Kirjoittaja Aihe: Poranterät järjestykseen?  (Luettu 3018 kertaa)

Poissa Weijoesso

Poranterät järjestykseen?
« : 17-12-2017, 21:33:15 »
Elikkäs tarkoitus olisi viimeinkin laittaa morsekartiolliset terät jonkinlaiseen järjestykseen. Mutta,nyt vaan pyörii mielessä,että miten? Kolmea eri visota olen tässä hautonut. Hyllylevy vähän etureuna alaviistoon ja siihen lokerot. Tai kaksi kulmarautaa päällekäin missä ylemmässä isompi reikä. Ja sitten se viimeinen ja eniten ehkä houkuttava. Reikälevy seinään,reikälyvykoukuista piikit pois ja tilalle putken pätkät. Veisi ainakin vähemmän tilaa kuin hylly. Ja terien paikkoja olisi helppo muuttaa jos ilmestyy välikokoja. Laittakaapa kuvia tai ajatuksia omista teränsäilyttimistä.

Poissa jussi71

Vs: Poranterät järjestykseen?
« Vastaus #1 : 17-12-2017, 22:16:33 »
Itse olen haaveillut vetolaatikoista joissa paikat porille.Gws-laatikoissa noita nähnyt säilytettävän.Tuo reikälevy olis varmaan kätevä myös,niitä putkenpätkiä myydään valmiinakin.

Poissa Weijoesso

« Vastaus #2 : 18-12-2017, 06:22:50 »
https://m.tori.fi/vi/42414644.htm
Jep,tuommoista olin vähän itsekkin haaveillut. Ei vaan noita laatikostoja ole oikein ollut sopuhintaan lähellä tarjolla.

Poissa Jukka

• Paimio
« Vastaus #3 : 18-12-2017, 09:44:04 »
Jep,tuommoista olin vähän itsekkin haaveillut. Ei vaan noita laatikostoja ole oikein ollut sopuhintaan lähellä tarjolla.

Tuon linkin laatikosto on alunperin tarkoitettu piirustusten ja vastaavien säilytykseen. Isoja matalia laatikoita. Aika hankala muoto verstaaseen mielestäni. Jos tuosta yrittää "integroida" pöydän, niin alimmat laatikot tulevat melko alas. Vaatii lisäksi aika paljon tilaa eteen, jotta laatikot mahtuvat avautumaan.
Tuollaisia oli yhteen aikaan jaossa melkein ilmaiseksi kun suunnittelutoimistot ja vastaavat siirtyivät sähköiseen arkistointiin. Tukevaa tekoa nuo kyllä ovat.

Poissa Matti ZZJ

« Vastaus #4 : 18-12-2017, 09:48:10 »
Karttalaatikon nimellä välillä löytyy, nuo torin laatikotkin taitavat olla kartta/paperilaatikoita.
Miinuspuolena noissa karttalaatikoissa on pienempään talliin ihan järjetön koko, nuo ei taida olla vielä edes ihan isoimpia.

Poissa liliana

• Valvoja
  • HOLLOLA
« Vastaus #5 : 18-12-2017, 11:31:28 »
Jos niitä poranteriä aiotte pystyssä säilyttää, siis poratuissa rei'issä tai putkenpätkissä, niin kartiovartisia ei ehkä kuitenkaan missään metallisessa reiässä. Ajan mittaan kartiopinnat hankautuu naarmuille ja pyörityspito porakoneessa heikkenee, on toki marginaalista, mutta voisihan siltäkin suojautua.
Varsiystävällisempää olisi porata paksumpaan vanerilevyyn iso määrä reikiä erikokoisille morsekartioille ja ehkä alapuolelle toiseen levyyn pienemmät reiät kartioisuuden mukaan. Jos reiät pitää nimikoida teräkokojen mukaan, niin kannattanee nimikointi tehdä teippilappuihin, niin kauan kun teräsarja ei ole täydellinen.

Poissa Heku-

« Vastaus #6 : 18-12-2017, 11:50:35 »
Vaneriin päädyin minäkin. Rajallisten tilojen ym. vuoksi tein siirreltävän vaunun johon voi tarpeen mukaan tehdä erilaisia levyjä teriä varten.

