Kirjoittaja Aihe: Cincinnati 2L "uuden" jyrsimen tarina  (Luettu 5530 kertaa)

Paikalla Tallitimpuri

  • Viestejä: 2 506
Vs: Cincinnati 2L "uuden" jyrsimen tarina
« Vastaus #30 : 26-12-2017, 20:16:43 »
Tuohon oranssit nippelit, niin kyseessähän on legendaarinen "gulf" väritys. Jatkoon.

Tuossahan se tulikin mainittua.. Ehdin jo miettiä, miksi on tutunoloinen väriyhdistelmä.
Elämässä kaikkein vaikeinta lie se kun hyvin tehty kaiken aikasi vie...

Poissa Mkin

  • Viestejä: 63
Vs: Cincinnati 2L "uuden" jyrsimen tarina
« Vastaus #31 : 28-12-2017, 15:03:08 »
Tottahan kannattaa kysäistä ameriikasta rattaiden hintaa, ties vaikka olis edullisiakin. Practical Machinisteilta varmaan saa suuntaviittoja tuohon ja muihin mahdollisiin ongelmiin. Tuumamitoitushan tuossa vähän haastaa, mutta on noita toisaalta varmasti paljon kasattukin aikoinaan. Ja olen taipuvainen sille ajatukselle, että valmiiden rattaiden ostaminen tullee varmaankin lopuksi edullisemmaksi kuin kotomaassa teettäminen. Ellei sattuis std-osista säkällä löytämään helposti muokattavat aihiot. Laita kuvia ja mittoja hamppipyöristä, niin vuoden loppuun mennessä lastu lentää. (Jonkun vuoden..)

Poissa Kumpumäen seppä

  • Viestejä: 2 896
Vs: Cincinnati 2L "uuden" jyrsimen tarina
« Vastaus #32 : 28-12-2017, 15:24:04 »
En ole mitään varaosia kysellyt omaan Cincinnatiin, mutta noin yleisesti ottaen kysely kannattaa aina, ennen kuin yrittää teettää mitään varaosia. Usein noissa varaosahinnoissa yllättyy. Välillä yllätys on positiivinen välillä negatiivinen. Varaosahinta voi hyvinkin olla osan oikea hinta, tai yhtä hyvin 100 kertainen hinta. Molempia on tullut nähtyä.

Poissa ViNo

  • Viestejä: 46
Vs: Cincinnati 2L "uuden" jyrsimen tarina
« Vastaus #33 : 30-12-2017, 11:34:29 »
Osa 8.

Ratashommat on vielä selvittämättä, mutta muuten projekti etenee sieltä täältä.

Johteet saavat kunnostuksen kaavauksella. Varsinaista oikomista en aio tehdä, mutta putsaan pinnat kiiltäviksi. Luulisi tuonkin herkistävän pöydän liikettä. Hommasin ebaystä aidon 70-luvun neukkulaisen tarkkuus teräsviivaimen ja olen sillä tarkastellut johteiden suoruutta. Sadasosia ei haeta, ei varmaan edes yksittäisiä kymppejä. Pöydän pisimmät johteet vaikuttavat olevan aavistuksen banaanina. Viivaimen päät ottavat kiinni koko johteiden matkalta, eli pöydän johteet ovat kuluneet keskeltä enemmän. Vähemmän yllättävää.

Missään en ole nähnyt asiasta puhuttavan, mutta miten johteiden säätökiilojen pinnat kannattaa käsitellä? Kaavaus vai hionta? Lähinnä tietenkin siihen pintaan joka liikkuu pöydän johdetta vasten koko ajan.

Insinöörinsinistäkin on nyt purkki mutta sen käyttön harjoittelu on vielä vaiheessa.

https://youtu.be/rVLij1MkPsA
Tyylistä saa antaa palautetta ;)
Kaavausopintoni perustuvat tämän foorumin ja youtube videoiden vinkkeihin.

Uusi moottori löysi paikalleen eilen illalla. Kiinnikkeitä piti vähän rakennella uusiksi, mutta muuten asennus oli melko mutkaton. Moottorin hihnapyörä ei ole alkuperäistä nähnytkään ja se on kaksiurainen kun jyrsimen päässä puolestaan on kolmiurainen.
Pitää vielä tutkia manuaalista onko tuo edes oikean kokoinen.

Seuraavaan päivitykseen laitan juttua kunnostukseen hankituista työkaluista ja osista.

Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla


Paikalla pekkanf

  • Viestejä: 4 985
Vs: Cincinnati 2L "uuden" jyrsimen tarina
« Vastaus #34 : 30-12-2017, 15:12:54 »
Ensinnäkin nyt sitten varovasti....tarkoitus ei ole että johteet ovat kauniit tai kiiltävät. Tarkoitus on että johteet ovat riittävän lähellä oikeata tasoa ja pintojen pitää kantaa (tarkoitan sitä että laakeripinnat kantavat riittävän suurella pinta-alalla eivätkä ratsasta huipuilla).

JOHTEIDEN päissä olevia alkuperäisiä kulumattomia pintoja ei tule missään tapuksessa hioa/kaavata/jyrsiä matalaksi, koska ne kertovat mikä on ollut alkuperäin pinta ja taso. Eli niistä saa selville mikä on se taso jonka kanssa uusi taso pitää olla samansuuntainen.

Ensiksi siis pitää tarkistaa onko tämä alkuperäinen taso siirrettävissä johonkin piirteeseen samassa osassa johon ei kosketa kaavaksen/oikaisun aikana, vaan johon sitä voi verrata. Jos jyrsimen pöydän laittaa kivitasolle niin havaitsee että sen on propelli. Tottakai se on propelli koska kiinnityspinta ja johdepinnat eivät ole aivan suorat, siitä alkaa tutkimen että mitkä mittaupaikat ja kiinnityspaikat ovat edustavia. Kannattaa vähän aikaa tutkia, kellottaa ja mittailla. Sitten piirretään paperille ja päätetään mitä pintoja pitää oikaista ja mihinkä suuntaan ja miten paljon. Kaikkea ei ole tarve saada "kauniiksi". Jollakin skraadilla ei ole mitään merkitystä eikä johdetta kannata hylätä puoli milliä alaspäin jotta saa sen kauniiksi jos kymppi riittää että 80% pinnasta on lommotonta ja siitä riitävä osa kantaa kuormituksen. Ja etenkin että välttää seuraavan osan millin oikomisen, johoruuvin uudelleenkiinnityksen, hammaskosketuksen muuttamisen jne..

Jonkin pinnan oikaisu väriviivaimeen tai kiveen on naurettavan helppoa. Simpanssimainen oikominen johtaa huonompaan lopputulokseen, kun mitä alkuperäinen kulunut oli.

Huomattavasti vaikeempaa on saada useempi pinta samaan tasoon ja suhteeseen muiden pintojen suhteen. Virheet ja toleranssit tulee olla oikeeseen suuntaan. Itseasiassa usein on oleellista saada joku pinta hieman kallelleen, jotta koneistettaessa saadaan liki suoraa pintaa kun painovoima ja työstövoimat toimivat tiedettyyn suuntaan. Sen takia sorvin pitää tehdä hieman koveraa ja kartiomaista pintaa, että kun virhettä tulee, niin virhe on oikeaan suuntaan.

Poissa pera8x

  • Viestejä: 2 422
Vs: Cincinnati 2L "uuden" jyrsimen tarina
« Vastaus #35 : 04-01-2018, 13:26:29 »
vaikuttavaa! O0

Poissa ViNo

  • Viestejä: 46
Vs: Cincinnati 2L "uuden" jyrsimen tarina
« Vastaus #36 : 06-01-2018, 18:52:35 »
Osa 9.

Osa tilatuista korjaustyökaluista ja osista on vielä postissa, joten lykkään niistä kirjoittamista myöhemmäksi.

Harjoittelin välillä tuota pintojen oikaisua jyrsinpöydän reunaan. Tuossahan pitäisi tienenkin olla riittävän iso väritaso, mutta kun ei ole sijoittaa sellaiseen 2-3 tuhatta euroa, niin olen puuhannut tuon kuvissakin näkyvän viivaimen kanssa. Liikutellen sitä ristiin pyrkien mahdollisimman pitkiin kontaktipintoihin. Kuvissa on ensimmäinen ja seitsemäs värjäys. Eli kyllä noissa aikaa ja jouleja kuluu, mutta sinällään olen omaan oppimiseen tyytyväinen. Huomautan uudelleen, ettei tässä pyritä sadasosiin, vaan kyseessä on enemmänkin oppimistyömaa ja luulen ettei kone tästä ainakaan huonone.

Harjoittelun jälkeen olen putsaillut johteista suurimman osan pitäen mielessä varoituksen turhasta kaunistelusta. Ruoste johteissa ei takuulla auta liikkeisiin ja olenkin pyrkinyt vain puhdistamaan pinnat ja oikaisemaan vain selkemmät kohoumat. Naarmuthan on vain hyvästä, niissähän öljy liikkuu mukavasti.

Melkoisen ihmettelyn jälkeen sain ne pystyliikkeen rattaat vihdoin ulos. Aikaa meni ja käteen jäi karuhko totuus. Pöydän siirtojen laatikon rattaat ovat kautta linjan melko kuluneet. Varsinaisen vaihdelaatikon rattaat olivat näihin verrattuna kuin uudet.

Eiköhän nuo minun harrastushommissa vielä muutaman vuoden mene. Pois lukien tuo pystyliikkeen automaattisyötön ratas. Se on työnsä tehnyt. Vaihtaminen cots osiin on mahdotonta. Hampaat on työstetty suoraan tuohon akselin päähän. Eikä nopeahkolla haulla löytynyt mitään vaihtorattaita tuohon koneeseen.

Mitä olette mieltä seuraavasta ajatuksesta:
1. Hitsaisin TIG:llä tuon loppuunkuluneen rattaan hampaisiin lisää materiaali ja viilaisin hampaat käsin oikeahkoon muotoon?
2. shimmaisin rattaat tiukempaan kontaktiin
3. Paketti kasaan ja kokeillaan miten kestää.

Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla


Poissa Mkin

  • Viestejä: 63
Vs: Cincinnati 2L "uuden" jyrsimen tarina
« Vastaus #37 : 07-01-2018, 11:46:29 »
Pehmeää on ollu ameriikan teräs. No toisaalta hyvä että vain toinen pyöräparista on kulahtanut. Ekaksi kannattaa ehkä ottaa tarpeelliset mitat, eli käytännössä piirtää koko kikkare uusiksi. Kannattaa tuumata onko hampaan asemoinnilla suhteessa muihin ulokkeisiin merkitystä, luultavasti ei, mutta samalla senkin piirtää oikein. Täyttöhitsaus vaikka magilla, nopeampaa kuin tigillä lämmittely. Sitten veisin johonkin ammattikoulun koneistusopettajalle, josko niillä olis työhön sopivia moduulijyrsimiä. Kai jenkeillä on noissa hampaissa sama muoto ja mitoitus kuin Euroopassa? Imatran amiksessa on laveampi konekanta mielestäni kuin Lappeenrannassa, jos näillä suunnilla vaikutat.

Voihan siitä viilaamallakin saada välttävän, mutta syönee toisenkin rattaan pilalle..? Vai olisiko pari paremmin karkaistu? Omaan silmään oikeanpuoleinen ja alempi pyörä on ihan käyttökelpoisia jos nämä kuuluvat yhteen.

Ennen tuota kannattaa kyllä kysyä Practical Machinisteilta, siellä  nuo on tosiaan tutumpia.

Poissa ViNo

  • Viestejä: 46
Vs: Cincinnati 2L "uuden" jyrsimen tarina
« Vastaus #38 : 07-01-2018, 12:28:00 »
Nuo kuvien kolme hammaspyörää ovat samassa yhteydessä. Tuo suurin pyörittää pystyliikkeen trapetsia (tai mikä se ruuvi nyt onkaan). Pienemmistä ehjempi on kiinni manuaali veivin akselissa ja tuo loppuun kulunut tuottaa vaihteiston kautta automaattisyötön.

Ebaystä löytyy joitakin Cincinnati jyrsinten rattaita, mutta hinnat tuntuvat lähtevän yksinkertaisillakin rattailla 300 eurosta. Tuntuu liialta.

Hampaat: iso 30 ja pienet 18. Pienet ovat identtisiä, joten tuosta ehjästä saa otettua kohtuu hyvät mitat.

TIG käyttöä ajattelin koska koen sillä täytön olevan helpommin hallittavissa kuin mig:llä. Ei tulisi täytettyä liikaa ja saisi ehkä yhtenäisemmät palkot.

Pitää kysäistä paikallisista ammattikouluista. On onneksi niihin valmiit kontaktit Kotka - Hamina seudulla.

"Teot puhuvat tekojenmiesten puolesta"


Poissa Teo Pelho

  • Viestejä: 4 179
  • Kerava
Vs: Cincinnati 2L "uuden" jyrsimen tarina
« Vastaus #39 : 07-01-2018, 16:04:40 »
Esilämmitä ratas johonkin 200-300 asteeseen ennen hitsausta,onko mitään arvausta rattaan materiaalista: https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/78717/Kandity%C3%B61.pdf?sequence=1
Aiempi nimimerkki Viilari

Poissa olavinar

  • Viestejä: 57
Vs: Cincinnati 2L "uuden" jyrsimen tarina
« Vastaus #40 : 08-01-2018, 08:18:35 »
Tuon hammaspyörän korjaamiseksi kannattaa kysyä tarjousta Helsingin hammaspyörältä. http://www.hammaspyora.fi/palvelut/
Heillä teetätin mallien mukaan varaosia omaan jyrsinkoneprojektiini. Pystyvät hitsaamaan ainetta alkuperäiseen aihioon ja jyrsimään siihen uuden hammastuksen.

