Kirjoittaja Aihe: Käsijyrsimen terät  (Luettu 3699 kertaa)

Poissa Eka Vekara

Käsijyrsimen terät
« : 04-12-2017, 20:03:05 »
Tulipa ostettua tällainen Makitan pikkujyrisin. Nyt se kaipaisi teriä, joko 6mm tai 8mm karalla. Tarve olisi lähinnä sylinterille (tappiterä) ja laakerilla olevalla kulmanpyöristäjälle. Puuilosta saisi 20€:lla laatikollisen, mutta laatu mietityyttää. Kellään näistä kokemuksia? Vai ostanko suosiolla laadukkaampia irtoteriä?

https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/10088627

Poissa rengaw

Vs: Käsijyrsimen terät
« Vastaus #1 : 04-12-2017, 20:10:32 »
Mulla on yksi tuontapainen sarja ja toista ei tule. Osa teristä vääriä ja kärkilaakerit mitä sattuu. Tulevaisuudessa ostelen jotain laatu teriä tarpeen mukaan.

Poissa Eka Vekara

« Viimeksi muokattu: 04-12-2017, 20:30:40 kirjoittanut Eka Vekara »

Poissa vijama

« Vastaus #3 : 04-12-2017, 20:31:36 »
Olen miettinyt juuri tuollaisen Makitan pikkujyrsimen ostamista. Kerro kokemuksista sitten kun niitä kertyy.

Puutyökoneilla varsinaisen työn tekeen (ja laadun määrittelee) työstöterä. Kuten "rengaw", niin ensimmäisen halvan teräsarjan jälkeen olen ostanut vain hyviä teriä yksitellen juuri tarpeeseen. On tullut hankittua USA:sta Amanatoolsin tuumakokoisia teriä ja Euroopasta Sistemi Kleinin millimitoituksella olevia teriä. IKH:n jyrsinteristä ei ole kokemusta, mutta tasokkaasta jyrsinterästä voi joutua maksamaan jopa kovempia hintoja.

Minulle kävi niin, että melko nopeasti jyrsinteriin tuli laitettua enemmän rahaa kiinni kuin itse jyrsimeen.

Poissa Eka Vekara

« Vastaus #4 : 04-12-2017, 20:36:45 »
Olen miettinyt juuri tuollaisen Makitan pikkujyrsimen ostamista. Kerro kokemuksista sitten kun niitä kertyy.

Oon käyttänyt tuollaista lainakonetta joskus aikaisemmin ja erittäin näppärä peli. Parhaimmillaan juuri reunojen pyöristyksissä ja muussa vastavassa hennossa työstössä. Koneessa vain 710W tehoa ja max. 8mm kara. Kivaa siinä on, että voi käyttää yhdellä kädellä kun mukana on siihen sopiva jalusta.

Tässä yksi video jollain kryptisellä kielellä. :)

https://www.youtube.com/watch?v=wlwIIeJ9p8M
« Viimeksi muokattu: 04-12-2017, 20:43:42 kirjoittanut Eka Vekara »

Poissa liliana

• Valvoja
  • HOLLOLA
« Vastaus #5 : 04-12-2017, 20:39:11 »
IKH:lta löytyy sitten melko paljon kalliimpia

https://www.ikh.fi/fi/tarvikkeet/terat-sahoihin--sirkkeleihin--jyrsimiin/jyrsinterat

Mukavasti sekaisin metallijyrsimen terät ja puujyrsimen terät. Noiden metallijyrsinterien terägeometria ei oikein toimi puulle ja ne palavat (HSS) käsiyläjyrsimen pyörimisnopeuksilla. Onneksi ne ovat tuossa alussa ja puuterissä on tunnisteena Freudin logo. Osa noista tappiteristä puulle näyttää olevan (oletan) kokonaan kovametallia, jos HM, niin hintakin on kohillaan.

Viimeisenä listassa on vastaava kiinalainen "teräsarja" kuin Puuilossakin. Tässä on erittäin mielenkiintoisia nimikkeitä noilla terillä, enpä ollut moisia ennen tavannutkaan.

Noilla halvoilla teräsarjoilla ei oikein tee mitään, osasta tosin saa toimivimpia, kun heti uutuuttaan vie teroitettaviksi. Teroitusvaraa vaan ei niissä kaikissa ole.
Kannattaa hankkia teriä yksitellen ja vain tarpeeseen (toki tarjouksiakin kannattaa hyödyntää), jossain vaiheessa huomaat käyttäneesi teriin monikymmenkertaisesti jyrsimen hinnan. Kannattaisi ehkä aina ostaa vain kalliita jyrsinkoneita, niin se kompensoisi tuota epäsuhtaa.  :coolsmiley:
« Viimeksi muokattu: 04-12-2017, 20:45:05 kirjoittanut liliana »

Poissa Stefan

• Riihimäki
« Vastaus #6 : 04-12-2017, 21:03:23 »
Runsas vuosi sitten hankin käytetyn jyrsimen, jonka mukana tuli muutama ilman merkiä oleva sekä yksi Boschin sylinteriterä joita olen vähäisessä määrin käyttänyt, toimivat kyllä.
Kokeneempien vihjeiden perusteella myöhemmin ostamani ovat CMT:n valmistamia, eivät kaikkein halvimpia.
Lokakuussa KV-kokoontumisen yhteydessä vierailimme Lahdessa Terätoimituksen tiloissa, mistä ostin tuotekoodilla 912.160.11B olevan CMT:n hintaan 36,60 € alveineen.
Katso www.teratoimitus.fi, sieltä löytyy myös CMT:n katalogi.

