Kirjoittaja Aihe: Tee-se-itse PA kaiuttimet  (Luettu 3512 kertaa)

Poissa Nummisoft

Vs: Tee-se-itse PA kaiuttimet
« Vastaus #15 : 20-12-2017, 19:25:28 »
Jos laadulla ei ole hirveästi väliä, niin Kiinasta saa halpaa akkukäyttöön sopivaa vahvistinta vaikka 2.1 systeemiä varten. https://m.ebay.com/itm/Mini-2X50W-100W-TPA3116-2-1-CRS-4-0-Bluetooth-Class-D-Digital-Amplifier-Board/311830656816?hash=item489a8e3730:g:iQEAAOSwTM5Y00Ux
Erillisellä subbarilla bassot kuitenkin helpompi saada toimimaan ja säädettyä sopiviksi.

Poissa Matias.

« Vastaus #16 : 22-12-2017, 11:59:06 »
Sain tuommoisen 2 x 50  watin kiinanihmeen kesällä ja testasin sitä. Oikeata tehoja arvellin olevan 2 x 5 w tai korkeintaan 2 x 10 wattia. Säätimet tosi rimpuloita. Liittimet sinällään ok ja piuhojen liittimet kiinnittyi tiukkaan. Nuoriso kuuli musiikin toistossa biisien välissä sirinää, minä en.
...

Poissa Matias.

« Vastaus #17 : 22-12-2017, 14:08:01 »
Ehdotan että unohdat sen subin passiivijaon. Jos et käytä esim. subbarivahvistinta jossa on oma aktiivijako niin sitten ne kaiuttimet riittävän isot niin alarekisterikin kuuluu. Passiivisuotimien kelat on kalliita ja lopputulos lottoarvontaa. Säädettävyys on komponenttien vaihtoa eli lisää kustannuksia. Voimakkuudensäätö on joko vaimentaminen tai bassoyksikön liikuttelua lähemmäs tai kauemmas.
...

Poissa Eka Vekara

« Vastaus #18 : 22-12-2017, 14:37:31 »
Ehdotan että unohdat sen subin passiivijaon. Jos et käytä esim. subbarivahvistinta jossa on oma aktiivijako niin sitten ne kaiuttimet riittävän isot niin alarekisterikin kuuluu. Passiivisuotimien kelat on kalliita ja lopputulos lottoarvontaa. Säädettävyys on komponenttien vaihtoa eli lisää kustannuksia. Voimakkuudensäätö on joko vaimentaminen tai bassoyksikön liikuttelua lähemmäs tai kauemmas.

Homman voisi toki toteuttaa myös kahdella eri päätevahvistimella, joista toinen vahvistaa subbaria ja toinen keski-ylä-ääniä (satelliitteja). Niiden tulolinjaan lienee melko helppo rakentaa ylimääräinen volumesäädin tasapainon säätämiseen. Ainakin autovahvistimissa on jotain, missä sisäänrakennettu yli/alipäästösuodin.

eism. http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autostereot/Vahvistimet/Paateaste-2000030988/

Poissa jarvin74

« Vastaus #19 : 22-12-2017, 16:23:33 »
Suosittelen, että vilkaiset thomannin pa-kaiutintarjonnan ennenkuin teet hankintoja tuon tee-se-itse projektin suhteen.

https://www.thomann.de/fi/aktiiviset_kokoaanikaiuttimet.html

Kaiuttimien suunnittelu täysin alusta on melkosta arpapeliä. Elementtien spekseillä pääsee vain tiettyyn pisteeseen, sen jälkeen alkaa loputon säätäminen kuuntelun ja mittausten perusteella. Palaa pirusti rahaa ja aikaa, eikä edes kohtalaisesta lopputuloksesta ole takuuta. Tää on tietenkin ok, jos tarkoituksena on oppia kaiutinsuunnittelua ja rakentamista. Mutta jos ensisijainen tarkoitus olisi saada äänentoistolaitteet kohtuuhintaan, niin ostaisin kyllä valmiit. Niitä omia voi sit rakennella pitkään ja hartaasti, vaikka nauttien niistä kaupan kaiuttimien äänestä.

Ja jos nyt vähän kontribuutiota tähän tee-se-itse -projektiinkin, ettei mene vain änkyröimiseksi.

