Kirjoittaja Aihe: Cincinnati 2L "uuden" jyrsimen tarina  (Luettu 5448 kertaa)

Poissa Teemu

  • Viestejä: 2 585
Vs: Cincinnati 2L "uuden" jyrsimen tarina
« Vastaus #15 : 13-12-2017, 22:00:56 »
Kaapeli on 5x2,5 josta yksi vaihejohtimista oli katkaistu ja kytkemättä. Sinistä nollajohdinta oli käytetty vaihejohtimena.

Johtimien katkominen ei ole koskaan hyvä idea vaikka jäisi käyttämättä.

Sininen johdin on sininen johdin. Jos se käytetään nollana, se on nollajohdin. Jos se kytketään vaiheeksi, se on vaihejohdin, kuten nyt.

Poissa Weijoesso

  • Viestejä: 65
Vs: Cincinnati 2L "uuden" jyrsimen tarina
« Vastaus #16 : 14-12-2017, 21:01:08 »
Onnea vaan uudelle jyrsimen omistajalle! O0  Toivottavasti se vielä joku päivä saadaan omankin talliin.

Poissa ViNo

  • Viestejä: 46
Vs: Cincinnati 2L "uuden" jyrsimen tarina
« Vastaus #17 : 15-12-2017, 21:08:06 »
Osa 4.

Laskettelin öljyt ulos vaihteistosta. Ei tuo ihan hirveätä siirappia ollut, muttei aivan tuorettakaan. Päätin myös kurkkia koneen sisään, josko siellä olisi kaikki kunnossa.

Irrotin ensin koneen kyljestä mysteerivivun, joka ei tuntunut tekevän oikein mitään. Luulin sen olevan vaihteiston suunnanvaihtaja, mutta sehän olikin alkuperäinen sähkökatkaisija. Nyt viimeistään ymmärsin, että ennen koneet tehtiin kestämään.
Suunnanvaihto toimisi painamalla vivun liikettä rajoittava tappi sisään, jolloin vivun liike vapautuu toiseen ääriasentoon. Tuon tapin painaminen sisään nostaa viereisen tapin ulos. Ihmettelin hieman kolosta näkyvää tappien uritusta, ennen kuin tajusin, että tappien välistä liikettä ei välitetä vivulla, vaan puolikkaalla hammasrattaalla.
Eikä tuon katkaisijankaan kärjet ole mitääb kertakäyttökamaa. Kaikki on erikseen säädettävissä ruuveilla ja kierrejouset huolehtivat tuntumasta.

Vaihteiston vivuston irrottaminen onnistui sekin melko helposti. Luukku on kiinni ruuveilla ja yhden vivun irrottaminen riitti siihen, että luukun sai nostettua pois. Ylimaalaus on vähän tukkinut ruuvien kantoja, mutta muuten osat on helppo purkaa.

Joku joka noista rattaista ja vaihteistoista ymmärtää, voisi kommentoida miltä näyttää ja mitä tuolta kannattaa tarkistaa. Vaihteistoa en meinannut purata enempää jos ei ole ihan pakko.

Mitä ölppää suosittelette tälläiselle yksilölle lootaan? Osa tuntuu käyttävän hydrauliöljyjä, mutta en ihan ymmärrä miksi ne sopisivat erityisen hyvin vanhoihin vaihdelaatikoihin. Vai onko kyse hinnasta?

Lappeenrannan Puuilosta kävin hakemassa paljon kehuttua Solmaster AS 40 tehopesua 10l. Kai sillä puhdistuksessa alkuun pääsee.

Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla


Poissa pekkanf

  • Viestejä: 4 981
Vs: Cincinnati 2L "uuden" jyrsimen tarina
« Vastaus #18 : 15-12-2017, 22:22:35 »
Se mitä olen noita öljyjä arponut niin seuraavat nyrkkisäännöt olen havainnut:

Viskositeetti on tärkeä tekijä, yleensä VG36 tai VG42 hydrauliikkaöljy on lähellä.

