Kirjoittaja Aihe: Cincinnati 2L "uuden" jyrsimen tarina  (Luettu 5529 kertaa)

Poissa ViNo

  • Viestejä: 46
Cincinnati 2L "uuden" jyrsimen tarina
« : 11-12-2017, 20:23:24 »
Hei kaikille.

Ajattelin aloittaa uuden ketjun, koska tulin hankkineeksi "uuden" metallijyrsimen. Tarkoitus on kertoa koneen lisäksi tarinaa sen taustalla. Älä siis pitkästy jos teksti ei ole pelkkiä nanometrejä ja ISO-kartioita  :)



Poissa Kumpumäen seppä

  • Viestejä: 2 896
Vs: Cincinnati 2L "uuden" jyrsimen tarina
« Vastaus #1 : 11-12-2017, 20:40:56 »
Nää koneiden kunnostus kertomukset on todella mielenkiintoisia. Sitten paljon kuvia kanssa.  O0

Poissa ViNo

  • Viestejä: 46
Vs: Cincinnati 2L "uuden" jyrsimen tarina
« Vastaus #2 : 11-12-2017, 21:29:22 »
Osa 1.

Aikanaan äidin isäni verstaalla opin käyttelemään pientä harrastuskäyttöön hankittua Emco compact 5 sorvia, jossa oli lisälaitteena pieni pystyjyrsin.
Pappa ei ollut metallimies koulutukseltaan, mutta oli kiinnostunut koneista ja laitteita laidasta laitaan. Verstaasta löytyi sekalainen lajitelma yleensä vähän parempian vehkeitä. Olihan periaatteena, että: "köyhällä ei ole varaa ostaa huonoa." Oli HF-radioita, hitsauskoneita, sorveja puulle ja metallille, jyrsimiä ja vaikka sun mitä. Siinä sitä tuli pentuna touhuttua. Oppia ikä kaikki, reippaan opin jäljiltä kaikki sormet ja varpaat on yhä tallella, ja ainoat haverit on saatu aikaiseksi vasta aikuisiällä omaa hölmöyttä.

Verstaalla tuli väsäiltyä milloin mitäkin kynttilänjalkaa ja öljylampun langanpidikettä. Metallijyrsin oli laitteena mielenkiintoinen, ja pitkään satunnainen metallinmuokkausharrastus onnistuikin tällä välineellä oikein mainiosti. Jossain kohtaa touhun painopiste oli autotallissa, kun autojen rakentelu oli ajankohtaista, välillä taas on tullut vietettyä kymmeniä tunteja puutöiden parissa.

Sitten koitti aika kun metallityöt kiinnostivat taas enemmän. Päätin realisoida muuta kalustoa ja ostaa hieman paremman metallijyrsimen. Jonkinlaisen tutkailun tuloksena päädyin vuonna 2012 tilaamaan Saksasta Sumore merkkisen SP 2217-III laitteen. Useiden sähköpostien ja selvittelyn jälkeen neuvottelut oli käyty ja siirsin noin 1200€ Saksalaisen firman tilille. Viimeinen viesti firmasta oli, että kone lähtee toimitukseen mitä pikimmiten.
Meni viikko, meni kaksi, eikä mitään kuulunut. Lähetin sähköpostia firmaan, mutta vastausta ei tullut. Yritin soittaakin, mutta turhaan.

Long story short. Rahat meni, konetta ei tullut.
Firma oli mennyt ilmeisesti konkkaan ja omistaja kadonnut maan alle. Ei auttanut suomalainen rikosilmiotus, liian pieni petos => ei aiheuta toimenpiteitä. Ei auttanut myöskään saksalaisen käräjäpoikeuden päätös, saatikka sitten euroopan kuluttajakeskuksen lausunto. Mitäpä sillä olisi tehnyt kun en tavoittanut vastaajaa, eikä hän saapunut oikeuteen. Perintätoimenpiteiden käynnistäminen ulkomailta olisi maksanut minulle satoja euroja. Totesin, että tämä on kirjattava henkilökohtaisiin tappioihin, enemmän rahan käyttö olisi vain kasvattanut miinusta budjettiin. Olin yhteydessä myös kiinalaiseen koneiden valmistajaan. Heiltä sain myös happamahkon vastauksen: "Ei voida auttaa, kyseessä ei ole virallinen tehtaan edustaja. Meiltä se tilasi ja sai koneet, mutta ei maksanut niitä." Minä puolestani maksoin, mutta en saanut konetta. (sinällään aika mahtava liikeidea)

Melko armoton katkeruus jäi, mutta siitä on päästy ehkä yli. Onhan tuon jälkeen tullut tilailtua tavaraa niin Kiinasta, Saksasta, Jenkeistä, Briteistä, Unkarista, Virosta, ja vaikka sun mistä. On tullut hankittu TIG-hitsauskonetta ja 1950-luvun vannesahaa.

