Kirjoittaja Aihe: Cincinnati 2L "uuden" jyrsimen tarina  (Luettu 6823 kertaa)

Poissa ViNo

  • Viestejä: 46
Vs: Cincinnati 2L "uuden" jyrsimen tarina
« Vastaus #45 : 04-02-2018, 16:52:39 »
Osa 11.

Niinhän siinä taas kävi, että työt haittaavat harrastuksia. Pienen hiljaiselon jälkeen pääsin taas viikonloppuna Cincin pariin. Kotiverstaalle laittamani puutyökoneet menivät kaupaksi, joten niitä taaloja voi taas sijoittaa pajan muihin kohteisiin. Joten lisähankintojakin on luvassa ;)

Pystysuunnan liikkeen korjaus on nyt valmis. Pienen sisäisen dialogin jälkeen päädyin ratkaisuun, jossa jätin automaattisyötön rattaan kokonaan asentamatta. Uusi ratas tai kunnostus ammattipajalla olisi maksanut suhteessa liian paljon, eikä tuolle pystysyötölle tällä koneella ole lopunperin kovin paljon käyttöä. Korjailin vanhaa ratasta hitsaamalla ja viilaamalla, ja se pyörikin ihan kohtuudella kun sitä sovitin. Riskinä olisi kuitenkin ollut, että heikosti sovitettu ratas jumittaa koko pystyliikkeen, tai automaattisyötön käyttö repii hajalle muut vielä ehjät rattaat. Mennään siis jatkossa pystyliikkeet pelkällä käsisyötöllä.

Pystyliikkeen trapetsitangon yläpäässä olleen painelaakerin kuulat olivat ruosteessa ja rutussa kuin rusinat. Tilasin Kotkan Laakeri Centerin kautta uudet 5/16" kuulat. Koko laakerin vaihto olisi tietysti ollut fiksumpaa, mutta yläpuolen pesän puolikasta en viitsinyt edes yrittää irrottaa, se kun näytti olevan melkoisen hankalassa paikassa. Laakeriliikkeiden kirjat eivät myöskään tunteneet sopivan kokoista laakeria, joten kuulien vaihto saa nyt kelvata.

Myös Z liikkeen trapetsi tuli irrotettua ja vaihdettua siihen uudet kartiolaakerit. Vanhat olivat liian kireällä ja välissä oli jotain roinaa, sillä veivi nyki pyörittäessä aivan mahdottomasti. Uudet kartiolaakerit maksoivat kivijalkaliikkeen hyllystä 60€. Netistä olisi saanut kiinalaiset vastineet varmaan kympillä, mutta eipä tarvinut odottaa. Samalla modasin trapetsin mutteriin säätömahdollisuuden katkaisemalla sen kahtia. Saa nähdä saako tuolla lopulta säädettyä klappia pois.

Uusi moottorikin tuli koekäytettyä. Tamulle tuli väsättyä puusta "tilapäinen" kiinnike jyrsimen rungon oikealle puolelle. Siinä se on helposti käytettävissä, eikä ohjauspaneelia tervitse kaapeloida erikseen. Hyvin tuntuu motti pyörivän.

Jyrsimen polvi on taas paikallaan ja sen johteet tuli raapaistua puhtaaksi samoin kuin sinällään liikkeiden kannalta merkityksetön yläpinta. Tulipa tuosta kuitenkin nätimpi ja sivutuotteena kiva timelapse video.

Kuvat lataan seuraavaan viestiin...

Poissa ViNo

  • Viestejä: 46
Vs: Cincinnati 2L "uuden" jyrsimen tarina
« Vastaus #46 : 04-02-2018, 17:00:07 »
Kuvat edelliseen tekstiin.

Timelapse: https://youtu.be/HBMPyRBxLdk