Kirjoittaja Aihe: Ruokapöytä 120x150cm + 2x40cm  (Luettu 1158 kertaa)

Poissa EKa

Ruokapöytä 120x150cm + 2x40cm
« : 06-12-2017, 11:57:49 »
Pitäis saada mahdutettua 12 hlö joulupöytään. Mäntylankut on jo verstaalla, eihän tässä mitään kiirettä ole....

Pöytään tulee vanhan tyyliset kannen alta vedettävät jatko-osat. Meinasin tehdä kansilevyt 28mm paksuisiksi, joko valmiista liimalevystä tai itse liimaamalla. Tuota paksuutta vaan rupesin epäröimään. Onkohan liian raskas tuohon systeemiin, jossa päälimmäinen kansi makaa uivasti ulosvedettävien tasojen päällä?
Toisaalta, onko 18mm liian vähän niin, että kansi ei pysy suorana?
Kun jatko-osat ovat vain 40cm, niin keskelle kyllä jää 70cm niin, että siihen saa pintaleyn alapintaan jatko-osan paksuisen (18mm) jäykisteen poikkisuuntaan.

Sain puutavaraliikkeestä tiheäsyistä ja vähäoksaista mäntyä 50x200. Siitä teen ainakin sarjat ja jalat. Lämpimässä hallissa oli, mutta tuskin kumminkaan puusepänkuivaa vaikka myyjä niin sanoikin. Jos meni käsite sekaisin puusepänlaadun kanssa. Vaikutti hyvältä, kun oikaisuhöyläsin illalla muutaman lankun.

Mitäs sanotte tuohon kanteen?

EKa

Poissa Arto Ahonkivi

• Pori
    • www.facebook.com/puutyoahonkivi/
Vs: Ruokapöytä 120x150cm + 2x40cm
« Vastaus #1 : 06-12-2017, 18:42:54 »
Yleensä jos lämpimästä hallista ostat on se puusepänkuivaa, toisinaan myyvätsamaa kylmästä hallista jolloin se ei ole puusepänkuivaa. Hintakin kertoo jotain, tommosen metrihinta on jotain 5€/m jos kuitenkin jotain 3€/m ni sitten ei oo puusepänkuivaa.
18mm on auttamatta ohkane, 28mm menee jo.
Aikaisempi nimimerkki ArtoA  - www.facebook.com/puutyoahonkivi/

Poissa EKa

« Vastaus #2 : 06-12-2017, 23:25:17 »
Yleensä jos lämpimästä hallista ostat on se puusepänkuivaa, toisinaan myyvätsamaa kylmästä hallista jolloin se ei ole puusepänkuivaa. Hintakin kertoo jotain, tommosen metrihinta on jotain 5€/m jos kuitenkin jotain 3€/m ni sitten ei oo puusepänkuivaa.
18mm on auttamatta ohkane, 28mm menee jo.

Tuolla perusteella oli puusepänkuivaa, hinta oli 6,40 per metri alennuksineen ja alveineen. Olen tyytyväinen, ei tuollaista taida olla tarjolla usein. Vähäoksaista ja tiheäsyistä.

Se on sitte 28mm kun Arto sanoo :-) Kiitos kommentista.

EKa

Poissa EKa

« Vastaus #3 : 12-12-2017, 18:00:23 »
Tuli yön pimeinä tunteina mieleen, että jos tekisikin kannen n. 100 x 28 laudoista kuvan mukaan.

Jos tuon toteuttaa niin, että tekee ensin keskiosan tappiliitoksilla ilman liimaa - 3-4 tappia per 100 cm sauma, ympäri kiertävät kehälaudat myös tappiliitoksella keskiosaan ja vain kehän jiiriliitokset ja tapit liimais.

Mitä sanotte, hyvä vai huono?
Pöytä tulee talouteen ja käyttöön, jossa pienet raot ei haittaa - päinvastoin ;-)

EKa

Poissa kimmo_la

« Vastaus #4 : 13-12-2017, 19:05:21 »
Jos tiukasti tapitat nuo sisälaudat kehäpuihin, liimalla tai ilman, voi 100 mm leveä lauta jo haljeta. Syysuunta on eri kuin kehän pitkällä sivulla. Itse olen tehnyt dominokoneella tuollaisia niin, että vain laudan keskimmäinen tappi on tiukka ja laitimmaiset tapit sivusuunnassa väljät. Näin eläminen ohjautuu kohti rakoja. Samalla tavalla nuo laitimmaiset sisälaudat, eläminen pitää ohjata kohti keskustaa. Muuten jiirikulmat aukeaa.

