Kirjoittaja Aihe: Sähköauton tulevaisuudesta  (Luettu 2985 kertaa)


Poissa Teemu

  • Viestejä: 2 585
Vs: Sähköauton tulevaisuudesta
« Vastaus #1 : 17-12-2017, 16:14:34 »
Sähköauton ongelma on akku(tekniikka), sen kehitystä odotellessa.... Kyllä vaan öljystä jalostetun polttoaineen mukaan ottaminen on nopeaa ja mukana kuljettaminen on helppoa. Siinä vaan on energia kompaktissa ja helposti käsiteltävässä muodossa. Minuutissa menee 100 L tankkiin, painaa n. 100 kg ja säilytysastia on peltipönttö (paino n. 20 kg, hinta muutama kymppi tai satanen). Siinä on akkutekniikassa tekemistä, että pääsee samaan, tuolla energiamäärällä lienee yli 1000 kg akku, hinta aivan hirmuinen ja latausaika on piiitkä. Muutoin sähkö on oikein hyvä, helposti muunnettava ja käytettävä energiamuoto, kunhan sitä saisi otettua mukaan helposti isompia määriä.
« Viimeksi muokattu: 17-12-2017, 16:42:40 kirjoittanut Teemu »

Poissa heikkiv

  • Viestejä: 1 322
Vs: Sähköauton tulevaisuudesta
« Vastaus #2 : 17-12-2017, 16:52:25 »
Mä vähän suunnittelin sähköprätkän rakentelua. Joku 125 runko ja siihen sähköhilut. Jos ajomatkaa olis halunnut noin 100 km tarvis noin 600-700 pientä akkua. Laatu akut usemmn euron / kpl. Ennen vuotta 1988 olevaa laitetta ei koske EN std semmoisen saisi kilpiinkin kohtuu helposti. No ehkä sitten joskus.

Edit:
https://www.akkula.fi/epages/akkula.mobile/en_GB/?ObjectPath=/Shops/20110228-11092-27846-1/Products/13285 

Tuommoisista tinaamalla 72 V akustoja. Parikymmentä tuommoista sarjaan = 72 V ja semmoisia paketteja tarpeeksi niin saa ajoaikaa.
« Viimeksi muokattu: 17-12-2017, 17:04:16 kirjoittanut heikkiv »

Poissa toivo2

  • Viestejä: 373
Vs: Sähköauton tulevaisuudesta
« Vastaus #3 : 17-12-2017, 17:21:13 »
Mä vähän suunnittelin sähköprätkän rakentelua. Joku 125 runko ja siihen sähköhilut. Jos ajomatkaa olis halunnut noin 100 km tarvis noin 600-700 pientä akkua. Laatu akut usemmn euron / kpl. Ennen vuotta 1988 olevaa laitetta ei koske EN std semmoisen saisi kilpiinkin kohtuu helposti. No ehkä sitten joskus.

Edit:
https://www.akkula.fi/epages/akkula.mobile/en_GB/?ObjectPath=/Shops/20110228-11092-27846-1/Products/13285 

Tuommoisista tinaamalla 72 V akustoja. Parikymmentä tuommoista sarjaan = 72 V ja semmoisia paketteja tarpeeksi niin saa ajoaikaa.
Tämmönen juttu tuosta rakentamisesta.
https://yle.fi/uutiset/3-9822174

Poissa alfred_j_kwak

  • Viestejä: 1 951
Vs: Sähköauton tulevaisuudesta
« Vastaus #4 : 17-12-2017, 17:29:40 »
Tässä se suomalainen sähköauton tulevaisuus:
"Sähköautojen lataus työpaikalla vaikeaa verotussyistä"
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/uutinen/UgREMygp?ref=ampparit:f60f&ext=ampparit
-     sitä saa mitä tilaa   -

Poissa Eka Vekara

  • Viestejä: 678
Vs: Sähköauton tulevaisuudesta
« Vastaus #5 : 17-12-2017, 18:03:08 »
Mä olen miettinyt sitä, että mistä saadaan se sähkö, joka tarvitaan, jos kaikki Suomen autot sähköistetään? Montako uutta ydinvoimalaa se vaatii?

