Kirjoittaja Aihe: Lumikengät tahi eräsukset vanerista?  (Luettu 2284 kertaa)

Poissa RJP

Vs: Lumikengät tahi eräsukset vanerista?
« Vastaus #15 : 23-12-2017, 06:49:10 »
Ajattelin laittaa sopivat korotuspalat vanerista, jos laittaisi sen verran tukevat ja isot että parit erilaiset siteet vois laitaa korotuspaloihin kiinni ettei suksia tarvi niin paljoa porailla ja ruuvailla. Vanhat kunnon Rottefellan telemark kärkisiteet meinaan laittaa mutta parit tellumonot pitäisi ensin elvyttää. Vaihtoehtoisena kenkänä ostin ylijäämänä Ruotsin armeijan kenkiä itselle ja naiselle joka meillä asuu. Yllätys yllätys ei telemark side noihin sopinut vaikka olin siinä luulossa niin täytyy ruåtsin kenkiä varten yrittää laittaa armeijan siteet vaikka ne on viheliäiset säädettävät. Yhdet armeijan puiset hikilankut on ja yhdet vanhemmat retkisukset sain vaarilta ja ylipitkät ozoomit tuli heräteostettua. Lähikulmille on tullut retkiluistelurata joten olen katsellut tee se itse retkiluistin videoita mutta tutulta katkesi käsi viime talvena joten pitää miettiä onko liian vaarallinen homma, tosin taisi luistella kaunoluistimilla. Talvea odotellessa täältä tähän

Paikalla heikkiv

« Vastaus #16 : 23-12-2017, 08:01:40 »
Muutaman kerran on tullu lumikengillä käveltyä. Eikös noita löytyne tori.fi stä. Semmoiset joissa on korotuspalat kantapäälle on ylämäessä ihan kätevät. Ei tarvi akillesjännettään venyttää niin paljon.

Poissa ptk__

« Vastaus #17 : 23-12-2017, 09:27:48 »
Jos tarttet luistoa ja hankikulkua,niin sitten sukset pare, muuten lumikengät parempia
Kengillä pääsee ryteikössä, vastamäkeen ja muissa ahtaissa paikoissa.
Kokeilin joskus tehdä lumikenkiä, mutta sellainen vaneri tai kiinteä materiaali ei hyvä.
Mahdollistaa kengän liukumisen(=pito huono) ja sitten nostettaessa lumi jää painoksi.
Jokin verkkomateriaali olisi löydettävä.
Ite päädyin ostamaan käytetyt kokeeksi kirppikseltä vitosella
ja toimivat yllättävän hyvin jopa isommankin miehen jaloissa.

Lumikengillä kun tamppaa pihapolun umpihankeen, niin seuraavana päivän pääsee kulkemaan vaikka nappaskegissä.
Ei tartte aina lapioida poluilta lumia pois.

Paikalla heikkiv

« Vastaus #18 : 23-12-2017, 10:21:32 »
Jyrkässä alamäessä on lumikenkä aika veikee, ei tosin mettäsuksi oo paljoa parempi. alppisuksilla ja skineillä (irtokarvat suksen pohjassa) hyvinki jyrkkämäki menee helposti ylös.  ;D Himoksenki rinteet voi melkeen kaikki vetää suoraan ylös.

Poissa Teo Pelho

• Kerava
Aiempi nimimerkki Viilari

Poissa otus

« Vastaus #20 : 23-12-2017, 12:17:35 »
 Aika veikeä mainos on tuo Tokmannin lumikenkä -juttu. Lainaus sieltä:

Saatavilla tällä hetkellä vain myymälöistämme, hinta voi poiketa tässä mainitusta.

Tarkoittaa käytännössä, että wepissä oleva mainos ei ole yhteneväinen todellisuuden kanssa kuin korkeintaan pienellä tuurilla. Liekköhän edes laillista tällainen?
"One good test is worth a thousand expert opinions." - Wernher von Braun.

Poissa TTA

« Vastaus #21 : 23-12-2017, 12:33:50 »
Älä hitossa osta. Itsellä oli eräänä jouluna tuollaset ja eka kävelyllä hajosi molemmat parit.

