Kirjoittaja Aihe: Starttiongelma  (Luettu 1276 kertaa)

Poissa Woima

  • Viestejä: 637
Vs: Starttiongelma
« Vastaus #15 : 15-12-2017, 20:35:40 »
Kantapään kautta piti minunkin tuohon kytkentään perehtyä kun solenoidin vaihto ei vikaa korjannutkaan. En varmaan ole ainoa, joka on solenoidin turhaan vaihtanut tai yrittänyt sitä herkistellä. Vaan miettikääpä sitä, miksi tuo solenoidin maadoitus on noin toteutettu. Startin toiminnan kannalta ihan järkevä syy sille on.
Startin kytkentä vauhtipyörän hammaskehälle helpottuu, kun vetokäämin maadoitus hiilien kautta laittaa startin hitaaseen pyörimisliikkeeseen.
Tuskin se moottori pyörii solenoidin vetokäämin kautta kulkevalla virralla.
Kyllä pyörii, erittäin hitaasti, siis starttimoottori.
Näin minäkin tämän toiminnan olen fundeerannu. Hitaudesta en tiedä, mutta pyörähtää kuitenkin sen verran, että hampaat loksahtaa kohdalleen. Tämän vaiheen jälkeen solenoidi kytkee isot virrat startin pyörittämiseksi ja solenoidin pitokäämi astuu  peliin jolloin solenoidin virrankulutus pienenee huomattavasti.
Juuri näin, solenoidin pitokäämi ei jaksa vetää solenoidia päälle. Vetokäämi jaksaa ja se maadoitetaan hiilien kautta juuri siksi, että saadaan starttimoottori hitaaseen pyörimisliikkeeseen hammaskytkennän helpottamiseksi. Vetokäämin voima loppuu, kun solenoidin päävirtakärjet kohtaavat ja silloin vetokäämin ja hiilien kautta tapahtuvan maadoituksen potentiaalieroksi tulee likimain nolla volttia. Pitokäämi jaksaa silloin pitää solenoidin päällä ja startti pyörii "täysillä"
"Jotka osaa, ne tekee mitä vaan. Jotka ei ne ryhtyy opettamaan..." J.L.