Eli vuosi vuoden jälkeen taloudellista tappiota enemmän on kaivellut metallijyrsimen puutos :)

Vuosi 2016 ja 2017 menivät omakotitaloa rakennellessa, mutta nyt kun suurin työ on sen suhteen takana, alkoi mieltä taas kaiverrella koneiden hankinta. Uusi pajakin olisi lämpimän autotallin muodossa pihalla, ja kaiken rakennusroinan sijaan sinne olisi mukava sijoitella koneita ja laitteita.

Niinpä eräänä marraskuisena iltana harhauduin tapani mukaan selailemaan internetin myyntipalstojen ihmeellistä maailmaa. Vaimoni tapaan en selaillut etsien lasten takkeja tai jumppatossuja. Yritin muulta perheeltä vähän piilossa selata Huutokaupat.com, kieronet.fi ja Tori.fi sivustoja, kävin täällä kotiverstaankin myyntipalstalla, ei osumia. En tarvinnut uutta Avantin kauhaa, ruohonleikkuria tai paloruiskua.
Sitten osui silmiini nettikone.com sivustolla uudehko ilmoitus: Cincinati, "Jyrsinkone myytävänä", kokonaispaino 2000kg. Myyntiteksi oli melko kursailematon.
Kuinka malttaa mieltäni, kuinka selittää vaimolle, että juuri yli budjetin ostetun auton lisäksi ostin 2000kg "romurautaa". Mitä tekisin sillä? Tarvitsenko sitä johonkin?

Kaikkien näiden kysymysten rinnalla käsittelin samalla traumaa edellisestä jyrsinhankinnasta. Voisinko vihdoin nukkua yöni ilman kyynelitä, kun pajassa olisi jyrsin?

Seuraavalla viikolla olin työmatkalla. Rohkaisin mieleni ja tein päätöksen. Pääsisin elämässäni eteenpäin, ja hankkisin itselleni oikean metallijyrsimen. Soitin myyjälle, hän lähetti whatsapp:lla minulle videon koneesta. En päässyt millään paikanpäälle tekemään kauppoja, sillä matkaa oli 400km. Tehtiin kaupat. Seuraava homma olikin miettiä millä ilveellä tuollainen henkilöauton painoinen mörkö raahataan 400km päästä autotalliini. Oli opettavaista sinällään soitella eri kuljetusfirmoihin ja keräillä tarjouspyyntöjä kuljetuksista. Yksityisille ei ollutkaan niin yksinkertaista etsiä kuljetusta tuotteelle, joka vaatii nostamiseen trukkia.

Lopulta soitto alueellisen Kaukokiidon myyntiin tuotti tulosta. Tarjous rahdista noin 270€ ilman nostoja. Löin puhelimessa kättä päälle ja lupasin lähettää varsinaisen tilauksen sähköpostilla. Laitoin pari tuntia myöhemmin torstai iltana kuljetustilauksen gmaililla: toivottu noutoaika, rahdin mitat ja paino, toimitusosoite karttalinkkeineen, pyytö ilmoittaa saapumisaika, koska purku pitää ottaa ostopalveluja ja pyyntö vahvistaa toimeksiannon vastaanotto. Ei vastausta.

Torstai iltapäivällä myyjältä tuli taas whatsapp viesti: "Sinne lähti" ja kuva kuorma-auton kyydissä olevasta jyrsimestä! Mitä pirua? Nosturifirman purku oli sovittu seuraavalle maanantaille! Äkkiä soittoa Kaukokiidolle. No, hetken päästä selvisi, että toimitus on maanantaina. "Huh". Onneksi myyjä oli paikalla noudon aikaan ja nosti omilla laitteilla jyrsimen kyytiin

...

Poissa ViNo

  • Viestejä: 46
Vs: Cincinnati 2L "uuden" jyrsimen tarina
« Vastaus #3 : 12-12-2017, 01:11:46 »
Osa 2.