T. Kimmo

Poissa Itsok

« Vastaus #5 : 13-12-2017, 20:00:41 »
Pahimmillaan tuon levyinen jiiriliitos voi aueta jo pelkästä vuosittaisesta kosteuselämisestä muutenkin.

Poissa EKa

« Vastaus #6 : 14-12-2017, 00:01:00 »
Jos tiukasti tapitat nuo sisälaudat kehäpuihin, liimalla tai ilman, voi 100 mm leveä lauta jo haljeta. Syysuunta on eri kuin kehän pitkällä sivulla. Itse olen tehnyt dominokoneella tuollaisia niin, että vain laudan keskimmäinen tappi on tiukka ja laitimmaiset tapit sivusuunnassa väljät. Näin eläminen ohjautuu kohti rakoja. Samalla tavalla nuo laitimmaiset sisälaudat, eläminen pitää ohjata kohti keskustaa. Muuten jiirikulmat aukeaa.

T. Kimmo
Kiitos kommentista
Juu ei, sisäosan lautojen tapitus kehälautoihin niin, että voivat elää leveyssuunnassaan. Ajattelin niin, että sisäosan kaikkien lautojen päätytapit sivulautoihin sallisivat elämisen sivulautoihin nähden. Tuo keskiosan laudan tiukka tapitus on hyvä pointti siinä, että jakaisi kuivumisrakoja tasaisemmin molempiin suuntiin keskilinjasta.
Oletuksena on, että tulevaisuudessa keskiosan laudat tulevat aina olemaan kuivemmat kuin nyt valmistuessaan. Niin, että lautojen leveyseläminen olisi 0:sta +X mm:iin.

Dominopalikoilla meinasin tehdä. Laitteen sain eilen itse itselleni ostaen ennakkojoululahjaksi. Pöytä tulee myöhästyneeksi synnttärilahjaksi ja tarkoitus saada joulupöydäksi valmiiksi. Oikein kun sotken asioita, pöytä voi olla sekä synttäri- että joululahja - vai - eikö?

EKa

Poissa Itsok

« Vastaus #7 : 14-12-2017, 08:09:29 »
Dominokone kyllä helpottaa suunnattomasti tuon tyyppisen pöydän tekemistä. Ehkä kahdella tapilla 100 lauta sopiva. Toinen tietysti tiukalla reiällä ja toisen jos tekee väljän, niin kosteuselämistä voi paremmin hallita haluttuun suuntaan. jiiriliitokset luonnollisesti kannattaa tapittaa myös Dominolla :)

Jos vähän miettii minkä verran pöytä elää, niin esim viime talvena minun tekemä ruokapöytä on elänyt vuodenajan mukaan ~6mm @85cm. Pöydän toin sisälle valmistuttuaan ~14ast ja 70% suhteellinen kosteus verstaasta ja kansi kuivui samantien pari milliä. Kevät talvelle ja syksyn välillä elämistä on ollut tuon reilu 5mm. Kasi on käytännössä kokonaan radiaalisella syysuunnalla eli tangentiaalisesti eläminen olisi ollut lähes tuplat.

Poissa EKa

« Vastaus #8 : 14-12-2017, 19:24:46 »
Hitsi, - tiesin tuon radiaali-tangentti kutistumisjutun mutta jäi huomioimatta kun sain idean tehdä kannsi 10cm laudoista. Ne on tietty nyt tehty enemmän tangentissa kuin radiaalissa. Mutta tällä nyt taidan mennä. Taidan jättää liimat pois jiiriliitoksistakin. Laitan dominopalikat ja lukitsen ne ruuveilla alapuolelta  :idiot2: Jos vakiintumisen jälkeen kosteana aikana jää rakoja, säädän sivulautojen pituutta.

Onneksi pöytä ei mene viimeisen päälle olevaan keittiöön ja kuivaan kerrostaloasuntoon +24 ast C, vaan vanhaan puutaloon jossa on painovoimainen ilmanvaihto ja lämpötilakin pidetään kohtuullisena. On sekin tupa viimeisen päälle, mutta eri tavalla. Ja nykyisessä pöydässä kansilaudat on vääntyilleet niin että lautaset keikkuu - varmaan 10 mm tasoeroja. Ja silläkin on pärjätty. Ei mun tekemäni.

Itse asiassa koitan opetella puutöissä pois liiasta tarkkuudesta siinä mielessä, ettei nämä tuotokset olis liikaa kuin tehtaasta tulleita. O0
Perus-radiaali-tangentti kutistumiset ja sen semmoiset kyllä kuitenkin pitäis muistaa.