Kirjoittaja Aihe: Hyrrän sorvausta Japanilaisittain  (Luettu 1910 kertaa)

Paikalla rimppis

  • Valvoja
  • Viestejä: 2 658
Hyrrän sorvausta Japanilaisittain
« : 07-12-2017, 23:34:29 »
https://www.youtube.com/watch?v=UoOyr11tUnw

Kohdassa 11:06 aika huikea testi hyrrän tasapainosta.

Kim

Poissa Kauko Pienimäki

  • Viestejä: 203
Vs: Hyrrän sorvausta Japanilaisittain
« Vastaus #1 : 08-12-2017, 09:17:33 »
Huikea kertakaikkiaan!

Osaakohan joku selittää, miten hyrrä pysyy terällä?

Kauko

Edit: ilmeisesti hyrrä lepää terällä kärkikartion päässä olevalla pienellä olakkeella. Selittäisi myös, miksi hyrrä liukuu terää pitkin ylös.
« Viimeksi muokattu: 08-12-2017, 09:25:33 kirjoittanut Kauko Pienimäki »
Aiempi nimimerkki KaukoAntero

Poissa jarlii

  • Viestejä: 94
Vs: Hyrrän sorvausta Japanilaisittain
« Vastaus #2 : 08-12-2017, 10:10:20 »
Näitä Japanilaisia puuntyöstövideoita on kyllä ilo katsoa. Varsinkin Japanilainen hirsirakentaminen on tehnyt minuun suuren vaikutuksen.

Poissa Tapani Honkanen

  • Viestejä: 2 311
Vs: Hyrrän sorvausta Japanilaisittain
« Vastaus #3 : 08-12-2017, 11:02:18 »
Huikea kertakaikkiaan!

Osaakohan joku selittää, miten hyrrä pysyy terällä?

Kauko

Edit: ilmeisesti hyrrä lepää terällä kärkikartion päässä olevalla pienellä olakkeella. Selittäisi myös, miksi hyrrä liukuu terää pitkin ylös.

Tämä on vaikea selittää ilman teoreettista taustaa. Selittävän ilmiö on liikemäärän säilyminen, tässä tapauksessa pyörimisliikkeessä.
Tämän ilmiön taustaa voisi vaikka katsoa wikipediasta. https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Pyörimismäärä

Kovin moni on tutustunut siihen esimerkisi pyörivän tuolin tai karusellin käyttäytymisessä. Asettuu henkilö karuselliin ja jalallaan ottaa vauhtia. Kokonaisuus, henkilö ja karusellin pyörivä osa saa tietyn liikemäärämomentin. Kun sitä vauhtia ottanut jalka viedään sen toisen jalan viereen, huomaa selvästi pyörimisnopeuden lisääntymisen. Se liikemäärä on vakio mutta jalan vienti sisäänpäin vaatii voimaa. Kun hivuttautuu kroppansa kanssa mahdollisimman lähelle pyörimisakselia, vauhti sen kun kiihtyy. Hidastus taas päinvastoin. Työntämällä pyllyään ulospäin, sen pyörivän systeemin hitausmomentti kasvaa ja sen liikemäärämomentin määritelmän mukaan kulmanopeus pienenee.

Tuossa hyrrän pyörimisessä miekan terän keskellä on oleellista tuon kärjen muoto. Se on jollakin kaarevuussäteellä tehty ja se hyrrän akseli asetetaan pyöriessään siihen korkeimpaan/uloimpaan osaan. Sillä kohdallaan hyrrän hitausmomentti on pienimmillään. Kun se hyrrä pyrkii pois siitä asemastaan, niin liikemäärämomentin säilymisen takia hyrrä keskittää itseään kitkavoimien avulla.

