Kirjoittaja Aihe: Moneltako loppuvat tunnit päivästä?  (Luettu 2390 kertaa)

Poissa Mika Tiainen

• Kangasala
Vs: Moneltako loppuvat tunnit päivästä?
« Vastaus #15 : 16-12-2017, 12:36:49 »
Herään joka päivä n.4.00, tosin viikonloppuna yleensä pompin jalkeilla jonkin aikaa 1-2h ja sitten nukun pari tuntia univelkoja pois. Nukkumaan tulee mentyä suurimmaksi osaksi n.9.00-10.00, mutta jos oikein väsyttää niin jo klo 8 saatan päätyä nukkumaan.
Tuo 4.00 herääminen sopii omaan rytmiin hyvin, eikä suurta väsymystä aamulla esiinny. Herätyskello on itellä lähes tarpeeton, kun aina sitä viimeistään viittä minuuttia ennen kelloa herää. Ja tosiaan voi tuon heräämisajan illalla päättää, niin kyllä sisäinen kello herätyksestä huolehtii.
Ja tästä voikin päätellä, että olen aamu ihminen. Ja mitä tuntien riittävyyteen tulee, niin eivät ole vielä loppuneet.

Poissa Tee

« Vastaus #16 : 16-12-2017, 15:46:09 »
Herään joka päivä n.4.00, tosin viikonloppuna yleensä pompin jalkeilla jonkin aikaa 1-2h ja sitten nukun pari tuntia univelkoja pois.
Tätä tulee myös tehtyä, jos heräämisen jälkeen ei innosta siirtyä verstaalle tai muihin toimiin niin tunnin lisäunet on mukava ottaa sohvalla.

Poissa liliana

• Valvoja
  • HOLLOLA
« Vastaus #17 : 16-12-2017, 15:50:13 »
Ei ainakaan unen puutteesta pitäisi väsymys johtua Mikalla. Nukkumaan klo 9:00 - 10:00 ja herätys klo 4:00, siis 18...19 tuntia päiväunta joka vuorokausi, ei tuossa kylllä paljon verstasaikaa jää.  ::)

Paikalla JTa

« Vastaus #18 : 16-12-2017, 16:20:24 »
Vuorotyöläisenä nukkuminen on aika epäsäännöllistä. Välillä nukun 4 tuntia ja sitte taas toisinaan 12 tuntia (univelkaa?). Jos päivävuoroon oon lähdössä, niin herätys on 5.30 ja yövuoroon taas 16.30. Yritys on aina kova, että edes  päivävuoroa edeltävänä yönä menisin ennen keskiyötä nukkumaan.  Ei ole kovin montaa kertaa onnistunut. Mulla varmaan tunnit ei sitte riitä? Jostain syystä yövuoroissa ei juuri koskaan väsytä vaikka ne on 14 tuntisia. Päivällä taas alkaa aina viimeistään klo 16 nukkumatti viskoon soraa silmiin.

Vapaat menee sitten miten menee riippuen onko seuraava työvuoro yö vai päivä. Enempi olen yökukkuja, tosin täälä pohjosessa näin talviaikaan päivää ei yöstä erota muuta ku kellosta ja kesäaikaan sitte toisinpäin. Viisarikellon mukaan jos eläis niin aina olis päivä. Tai yö. :D

Poissa pekkanf

« Vastaus #19 : 16-12-2017, 16:27:38 »
Mulla on jonkinlainen unirytmi, etenkin nyt vanhemmiten, mutta välillä tulee pidempiä valmmisrupeemia ja sitten taas joku päivä pitäis voida nukkua.

Olen kuullut, että joillakin on vaiko unirytmi. Se ei toimi vaimon työajoilla, ipanakin sunnittelee monta päivää eteenpäin, mutta saattaa herätä kuuden jälkeen vaikka koulu alkaa vastaa 9:45 jos on kokeet luettavana tai nukkua viimeiseen asti. Yleensä nukkuu vapaapäivinä pitkälle iltapäivän. Väsyttävän viikon jälkeen lauantaina saatan nukkua 8-10 asti aamulla. Toisaalta saatan herätä neljältä ja jos ei tule uni ja on työpäivä, niin valvon pari tuntia ennen töihin lähtöä.