- Esim. Ljudialta löytyy valmiita rakennussarjoja pa-kaiuttimille https://www.ljudia.fi/tuotteet/kaiuttimet/passiiviset-pa-kaiuttimet/rakennussarjat

- Päätevahvistimia ja jakosuodattimia saa edukkaasti t-kaupasta.

- Materiaaliksi suosittelen vaneria, kestää roudaamista lastulevyä paremmin. Kahvoihin ja elementtien suojaamiseen kannattaa panostaa jos pönttöjä siirrellään usein.

Minkälainen budjetti tähän on varattu? Ja mitä sen pitäisi sisältää?

Poissa Eka Vekara

« Vastaus #20 : 22-12-2017, 17:13:55 »
Suosittelen, että vilkaiset thomannin pa-kaiutintarjonnan ennenkuin teet hankintoja tuon tee-se-itse projektin suhteen.

https://www.thomann.de/fi/aktiiviset_kokoaanikaiuttimet.html

Kaiuttimien suunnittelu täysin alusta on melkosta arpapeliä. Elementtien spekseillä pääsee vain tiettyyn pisteeseen, sen jälkeen alkaa loputon säätäminen kuuntelun ja mittausten perusteella. Palaa pirusti rahaa ja aikaa, eikä edes kohtalaisesta lopputuloksesta ole takuuta. Tää on tietenkin ok, jos tarkoituksena on oppia kaiutinsuunnittelua ja rakentamista. Mutta jos ensisijainen tarkoitus olisi saada äänentoistolaitteet kohtuuhintaan, niin ostaisin kyllä valmiit. Niitä omia voi sit rakennella pitkään ja hartaasti, vaikka nauttien niistä kaupan kaiuttimien äänestä.

Ja jos nyt vähän kontribuutiota tähän tee-se-itse -projektiinkin, ettei mene vain änkyröimiseksi.

- Esim. Ljudialta löytyy valmiita rakennussarjoja pa-kaiuttimille https://www.ljudia.fi/tuotteet/kaiuttimet/passiiviset-pa-kaiuttimet/rakennussarjat

- Päätevahvistimia ja jakosuodattimia saa edukkaasti t-kaupasta.

- Materiaaliksi suosittelen vaneria, kestää roudaamista lastulevyä paremmin. Kahvoihin ja elementtien suojaamiseen kannattaa panostaa jos pönttöjä siirrellään usein.

Minkälainen budjetti tähän on varattu? Ja mitä sen pitäisi sisältää?

Jos tavoitteena olisi löytää hyvät PA-kaiuttimet, tuskin kävisin tätä keskustelua tee-se-itse-palstalla. ;)

Budjetti on aluksi noin 50-100€. Se sisältää lähinnä tuon vanerin, kotelon kilkkeitä (kahvat, kulmat, yms) ja hieman elektroniikkakomponentteja.

Valmiina löytyy
- Pino elementtejä (2x10" basso, 4x keskiääni, 4x diskantti) mallia Philps AD vuodelta kivi ja kilpi.
- Em. 3-tie jakosuotimet, joista voi hyödyntää ainakin kelat/kelarungot
- hieman vaneria, ruuveja, liimaa yms tarvittava
- viemäriputkea refleksiputkeksi.
- johdot ja liittimet

...ja vahvistinpuolella
- ylim. autostereot
- 20W lisävahvistin
- 2kpl autojakosuotimia (basso/muut)

Noista on ajatus tehdä jotakin, jota sitten parannetaan tai sitten ei. Osin kyseessa tekemisen ilo, osin perehtyminen kaiuttiminen maailmaan ja osin halu saada ensi kesäksi bilesysteemi. Pitämällä kaiuttimet passiivisina ja erillään vahvistimista, voi näitä sitten parannella palikka kerrallaan, kuin intoa ja rahaa on.

Poissa Matias.