Suora mineraaliöly on teoriassa parempi vanhassa mallissa jossa ei ole öljypumppua, mutta on syvä öljypohjana - ideana on se että sellainen öljy salii kerrostumisen ja paskat on öljypohjan alaosassa ja pinnassa roiskevoitelun allueella puhtaampaa.

Hydrauliikkaöljyt ja nykyaikaiset vaihdeöljyt sisältävät lisäaineita jotka sitovat vettä, vähentävät vaahtoutumista ja ovat peseviä, eli ideana on sitoa vesi öljyyn, estää kerrostuminen ja napata lika suodattimeen. Eli hyvä ratkaisu jos on suodatin ja öljypumppu.

Hypoidi yms. "peräöljyt" eivät sovi vanhojen yleisimopien värimetallien kanssa. Jos haisee "ammoniakki" niin "messinki osat" jämii kiinni.

Jos taas on kytkimiä/jarruja yms. niin monet maatalous/metsäkone/vaihdeöljyt toimii riittävän hyvin.

Eli kyllä se sopiva öljy toimii vähän rakennetta tutkimalla ja miettimällä.

Pekka

Poissa Tapio K

  • Viestejä: 3 289
  • Kempele
Vs: Cincinnati 2L "uuden" jyrsimen tarina
« Vastaus #19 : 16-12-2017, 07:12:11 »
Ei ihan loppuunajettu vaikka kulahtaneelta näyttääkin. Kadonneita hampaita ja metallimujua voi löytää kun magneetilla koluaa öljypohjan ym onkalot..

Onko tuossa johteiden keskusvoitelu? Sen tukkeutuminen on todennäköisempää kuin vika vaihteistossa..

Riippuu paljon edellisten koneistajien kiireistä onko kone kerennyt lopettaa pyörimisen ennen kuin vaihdetta on vaihdettu..

Kaikkia vikoja ei löydä ennen kuin purkaa atomeiksi O0

Poissa ViNo

  • Viestejä: 46
Vs: Cincinnati 2L "uuden" jyrsimen tarina
« Vastaus #20 : 16-12-2017, 11:46:53 »
Vaakajohteissa on keskusvoitelu, mutta siihen en vielä ole päässyt käsiksi. Alkaa vaikuttaa siltä, että pöydän purku vaatii ohjekirjan saapumista. Jokin tuolla sisällä ottaa kiinni, koska X-akselin pöytä ei suostu liukumaan irti. Tuntuu että jokin muukin ottaa kiinni kuin johteiden päiden tiukkuus.

Vaihteiston pohjalla näkyi olevan tasainen kerros jotain pientä mujua. Irtohampaita ei näkynyt, eikä rattaistakaan vaikuta puuttuvan isompia paloja. Huuhtelin laatikosta rojua pois löpöllä. Taidan vain heittää uudet öljyt sisään ja antaa laatikon olla.

Alla vielä kuva edellisessä tekstissä kuvaillun sähkökatkaisijan suunnan rajoittimen tapeista.

Samalla kysymys, että milleköhän työkaluille nuo kuvissa näkyvät pitimet on tarkoitettu? Minkäkaisia teriä noihin saa ruuvattua kiinni?

Ja kiitoksia kommenteista lootan ja öljyjen osalta :)

Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla


Poissa pekkanf

  • Viestejä: 4 981
Vs: Cincinnati 2L "uuden" jyrsimen tarina
« Vastaus #21 : 16-12-2017, 14:53:54 »
Eka on otsajyrsimelle, ilmeisesti sellainen, missä n 30 mm reikä, jotain ton näköistä, mutta tarkista käykö muut mitat:
http://img.directindustry.com/images_di/photo-mg/5602-10994939.jpg
Englanniksi shell mill tai face mill...