Itse olen kävellyt lumikengillä aika paljon ja kun kerran oli lainassa Lapin reissulla Morphot, ostettiin itsellekin. Noissa kovamuovisissa side on tukevampi ja helppo kiristää räikällä. Ainut ikävä että räikän löysäysvipu osuu joskus tiheikössä risuihin ja side pääsee löystymään. Nuo Morphot on todella kestävät ja esim. Kantapään saa lukittua tarvittaessa. Itse joskus lasketellut syvässä lumessa kallioisia mäkiä alas siten että lukitsee kantapään kiinni ja hyppii rinnettä alas. Välillä liukuu lumen mukana kuin koskessa laskettelisi.

Kavereille olen joskus lainannut lumikenkiä ja huomasin että hommasta nauttii vasta kun kenkä on tarpeeksi tukeva. Jäykkä vaelluskenkä on paras ja siihen päälle lumisäärystin. Tuo lumikenkä kääntyy sivuttain esim. kannon päälle astuessa ja jos kengät on kumisaappaat, on nilkat kovilla eikä hommasta nauti. Sauvat on myös kätevät tasapainottamassa menoa.

Kävely noilla on puolihiihtämistä eli jalkaa ei tarvi nostaa kovin ylös vaan laahaa kuin suksea.

Poissa promaakari

• Käsityöläisen kotisivut
« Vastaus #22 : 23-12-2017, 12:42:05 »
Näppärä DIY -mies tekee itselleen tämmöiset. Ei maksa kovin mahdottomia ja on helppo itse korjata jos sattuu rikkoutumaan:

Poissa otus

« Vastaus #23 : 23-12-2017, 13:59:04 »
 Oma kokemukseni yli puolesta tusinasta eri valmistajasta on, että mitä teknisemmän näköinen, sen huonommin käytännössä toimii. Parhaiksi ovat osoittautuneet jäykät ja simppelit Alposet:

http://www.alposet.fi/alposet+lumikengat/

Tosin, näköjään ovat viime vuosina noissakin alkaneet grammoja viilaamaan ja tekemään monimutkaisemmiksi simppeliä asiaa joten en ole varma ovatko nuo enää hyvät.

Lymen tarttuminen pohjaan on puhtaasti materiaalivalinnasta ja muotoilusta kiinni. Esim. sileä filmivaneripohja on tuskin tarttuvampi pinta, kuin sopivan märässä nuoskassa tiheähkö verkko. Entäpä kun erehdyksessä antaa lumen jäätyä kiinni?

Hyvä vinkki oli kertoa ettei tokmannin tuote ole laadukas.

Poissa TTA

« Vastaus #24 : 23-12-2017, 15:14:31 »
Oma kokemukseni yli puolesta tusinasta eri valmistajasta on, että mitä teknisemmän näköinen, sen huonommin käytännössä toimii.

Viitsitkö kertoa millä tavalla huonous ilmenee? Saataisiin tietoa, mitä kannattaa ottaa huomioon lumikenkiä ostaessa/tehdessä.

Itse pidän siitä että saranointi lumikenkään on jäykkä. Nuo Tokmannimallit oli kauhea kävellä kun kenkä ei seurannut jalkaa vaan heilui joka suuntaan ja kantapää osui välillä alumiinikehykseen ja välillä sille kuuluvan muoviläpyskän päälle. Jos kenkä meni kannon päällä vinoon, luisti kantapääkin vinosti kengän kehykseen eli nuo heilui ihan liikaa horisontaalisesti.

Yksi mielestäni tärkeä juttu on kenkään kiinnityksen helppous. Talvipakkasessa ja siteiden ollessa lumessa/jäässä, pitää kiristyksen ja löysäyksen toimia ja mielellään jopa hanskat kädessä. Äsken kiristelin peräkärryyn unohtuneita jäätyneitä irtohihnoja ja eihän ne mihinkään kiristy kun on jäästä jäykät.

Poissa otus

« Vastaus #25 : 23-12-2017, 18:13:36 »
 Huonous tai paremmuus ilmeni käytettävyydessä. Miten umpihangessa pystyi etenemään ja siinä Alposten elliptinen ja symmetrinen muoto oli omiaan. Leveys puolestaan varmaankin auttoi kantavuudessa pehmoisen hangen päällä tepastelussa.

Joissain lumikengissä siteet ovat todella hanurista. Kova pakkanen ja mekaaninen rasitus ovat omiaan. Jostain syystä jotkut lumikengät tehdään melko pitkiksi puikuloiksi joilla on hankala peruuttaa. Itse tykkään mahdollisimman yksinkertaisista ratkaisuista. Joskus se tarkoittaa hieman korkeampaa painoa, mutta mieluummin noin kuin keskellä ei mitään rikkoontuu side.