Kirjoittaja Aihe: Kourun työstäminen  (Luettu 2514 kertaa)

Poissa s.a

  • Viestejä: 38
Vs: Kourun työstäminen
« Vastaus #15 : 13-12-2017, 20:17:19 »
Iha vaan huamioks, jos joku haluaa ajaa nittä kouruja sirkkelillä ni siinä hommassa ei se jakoveitsen poisto siis voi aiheuttaa takapotkua silleen ko esim. halkaisusahauksessa, koska kourun ajossa terä käytännössä jyrsii sitä millimetrin - 1,5 millimetrin ottoa per kerta. Joten ei pääse haukkaan kiinni terärunkoon, niinkuin jännitteisellä puulla voi käydä kun halkaisusahataan. Eli halutessa voi ja kannattaa kokeilla. Vaikka varoittelin ( kun täältä ei näje miten ihmiset hommiaan tekee tai miten tuttua puun koneistaminen on ) niin siis ihan turvallinen ja kelpo tekniikka kunhan muistaa sen pienen oton. Ja tosiaan ei sitten MILLOINKAAN MUUTEN jakoveistä poies. Se on vaarallista leikkiä se. + aina olisi syytä tarkata, että jakoveitsi oikeasti on terän kanssa linjassa ja oikean paksuinen käytössä olevalle terälle. Turvallista ja mukavaa puuntyöstöä kaikille. -s

Poissa puupeli

  • Viestejä: 162
Vs: Kourun työstäminen
« Vastaus #16 : 13-12-2017, 22:59:02 »
Tuo rälläkkään sopiva Kaindl löytyy ja meikäläisen käsissä paljon krouvimpaan työhön soveltuva, ei näihin.

Yritin juuri  hahmotella sirkelillä tuota hommaa ja lauantaipäivä alkanee sen kokeilulla.

Mitä ehdotuksia terävalintaan on? Vaihtoehdot 300 mm:een terään noin välillä  Z48 -  96 muistaakseni  tai jotain sinnepäin. Kovia paloja kaikki ja työstettävä materiaali oli siis koivu.

Ja sit ihan varoiks Kysyn... pallopääterän ja pyöreäpohjaisen kouruterän ero.......??

Kiitos hyvistä vinkistä jo tässä kohden!

Poissa liliana

  • Valvoja
  • Viestejä: 5 073
  • HOLLOLA
Vs: Kourun työstäminen
« Vastaus #17 : 13-12-2017, 23:15:05 »
Tuohan lähinnä halkaisusahausta, oletan urien tulevan puun syysuuntaan, niin se puoltais halkaisuterän Z48 käyttöä. Käytä kuitenkin tiheähampaisempaa Z96, tulee ehkä sileämpi pinta. Jos sulta löytyy ns. höyläreunaterä, niin sitten sillä.


Ja sit ihan varoiks Kysyn... pallopääterän ja pyöreäpohjaisen kouruterän ero.......??

Tätä en oikein ymmärtänyt, puhutaanko nyt jyrsimen teristä?

Poissa puupeli

  • Viestejä: 162
Vs: Kourun työstäminen
« Vastaus #18 : 13-12-2017, 23:21:48 »
Jyrsimen teristä juu. Kourujyrsinteriä kun oon kysellyt liikkeistä ja 22 mm asti onkin itsellä.

Mutta viesteissä ja mm yhdessä yksityisessä puhutaan palloteristä. Se käsite minulle outo mutta oletan että samasta asiasta puhutaan....??? vai??

Poissa liliana

  • Valvoja
  • Viestejä: 5 073
  • HOLLOLA
Vs: Kourun työstäminen
« Vastaus #19 : 13-12-2017, 23:42:29 »
Kouruterällä yleisesti tarkoitetaan terää jolla saa aikaan U-kourun. Palloteräksi olen kuullut kutsuttavan muodostaan johtuen esim. suorahiomakoneen pallopäisiä teriä (pyörivä viila). Kyllä tätäkin muotoa ainakin teettämällä saa käsiyläjyrsimen teränäkin, onhan niitä esilaisia jyrsintätarpeitakin.

Noita U-kouruterä löytyy CMT:n luettelosta (2011, vanha) koosta R1,6 kokoon R16, eli halkaisijoina 3,2...32 mm.

Kappas tässähän on vieressä niitä palloteriäkin, löytyy kokoja R6,35, R7,94, R9,5 ja R12,7 leikkaussyvyys (terän särmän korkeus) pienimmällä 11 mm ja suurimmalla 23,5 mm.

Sitten on noita laakerillisia teriä joilla saa levyn reunaa puolikaskourun (neljännes ympyrä), niissä suurin R19. Tämän halkaisija 50,8 mm, terän särmän korkeus 22,2 mm. Tällaisesta terästä, kun poistaa laakerin ja hioo laakerin kiinnitysakselin pois, niin sillä saa halkaisijansa levyistä hieman tasapohjaista (12,8 mm) U-uraa ajettua.
« Viimeksi muokattu: 14-12-2017, 00:06:19 kirjoittanut liliana »

Poissa puupeli

  • Viestejä: 162
Vs: Kourun työstäminen
« Vastaus #20 : 13-12-2017, 23:48:04 »
Ok tänks teräopista!