Toka näyttää mallilta johon menee porapää, kierre on hyvin usein tuumanen:
https://toolsmach.com/boring-head-shanks/731-boring-head-shank-iso40.html

Ja tollainen siihen tulee kiinni:
https://toolsmach.com/77-boring-heads

Pekka



Poissa Lathe

  • Viestejä: 1 446
Vs: Cincinnati 2L "uuden" jyrsimen tarina
« Vastaus #22 : 16-12-2017, 21:11:40 »
Pekka  Tuota kutsutaan avarruspääksi,oli sen englanninkielinen nimi sitten mikä hyvänsä.

Poissa Käppyrä

  • Viestejä: 362
Vs: Cincinnati 2L "uuden" jyrsimen tarina
« Vastaus #23 : 17-12-2017, 00:01:48 »
Ompahan mielenkiintoista tarinaa lueskella  :D

Minusta vaihteiston rattaat näyttää melko hyväkuntoisilta ikään nähden. Vanhat koneet on tehty kestämään.
Pystyjohteiden kuluneisuus kannattaa tarkistaa, eli onko pöydän etureuna alempana.

Poissa ViNo

  • Viestejä: 46
Vs: Cincinnati 2L "uuden" jyrsimen tarina
« Vastaus #24 : 17-12-2017, 00:12:53 »
Osa 5.

Enpä kuitenkaan jaksanut odottaa ohjeita, sen sijaan turasin ihmetellen mikä pöytää jumittaa. Lopulta selvisi, että molemmissa päissä yksi yksittäinen ruuvin kanta otti kiinni noin 2mm pöydän alapinnan rakenteeseen. Poistamalla johtimen säätökiilan ruuvista pääsi ohi ja pöytä irtosi nätisti.

Seuraavaksi pitää keksiä miten Y-suunnan taso irtoaa, mutta se tuskin on hankalampi.

Eipä kyllä kaavausjälkiä johteissa näy. Miten lie nämä alunperin oikaistu. Tarkoitus olisi vähän kunnostas noita johteita kun ne kohta on kaikki esillä.

Hankalin vaihe on varmaan päästä käsiksi pöydän noston syöttöosiin. Sehän on se toimimaton kohta. Z-suunnan kelkka painaa varmaan 300kg, joten siinä saa olla jo varovainenkin.

Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla


Poissa Mähis

  • Viestejä: 1 314
  • Sipoo
Vs: Cincinnati 2L "uuden" jyrsimen tarina
« Vastaus #25 : 17-12-2017, 01:10:09 »
Mikäs tuossa Z-liikkeessä on nyt ongelma? Oletko tarkemmin päässyt jyvälle?

Tänään juuri korjasin kaverin jyrsinkoneen Z-liikkeen. Tässä koneessa syöttö tuli kardaanin avulla polveen, missä sitten syöttövoima käänneettin, joko X-, Y- tai Z-akselille.
Kaikki muuten toimi, Z-akselin ruuvikin pyöri, mutta pöytä ei noussut.
Tässä oli luultavasti tössitty niin, että oli ajettu kovia vasten ala-asentoon ja ruuvin pää oli pyörähtänyt ja rikkoen kiila-uran ja pään.

Rakenne näyttää vastaavalta. Suojaputki mikä menee jalustaan, menee laipalliseen pesään, minkä pohjalla reikä ja kiilaura Z-akselin ruuville. Tämä toimii sulakkeena.
Eli ruuvinpysyy paikallaan ja mutteri pyörii sisemmässä holkkiputkessa.

Laita polvi nostimeen  ja ota  ala laipan ruuvit auki ja nosta polvi ylös. Näin pääset tarkastamaan onko ruuvin alapään kiinnitys pettänyt.

Mukava lueskella näitä projekteja.

Poissa ViNo

  • Viestejä: 46
Vs: Cincinnati 2L "uuden" jyrsimen tarina
« Vastaus #26 : 17-12-2017, 23:01:37 »
Osa 6.