Järjestin itselleni maanantain vapaapäiväksi. Täyttyyhän uutta perheenjäsentä olla vastassa, kun sitä kuorma-autolla tuodaan kotiin.
Puolen päivän aikaan Kaukokiidon mies soittaa ilmoittaen, että kuljettaja on yrittänyt tavoittaa minua ja nyt toimitus siirtyy seuraavalle päivälle. Minä siihen: "Olen ollut koko päivän kotona, yhtään puhelua ei ole tullut ja nosturifirman kanssa on jo sovittu, että purku on tänään". Hetken pohdinnan jälkeen kyyti terminaalista järjestyikin vielä iltapäivän aikana toisella autolla. Soitto nosturi firmaan ja uudelle kuljettajalle tuottivat yhteisesti sovitun ajan. Nosturi tuli hieman myöhässä, mutta onneksi kuorma-autolla oli sittenkin varaa odotella puoli tuntia.

Jotain jyrsimen painosta kertoi se, että varsin kookkaan oloinen nostin joutui kääntämään koneeseen lisää kierroksia ja nyykkäsi selvästi lavaa nostaessa. Massahan on koneiden osalta vain hyvästä, kunhan ne saa sopivaan paikkaan sijoitettua.

Jyrsin autotallin ovesta sisään ja mielenkiinnolla tutkailemaan, mitä pirua tuli oikein ostattua. Minkäänlaista tyyppikilpeä ei löytynyt, mutta muutama messingiltä vaikuttava suomenkielinen kyltti löytyy. Punaiseksi maalatut vivut tuovat koneeseen kivan tunnelman. Rohkeasti 16A töseli seinään ja kokeilemaan mitä käy kun käynnistysnappia painaa. Mitään ohjeita ei ole, eikä netistäkään löytynyt ohjekirjaa. Varsin, kun koneen mallia ei ole tiedossa.

Moottori pyörii äänen ollessa melko rouhea. Ei kolinaa, eikä kahnausta, mutta melko äänekästä silti. Vääntelen eri vipuja ja kokeilen mitä mikin tekee. Nopealla kokeilulla kaikki muu vaikuttaa toimivan, mutta pöydän nosto hyppäyttää vaihteen pois "silmästä" ja kara pyörii väärään suuntaan. Pöydän viasta olikin jo myyjän kanssa puhetta, joten se ei tullut yllätyksenä. Karakin pyörisi oikeaan suuntaan kun vain vaihtaa töpselistä vaiheet ristiin.

Illalla syvennyn Practilal Mechanist palstan antimiin ja yritän selvittää mikä kone on malliltaan. Pitkällisen salapoliisityön jälkeen päädyn siihen, että kyseessä saattaisi olla 2L malli. Joku muukin on joskus omistanut tuollaisen ja youtubesta löytyy myyntivideokin suunnilleen vastaavan näköisestä laitteesta.
http://www.practicalmachinist.com/vb/cincinnati-milacron-kearney-trecker-vn-usa-heavy-iron/cincinnati-2l-230488/?highlight=cincinnati+2l
https://www.youtube.com/watch?v=8J-GHSKKoS4

Lopullinen selvyys tuli kun löysin ohjeen missä sarjanumero on piilossa ja kuinka sitä tulkitaan. Sarjanumero oli lisälaitteen: "Universal Spiral Milling Attachment" alla osittain maalin peitossa.
http://www.lathes.co.uk/cincinnati/page7.html

Sarjanumero: 9A2U1E-21 kertoo meille seuraavaa
Kone on mallia: No. 2L Universal Milling Machine—Model EL (9A2U)
Tilattu vuonna 1937, ollen sen vuoden 21. tilaus (1E+21)
http://ozarktoolmanuals.com/ozarkshoptalkblog/cincinnati-milling-machine-co-serial-numbers-index/#1462842516911-1325a25b-51f2

Eli jos tuo jyrsin olisi valmistettu tilausvuoden aikana, se olisi täyttänyt tänä vuonna 80 vuotta  8)

Jyrsinhankintani kanssa samaan aikaan oli hirmuinen vouhotus Suomi 100-vuotta teemalla. Niinpä mielessäni varttui ajatus tämän koneen kunnostamisesta. Sehän saattaa olla veteraani, joka on ollut puolustamassa Suomea kohtalon vuosina tärkeällä isanmaallisella tehtävällä. Ken tietää?
Siispä saattamaan konevanhusta sen ansaitsemaan kuntoon. Eli käyttökuntoon!