« Vastaus #21 : 22-12-2017, 17:24:05 »
Samaa mieltä siitä että vanerista kannataa tehdä, eikä liian paksusta. Otetaan tuosta T-kaupan tarjonnasta yksi josta minulla on kokemusta. Mackie Thump15.  298 eur/kpl. Hyvännäköinen, katu-uskottava 15 tuumaisella bassarilla varustettu atiivikaappi. Etulevyssä tarra 1000w. Takana hyvä kahva. Kevyt ja helppo kantaa. Vahvistimessa bassoelementin ja diskantin volumesäädöt. Best buy ulkomaisissa alan lehdissä.
Tämä on oikeastaan laulukaappi, ei kokoalueen kaiutin. Akusinen kitara pöytään ajettuna ja laulu toimii hyvin.
Purkitetun musiikin toistossa diskantti kihisee ja kun sen tasoa laskee, diskantti häviää. Bassopää ei mene alas ja sen yläbasskorostus on jumputtava, ei murise vaan kumisee. Tehoa ehkä 150 wattia per pönttö.
Ensimmäinen kaappi alkoi pätkiä kolmen käyttökerran jälkeen. St. Pauls Sound lähetti sen maahantuojalle ja sinne se jäi. Eivät osanneet tehdä sille mitään.  St. Paul antoi uuden kun alettiin sitä kovemmin vaatia kun vanhaa ei kerran korjattu. Edellämainittu ei tietenkään koske Thomania joka tunnetusti hoitaa takuujutut mallikkaasti. Mutta Mackien ja sen hintaluokan laadusta laadusta se kertoo.
Jos haluaa laatua ja pa-volumea, oma valintani olisi edelleen joku Sauraman kehitelmä. Mutta se on vain oma mielipiteeni, ei totuus...
...

Poissa Eka Vekara

« Vastaus #22 : 22-12-2017, 17:43:54 »
Mutta Mackien ja sen hintaluokan laadusta laadusta se kertoo.
Jos haluaa laatua ja pa-volumea, oma valintani olisi edelleen joku Sauraman kehitelmä. Mutta se on vain oma mielipiteeni, ei totuus...

Noin laajemmin on melko vaikea nähdä, miten halpiskaiutin voisi olla hyvä. Siksi omat vaihtohdot ovat (hyvin) halpa itse tehty, tai kunnollinen uusi. Tämä toki tarpeesta riippuen. Kotibilekäytössä musan heikkoa laatua on helppo kompensoida boolin vahvuudella, mikä ei ehkä toimi julkisessa esiintymisessä - tai tulee turhan kalliiksi. :D

Poissa Nummisoft

« Vastaus #23 : 22-12-2017, 20:10:30 »
Sain tuommoisen 2 x 50  watin kiinanihmeen kesällä ja testasin sitä. Oikeata tehoja arvellin olevan 2 x 5 w tai korkeintaan 2 x 10 wattia. Säätimet tosi rimpuloita. Liittimet sinällään ok ja piuhojen liittimet kiinnittyi tiukkaan. Nuoriso kuuli musiikin toistossa biisien välissä sirinää, minä en.
Monenlaista on tarjolla ja hinta korreloi jossain määrin laadun kanssa. Tehoa Kiinavahvistimista kyllä tulee ulos usein ihan riittävästi, mutta käyttöjännite täytyy olla riittävä, kuten myös signaalin taso. Tietysti markkinawattejakin näistä löytyy, mutta paljon vähemmän kuin voisi luulla. Näistä on itsellä kokemuksia aika monista jo kymmenen vuoden ajalta itse ostetuista ja kavereiden hankkimista. Pieni taustatutkimus on siis aiheellista ennen hankintaa.

Pitäisi taas viritellä oma akkukäyttöinen 2.1 järjestelmä käyttökuntoon. Siinä on kaiuttimissa 10" bassot ja piezodiskantit, jotka eivät vaadi jakosuodinta. Subbarina 15" torvi. Soi erittäin kovaa jo 10 watin tehoilla. On siis toki enemmän tehoa käytössä, mutta joskus tullut 12 V käyttöjännitteelläkin soiteltua ja silloin ei paljon yli 10 W irtoa.
« Viimeksi muokattu: 22-12-2017, 20:17:13 kirjoittanut Nummisoft »

Poissa jarvin74

« Vastaus #24 : 22-12-2017, 22:41:13 »
Jahas, eli aika "kengännauhabudjetilla" ollaan.

Noissa hifikaiuttimissa pyritään yleensä tasaiseen taajuusvasteeseen. Kun diskantit ja bassoelementit tuppaa olemaan keskiäänisiä herkempiä, leikataan niiden tasoa jakosuotimessa. Tästä johtuen kaiuttimen herkkyyden määrä epäherkin elementti. Kaiuttimien herkkyys on matala, ja ääntä saadaan verrattain vähän aikaiseksi sähkötehoon nähden.