Ja jatkoajatus, mitä käy kun joku hakkeroi sähköverkon alas? Onko tuossa kohtuullisen iso riski ja houkutteleva hyökkäyskohde? Koko Suomi yhden "töpselin" päässä. Polttoainetta voi sentään varastoida vaikka vuodeksi eteenpäin.

Poissa Tapani Honkanen

  • Viestejä: 2 314
Vs: Sähköauton tulevaisuudesta
« Vastaus #6 : 17-12-2017, 21:02:15 »
Suomessa on runsaat kaksi ja puoli miljoonaa henkilöautoa. Oletetaan niillä ajettavan keskimäärin 20 000 km vuodessa. Oletetaan keskikulutukseksi 7 l/100 km. Silloin vuotuinen polttoaineen kulutus on
2500000 x 200 x 7 L = 3 500 000 000 L. Käytetään arvoa 1 L antaa 10 kWh, koska hyötysuhde latauksessa ja käytössä sekä auton lämmityskin lisää optimaalista kulutusta. Energiakulutus on siten 35 000 000 000 kWh.
Kuinka kauan jonkun 500 MW ydinvoimayksikön pitäisi sähköä kihnuttaa?
T = 35 000 000 MWh /500 MW = 70 000 h. Vastannee noin kahdeksan vuoden tuotantoa. Siis kaikki suomen ydinvoimakapasiteetti. Edellyttää latausta pitkin päivää tai oikeastaan kaiken aikaa latauksessa mutta jos ladataan tunnissa akku, niin kyllä Kyykkää voimalat. Pitäisi olla voimaloita tuhansia Ja siitä huolimatta joku rajoitusmenetelmä, jotta latausteho jakaantuu tasaisesti.

Edit: tuli aluksi kertolaskuvirhe. Piti kertoa kymmenellä mutta tulikin päässälaskuna jaettua tuossa litroista kilowattitunneiksi. Ja tuntimäärä satakertaistui. Ja tilanne räjähti aivan. Kumma kun kukasn ei ehtinyt oikaista.

Onneksi ehdin itse korjata vaikka Matti kyllä jo huomasi virheeni
« Viimeksi muokattu: 17-12-2017, 21:55:09 kirjoittanut Tapani Honkanen »
Aiempi käyttäjänimi sepän poika

Poissa Matti ZZJ

  • Viestejä: 2 540
Vs: Sähköauton tulevaisuudesta
« Vastaus #7 : 17-12-2017, 21:39:42 »
Suomessa on runsaat kaksi ja puoli miljoonaa henkilöautoa. Oletetaan niillä ajettavan keskimäärin 20 000 km vuodessa. Oletetaan keskikulutukseksi 7 l/100 km. Silloin vuotuinen polttoaineen kulutus on
2500000 x 200 x 7 L = 3 500 000 000 L. Käytetään arvoa 1 L antaa 10 kWh, koska hyötysuhde latauksessa ja käytössä sekä lämmityskin lisää optimaalista kulutusta. Energiakulutus on siten 350 000 000 kWh.
Kuinka kauan jonkun 500 MW ydinvoimayksikön pitäisi sähköä kihnuttaa?
T = 350 000 MWh /500 MW = 700 h. Vastannee noin yhden kuukauden tuotantoa. Siis ei paljon mitään. Edellyttää toki maltillista latausta pitkin päivää tai oikeastaan kaiken aikaa latauksessa mutta jos ladataan tunnissa akku, niin kyllä kyykkää voimalat. Pitäisi olla voimaloita satoja. Ja siitä huolimatta joku rajoitusmenetelmä, jotta latausteho jakaantuu tasaisesti.

Tais tulla kymmenellä jako kymmenellä kertomisen sijaan, tai putos pari nollaa välille, eli noilla arvoilla 3 500 000 000 L ja 35 000 000 000 kWh -->35 000 GWh --> 4 gigawattia ympäri vuoden 24/7/365 eli 8 keskiverto reaktoriyksikön verran.

Täältä löytyy liikenteen kokonaiskulutukseksi  lukema 49 TWh per vuosi:
http://liikennejarjestelma.fi/ymparisto/energiankulutus/liikenteen-energiankulutus/
Vuonna 2013 ydinsähköä on suomessa tuotettu 22 TWh eli melkoinen energiasyöppö tuo liikenne on.

