Kirjoittaja Aihe: Lumikengät tahi eräsukset vanerista?  (Luettu 2283 kertaa)

Poissa otus

Lumikengät tahi eräsukset vanerista?
« : 16-12-2017, 21:39:54 »
 Käyttömäärään nähden en haluaisi kauheasti maksaa otsikon mukaisista esineistä. Siksipä tässä pähkäilen josko tekisin omatoimisesti tuommoiset, mekaanisestihan kyse ei ole mistään Elon Muskia kiinnostavasta jutusta.

Pari asiaa tässä pohdituttaa. Eräsuksissa miten tuo pohja olisi fiksuinta toteuttaa? Mikä olisi kevyehkö ja kulutusta kestävä materiaali vai hoitaisinko tuon vain lasikuidulla ja epoksilla?
 Toinen on sidepuoli. Pohdinnassa olisi semmoinen lenkki minkä sisään pujottaisi jalkapöydän ja nilkkaremmi sitten lukitsisi kokonaisuuden. Materiaaleina halpakaupan kynsilukollisia nylonnauhoja, ne kun eivät maksa juuri mitään.

Perheestä yhdet Alposet löytyvät, ovat vain enempi emännän kokoa ja retkillä hän ne itsekkäästi haluaisi omiin töppösiinsä asetella hangessa kahlaamisen sijaan.

Liekkö kukaan tämmöisiä värkkäillyt?
"One good test is worth a thousand expert opinions." - Wernher von Braun.

Poissa juska

Vs: Lumikengät tahi eräsukset vanerista?
« Vastaus #1 : 16-12-2017, 21:54:29 »
Ei ihan vastaus kysymykseen mutta SA-kaupassa oli joskus Intin vanhoja eräsuksia eikä paljoa maksaneet, lienee vieläkin kun tuskin kysyntä on tarjontaa suurempi. :)

Poissa Tallitimpuri

« Vastaus #2 : 16-12-2017, 22:06:05 »
Ei ihan vastaus kysymykseen mutta SA-kaupassa oli joskus Intin vanhoja eräsuksia eikä paljoa maksaneet, lienee vieläkin kun tuskin kysyntä on tarjontaa suurempi. :)

Joku talvi oli HongKongissa myynnissä Ruotsin armeijan vanhoja suksia. Tänä talvena ei ole näkynyt.
« Viimeksi muokattu: 16-12-2017, 22:10:04 kirjoittanut Tallitimpuri »
Elämässä kaikkein vaikeinta lie se kun hyvin tehty kaiken aikasi vie...

Poissa Apeli

« Vastaus #3 : 16-12-2017, 22:09:10 »
Pohjamateriaaliksi paras ois ns. aito asia, ei oo kovin kallista, tosin Suomesta ei taida saada kuin suksitehtailta jos myyvät. https://www.skibaumarkt.de/kategorie/belaege/

Epoksi voi toimia, tuli mieleen myös perus muovipulkan materiaali, luistaa hyvin eikä varmasti paljoa maksa sekään.

Poissa otus

« Vastaus #4 : 16-12-2017, 22:11:06 »
 Nuo SA-sukset ovat periaatteessa ihan hyvät, mutta eivät sovellut käyttööni. En oikein tykkää ko. siteistä ja olen mieltynyt enempi itänaapurin eräsuksiin. Semmoisiin melko lyhyisiin ja leveisiin.

Poissa s.a

« Vastaus #5 : 16-12-2017, 22:30:28 »
Kyllä se on niin, että ei kannata keksiä pyörää uudelleen. Laita vaan sitä hdpe-suksenliukupohjamuovia, vaikka tuolta mistä mr. Apeli linkkasi. Tai sitten tervattu puupohja. Molemmat ok ja tuo puupohja pakkaslumella jopa parempi ko ei oo liian liukas. Epoksi pohjana on ihan surkea, ei luonaa ja pulkat on useimmiten myös polyeteeniä niinkuin liukupohjamuovikin, liukupohja vain kertaluokkia luistavampaa.

