Kirjoittaja Aihe: Tee-se-itse PA kaiuttimet  (Luettu 3289 kertaa)

Poissa Eka Vekara

Tee-se-itse PA kaiuttimet
« : 20-12-2017, 12:10:55 »
Tarkoitus olisi rakentaa itse edulliset grillijuhlakäyttöön soveltuvat PA-kaiuttimet. Tekniikkana on perinteinen passiivikaiutin ja erillinen vahvistin. Perehdyin hieman aiheeseen lukemalla kirjan "Pekka Tuomela: Tee itse hifikaiuttimia". Paljon asiaa, mutta lähinnä kotihifin näkökulmasta.

Mitäpä mieltä olette sellaisesta. että tekisi perinteisten 2- tai 3-tie kaiuttimien (2kpl) sijaan erillisen basso-subbarin ja keskiääni-diskantti-satelliitit? Jälkimmäisillä voisi pihalle saada tasaisemman äänikentän, kun noita satelliitteja voisi olla vaikka 4 kpl. Subbari voisi myös olla ikään kuin alabassojen ja subbarin yhdistelmä, eli toistaa kaikki bassot alle 200Hz.  Toinen etu tulisi siitä, että kevyt satelliitti ei tarvitsisi niin järeää jalustaa kuin painava bassollinen kaiutin.

Jos taas päätyy kahteen kaiuttimeen (ilman subbaria), niin kannattaisiko/voiko niiden suuntaavutta jotenkin laajentaa. Pihakäytössähän ei ole yhtä oikeaa kuuntelupaikkaa, niin kuin vaikka olohuoneessa usein on. Yksi villi ajatus olisi laittaa yhteen kaiuttimeen ison basson lisäksi kaksi diskanttia ja kaksi keskiäänielementtiä siten, että ovat molemmat suunnattu 10-15 astetta keskilinjasta sivuille. Tällöin kahdellakin kaiuttimella kattaisi melko laajan kuuntelualueen. Mahtaisiko toimia?

Paljonko vahvistintehoa tuollainen käyttö mielestänne kaipaisi, jos tarve on päivällä yleismusaa, radiota ehkä puheitakin ja illalla sitten enempi jytää tai karokea? Riittäkö 2x50W asiallinen vahvistin?

Kukaan tehnyt vastaavia?

Poissa Festool

Vs: Tee-se-itse PA kaiuttimet
« Vastaus #1 : 20-12-2017, 12:15:06 »
Minkälaista suotoa bassolle ajateltuna? Vai tuleeko erillinen subivahvari?

Poissa Matias.

« Vastaus #2 : 20-12-2017, 12:30:02 »
Rivitalo, omakotitalo taajamassa vai talo maaseudulla? Hellasärön  ja  tarjoilun määrä? Kaikki vaikuttavat tehontarvemääritykseen. Pa-elementit ovat paljon, paljon hifikaiuttimia herkempiä ja vahvistimen tehontarve niille voi olla kymmenesosa siitä mikä on hfikaiuttimille että saadaan vastaava meteli.
...

Poissa Eka Vekara

« Vastaus #3 : 20-12-2017, 12:33:42 »
Minkälaista suotoa bassolle ajateltuna? Vai tuleeko erillinen subivahvari?

Ajatus olisi, että ihan stereovahvarin kanssa toimisi, eli äänisignaalin jako vain passiivisilla jakosuotimilla. Aluksi siis käyttö ihan kotivahvarilla, mutta jatkossa ehkä oma rakennusprojekti sopivalle vahvarille, jossa pieni mikseri parille mikillekin.

Poissa Eka Vekara

« Vastaus #4 : 20-12-2017, 12:37:57 »
Rivitalo, omakotitalo taajamassa vai talo maaseudulla? Hellasärön  ja  tarjoilun määrä? Kaikki vaikuttavat tehontarvemääritykseen. Pa-elementit ovat paljon, paljon hifikaiuttimia herkempiä ja vahvistimen tehontarve niille voi olla kymmenesosa siitä mikä on hfikaiuttimille että saadaan vastaava meteli.

Ok-talo, mutta käyttötarve enemmän erilaisilla leireillä. Hellasärö vähäistä, tarjoilu vaihtelee. :)

Mulla on vielä auki nuo elementit. Saatan tehdä vanhoista kotihifi-elementeistä, mutta ei ole ihan must. Pitää miettiä tämä kokonaisuus ensin ja komponentit sitten. Jos voin nuo hyödyntää, niin aina parempi.

Eikö tuo herkkyys riipu aika paljon kaiuttimen impedanssista? 4 ohmia voisi olla hyvä, niin toimii vielä kotivahvarilla ilman savun hajua. :)

Poissa Matias.

« Vastaus #5 : 20-12-2017, 12:50:59 »
Oma valintani olisi Sauraman rakennussarja ohuehkoissa, sisäisillä tuennoila varustetuissa vanerikoteloissa. Roudattavuus tärkeä asia. Kotihifikaiutinelementeistä voisi  tehdä lähikenttämonitorit terassille vaikka räystään alle mutta tuohon muuhun käyttöön sitten Sauramat.....
...

Poissa Selecta

« Vastaus #6 : 20-12-2017, 13:00:01 »
Meillä oli viime kesänä kesäjuhlat ja parempi puolisko halusi ulos äänentoiston nopealla aikataululla. Täältä yksityisviestillä saadun vinkin perusteella päädyin käytettyyn Behringer Truth 2031A aktiivikaiutinpariin. Hintaa taisi olla 350 euroa. Ulkokäytössä loistava käytettävyys: kaiuttimien piuha läppäriin ja se oli siinä. Rouva ei ollut kovin ihastunut kaiuttimien ulkonäköön, mutta sain suostutelluksi, että kokeilee edes niitä olohuoneessa TV-kaiuttimina. Viikon tai kahden päästä kysyin, että vienkö pois niin ei antanut lupaa  ;D. Hinta-laatusuhde tuolla kaiuttimella mielestäni loistava ja rouvakin musiiin ystävänä pitää niistä. Vertailukaiuttimina meillä kotimaiset Gradient Evidencet.