Poissa ViNo

  • Viestejä: 46
Vs: Cincinnati 2L "uuden" jyrsimen tarina
« Vastaus #4 : 12-12-2017, 17:25:55 »
Jyrsimen nosto kuorma-autosta talliin. Onneksi nosturifirma sijaitsee noin 300m päässä, niin matkat eivät vaatineet suuria siirtoja.

[ Guests cannot view attachments ]

Poissa juska

  • Viestejä: 1 335
Vs: Cincinnati 2L "uuden" jyrsimen tarina
« Vastaus #5 : 12-12-2017, 17:44:10 »
Onnea uudelle koneelle uuteen kotiin.  O0

Poissa pera8x

  • Viestejä: 2 422
Vs: Cincinnati 2L "uuden" jyrsimen tarina
« Vastaus #6 : 12-12-2017, 20:16:55 »
samat sanat. onnea uudesta koneesta.


kyllä kaikki tollanen yllättävä odottamaton rahanmeno ottaa päähä ja toisinaan aika pitkäänkin. :-\

Poissa Teo Pelho

  • Viestejä: 4 179
  • Kerava
Vs: Cincinnati 2L "uuden" jyrsimen tarina
« Vastaus #7 : 12-12-2017, 21:27:42 »
Onko tietoa koneen historiasta ? Jos alkuperäinen Suomi-kone niin ensimmäiset 8 v.saattavat olla mielenkiintoisia.
Aiempi nimimerkki Viilari

Poissa Kumpumäen seppä

  • Viestejä: 2 896
Vs: Cincinnati 2L "uuden" jyrsimen tarina
« Vastaus #8 : 12-12-2017, 21:54:23 »
Mun Cincinnati ei ole palvellut suomea sota-aikana, vaikka vuodelta 1942 onkin. En tiedä, koska tuo on suomettunut, mutta kyljessä oli vielä kyltti, jossa väitettiin konetta US Navyn omaisuudeksi.

Poissa Rami Lehto

  • Viestejä: 2 660
  • Siuntio
Vs: Cincinnati 2L "uuden" jyrsimen tarina
« Vastaus #9 : 13-12-2017, 00:44:57 »
Loistokas projektikuvaus! Henkilöauton painoiset onnittelut ViNo:lle koko kuvion toteutumisesta.
Aiempi käyttäjätunnus rallirami

Poissa Tapio K

  • Viestejä: 3 289
  • Kempele
Vs: Cincinnati 2L "uuden" jyrsimen tarina
« Vastaus #10 : 13-12-2017, 01:05:32 »
Onnea uudelle laitteelle O0

Tuohan on siistissä käyttökunnossa.. Mulla on -36 vuoden Norton työkaluhiomakone.. se on luultavasti ollut puolustusvoimain käytössä.

Hyvänä indikaattorina puolustusvoimista on pienet alumiiniset tai messinkiset lätkät missä sarjanumeroita.. ne on yleensä muutamassa paikassa konetta ja sähkömoottorit on myös inventoitu.

Eipä se tietenkään automaattisesti tarkoita että olisivat sotateollisuutta palvelleet talvi/jatkosodassa mutta lisää mahdollisuuksia.

Hyvää tarinaa ja harmittava takaisku nuo "oppirahat" saksanmaalle..

Poissa ViNo

  • Viestejä: 46
Vs: Cincinnati 2L "uuden" jyrsimen tarina
« Vastaus #11 : 13-12-2017, 20:40:59 »
Osa 3.

Muljupumppu oli kuulemma jumissa, enkä yhtään ihmettele kun katsoo millaista jankkia tuo koneen alusta oli puolillaan. Ruostelitkua tuli propun kautta pihalle noin 10 litraa ja pohjalle jäi öljyn, lastujen ja muun töhnän kerros, joka pitää kaapia kauhalla ämpäriin.

Pitääkin haalia jostain iso tynnyri mihin noita öljyjätteitä ja pesunesteitä rupeaa hilloamaan.

Irrottelin vanhan moottorin tarkastaakseni tyyppikilvestä tehon, sähkökytkennät ja kunnon muutenkin. Samalla avautui reitti putsata tuo muljusäiliö, kun motti on poissa tieltä. Moottori on joskus vaihdettu ja sen kiinnitys oli toteutettu lattaraudasta tehdyillä "adapteri"-kiskoilla. Irroittaminen meinasi olla hankalaa kun mikään työkalu ei meinannut mahtua taaimmaista mutteria avaamaan. Lenkki ei mahtunut sivuin, eikä hylsy päälle. Lopulta homma onnistui kun sain väännettyä moottorin sen viimeisen pultin varassa riittävän vinoon.