Saattaa olla huonosti ilmaistu tämä selitykseni mutta laitetaan sitten rintamaan verevät voimat. Epäilen jonkin osan foorumilaisista osaavan selittää asia ”kansantajuisesti”. Suurempi osaa kertoa vain yhtälöiden kera. Joku silta tähän pitää kehittää.
Muistan lukeneeni taannoin yhden fysiikan nobelistin, tieteen popularisiojan todenneen. Jos et osaa kertoa vanhalle isoäidillesi mitä teet työksesi, et itsekään taida ymmärtää sitä.
Aiempi käyttäjänimi sepän poika

Poissa Aave

  • Viestejä: 957
Vs: Hyrrän sorvausta Japanilaisittain
« Vastaus #4 : 08-12-2017, 12:24:45 »

"Mitä pienempi pinta-ala hyrrän piikistä on kosketuksessa pinnan kanssa, sitä vakaampi hyrrä on." (itseäni lainaten :))

Tuosta voi ajatusta laajentaa kosketuspinnan ja hyrrän koon, painon ja pyörimisnopeuden ja niiden yhdistelmien johdannaisien keskinäiseen suhteeseen.

/Antti
Ei voi mitään, joskus vaan hymyilyttää...

Poissa Tapani Honkanen

  • Viestejä: 2 311
Vs: Hyrrän sorvausta Japanilaisittain
« Vastaus #5 : 08-12-2017, 12:27:59 »
Tuhersin liian kauan tuota editointia, uusi juttu.
Edit: Jaa, jäi selittämättä (yrittää selittää) tuo kiipeäminen ylöspäin miekan terällä. (Nyt junassa matkalla Z-junalla Lahteen ensimmäistä kertaa, vaikea keskittyä. On vaikeata piirtää luonnosta tapahtumasta kun juna heiluu, täytyy vaan pärjätä kuvittelemalla.)
Se ylöspäin/eteenpäin menevä pallokalotin muotoinen akselin kärki pyrkii ottamaan/ottaa kiinni miekan teränsärmään hieman pyörimisakselin etupuolelta ja muodostaisi uuden pyörimisakselin. Tuo mainittu ilmiö aiheuttaa jarrutusvoiman poikittain sen liikesuuntaan nähden. Johtuen noista  (voima)vektorien vaihesiirroista, syntyy voima, joka työntää hyrrää eteenpäin. En melkein ymmärrä. Pitää katsoa netistä tai kirjoista tuo vektorijärjestelmä. Ei ymmärtäisi isoäiti nyt jos eläisi. Joku varmaankin auttaa oikealle tielle.
Aiempi käyttäjänimi sepän poika

Poissa otus

  • Viestejä: 1 360
Vs: Hyrrän sorvausta Japanilaisittain
« Vastaus #6 : 10-12-2017, 00:56:44 »
 Ja sitten pikkupätkä miten tehdään oikeasti tasapainoinen hyrrä ilman sirkustemppuja:

https://www.youtube.com/watch?v=zp5r_9lyq14

 Muistaakseni ko. sarjassa uusivat ennätyksen myöhemmin mutten ala nyt tässä valehtelemaan miten paljon yli puolen tunnin saivat hyrrän pyörimään...
"One good test is worth a thousand expert opinions." - Wernher von Braun.

Poissa promaakari

  • Viestejä: 871
    • Käsityöläisen kotisivut
Vs: Hyrrän sorvausta Japanilaisittain
« Vastaus #7 : 10-12-2017, 13:15:46 »
Toimiva mutta teknokraattinen ja vähän tylsä ratkaisu, ainakin minun mielestäni. Siis tämä jälkimmäinen hyrrä -juttu

Poissa Teo Pelho

  • Viestejä: 4 178
  • Kerava
Vs: Hyrrän sorvausta Japanilaisittain
« Vastaus #8 : 10-12-2017, 14:22:05 »
Hyrrän syrjäyttäjä,tosin turhan kallis leluksi: http://emcore.com/products/emp-1-fiber-optic-gyroscope-fog/
Aiempi nimimerkki Viilari

Poissa Janne Kärkkäinen

  • Viestejä: 844
  • Ylöjärvi
Vs: Hyrrän sorvausta Japanilaisittain
« Vastaus #9 : 10-12-2017, 14:41:06 »
Jonkin verran terävät on sorvitaltatkin kun puu peilaa leikkauspinnasta taltan  :D
Aiempi nimimerkki Janne-K

Poissa Digiootti

  • Viestejä: 1 515
Vs: Hyrrän sorvausta Japanilaisittain
« Vastaus #10 : 10-12-2017, 15:22:31 »
Hyrrä systeemiä käytetään myös kameran vakautukseen videokuvauksessa.

https://www.youtube.com/watch?v=2BSY_0md_sY