Poissa liliana

• Valvoja
  • HOLLOLA
« Vastaus #7 : 04-12-2017, 21:12:01 »
Terätoimituksella on myös toinen merkki Frezite, joka on ehkä vielä vähän laadukkaampi kuin CMT. Molempia on teräkaappiini kertynyt aika tavalla, mutta onhan tuolla firmassa tullut himpun yli kolmekymmentä vuotta asioituakin.

Poissa Eka Vekara

« Vastaus #8 : 04-12-2017, 21:19:23 »
Missä tuo laatuterän ja halpisterän ero näkyy? Työstön jäljessä, kestävyydessä, tärinässä?

Poissa mattika

« Vastaus #9 : 04-12-2017, 21:21:06 »
wealdentool.com täytti tarpeeni pitkään, ei pahaa sanottavaa teristä ja kaikkea tarvittavaa löytyi. Axminsterilta muistan joitakin tilanneeni, samoin Poratuulesta. Joku Boschin sarja oli aluksi, jäi kyllä vähemmälle käytölle. 8mm kara mun Makitassa, soviteholkilla käytän myös tuumaisia. 

Poissa Stefan

• Riihimäki
« Vastaus #10 : 04-12-2017, 21:32:04 »
Unohdinpa äskeistä kirjoittessani mainita että tuota terää ostaessani taisi tulla pieni moka.
Viime viikolla totesin että olin pari vuotta aikaisemmin samassa liikkeessä vieraillessamme ostanut juuri samanlaisen terän. Nyt niitä on kaksittain.
Mikä se olikaan tuon muistivian hienompi nimitys, oliko se emmendal tai jotain sinne päin :idiot2:

Poissa liliana

• Valvoja
  • HOLLOLA
« Vastaus #11 : 04-12-2017, 21:35:39 »
Missä tuo laatuterän ja halpisterän ero näkyy? Työstön jäljessä, kestävyydessä, tärinässä?

Kaikessa tuossa, sen lisäksi varsien toleransseissa ja kovametallin laadussa.

- Joissakin halpaterissä varren pyöreys ja halkaisija ei ole jyrsinistukoiden sallimissa toleransseissa, vaarana terän irtoaminen ja kiristysholkkien vaurioituminen. Noissa 6...12 mm varsissa oli muistaakseni halkaisjatoleranssi +0/-0,05.
- Joissakin halpaterissä terälappujen kovametalli on helposti lohkeavaa, joskus jopa oksaan osuessaan. Joissakin taas terän suuta ei saa teroitettua teräväksi, vaan terävin kärki murenee aina pois.
- Jotkut ovat niin epätasapainoisia, että käyttö on vaarallista käyttäjälle, sekä jyrsinkoneen laakereille.
- Joissakin terägeometria on sellainen, ettei niillä yksinkertaisesti voi mitään työstää. Esimerkkinä V-terät joissa on yksi kovapalalappu läpiterän ja tylppä kärki.

Sitten saattaa löytyä jokunen helmikin joukosta, mutta siihen ei kannata...

Poissa liliana

• Valvoja
  • HOLLOLA
« Vastaus #12 : 04-12-2017, 21:38:45 »
Unohdinpa äskeistä kirjoittessani mainita että tuota terää ostaessani taisi tulla pieni moka.
Viime viikolla totesin että olin pari vuotta aikaisemmin samassa liikkeessä vieraillessamme ostanut juuri samanlaisen terän. Nyt niitä on kaksittain.
Mikä se olikaan tuon muistivian hienompi nimitys, oliko se emmendal tai jotain sinne päin :idiot2:

Sullahan pelaa vielä muisti hyvin. Minä en ole aina muistanut ostaa sitä varaterää ja sekös on harmittanut, kun viikonloppuna terää asettaessa sen tiputtaa betonilattialle.

Poissa jyrsija

« Vastaus #13 : 05-12-2017, 13:09:26 »
Vanha aihehan tämä on mutta kuitenkin:

Noita hyviä teriä ei suomessa oikein missään ole enään suoraan hyllyssä.

- IKH:lla on jotain Freudin teriä mitkä hyviä.
- Dewalt merkin alla myydään jotain, mutta on dewalt lisäkin.
- Sistemi Klein teriä saa malminterästä.
- PlektraTrading:lla on myös jokunen terä suoraan hyllyssä

Suomalaiset verkkokaupat (woodtool, je-nettiverstas, plektratrading jne), on suht hyvä valikoima

Mutta kyllä usein joutuu erikoisempia teriä tilaamaan ulkomailta että saisi ne edes jotenkin järkevään hintaan.  :P

(Itselläni alkaa olemaan suht laaja valikoima noita jyrsinteriä, josta monet vielä käyttämättömiä. Monet tosin 1/2 varrella ... Periaatteessa noita voisin lainaillakkin jos jollain jotain tiettyä käyttöä varten ja sattuu asumaan lähellä)

« Viimeksi muokattu: 05-12-2017, 13:13:04 kirjoittanut jyrsija »

Poissa Antti Logrén

« Vastaus #14 : 05-12-2017, 21:21:08 »
Mulla on just tuommonen halpissetti Clas ohlsonilta ostettuna ja en ole niissä suurempia vikoja havainut, yhdellä pyöristysterällä ajettiin yhdessä projektissa noin 50m pyökkilankunreunaa ja on vieläkin kunnossa. Liekkö tuuria että on harrastehommin toimiva setti parillakympillä vai onko clasun laadunvalvonta jollaintapaa kunnossa?
Sehän on varma että melkoinen osa noista halvimmista on kelvotonta kuraa.
Aikaisempi nimimerkki kkuula
Asun Vantaalla