Poissa Eka Vekara

  • Viestejä: 678
Vs: Sähköauton tulevaisuudesta
« Vastaus #8 : 17-12-2017, 22:12:58 »
...eli noilla arvoilla 3 500 000 000 L ja 35 000 000 000 kWh -->35 000 GWh --> 4 gigawattia ympäri vuoden 24/7/365 eli 8 keskiverto reaktoriyksikön verran.

Musta on outoa, ettei sähköautojen tästä puolesta puhuta juuri mitään julkisessa keskustelussa. Jos tuosta arviosta vähentää raskaan liikenteen osuuden, niin silti on tarvetta 3-5 uudelle ydinvoimalalle, tuhansille kilometreille uutta/vahvistettua runkoverkkoa, satojen tuhansien taloyhtiöiden sähkökaapelointien uusimiselle ja miljoonalle uudelle latauspisteelle. Tuon laskun loppusumma lienee kymmeniä miljardeja euroja, vaikka ei Olkiluoto kolmoselle ilkkuisikaan. :) 
« Viimeksi muokattu: 17-12-2017, 22:17:32 kirjoittanut Eka Vekara »

Poissa JuhoS

  • Viestejä: 6
Vs: Sähköauton tulevaisuudesta
« Vastaus #9 : 17-12-2017, 22:40:33 »
Käytetään arvoa 1 L antaa 10 kWh, koska hyötysuhde latauksessa ja käytössä sekä auton lämmityskin lisää optimaalista kulutusta. Energiakulutus on siten 35 000 000 000 kWh.

Eikös tässä pitäisi ottaa huomioon polttomoottorin hyötysuhde joka on noin 20-30%. Eli toisin sanoen on 1l noin 3 kWh->  tarvitaan noin 3 keskimääräistä reaktoria tai suunnilleen Olkiluoto 3:n teho. Edelleen toki paljon, mutta ei kuitenkaan niin hirvittävästi.

Juho

Poissa Eka Vekara

  • Viestejä: 678
Vs: Sähköauton tulevaisuudesta
« Vastaus #10 : 17-12-2017, 23:17:36 »
Käytetään arvoa 1 L antaa 10 kWh, koska hyötysuhde latauksessa ja käytössä sekä auton lämmityskin lisää optimaalista kulutusta. Energiakulutus on siten 35 000 000 000 kWh.

Eikös tässä pitäisi ottaa huomioon polttomoottorin hyötysuhde joka on noin 20-30%. Eli toisin sanoen on 1l noin 3 kWh->  tarvitaan noin 3 keskimääräistä reaktoria tai suunnilleen Olkiluoto 3:n teho. Edelleen toki paljon, mutta ei kuitenkaan niin hirvittävästi.

Juho

Toisaalta suuri osa autoista ladataan yöaikaan ja osaa pitää vielä lämmittää talvella, joten kasvaa sekä energiankulutus, että vuorokautinen tehontarve. 

Nokitan siis ainakin kahteen olkiluoto 3:seen. :D


Poissa Tapani Honkanen

  • Viestejä: 2 314
Vs: Sähköauton tulevaisuudesta
« Vastaus #11 : 18-12-2017, 07:01:15 »
Oleellista on noiden ladattavien autojen maksimiteho. Tuo vuotuinen energiakulutus kun pitäisi ladata jatkuvasti, niin saadaan tuo voimalaitosmäärä. Kun lataussyklien kesto on murto-osa vuorokauden tunneista, pitää nniden yksiköiden määrää kasvattaa moninkertaiseksi. Ja tuo kulutus pitäisi saada melko tasaiseksi, kun ydinvoimalan pitää tuottaa melko tasaista tehoa kaiken aikaa. Eikä hiilivoimalatkaan kovin nopeasti tehoasetustaan muuta.
No, joku keksii, että pukataan ylimäärä teho akkuihin. Siis moninkertainen määrä akkuja. Ei taida Talvivaarankaan alkuainerikkaudetkaan riittää akkujen materiaaleihin. Ja onhan muitakin utopistisia energian varastointimenetelmiä, kuten pumppuvoimalat. Sekin on parempi kuin paraskaan akku. Kyllä peli on menetetty jo ennen pelin alkua.
Aiempi käyttäjänimi sepän poika

Poissa Eka Vekara

  • Viestejä: 678
Vs: Sähköauton tulevaisuudesta
« Vastaus #12 : 18-12-2017, 08:04:56 »
No, joku keksii, että pukataan ylimäärä teho akkuihin. Siis moninkertainen määrä akkuja. Ei taida Talvivaarankaan alkuainerikkaudetkaan riittää akkujen materiaaleihin. Ja onhan muitakin utopistisia energian varastointimenetelmiä, kuten pumppuvoimalat. Sekin on parempi kuin paraskaan akku. Kyllä peli on menetetty jo ennen pelin alkua.

