä pidä ajatella miksikään sorvin yleisöljyksi. (semmoista ainetta ei olekaan) Samoin minusta hydrauliikkaöljyjä ei pitäisi käyttää johdeöljyinä, niiden lisäaineet voivat olla erittäinkin käsiepäystävällisiä aineita, enkä usko niiden toimivan myöskään vaihdelaatikon pintapaineita sisältävissä kohteissa oikein hyvin. Ei se pelkkä sama iso -viskositeetti vielä ihan riitä.  Jostain syystä niitä aina välillä kuitenkin suositellaan käytettäväksi (et siis Sinä, mutta jotkut muut suosittelevat), ja olen päätellyt tämän johtuvat lähinnä siitä, että myös hydrauliikkaöljyissä käytetään iso viskositeettiluokitusta, ja näitä öljyjä löytää myös halpahalleista. Öljyjen ongelmana on kai se, että päällisin puolin ne näyttävät samanlaisilta aineilta, jolloin on helppoa harhautua ajattelemaan, että öljy kuin öljy. - Ja asiahan ei ole näin.

Tonnan 20 litran kannussa on päällä pieni ilmanotto reikä vastapäätä sitä kaatotulppaa.  Kyseiseen reikään menee suoraan tämä esine:
http://www.biltema.fi/fi/Veneily/Moottori/Moottoritarvikkeet/Tyokalut-ja-varusteet/Oljynvaihtopumppu-2000019997/
Pumpun sivusta lähtevän poistoletkun voi mitoittaa yltämään kätevästi takaisin siihen kaatotulpan kaulukseen.  Näin Kabin öljykannun täyttäminen on mahdollisimman kätevää ja vaivatonta, ja letkun voi jättää nojalleen valumaan kaatotulpan kaulukseen. Panee siihen vain tukon kiilaaman letkua paikoilleen ja myös pölysuojaksi päälle.  Olen omaan pumppuuni laittanut sivutuen alumiinikiskosta, joka tulee tonkan sivun kaksoisreunukseen kiinni.

Hyvä kun oikaisit tuon sitkostus asian, niin ei jää vääriä harhaluuloja kenelläkään itämään.

T  -.-

Meikäläisen käsitys sitkostetusta öljystä on jokin Bilteman ketjuöljy, joka kirjaimellisesti roikkuu kun hämähäkin seitti purkin nokasta. Huono ja likaa keräävä öljy omaan käyttötarkoitukseensa.  Ajatus oli hyvä, mutta käytännössä se ei oikein toimi.
« Viimeksi muokattu: 17-01-2018, 13:08:46 kirjoittanut tle88 »

Poissa tle88

  • Viestejä: 60
Vs: Sorvin vaihdelaatikon öljy
« Vastaus #12 : 17-01-2018, 13:27:34 »
Tarkennan vielä, koska tämä asia on tärkeä:  Johdeöljy ei voi sisältää kovin voimakkaita lisäaineita (=tuskin mitään) , koska siihen voi tulla ihokosketus.  Oikeat vaihteistoöljyt taas sisältävät voimakkaita paineenkesto lisäaineistuksia, eikä niille saa missään tapauksessa altistaa itseään.  Nämä kaksi öljyä eivät todellisuudessa voi olla yksi ja sama öljy, sanoi se ko. yhtiön markkinointiosasto tästä asiasta aivan mitä tahansa.

Jos meinaa jatkaa omissa töissään eläkeikään saakka, kannattaa aivan paranoidisesti välttää ammatti altistusta oman työympäristönsä kemiallisille aineille. Se on viisautta.  Muuten sitä on 55:na uudelleen koulutuksessa joksikin lähihoitajaksi.  Kaikki kunnia ko. työlle, mutta se ei liene metallimiehen tavoitteiden täyttymys?  Siksi niihin johteisiin juuri sitä johdeöljyä, eikä mitään muuta, ja sinne vaihdelaatikkoon niiden kalliiden hammasrattaiden väliin sitä öljyä, mikä sinne kuuluukin.

T -.-

Poissa I

  • Viestejä: 82
Vs: Sorvin vaihdelaatikon öljy
« Vastaus #13 : 17-01-2018, 16:34:05 »
Mahtasko sieltä olla jarru puolen levyt kulahtanu? Tai vivustojen nivelissä kulumaväljää että liikkeet ei välity kunnolla....säätöhommia

Tos kopiossa on ainakin sorvin takana jarrulle oma säätöruuvi. Käsittääkseni pelaa siten että samalla vapauttaa jarrun kun vetokytkin kytkeytyy. Eli kytkee jarrukytkimen kun vetokytkin vapauttaa. Jos jarru ei kytkeydy/liian löysällä öljyn aiheuttama kitkavoima "ryömittää" pakkaa.

Liian tiukoille pysäytysjarrua ei kannata säätää. Oman sain säätäessä hirttämään kiinni. Eli lian tiukalla niin kehkeytyy lämpöä liian nopeaa ja leipoo kiinni.

Kyse siis teräkelkan vaihdelaatikosta, syötön liikkeet kytketään tälläsessä hienostosorvissa sähköllä joystikillä.

pekka

Poissa Lathe

  • Viestejä: 1 456
Vs: Sorvin vaihdelaatikon öljy
« Vastaus #14 : 17-01-2018, 23:27:24 »
Yleensä sorvin vaihteistossa käytetään ns kiertoöljyä,jos vaihteistossa on öljypumppu on se hydrauliöljyn tyyppistä aika ohutta öljyä.Viskositeetiltaan 32-68 mitä on käytännössä tullut vastaan.Jos taas koneen voitelu on roiskevoitelutyyppinen niin silloin käytetään vähän paksumpaa öljyä Eräs öljykauppias kerran sanoi että jos ei ole muuta öljyä kuin johdeöljyä sitä voi laittaa vaihteistoon mutta vaihteistoöljyä ei suositella johdeöljyksi koska se ei muodosta öljykalvoa jota johteilla tarvitaan.