-Olavi

Poissa fpopc5

  • Viestejä: 161
Vs: Cincinnati 2L "uuden" jyrsimen tarina
« Vastaus #41 : 10-01-2018, 09:21:52 »
Tervehdys

Löytyy kyllä kohtuuhinnoilla hammaspyörä jyrsimiä. Tilaa tällainen saat korjattua myös tulevaisuudessa tarvittavat hammaspyörät. Terv TK

Poissa lauri r

  • Viestejä: 15
Vs: Cincinnati 2L "uuden" jyrsimen tarina
« Vastaus #42 : 15-01-2018, 18:15:06 »
Kartiohammaspyörän jyrsintä oikeaan muotoon ei onnistu modulijyrsimellä. Hampaan moduli muuttuu halkaisijan mukana. Kartiopyöriä on tehty hätätilassa seuraavalla tavalla: hampaat jyrsitään auki sisähalkaisijan mukaisella jyrsimellä. Ulkohalkaisijan mukaisella jyrsimellä ajetaan ulkokehälle muoto, vain vähän matkaa. Loppu väli viilataan silmämääräisesti muotoon. Toiminee pienillä kierrosluvuilla ja kuormituksilla.

Poissa Lathe

  • Viestejä: 1 456
Vs: Cincinnati 2L "uuden" jyrsimen tarina
« Vastaus #43 : 15-01-2018, 20:17:12 »
Kyllä sen pitäisi onnistua,muistan kun silloin joskus ammattikoulu aikaan noiden kanssa olin enempi tekemisissä.Tuosta on vaan lähemmäs 50v aikaa.Sitä piti muuttaa kartion kulmaa kolmanneksella johonkin suuntaan muistini mukaan.Ei niitä mitään ainakaan silloin viilata tarvinnut.Harjoitustyönä tehtiin tuollainen drillipora kahdella nopeudella.Sinne jyrsittiin ne hammaspyöräparit eikä niitä ainakaan tarvinnut viilata.Oli aika haasteellinen tehtävä kun siihen tehtiin kolmileukainen keskittävä istukkakin vielä.En vaan muista mihin tuo pora on mahtanut joutua vuosien varrella.

Poissa ViNo

  • Viestejä: 46
Vs: Cincinnati 2L "uuden" jyrsimen tarina
« Vastaus #44 : 15-01-2018, 22:01:46 »
Osa 10. Ostoksia maailmalta

Lupasin näistäkin kirjoitella. Todettakoon, että ulkomailta työkalujen ja vimpaimien tilailu on kai minulle harrastus sinällään. Viime viikolla tuli Aliexpressistä viesti, että olen saavuttanut timanttijäsenyyden 1572 pisteellä. Näköjään on vuoden aikana tullut tehtyä pelkästään sieltä 35 tilausta. Siihen sitten päälle Ebay ostokset ja suoraan verkkokaupoista tilatut tuotteet. Kaikenlaista roinaa on kohta nurkat pullollaan, taas :)

Jyrsintä varten olen tähän mennessä hankkinut seuraavat työkalut/osat:
- Sandvik indexable kaavin, 80€
- 1-luokan metalli viivain, 82€
- sinistä merkintäväriä, 5€
- HSS tappijyrsimiä 2-10mm, 10€
- tasojyrsinpää karbidi inserteille, 28€
- insertit alumiinille ja raudalle 10+10 APKT1604, 30€
- timanttihiomakiekkoja 320, 600, 1000, 2000, 3000 ja tukilevy, 67€
- Cincinnati ohjekirja, 60€
- magneettijalka heittokellolle, 17€
- 16mm T-ura kiinnityssarja, 80€
- 4kW moottori, olikohan tuo 150€
- uudet 13mm kiilahihnat, 30€
Kaikki hinnat on noin suunnilleen, sisältäen toimituskulut.

Eihän tuo siis ilmaiseksi näköjään kunnostaudu, saati jos omia tunteja laskisi. Mutta harrastuksia on monia.

Timanttikiekkoja sovitin aluksi smirkelin akselille, mutta voblausta oli liikaa ja kiekat 3000. Hetken mietin pitääkö etsiä sopiva kone tai moottori noiden pyörittämiseen. Sitten silmiin sattui nurkassa pieni pylväsporakone. Tuolla saa aivan mainiosti sandvikin karbiniterän teroitettua ja kiekkojakin voi halutessa säätää.