Voisikohan vety toimia akkuna? Eli että erotetaan ylim. sähköllä vedestä vetyä, joka sitten poltetaan takaisin vedeksi kulutushuippujen aikaan? Hyötysuhdetta en tosin tiedä.

Poissa Teo Pelho

  • Viestejä: 4 178
  • Kerava
Vs: Sähköauton tulevaisuudesta
« Vastaus #13 : 18-12-2017, 10:36:54 »
Euroopassa power to gas laitokset joissa ylijäämäsähköllä hajoitetaan vettä ja saadusta vedystä tehdään hiilivetyjä yleistyvät.
Syynä ainoastaan halu/tarve päästä fossiilisista eroon ja ylijäämäsähkön saatavuus.Ei tässäkään taida hirveästi järkeä olla:  http://www.doria.fi/handle/10024/96762
Aiempi nimimerkki Viilari

Poissa Matti ZZJ

  • Viestejä: 2 540
Vs: Sähköauton tulevaisuudesta
« Vastaus #14 : 18-12-2017, 10:55:11 »
Oleellista on noiden ladattavien autojen maksimiteho. Tuo vuotuinen energiakulutus kun pitäisi ladata jatkuvasti, niin saadaan tuo voimalaitosmäärä. Kun lataussyklien kesto on murto-osa vuorokauden tunneista, pitää nniden yksiköiden määrää kasvattaa moninkertaiseksi. Ja tuo kulutus pitäisi saada melko tasaiseksi, kun ydinvoimalan pitää tuottaa melko tasaista tehoa kaiken aikaa. Eikä hiilivoimalatkaan kovin nopeasti tehoasetustaan muuta.
No, joku keksii, että pukataan ylimäärä teho akkuihin. Siis moninkertainen määrä akkuja. Ei taida Talvivaarankaan alkuainerikkaudetkaan riittää akkujen materiaaleihin. Ja onhan muitakin utopistisia energian varastointimenetelmiä, kuten pumppuvoimalat. Sekin on parempi kuin paraskaan akku. Kyllä peli on menetetty jo ennen pelin alkua.

Lataus painottuisi tietysti enemmän tiettyihin kellonaikoihin, mutta kun siinä latauksessa menee joka tapauksessa nykyakuilla kauan-helvetin kauan niin kulutus "keskiarvoistuu" kummasti. Kulutushuippujen ja minimien ohjailu  esimerkiksi hintatariffilla ei myöskään pitäisi olla mikään ylitsepääsemätön temppu.

Edelleen suurin ongelma ovat ne itse akut. Siirtoverkon ja voimaloita saa rahalla maailmalta, akkuja ei tässä mittakaavassa vielä pitkään aikaan.
 2.5 miljoonaa autoa, leikitään että niissä olisi vaikka keskimäärin 50kWh akusto (raskaassa kalustossa paljon enemmän, cityautoissa vähemmän) --> 125 GWh akustoja suomen autoihin. Vertailun vuoksi v. 2016 maailmanlaajuinen Li-Ion akkujen tuotanto oli 28GWh eli suomaisten autojen sähköistäminen veisi koko maailmanlaajuisen Li-akkutuotannon 4 vuodeksi.

Edit: ja tietysti tuollainen akkumäärä maksaisikin jonkinverran, akkujen nykyhinta hevosmiesten tietotoimiston mukaan on kai luokkaa 200eur/kWh isossa mittakaavassa ostettuna, 0,2*125 --> pelkät akut maksaisivat 25 miljardia euroa. 25 miljardilla saa jo aika paljon päivitystä kantaverkkoon, ydinvoimalat asia erikseen ainakin ranskalaisilta ostettuna...
« Viimeksi muokattu: 18-12-2017, 11:13:33 kirjoittanut Matti ZZJ »