Vuorokauden lilluminen 10% AS40 liemessä irrotti pikkuosista niin lian kuin maalitkin. Kiitos vinkistä. Varsin hyvä puhdistusaine. Liuotuksen jälkeen harjasin osat kevyesti teräsharjalla, huuhdoin ja laitoin auton sisätilalämppärin eteen kuivumaan.

Pikkuosakuvassa näkyvässä pöydän päätypalassa on murtuma toisessa kiinnitysreiässä. Pitänee koittaa hitsata se pakettiin.

Y-suunnan pöytä kääntöineen irtosi yllättävän vaivatta ja kellautin sen puhdistusta odottamaan seljälleen.

Kurkin vielä alakautta Z-suunnan akselia, kun se olisi seuraavaksi käsillä. Näyttää olevan sekä käsisyötön, että automaattisyötön rattaat melko loppu. Automaatti on pahemmassa kunnossa. Hampaat on hioutuneet toiselta puolelta ja jäljellä on vain terävät piikit. Rattaat on tietysti kalliita, mutta kannattaako niiden hintaa edes selvittää?

Pöydän nosto käsipelissä toimii, mutta tarkkuudesta tai sulavuudesta ei voi puhua.

Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla


Poissa ViNo

  • Viestejä: 46
Vs: Cincinnati 2L "uuden" jyrsimen tarina
« Vastaus #27 : 25-12-2017, 18:40:44 »
Osa 7

Kohta on kaikki irrotetut pikkuosat putsailtu ja maalattu. Väriksi ruuvinkantoihin, veiveihin, vipujen päihin ja luukkuihin valikoitui hyllystä vesiliukoinen "blood red" oranssi.
Jyrsimen runkokin sai uuden värin kun muutosta selvinnyt uima-altaaseen ostettu Inerta 50 "ocean blue" purkki löytyi yhdestä nurkasta. En jaksanut vanhoja maaleja raapia alta pois. Pesin pinnan ja harjasin irtomaalit veke. Muutamasta kohdasta vanha maali kupli Inertan alta irti. Ne kohdat rapsutin uudestaan puhtaaksi ja vetäisin uuden kerroksen. Tästä ei näyttelykonetta olla tekemässä joten kelpaa noin.
Väri yhdistelmä on melko erikoinen, mutta virkeä ;)

Päätin sittenkin irrottaa myös Z-akselin satulan. Pienellä tunkkaamisella ja keplottelulla se lähtikin liikkeelle. Painosta en tiedä muuta, kuin että käsin tuota ei liikuta lattialla senttiäkään. Takaisin laitto saattaa olla erityisen mielenkiintoista.

Ostin tuon kuvissa näkyneen moottorinostimen kertakäyttöiseksi yhteen aiempaan projektiin, mutta nyt se on noussut arvoon arvaamattomaan.

Z-akselin ruuvi tuntuu olevan ihan jämäjässä kunnossa. Vika on siis vain niissä syöttöjen kartiohammaspyörissä. Nyt kun satula on irti, houkuttelee tietysti rattaiden vaihto. Pitää myös vähän funtsia saisiko pystysuuntaa jotenkin kevennettyä. Onnistuisiko jos laittaisi 2 tai 4 kaasujousta nostamaan satulaa ylöspäin siten, että ne keventäisivät ruuville tulevan painon nykyisestä 500(?)kg:stä pariin sataan kiloon. Olisi kevyempi veivailla ja varmaan osatkin kestäisi paremmin.

Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla


Poissa Scyyb

  • Viestejä: 1 025
Vs: Cincinnati 2L "uuden" jyrsimen tarina
« Vastaus #28 : 25-12-2017, 19:11:47 »
Tuohon oranssit nippelit, niin kyseessähän on legendaarinen "gulf" väritys. Jatkoon.

Poissa ViNo

  • Viestejä: 46
Vs: Cincinnati 2L "uuden" jyrsimen tarina
« Vastaus #29 : 25-12-2017, 19:43:39 »
Edellisen viestin kuvat eivät toimineet, joten tuossa uusiksi.

Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla