Kirjoittaja Aihe: Kierteytyspidin sorvin karapylkkään  (Luettu 1360 kertaa)

Poissa pekkanf

  • Viestejä: 4 985
Kierteytyspidin sorvin karapylkkään
« : 16-12-2017, 11:13:11 »
Pieni kiinansorvi n. 150 kg, karaporaus MT4 kartiolle ja kärkipylkkä MT3.

Kattelin ensin, että ostan jonkun. Raivostuttavan näköisiä ja monesti intialaisia ja kaikenlisäksi joku outo impperialistimitoitus.

Ajttelin että tuskin kumminkaan pärjää yhdellä koolla ja epäilen synkästi että tästä tulee yksi suunnittelu/oppimis/haahuiluprosessi lisää joten vastoin tapojani päätin rynnätä ensimmäisen päähänpistonperässä.

Eli eka versio on pienemmille kierretapeille (alle M4) 12 mm ER11 holkilla, porallekkin joku istukka pitäis tehdä, jotta jos pitää usweempaa samaa osaa tehdä niin kiva avata reikä ja sitten kierteyttää vaihtamatta montaa työkalua ja samoilla osilla voi vähän kokeilla miten pienen reiän kalvinta onnistuu.

Kaivoin sitten esille saadun kalvimen pitimen jonka pitäis olla hieman kiero, poistettu käyttöstä ja näköjään pää hiottu pois. Laatikossa maannut 5v ilman muuta käyttöä, joten tästäpä sopiva 20 mm OD ohjaintanko tähän tarkoitukseen.

Ajattelin vaan sellaista perinteistä liukuholkkimallia, johon toiseen päätyyn tulee kiinni ehkä suorilta 25 mm OD kierepakat ja sovitinholkki pienemmille tai isommille (harvoin käyttöä) kiereleuoille.

Mutta yli M5 kierrepakka aiheuttaa jo melkoisesti momenttia, joten rupesin miettimään miten tämä momentti pidetään kurissa? Monissahan on vain ulos sojottava tanko jonka päässä joku bakeliittinuppi. Joissakin on liukuva kiila.

Yleensä kierrepakalla siistitään kierre oikeanmuotoiseksi ja poistetaan purse.....ja useinmiten pakalla tehty kierre on lyhyt. Olisko ideaa vaan tehdä yksinkertainen sakarakytkin, joka tipahtaa pois päältä kun pakka edennyt oikean matkan?

Pekka

Poissa pekkanf

  • Viestejä: 4 985
Vs: Kierteytyspidin sorvin karapylkkään
« Vastaus #1 : 17-12-2017, 22:02:57 »
Kerkesin käymään hieman autotallissa. Ollut päänsärkyä kokopäivän, joten herpaantunut olo näkyy kokolailla töissä, eikä noista nyt ole mitään kirjoiteltaa kotiin.

Kierrepakan pidin piti tehdä kolmesti. Ekassa pakan sija (16 mm) meni millin isoksi. Kokolailla tasan. Sitten tyrkkäsin reiän kalvimella hieman ylikokoon ja jo kolmas onnistui liki.

Tänään ei sitten pyölläs mennyt aivan putkeen, mutta ajattelin että tossa ehkä matala pyölläys vois olla ystävällisempi näpeille.

Oitää ostaa kartiopäisiä M4 pidätinruuveja, paikoillaan olevat ovat säädyttömän pitkiä, mutta piti mallata sopivuus ja sekata M3 pakka.

Kuvassa M 2,5 ja M12 tapit antamassa skaalaa. Näillä ehkä M3 tai M4 asti on tarkoitus pärjätä.

Pekka

Paikalla heikkiv

  • Viestejä: 1 323
Vs: Kierteytyspidin sorvin karapylkkään
« Vastaus #2 : 19-12-2017, 09:24:36 »
Mä olen laittanut poraistukkaan kierretapit kiinni. Toistaiseksi on toiminut.

Poissa pera8x

  • Viestejä: 2 422
Vs: Kierteytyspidin sorvin karapylkkään
« Vastaus #3 : 19-12-2017, 19:05:37 »
olikohan se tää ainoa keskustelu, missä Pekkanf kyseli tuosta sorvin kierteytyspakan pitimestä? piti jo aiemmin vastata, mutta jäi väliin kiireitten takia, niin ajattelin vastata nyt.

mulla on oman sorvin kärkipylkkään käypänen kotikutonen kierrepakan pidin. kaikessa yksinkertasuudessaan se on vain mk3 kartio, mikä käy kärkipylkkään. ja kartion jatkeena on tavallaan pätkä paksua putkea, jonka sisällä on putkea pidempi akselin pätkä, putkea paksummalla päällä. tuossa päässä on sitten kierrepakalle upotus ja pakalle joku kiinnityspultti. tuo akseli liukuu putkessa ehkä n. 30-50mm. ja akselin kiertyminen on estetty kiilauralla, joka on akselinpätkässä. ja kiinteellä kiilalla, mikä on vastaavasti putkessa kiinni. näin ollen tuo akselinpätkä, missä on kierrepakka ei pääse pyörimään, mutta pääsee liukumaan etten-taakse suunnassa. osien toleranssit on "vähän sinneppäin" tyyppisesti tehtynä ja raa-alla sorvauksen jälkeisellä pinnanlaadulla. mutta toimii yllättävän hyvin melko paksu ja sitkostetun öljyn kanssa, eli tässä tapauksessa ketjurasvaa olen tuossa käyttänyt.

aika todella harvakseltaan tuota tulee käytettyä. lähinnä joihinkin pehmeempiin materiaaleihin ja sillon, kun kierteen tarttee olla suora. mutta sillon harvoin, kun tota tartee, niin on se hyvä olla olemassa.