Pakko oli vielä käydä verstaalla hahmottelemassa tulevaa sirjelöintiä. Yks asia jäi vaivaamaan.........

Nyt kun on tulossa useita kouruja samaan levyyn ja sahauskulma kaiketi kaikissa erilainen, niin mitenkä vähimällä vaivalla saisit kourut yhdensuuntaisiksi. Ainakaan heti en tätä tajunnut....voi olla että yöunet auttaa......

Poissa Eka Vekara

  • Viestejä: 678
Vs: Kourun työstäminen
« Vastaus #21 : 14-12-2017, 00:53:00 »

Ja sit ihan varoiks Kysyn... pallopääterän ja pyöreäpohjaisen kouruterän ero.......??

Sori, jos sekoitin terminologiaa. Pallo(pää)terä nimitystä käytetään cnc-työstössä muototerästä, jossa on pallomainen pää, 180 astetta tai enemmän. Idea on, että sillä voi ajaa oikeastaan mitä vaan muotoja, joiden säde on sama tai suurempi. Terällä ikään kuin pyyhitään muotoa riittävän tihein välein, jolloin lopputulos on toki aaltomainen, mutta niin hieno, ettei se enää haittaa. Alla oleva video demonstroi asiaa.

https://www.youtube.com/watch?v=yb480epVwCc

Tuosta jalostaen olisi ihan käsijyrsimellä ja ohjurilla mahdollista ajaa malko tarkkoja kouruja. Ensin ajetaan vaikkapa 20 mm syvä ura, sitten ohjainta siirretään 1mm ja ajetaan 19,5mm syvä ura, sitten 1mm ja 19mm syvä ura, jne. siten että nuo siirrot ja syvyyden muutokset saavan palloterän leikkaamaan lopulta sopivan uran.

Tässä muutama kuva (nopealla googletuksella), jotka ehkä hieman selventävät asiaa. 

http://img.directindustry.com/images_di/photo-g/5692-3280567.jpg
http://learn.lboro.ac.uk/ludata/cd/cad/images/scallop_hght.gif
http://cncprogramming.martinchick.com/surface_fin_ang.gif


Poissa Eka Vekara

  • Viestejä: 678
Vs: Kourun työstäminen
« Vastaus #22 : 14-12-2017, 01:01:28 »
Löytyi ihan täsmävideokin. Korvaat vaan tuon koneen itselläsi ja käsijyrsimellä. : :D

https://www.youtube.com/watch?v=0NR97cOtuXg

Poissa Stefan Englund

  • Viestejä: 960
  • Plektra Trading Oy Ab
    • Plektra Trading Oy Ab

Poissa Eka Vekara

  • Viestejä: 678
Vs: Kourun työstäminen
« Vastaus #24 : 14-12-2017, 13:03:23 »
Trendiltäkin noita urateriä löytyy

Vaikuttaa aika hurjalta ihan käsijyrsimeen tuollainen 2" kouruterä. :) Tietty 12mm kara tekee sen, ettei ihan pikkukoneeseen tungeta.


https://www.trend-uk.com/en/UK/product/15_2X12MMTC/4/98/cove_cutter_254mm_radius.html

Poissa Festool

  • Viestejä: 1 765
Vs: Kourun työstäminen
« Vastaus #25 : 14-12-2017, 14:13:28 »
Hieman kun keskittyis enemmän...

Poissa waltu

  • Viestejä: 171
Vs: Kourun työstäminen
« Vastaus #26 : 14-12-2017, 15:23:59 »
Tuosta vaiheesta on joutuisa jatkaa muotohöylällä tai -siklillä finaaliin. Tykkään että on isommille urille kaikkinensa paljon nätimpi tapa kuin jyrsimellä.
Mikään ei ole niin törkeää kuin lautatarhan hoito, eikä sekään kovin törkeää

Poissa Tee

  • Viestejä: 1 038
Vs: Kourun työstäminen
« Vastaus #27 : 15-12-2017, 06:03:38 »
Iha vaan huamioks, jos joku haluaa ajaa nittä kouruja sirkkelillä ni siinä hommassa ei se jakoveitsen poisto siis voi aiheuttaa takapotkua silleen ko esim. halkaisusahauksessa, koska kourun ajossa terä käytännössä jyrsii sitä millimetrin - 1,5 millimetrin ottoa per kerta. Joten ei pääse haukkaan kiinni terärunkoon, niinkuin jännitteisellä puulla voi käydä kun halkaisusahataan.
Onnistuu se takapotku tässäkin tapauksessa, jos kappale pääsee vähänkin irti halkaisuvasteesta terän nousevalla puolella. Nimim. peukalonsa joskus loukannut kun "jyrsittävä" laatikko pääsi epähuomioissa kääntymään poispäin vasteesta sahauksen viimeisillä senteillä. Se jälkeen lyhensin puukkoa siten että on puoli milliä terän korkeimman kohdan alapuolella niin ei tarvitse jyrsiessäkään ottaa puukkoa pois.

Poissa puupeli

  • Viestejä: 162
Vs: Kourun työstäminen
« Vastaus #28 : 17-12-2017, 22:38:36 »
Vielä kiitos vinkeistä. Niin kävi että viikonloppu meni muissa merkeissä ja seuraava mahdollisuus taiteilla joulun jälkeen. Jos silloin onnistuu niin ompahan joululahja ajoissa valmiina.......