Tämän pohjalta lähtisin tutkiskelemaan onko jakosuodatinta mahdollista muokata niin, että ylä- ja alapään vaimennukset saisi pois(tai ainakin vähemmälle). Tulos ei ole hifiä, mutta ehkä hyvällä tuurilla jotain peruspulliaista miellyttävää loudnessia. Valmiit suodattimet voi toki kokeilla jättää poiskin ja laittaa esim. aluksi vain diskantille ja bassolle 1. asteen suotimet.

Jos bassolle löytyy jostain TS-parametrit niin sille voisi yrittää suunnitella vaikka winisd:llä (refleksi)kotelon, joka korostaa alapäätä mahdollisimman paljon. Jos kotelon koko ei ole ongelma niin jonkinlaista torvirakennettakin voi harkita.

Siis mahdollisimman paljon ääntä, joskaan ei kovin hifistyneesti.  :coolsmiley:

Poissa RJP

« Vastaus #25 : 23-12-2017, 03:06:18 »
Hyvin lienee säilytetty nuo kajarit jos reunakumit on ehjät. Mulla oli parit Philipsit, toiset koteloissa ja yhdet jossain yläkomeron kätköissä varalla. Noista varavehkeistä oli kumit alkaneet haurastua jo 80 luvun lopulla mutta laitoin kumiliimalla ilmapallosta leikattua paikkaa niin sillä mentiin eteenpäin monta vuotta. Nyt oli ne uudemmatkin ämyrit hapristuneet ja kumiripustukset on entiset siihen malliin että pienet paikkaukset ei auta vaan on totaalisen entiset. Diskantteja en ole edes jaksanut testata.

Onkos kukaan testannut miten edullisimman hintaluokan B* merkkinen mikseri toimisi halvalla invertterillä (modifioitu siniaalto).

Oma kokemus on sellainen ja olen löytänyt asiaan saman kaltaisia ohjeita että hi-fi elementit ei ole hyvä lähtökohta jos tehonkesto ja äänenpaine on tarpeen. Ainakin diskanttielementit on äärimmäisen herkkiä kärähtämään. Piezo on siinä mielessä anteeksiantavainen mutta äänen laatu jakaa mielipiteet vaikkei jakosuodinta tarvi. Luulisi kyllä että hyvä ja riittävä olohuoneen meteli noista ämyreistä lähtee jos on yhtään ehjät

Poissa promaakari

• Käsityöläisen kotisivut
« Vastaus #26 : 23-12-2017, 09:55:38 »
Nuo kartioitten ripustukset on muuten mahdollista uusia, olen nähnyt sen tehdyn useampiinkin kaiuittimiin.

Poissa Eka Vekara

« Vastaus #27 : 23-12-2017, 19:36:39 »
Hyvin lienee säilytetty nuo kajarit jos reunakumit on ehjät.

lahjoituskajarit, joten en tiedä historiaa, mutta ihan siistissä kunnossa on nuo kumit.

Poissa Nummisoft

« Vastaus #28 : 23-12-2017, 19:54:13 »
Ei noille kaiuttimille mitään kannata tehdä, koska kuten todettua, eivät ne itse muuttelemalla parempaan suuntaan mene. Kotelon koolla ja virityksellä voi korkeintaan bassotoistoon vaikuttaa. Laittaa budjetin koteloiden muuttamiseen vanerisiksi ja subbariin, jos sellaista kokee tarvitsevansa.

Poissa Eka Vekara

« Vastaus #29 : 23-12-2017, 19:59:19 »
Ei noille kaiuttimille mitään kannata tehdä, koska kuten todettua, eivät ne itse muuttelemalla parempaan suuntaan mene. Kotelon koolla ja virityksellä voi korkeintaan bassotoistoon vaikuttaa. Laittaa budjetin koteloiden muuttamiseen vanerisiksi ja subbariin, jos sellaista kokee tarvitsevansa.

Ei ole oikeastaan tarkoituskaan tehdä mitään (elementeille). Ehkä maalaan/lakkaan tuon pahvin, että kestää kosteutta paremmin. Alkup. kotelot on jo purettu, joten uudet pitää tehdä.