Mulle kävis vähän pidempi vuorokausi, mutta jos tuntuu siltä ettei tunnit riitä, nin pitää priorisoida.

Pekka

Poissa pera8x

« Vastaus #20 : 16-12-2017, 19:17:19 »
mulla on vuorotyö ja sen lisäksi ei oo ainakaan liiaksi siunattu unenlahjoilla. suoraan sanottuna nukkuminen ja etenkin nukahtaminen on joko vaikeaa, tai todella vaikeaa. joskus jopa mahdotonta. eikä tartteta mitään ressejä, tai muitakaan syitä. se vain on niin. en oo koskaan ollut hyvä saamaan unta. ja lopulta, kun saan unta, niin varsinkin aamulla tekisi mieli vaan jatkaa nukkumista. silti, kun kello herättää, niin ei se mitenkään ylitsepääsemättömän vaikeata ole herätä. kait kaikkeen tottuu.

herään aamutuuriin herätyskellolla viideltä aamulla, tai sitten iltatuuriin ilman kelloa kun satun heräileen. monasti laitan myös iltavuoroon mennessäkin kellon soittamaan viimeistään klo 13. töistä en ole myöhästynyt juuri koskaan. siitä kiitos herätyskellolle.

ja kun on pidempi loma, niin voi sitä herkkua! ei tartte välittää kellosta pätkän vertaa. voi touhuta verstaalla niin myöhään, kun huvittaa ja mennä sänkyyn kun siltä tuntuu. ja voi nukkua niin pitkään, kun huvittaa ja herätä sitten, kun herää. tälläin nopeesti arvioiden voisin sanoa, että mun vuorokaudesta puuttuu ainakin pari tuntia. ehkä enemmänkin. pidemmillä lomilla jo joku kolme neljä päivää riittää saamaan vuorokausirytmin ihan päälaelleen. se kertoo varmaan oleellisimman.

Poissa Mika Tiainen

• Kangasala
« Vastaus #21 : 16-12-2017, 19:39:32 »
Ei ainakaan unen puutteesta pitäisi väsymys johtua Mikalla. Nukkumaan klo 9:00 - 10:00 ja herätys klo 4:00, siis 18...19 tuntia päiväunta joka vuorokausi, ei tuossa kylllä paljon verstasaikaa jää.  ::)

Ei näköjään riitä tuokaan nukkuma-aika pitämään skarppina, kun kirjoittelen mitä sattuu.
Ja näköjään loppuu minultakin nuo tunnit vuorokaudesta, vaikka muuta väitinkin. :crazy2:

Poissa ilsaarin

• Valkeakoski
« Vastaus #22 : 16-12-2017, 20:23:09 »
Minä inhoan aamuja. Illat tuppaavat venymään, vaikka hyvin tietää että silloin kun tulee semmoinen väsymyspuuska, pitäisi äkkiä mennä maate. Kuitenkin tulee kukuttua jonnekin puoli yhden korville. Ainakin. Aamulla kun pitää nousta ennen seitsemää, päällimmäisenä mielessä on henkirikos. Kelloradiota kohtaan. Nukkumista helpottaa todella paljon se, ettei lataa itseään täyteen nopeita hiilareita illalla ja pitää makkarin tarpeeksi viileänä. Joku 18-19 astetta on minulle passeli. Tuntuu nykyään olevan herkkää hommaa tuo nukkuminenkin. Mutta voi kun edes joskus iltaisin nukuttaisi niin hyvin kun autolla ajaessa! Se on ihan käsittämätöntä kuinka se äly voi päästä lähteä niin nopeasti ja helposti kun autoilee pimeässä, lämpimässä ja tasaisessa hyrinässä.....Onneksi en ole vielä tappanut itseäni enkä ketään muuta.

Poissa otus

« Vastaus #23 : 16-12-2017, 21:02:43 »
 Lienee myös niin, että monilla vuorokausi on liian pitkä?
"One good test is worth a thousand expert opinions." - Wernher von Braun.