Kuinkahan mones kerta on kun tästä laitan tänne kuvan.  :embarrased:

Poissa Weijoesso

« Vastaus #7 : 18-12-2017, 19:08:36 »
Tänään vähän mallailin tuota reikälevysysteemiä,ja tuumasin että onhan niissä aika paljon tekemistä. Joku melkein 50kpl pitäisi veistellä. Joten aloin kallistua vähän kuitenkin siihen hyllyn suuntaan. Siinä mahtuisi useampi saman kokoinen terä samaan lokeroon.

Poissa arduino

« Vastaus #8 : 19-12-2017, 10:50:42 »
Etit vain sopivan määrän keittiön lusikkalaatikoita,ja riviin verstaan hyllylle.

Poissa MaTaHa

« Vastaus #9 : 19-12-2017, 11:49:25 »
IKEAAN,..tai ETRAAN,,,, :crazy2:
Aina on selvitty!!

Poissa TTA

« Vastaus #10 : 19-12-2017, 12:50:34 »
Itse aion (ehkä jo tänään) tehdä reikälevyn. Syystä että terät tulee taivasalle eikä laatikkoon ja tuollaisiin lokeroihin pesiytyy aina kaikenlaista nöyhtää.

Poissa Scyyb

« Vastaus #11 : 19-12-2017, 16:49:25 »
Minä just viime viikolla nikkaroin kaikenlaisia telineitä tallille. Tein mm. Vanerista kartioterille telineen. Ei se kyllä muuta tarvitse kun sen vanerin, minulla taisi olla 12mm koivua, ja siihen kertopuu toiseen laitaan josta se sitten ruuvataan seinään. Tein muistaakseni 16, 18 ja 20mm reikiä, joissa istuvat kartiot ykkösestä kolmoseen oikein tukevasti. Ei tartte toista levyä alle.

Poissa Tapio K

• Kempele
« Vastaus #12 : 19-12-2017, 23:31:23 »
Mulla on tuossa sorvimisosastolla tuommonen 40x40 huonekaluputkesta tehty porateline.. Porkkanaporalla porasin ylä ja alapuolelle reijät.. alapuolelle vähän pienemmät.. hyvin istuu terät tuossa.

[ Guests cannot view attachments ]

Tuollainen putki kestää hyvin vain päistä kiinnitettynäkin.. vaikka ikkunan edessä ;D

Noita voi laittaa useamman päällekkäin kun kääntää putken pieneen kulmaan O0

Poissa Weijoesso

« Vastaus #13 : 20-12-2017, 09:23:12 »
Tuommosta Tapsan mallia kanssa tuumaillut. Perhana,täähän menee jo hakönkalaks päättää että mimmosen sitä tekis. Pitää vissii linnottautua jallupullon kanssa talliin tuumailemaan.

Poissa TTA

« Vastaus #14 : 20-12-2017, 09:30:34 »
Tapion mallia voisi mukailla eli pitkä putki ja riittävästi tilaa kaikenkokoisille terille. Sen verran sivuttaisväliä että sormet mahtuu ottamaan terästä kiinni eikä kosketa naapuriteriä (helppokäyttöisyys) ja joku 5 reikää peräkkäin pienille terille, jotta saa useampia, varateriä ja erityyppisiä, samaan linjaan.
Avainsana pitää olla helppokäyttöisyys. Nyt itsellä on joitain teriä kaupan muovipakkauksessaan ottolaatikossa seinällä. Kun otan terän pieneen 1-2 reiän hommaan ja mukamas kohta tarviin sitä lisää, tulee terä hylättyä johonkin pöydänreunalle tai ottolaatikkoon odottamaan kohta tulevaa käyttöä, jota ei koskaan tule. Siinä se sitten odottaa muiden terien kanssa seuraavaa kertaa ja koska ei enää ole paketissaan, saa teriä plarata läpi ja etsiä sitä oikeankokoista. Jos olisi teline, johon terän laittaminen olisi helppoa ja vaivatonta, sen voisi sujauttaa reikäänsä, vaikka odottaisi jatkokäyttöä minuutin sisällä.