Jos käyttö on erilaisilla leireillä, niin päätyisikö valinta aktiivikaiuttimiin? Ei tarvitse kuljetella vahvistimia ja siihen liittyviä piuhoja.

Poissa Eka Vekara

« Vastaus #7 : 20-12-2017, 13:01:02 »
Oma valintani olisi Sauraman rakennussarja ohuehkoissa, sisäisillä tuennoila varustetuissa vanerikoteloissa. Roudattavuus tärkeä asia. Kotihifikaiutinelementeistä voisi  tehdä lähikenttämonitorit terassille vaikka räystään alle mutta tuohon muuhun käyttöön sitten Sauramat.....

Tämäkö?

http://audiovideo.fi/opas/kaiutinrakennusohje-satasen-satsi-halpa-10-tuumainen-hifi-pa-kaiutin

Poissa Eka Vekara

« Vastaus #8 : 20-12-2017, 13:05:00 »

Jos käyttö on erilaisilla leireillä, niin päätyisikö valinta aktiivikaiuttimiin? Ei tarvitse kuljetella vahvistimia ja siihen liittyviä piuhoja.

Eipä tuo juurikaan vaikuta asiaan. Aktiivikaiuttimien "riesa" on sähkön tarve. Passiivitekniikalla helpompi toteuttaa systeemi, joka toimii tarvittaessa myös 12V:lla. Molemmissa tapauksissa pitää kuitenkin vetää joku piuha kaiuttimelle.

Poissa Matias.

« Vastaus #9 : 20-12-2017, 13:15:29 »
Tuokin toimii yhden mäyräkoiran verran mutta joku 12 tuumainen sarja olisi oma valintani ulkokäyttöön jos porukkaa vähääkään enemmän. Sillä voisi pärjätä ilman erillistä sub -osastoa. Kymppi jää kyllä ulkona ohueksi.
...

Poissa Teo Pelho

• Kerava
« Vastaus #10 : 20-12-2017, 13:46:39 »
Niin muuttuu maailma ja tehontarve,Woodstockin 1969 legendaarisilla festareilla oli nelisensataatuhatta kävijää ja PA:n tehot 3500 W.Nykyään taitaa ravintolabändeillä olla jo enemmän.
Aiempi nimimerkki Viilari

Poissa Eka Vekara

« Vastaus #11 : 20-12-2017, 13:55:18 »
Tuokin toimii yhden mäyräkoiran verran mutta joku 12 tuumainen sarja olisi oma valintani ulkokäyttöön jos porukkaa vähääkään enemmän. Sillä voisi pärjätä ilman erillistä sub -osastoa. Kymppi jää kyllä ulkona ohueksi.

Tuo mahdollisuus varmasti on olemassa, että 10":sella ei saa ihan samanlaista jytää kuin 12":sella. Toisaalta samalla kasvaa kyllä kotelon koko ja heikkenee kuljetettavuus.

Poissa Eka Vekara

« Vastaus #12 : 20-12-2017, 13:56:31 »
Niin muuttuu maailma ja tehontarve,Woodstockin 1969 legendaarisilla festareilla oli nelisensataatuhatta kävijää ja PA:n tehot 3500 W.Nykyään taitaa ravintolabändeillä olla jo enemmän.

Woodstockissa oli ehkä paremmat "sisäiset herkisteet", jolloin ulkoista tehoa ei niin tarvita. :)

Poissa Matias.

« Vastaus #13 : 20-12-2017, 14:15:35 »
Woodstockissa oli herkät kaiuttimet mutta vähän tehoa vrt. nykypäivä. Siihen aikaan nähden poweria oli tolkuton määrä. Ensimmäisen kerran käytettin trankkuvahvareita isoilla festareilla ja äänen viivästystekniikkaa eri kaiutintornien välillä, niitä oli pitkällä yleisön seassa. Ne oli siis nörttifestarit....
Monterrey Pop 1967. Pa-vahvistimet oli 80 wattisia. Niitä oli kymmenkunta........olivat lainassa joltain Beach Boysilta....
Ja täytyy muistaa että ennen ne watit oli vahvistimen sisällä, nykyään suurin osa niistä on etelevyn tarrassa. Kaverin 1000 watin aktiiviset Mackiet soi vain karvan verran kovempaa kuin minun 100 watin Alto vahvarilla ajettu omatekoiset kaiuttimet Beyma -elementillä......ja Beymat soi ihan eri laadulla .
« Viimeksi muokattu: 20-12-2017, 14:24:21 kirjoittanut Matias. »
...

Poissa Eka Vekara

« Vastaus #14 : 20-12-2017, 14:38:10 »
Tuo tehovaatimus on tietty hieman harhaanjohtava, kun yhtälössä niin monta muuttujaa. Itselläni nyt nimellisteholtaan 5x100W vahvistin (Yamaha RX-V365), jonka säröä en tosin tiedä. Todellinen käyttöteho lienee huomattavasti alle tuon päätellen jo siitä, että sen ottoteho on vain 240W. Vahvarin perässä on Gradient 1.1. ämyrit, jotka 4 ohmia ja 86 dB herkkyyttä. Tähän settiin lähinnä peilasin, että 50W vosi riittää vastaavilla kaiuttimilla, kun ainakin tuosta lähteä mökää yllin kyllin. Kokeiltu ihan ulkonakin.