Poissa Digiootti

« Vastaus #6 : 16-12-2017, 23:24:32 »
Löytyy valmiinakin leveitä ja lyhyitä eräsuksia.

http://www.makenpyydys.fi/tuote/karhu-jakt-160x108cm-optigrip-pohjalla/

Poissa otus

« Vastaus #7 : 17-12-2017, 01:09:38 »
 270 euroa on juurikin syy, miksi pohdin omatoimivalmistusta. Aivan tolkuton hinta on tuo, parista palasta puuta ja muita aineksia.

Poissa hangio

« Vastaus #8 : 17-12-2017, 08:14:01 »
Ozoom Myhkyri 160 cm pitkät ja 105 mm leveät lankut Kärkkäiseltä alle satasella. Olisiko tämä sopivassa leveys- ja hintahaarukassa? Toki jos ajatuksena on tehdä itse, niin sitten pitää tehdä itse ... muuten ei sielu saa rauhaa  O0

Poissa Kahimooni

« Vastaus #9 : 17-12-2017, 10:02:01 »
Kaikki pitää tehdä itse. Tuossa kannustinta http://puuppolansuksi.fi/

-K
- Qui scribit, bis legit.

Poissa TTA

« Vastaus #10 : 17-12-2017, 10:14:29 »
Nuo SA-sukset ovat periaatteessa ihan hyvät, mutta eivät sovellut käyttööni. En oikein tykkää ko. siteistä ja olen mieltynyt enempi itänaapurin eräsuksiin. Semmoisiin melko lyhyisiin ja leveisiin.
Itsellä on 270 pitkät sukset. Erittäin epäkäytännölliset tiheässä metsässä, mutta sitten kun käydään ylittämään peltoa tai järvenjäätä niin noilla säästää energiaa kun ne liukuvat pehmeässäkin lumessa. Noilla lyhkäsillä ei voi oikeasti hiihtää. Nimimerkillä "prikaatin neljäs intinlankkuhiihtokisoissa".
Me treenattiin kaverin kanssa joskus siten että otettiin kompassisuunta ja hiihdettiin niin suoraa linjaa kuin pystyttiin kymmeniä kilometrejä. Oli joskus aika kikkailua kun sukset meni ylämäessä väärältä puolelta puuta ja joskus myös alamäessä :)

Poissa promaakari

• Käsityöläisen kotisivut
« Vastaus #11 : 17-12-2017, 11:18:18 »
Mä kyllä otus luulen että jos sä itsellesi jossain kohtaa sukset teet ja joku haluaa ne sinulta ostaa, et taitaisi niitä 270€ myydä.... ;)

Poissa otus

« Vastaus #12 : 17-12-2017, 20:22:00 »
 Käyttäjiä ja käyttötapoja on monenlaisia. Oma tarve on lähempänä lumikenkäilyä ryteikössä kuin tasamaalla sivakointia. Siksi haikailen enempi lyhyitä töppösuksia, mutta varmaankin päätynen enempi lumikenkiin.

Mä kyllä otus luulen että jos sä itsellesi jossain kohtaa sukset teet ja joku haluaa ne sinulta ostaa, et taitaisi niitä 270€ myydä.... ;)

Riippuu tyystin miten mokomat tekee. Jos noihin uhraa yksikkösatoja tunteja ja pikarillisen sydänverta, niin 270e tarjouksille ei viitsi edes naurahtaa. Toisaalta, jos menee sieltä mistä aita matalin ja keksin miten askarrella asiansa ajava töppösenjatke pintapainetta laajentamaan, voisin harkita myymistä paljon vähäisemmälläkin hinnalla.

Poissa zwak

« Vastaus #13 : 17-12-2017, 21:55:24 »
Jos ei yritäkään tehdä hiihdettäviä suksia, niin onnistunee helpohkosti. Eli vähän sinnepäin muoto ja pohjaan polyeteeniä ja nousukarvaa.

Inspiraatioksi esmes OAC Kar "sukset":

Poissa zwak

« Vastaus #14 : 17-12-2017, 22:04:41 »
Ja siteeksi inspiraatiota tästä: