Kirjoittaja Aihe: Mistä hankkia kelvolliset puutyökalut järkevään hintaan?  (Luettu 1304 kertaa)

Poissa IlkkaT

Pikku hiljaa harrastusta aloitellessa on viimein tullut aika hankkia työkaluja jostain muualta kuin Kodin Terrasta tai Honkkarista.  Tarve on muutamalle kelvolliselle käsityökalulle, kuten höylille.

Ensimmäisenä osui Brittiläinen http://www.axminster.co.uk/hand-tools/ netistä eteen, mutta mitäs suosittelette?

Ennen kaikkea haussa korkea hinta-laatusuhde.

Poissa vijama

Minä olen hankkinut työkaluja tästä liikkeestä: https://www.fine-tools.com/ Rahti Suomeen on 10€, lähetys tapahtuu tilausta seuraavana päivänä ja viimeksi DHL sai sunnuntaina tilatut tuotteet kotiovelle perjantaina. Axministerilta on myös tullut useampi paketti.

Poissa Jippe

• Orivesi
    • Sääasema Orivesi
Fine-tools on hyvä paikka. Höyliä on paljon myös käytettynä esim. myyntipalstalla täällä, torissa, ebayssa..

Poissa Eka Vekara

Mä olen noudattanut hieman sellaista periaatetta, että osa työkaluista (esim. koneet, ruuvimeisselit, vääntimet, hylsyt) tulee olle hyvää laatua (merkkiä). Osa voi sitten olla B- tai C-laatuakin, riippuen tarpeesta. Tällä periaattella olen löytänyt ihan hyviä puutyökaluja (esim. talttoja, jap. sahan, koneiden teriä) ihan Motonetista ja Puuilosta. Toki valinnassa pitää olla varovainen, mutta aika usein noiden laatu on itselleni  riittänyt. Monissa halvoissa työkaluissa viimeistely on karkea, mutta esim. terän materiaali lopulta ihan kelpo.

Poissa Tauru

Narexin taltat on hinta/laatusuhteelta varsin mainiot ja niitä saat Plektralta tai Moponetistä. Noita ainakaan tuskin kannattaa tilata ulkomailta.
Kotimaisista toimittajista Plektra, Poratuuli ja JE-Nettiverstas ovat sellaisia joista saa palvelua ja saa ihan asiallisia vastauksia työkaluista ja niiden laadustakin.

Poissa IlkkaT

^valitettavasti yrittäminen on tehty Suomessa melkoisen mahdottomaksi, joten yleensä ulkomailta tilatessa säästää VÄHINTÄÄN viidenneksen; usein enemmän.  Vaikka lähiostoksia globaalin logistiikan sijaan kannatankin, tulee kipukynnys isommissa ostoksissa varsin helposti vastaan :/

Poissa Mika Tiainen

• Kangasala
Plektra muu nykyään noita Axminsterin tuotteita varsin kilpailukykyiseen hintaan.

Poissa Eka Vekara

^valitettavasti yrittäminen on tehty Suomessa melkoisen mahdottomaksi, joten yleensä ulkomailta tilatessa säästää VÄHINTÄÄN viidenneksen; usein enemmän.  Vaikka lähiostoksia globaalin logistiikan sijaan kannatankin, tulee kipukynnys isommissa ostoksissa varsin helposti vastaan :/

Saksan Amazonilta itsekin just tilasin Makitan käsijyrsimen. Oli siellä 190€, kun sama Suomessa 280€. Pk taisi olla 4€

Poissa Antti Logrén

Höylät on kyllä yksi työkaluryhmä mikä kannattaa hommata käytettynä ja niitä näyttää täälläkin foorumilla olevan tasaseen tahtiin myynnissä.
Aikaisempi nimimerkki kkuula
Asun Vantaalla

Poissa Itsok

Ja jos jaksaa kirpputoreja kierrellä, niin hyviä talttoja saattaa tarttua matkaa edukkaasti.

Poissa Lathe

Usein nuo kirppiksen pöydillä olevat taltat ovat terältään tylsiä.Monesti tylsäkin taltta voi olla laadultaan ihan parhaasta päästä,josta saa teroittamalla hyvän taltan.Olen muutaman E.A Bergin ja Sorsakosken taltan ostanut kirppikseltä jotka ovat teroittamalla ihan hyviä omaan käyttööni.

Paikalla heikkiv

Käytettynä saa ihan hyvää tavaraa. Ostin muutaman uuden  japanilaisen taltan ne on kyllä hyviä. Kantsii muuten ihan samantien ostaa pieni tahko. Teroitus on paljon nopeempaa ja viittii terottaa. Terran puristimet oli sika huonoja niistä irtoaa kromausta terävinä piikkeinä. Colt merkkiset puuporan terät on hintansa arvoisia.

Paikalla heikkiv

Ja jos jaksaa kirpputoreja kierrellä, niin hyviä talttoja saattaa tarttua matkaa edukkaasti.
Tai pelkkiä terä eurolla  8)