Poissa -JV-

« Vastaus #24 : 17-12-2017, 06:57:27 »
Lienee myös niin, että monilla vuorokausi on liian pitkä?

Mulla ainakin. Tämä ei tosin johdu kellosta vaan kropasta. Esimerkkipäivä voisi olla että herään klo 6, venuttelen aamutoimien kanssa pari tuntia ja sitten verstaalle.
Oikein hyvä päivä antaa 6 tuntia "työaikaa", huono pistää pelin poikki 4 tunnin jälkeen eli noin klo 14 ollaan kuitenkin jo takaisin sohvalla ja nukkumaan mennään noin klo 23. Tälle ajalle on toisinaan äärettömän vaikeaa löytää mielekästä täytettä, nukkuminen vain siirtää yöpuulle menoa ja mitään pidempää liikettä ei kroppa enää salli.
20 tuntinen vuorokausi olisi mulle sopiva.
Kun itse tekee, tulee juuri sellainen kuin sattuu tulemaan...

Poissa Alpo Siitonen

• PuuSi Ky
« Vastaus #25 : 17-12-2017, 08:22:45 »
Olen iltauninen ja viitaten alkuperäiseen kysymykseen niin minulta loppuvet tunnit joka päivä klo 24 !
PuuSi Ky
www.puusi.fi

Poissa MaTaHa

« Vastaus #26 : 17-12-2017, 10:40:15 »
Mulla on uniapnea, onko muilla?
Aina on selvitty!!

Poissa Tapio K

• Kempele
« Vastaus #27 : 17-12-2017, 12:37:32 »
Minkälainen tauti tuo uniapnea?

Jos on nukahtamisvaikeuksia niin hyvä konsti on äänikirjat O0

Joskus saatoin valvoa tunnin pari mietiskellen seuraavan päivän juttuja ja muuta yleistä..

Youtubesta kun laittaa äänikirjan missä monotoninen ääni kertoo verkkaasti tarinaa niin jopas uni maistuu.. Olen kuunnellut mm,siunattu hulluus teosta.. noin 15min riittää yleensä ;D

https://www.youtube.com/watch?v=LHwFTdLDQzs

Poissa pera8x

« Vastaus #28 : 18-12-2017, 16:35:40 »
äänikirjat oli muutes hyvä vinkki. O0 tarttee alkaa tuota harrasteleen iltasella, kun uni ei meinaa tulla. yleensä olen kuunnellut äänikirjoja lähinnä vain pidemmillä automatkoilla. jos martti huuhaa innasen tarinat kiinnostaa, niin joe smithin seikkaulut rasilian viitakon satemetsissä on ihan ykköskuunneltavaa. sopii ehkä jopa lapsienkin korville. toki neekerihuumoria ja muuta sellasta niistäkin löytyy, mutta pervoiluita ei kait ihan hirveesti. ja aikuisempaan, ja ehkä vähän pervompaan makuun löytyy horolan elinan juttuja. niitä en lasten kuullen suosittele kuunteleen.

muitakin hyviä äänikirjavinkkejä saa suositella. ja jokin pieni kuvaus sisällöstä olisi plussaa. en meinaan ole lukenut juurikaan kirjoja koko elämäni aikana, varmasti alle kymmenen yhteensä. ja puolet niistä joskus koulussa, kun on pakotettu.. :idiot2: eli äänikirjoina kuuneltavaa luulisi olevan ihan riittämiin.

Poissa Tallitimpuri

« Vastaus #29 : 18-12-2017, 16:40:35 »
Seppo Jokisen komisario Koskisesta kertovat kirjat kiinnostavat, varsinkin kun tarinat piirtyvät Mansen maisemiin. Äänikirjojen lukijana Ola Tuominen sopii kuin nenä päähän ko. dekkareihin.
« Viimeksi muokattu: 18-12-2017, 16:45:19 kirjoittanut Tallitimpuri »
Elämässä kaikkein vaikeinta lie se kun hyvin tehty kaiken aikasi vie...