Kirjoittaja Aihe: Käsijyrsimen terät  (Luettu 3698 kertaa)

Poissa liliana

• Valvoja
  • HOLLOLA
Vs: Käsijyrsimen terät
« Vastaus #30 : 24-12-2017, 15:15:32 »
Lahdesta Terätoimitus Lehtinen Oy:stä hakenut, sekä itselle, että työnantajalle. Hinnat ovat viime vuosina kovin nouseet, muttei niin paljoa, että olisin vaivautunut laakeriliikkeistäkin kyselemään.

Jonkun aikaa rohisevan laakerin elämää voi jatkaa, kun juottaa sille ompelukoneöljyä. Itse asiassa laakereita pitäisi öljytä muutenklin säännöllisesti.

Poissa Keke998

« Vastaus #31 : 25-12-2017, 16:42:03 »
Mulla on myös tuollainen pikku-Makita, enkä ole samaa mieltä edellä sitä kehuneiden kanssa. Koneen kelkka on niin pieni ja siksi epävakaa että se on nimenomaan huonoimmillaan isojen kappaleiden pyöristämisessä, vapaalla kädellä sitä ei taas voi käyttää kun terää ei näe mistään ja pöytään ei riitä tehot. Ainoa käyttökohde missä olen pitänyt sitä toimivana on ympyräjigin kanssa katkaisu.

Teräasiaan ääni CMT:lle, mutta kannattaa ostaa sarja..saa noin 300€-350€ 15-18 tärkeintä terää vs yksittäin 30-50€/kpl.

Poissa Eka Vekara

« Vastaus #32 : 29-12-2017, 16:23:40 »
Mulla on myös tuollainen pikku-Makita, enkä ole samaa mieltä edellä sitä kehuneiden kanssa. Koneen kelkka on niin pieni ja siksi epävakaa että se on nimenomaan huonoimmillaan isojen kappaleiden pyöristämisessä, vapaalla kädellä sitä ei taas voi käyttää kun terää ei näe mistään ja pöytään ei riitä tehot. Ainoa käyttökohde missä olen pitänyt sitä toimivana on ympyräjigin kanssa katkaisu.

Pyöristyksessä pitääkin olla laakeriterä, jolloin kone saa kaksi tukipintaa ja kelkan leveys ei juuri vaikuta. Jos on pelko, että keikaa siirtosuunnassa, aina voi tehdä hieman isomman alulevyn kelkan alle.

Poissa Eka Vekara

« Vastaus #33 : 29-12-2017, 16:27:50 »
Olen nyt testaillut paria eri tappiterää, toinen halvan sarjan mukana tullut ja toinen (halpa) irtomyynnistä. Molemissa sama vika, että tuppaavat polttamaan puuta. Esim. vanerista tulee melko mustaa jo nopeudella 2/5.  Mistä tämä johtuu? Auttaako kierteisellä leikkuupinnalla oleva terä vai onko kyse vain noiden halpisterien mittatarkkuudesta?

Poissa liliana

• Valvoja
  • HOLLOLA
« Vastaus #34 : 29-12-2017, 16:59:19 »
Yleensä polttojäljet jyrsittävään puuhun tulee liian hitaasta syöttönopeudesta, erityisesti aukkojen kulmissa, kun luonnostaan ihminen kurviin vähän jarruttaa.
Toinen syy palojälkiin on tylsät teräpalat, kiinalaisissa halpaterissä ei aina ole terägeometria oikein toimiva, joten leikkaa jos leikkaa. Teroituttamalla kaupallisessa teroittamossa usein niistäkin on saatu toimivia. On tosin paljon halpisteriä jotka ei vaan toimi eikä niissä ole edes sitä teroitusvaraa alunperinkään.

Kierreleikkuiset ovat kai järjestään kokonaan kovametallia, erityisen hyviä poraavaan jyrsintään siis aukotukset etc.

Poissa Eka Vekara

« Vastaus #35 : 29-12-2017, 17:41:38 »
Yleensä polttojäljet jyrsittävään puuhun tulee liian hitaasta syöttönopeudesta, erityisesti aukkojen kulmissa, kun luonnostaan ihminen kurviin vähän jarruttaa.

Tuo kuulostaa loogiselta. Käsin kun tekee, niin syöttö on väkisinkin hidasta, että pysyy homma ns. hyppysissä. Sen huomasin auttavan, että ajaa sahalla ensin lähelle mittaa, jolloin työstettävää puuta on vain noin 1-2mm. Ei ehkä synny tuota lämpöä niin paljon kuin paksumman kerroksen jyrsimisessä.

Poissa jarvin74

« Vastaus #36 : 30-12-2017, 21:16:23 »
Maalarinteippi on hyvä apu tuohon viimeisen lastun jättämiseen ainakin mallinejyrsinnässä, voisi toimia pyöristyksissäkin kunhan laittaa teipin vain laakerin kohdalle, ettei sotkeudu terään.

Teippi laitetaan siis mallineeseen/pyöristettävään reunaan niin, että se jää laakeria vasten. Kun ensimmäinen jyrsintä on tehty, poistetaan teippi ja ajetaan teipin paksuinen "lastu" viimeistelyksi.