Poissa Matti ZZJ

  • Viestejä: 2 559
Vs: Kierteytyspidin sorvin karapylkkään
« Vastaus #4 : 19-12-2017, 21:39:53 »
OT: mutta nyt on pakko tuoreeltaan kiertää veistä..eikun kierretappia haavassa kun PekkaNF:n toi (tai piti tuoda  >:D ) tänään änkyräkovaa nuorrutusterästä:
http://i.imgur.com/6XonA8Zh.jpg

Normaalikokoinen reikä ja sanonko-minkä-hintainen-kiinalainen kierretappi uppos ihan ilmeettömästi  ;D

Sorvatessa kyllä antoi vihjeitä siitä että saattaa olla huonona päivänä ikävää materiaalia.

Poissa pekkanf

  • Viestejä: 4 985
Vs: Kierteytyspidin sorvin karapylkkään
« Vastaus #5 : 19-12-2017, 22:27:58 »
Odotahhan kun löydän ne pienemmät koot....36NICrMo16 mitattiin töissä ja tankojen kovuutta vastaava lujjus oli
25 mm 365 HB -> n. 1220 N/mm2
20 mm 342 HB
16 mm 206 HB -> n. 700 N/mm2

Sitten pätkä 14 mm tankoa olis n.1400 N/mm2, mutta sitä ei taida enää olla.

Ja kuva pikkuvehkeistä.

Matti kun puhuu englantia, niin sorvas noita UNF kierteitä. Nyt muuten muistan että se nyt käyttöön mennyt tanko odotti ER11 nenää....

Pekka

Poissa Matti ZZJ

  • Viestejä: 2 559
Vs: Kierteytyspidin sorvin karapylkkään
« Vastaus #6 : 19-12-2017, 23:00:35 »
34crnimo4 joka sekään ei ole mitään pehmeintä nuorrututusteräksistä on kyllä tähän pekan 36nicromo16 verrattuna pykälän mukavampaa. Ovakon moc410 on taas sitten ihan unelmamateriaalia..

Kovuus taitaa olla tälle lajityypille ihan spekseissään:
http://www.lucefin.com/wp-content/files_mf/1536nicrmo1662.pdf

Poissa Lathe

  • Viestejä: 1 456
Vs: Kierteytyspidin sorvin karapylkkään
« Vastaus #7 : 20-12-2017, 20:05:32 »
Eivät nuo nuorrutusteräkset ole mitään vaikeita työstettäviä,pitää vaan olla oikean laatuinen teräpala niin menee ihan mukavasti.Ainut ongelma on pitkissä akseleissa saada ne pysymään heitottomina työstön aikana.CNC sorvillakin pitää olla malttia rouhiessa tuollaista ainetta,jos rouhinnassa ottaa paksua lastua alkaa sorvattu pinta heittää kun ottaa seuraavaa lastua.Vähän oli tuo aineen eläminen työstön aikana valmistajasta kiinni,kotimaisen teräksen tekijän aine veteli vähiten.Tuollaisia nuorrutettuja akseleita tuli iso pino tehtyä yli 20v aikana mitä CNC sorvilla tein töitä.Monta kommervenkkiä joutui kantapään kautta oppimaan.

Poissa pekkanf

  • Viestejä: 4 985
Vs: Kierteytyspidin sorvin karapylkkään
« Vastaus #8 : 20-12-2017, 22:55:37 »
Eihän se ulkosorvaus olekkaan kenellekkään ongelma edes pienellä sorvilla. Loistavaa akselimateriaalia.

Pidemmän reiän poraus ja sisäpuolinen kierteytys on sitten vähän vaikeempaa.

Ainahan se ammattailaisella on 100 kertaa painavampi/parempi/uudempi kone ja työkalut, sekä taitokin. Joka hommaan on tekiä aina löynyt, mutta neuvoja vähemmän. Tai neuvot sitä luokkaa ettei tässä mitään ongelmaa ole ikinä ollut 20v noita on ammattikoneella tehty.

Palatakseni asiaan: Neljä sivua piirrelty osia M3-M12 kierrepakoille ja kierretapeille. Tarpeettoman monta osaa, jos modulaarisen haluaa.

Pekka

Poissa Lathe

  • Viestejä: 1 456
Vs: Kierteytyspidin sorvin karapylkkään
« Vastaus #9 : 22-12-2017, 20:24:42 »
Tuo M12 taitaa olla siinä ja siinä että pysyy MK 3 kartiossa kiinni pyörimättä.Jos kartio on virheetön saattaa pysyä mutta tiukkaan aineeseen jos tekee kierteitä saattaa pyörähtää eikä sitten ole enää virheetön kartiö pylkässä.

Poissa pekkanf

  • Viestejä: 4 985
Vs: Kierteytyspidin sorvin karapylkkään
« Vastaus #10 : 22-12-2017, 20:59:09 »
Tuo on kyllä hyvin totta.

90% tarve on M8 ja alle. Pitää muistaa miettiä miten monta % pitää olla kierrettä (tapille reiän koko). Pakka vaatii jo liikaa.

Pekka