Moottori oli odotetusti 2,2kW /1440rpm. Irtomottia pyöritellessä selvisi, että laakerit ovat aivan loppu. Takapäästä kuului pienelläkin pyörityksellä mahdoton rutina ja sormin tunsi kuinka epätasaisesti akseli pyöri. Myös sähköissä oli hieman sanomista. Yhtenä vaihejohtona oli käytetty sinistä johdinta ja töpselin päässä oli kytketty vain vaiheet. Maa oli siis irti. Ei jatkoon.

Totesin että on helpompaa hankkia uusi moottori kuin korjailla vanhaa. Kun yksi Vacon 7,5kW tamu on vielä jäämässä hyllyyn, löytänee se paikkansa moottorin kaverina.

Tämän viikkoisen työmatkan kohdistuessa Lappeenrannan suuntaan, päätin poiketa matkan varrella Laitetorilla. Olen aiemmin ostanut sieltä moottorin ja tamun jo aiemmin mainittuun vannesahaan.
http://www.laitetori.fi/fi/tuotteet/sahkomoottori/a-motor/
Sopivaa 2,2kW tai 3kW moottoria ei löytynyt. Höh. Mutta ylähyllyllä oli kaksi 4kW moottoria, jollaisen arvelin ulkomuistista juuri ja juuri mahtuvan jyrsimen moottoritilaan. Ensimmäisessä vaikutti jo kasin kokeillessa olevan laakerivikaa, mutta toinen tuntui olevan kunnossa. Heitin sen siis koekäytön jälkeen paksiin. Jos se ei sopisi, sen voi kuulemma palauttaa.

Kotiin päästyä sovittelin uutta mottia jyrsimen sisään, ja kuinka ollakkaan, sehän taitaa mahtua. Hihnojen pituus pitää ehkä sovittaa tarkemmin kun säätövara pienenee, mutta sehän ei ole ongelma.

Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla


Poissa Teemu

  • Viestejä: 2 591
Vs: Cincinnati 2L "uuden" jyrsimen tarina
« Vastaus #12 : 13-12-2017, 20:55:42 »
Moottori oli odotetusti 2,2kW /1440rpm. Irtomottia pyöritellessä selvisi, että laakerit ovat aivan loppu. Takapäästä kuului pienelläkin pyörityksellä mahdoton rutina ja sormin tunsi kuinka epätasaisesti akseli pyöri. Myös sähköissä oli hieman sanomista. Yhtenä vaihejohtona oli käytetty sinistä johdinta ja töpselin päässä oli kytketty vain vaiheet. Maa oli siis irti. Ei jatkoon.

Ei moottoria tarvitse hylätä huonojen laakerien takia. Ne ovat moottorin kulutusosia ja helppo vaihtaa.

Sininen vaihejohtokaan ei ole virhe tai väärin. Se on sallittu nelinapaisissa kaapeleissa. Maadoituksen puuttuminen on virhe.

Poissa liliana

  • Valvoja
  • Viestejä: 5 073
  • HOLLOLA
Vs: Cincinnati 2L "uuden" jyrsimen tarina
« Vastaus #13 : 13-12-2017, 21:03:46 »
Kuvassa häkyy maadoitus, siis suojamaajohdin tulevan ja lähtevän jostain liittimestä. ViNo tarkoittanee maalla nollajohdinta, jota ei moottorikäytöllä todellakaan tarvita. Jos jyrsimessä on työvaloja tai muita 230 V vermeitä niin sitten nollajohdolle löytyy liitäntäkaapelissakin käyttöä, ellei noiden syöttöjä ole toteutettu jyrsinkoneen sisäisellä suojamuuntajalla.

Poissa ViNo

  • Viestejä: 46
Vs: Cincinnati 2L "uuden" jyrsimen tarina
« Vastaus #14 : 13-12-2017, 21:18:42 »
Kuvassa näkyvässä katkaisijassa maa on kytketty, samoin moottori  päässä. Mutta pistokkeen päässä se oli irti.

Kaapeli on 5x2,5 josta yksi vaihejohtimista oli katkaistu ja kytkemättä. Sinistä nollajohdinta oli käytetty vaihejohtimena.

Moottorin laakerit on tosiaan varmaan helppo vaihtaa, mutta tulipa nyt jo ostettua tuo uudempi motti. Ehkä tuo vanhempi kone löytää myöhemmin itsensä jostain muusta keksinnöstä :)

Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla