Kirjoittaja Aihe: Tee-se-itse PA kaiuttimet  (Luettu 3513 kertaa)

Poissa MaTaHa

Vs: Tee-se-itse PA kaiuttimet
« Vastaus #30 : 23-12-2017, 20:11:49 »
En kyllä läträisi pahvikartioon mitään, paino kasvaa, ominaisuudet muuttuu, tosin mahdollisuudet sekä parantua että huonontua. Ainakaan laimennettu Eri Keeper ei toimi, AR 18 ämyreistä hävisi bassot lähes kokonaan.
Aina on selvitty!!

Poissa Eka Vekara

« Vastaus #31 : 23-12-2017, 20:51:56 »
En kyllä läträisi pahvikartioon mitään, paino kasvaa, ominaisuudet muuttuu, tosin mahdollisuudet sekä parantua että huonontua. Ainakaan laimennettu Eri Keeper ei toimi, AR 18 ämyreistä hävisi bassot lähes kokonaan.

Spraylakkaa ajattelin. Tai maalia, jos vaikka hienot valkoiset sisustat. Osin esteettinen juttu, mutta olisi ehkä hyvä kyllästää tuo pahvi jollain, ettei ime kauheasti kesäyön kosteutta itseensä. Painon lisäys on aika mitätön.

Poissa Tallitimpuri

« Vastaus #32 : 23-12-2017, 21:12:09 »
Nuo kartioitten ripustukset on muuten mahdollista uusia, olen nähnyt sen tehdyn useampiinkin kaiuittimiin.

Jep, uusin solumuoviripustukset kahteen 6,5" elementtiin. Onnistuu, kunhan on vain tarkka kartion keskityksen kanssa. Jos jää epäkeskeiseksi, puhekela ottaa magneettiin kiinni ja on lyhytikäinen ja mahdolliset häiriöäänet kuultavissa. Mustalla Sika-massalla liimasin. Jotain erityisvaatimuksia massalle oli: ei liuottimia tms?

Muistaakseni geneeriset varaosaripustukset löytyivät kotomaasta tilaamalla. En vaan enää muista, mistä.
Elämässä kaikkein vaikeinta lie se kun hyvin tehty kaiken aikasi vie...

Poissa Eka Vekara

« Vastaus #33 : 23-12-2017, 21:46:15 »

Nuo kartioitten ripustukset on muuten mahdollista uusia, olen nähnyt sen tehdyn useampiinkin kaiuittimiin.

Mä olen käytänyt Bostikkia. Se jää sopivan elastiseksi ja on helppo levittää pienellä pensselillä. Ainakin vanhat Gradient 1.1 kaiuttimet olen tällä tavoin saanut korjattua.

Poissa Nummisoft

« Vastaus #34 : 23-12-2017, 21:55:45 »
Ei ole oikeastaan tarkoituskaan tehdä mitään (elementeille). Ehkä maalaan/lakkaan tuon pahvin, että kestää kosteutta paremmin. Alkup. kotelot on jo purettu, joten uudet pitää tehdä.
Tarkoitin kaiuttimella elementtejä ja jakosuodinta. Voihan sitä jakosuodinta mielenkiinnosta harjoitella tekemään, mutta jättää alkuperäisen koskemattomaksi mihin voi verrata ja palata.

Pahviset kartiot eivät tunnu kovin herkästi imevän kosteutta, ainakaan niin että asian huomaisi. On ollut muutamassa ulkona käytettävässä setissä pahvisia kartioita ja vaurioita en ole huomannut. Varmaan koko ajan ulkona säilytettäviksi/käytettäviksi eivät sovellu.

Poissa promaakari

• Käsityöläisen kotisivut
« Vastaus #35 : 24-12-2017, 11:09:01 »
Lainaus
Mä olen käytänyt Bostikkia. Se jää sopivan elastiseksi ja on helppo levittää pienellä pensselillä. Ainakin vanhat Gradient 1.1 kaiuttimet olen tällä tavoin saanut korjattua.
Siis ilmeisesti kontaktiliimaa, vai ? :)

Poissa Rami Lehto

• Siuntio
« Vastaus #36 : 25-12-2017, 04:48:45 »
Piha-PA:sta mun viis penniä, nämä ajatukset ovat hyvin kaukana hifistä:

Ihmiset ovat illanviettojen ja juhlien pääosassa, tekniikan tehtävä on tukea ja avustaa päämäärää. Laitevaurioita sattuu, tyylikästä on selviytyä munauksista elegantisti, säälipisteitä keräilemättä.

Kannattaa panostaa varaosiin, tässä vähintään yhteen ylimääräiseen ehjään kaiuttimeen. Alkuillasta hajonnut purkki pilaa koko illan tunnelman. Tolkullisen kokoisella terassilla lähtisin passiiveilla liikeelle, menee yhdellä johdotuksella eikä tartte kaapeloida kauhean vaarallista seinäsähköä moneen paikkaan. Kaapelimetrejä tahtoo kertyä grilliympäristössäkin roudatessa kymmeniä metrejä. Budjetista on hyvä varata siivut kaapeleihin, kupari on nykyään aika kallista.  Arvovieraat kompastelee liian lyhyeksi säästettyyn oikaisuun ja kierrätys-MMJ:n kanssa turaaminen on vähän hölmöä hommaa.

Koteloita suunnitellessa kannattaa pohtia miten kaiutin käytännön olosuhteessa sijoitetaan. Kotikaiutin istuu kotelonsa pohjan varassa lattialla, jalalla tai hyllyssä. Reissukotelolta saa vaatia monipuolisempaa asennustapaa. Tarviiko pohjaan ständikiinnikkeen tai ripustuslenkit kotelon päälle tai taakse? Yleensä ne helpottaa. Ei tartte sitten rapujuhlien aattona ruuvata koteloon lisävirityksiä jos kaiuttimen paras sijanti onkin koivunoksalla. Sisäkierre iskumuttereilla on yksi vaihtoehto, sakkelia varten upotettu akselinpätkä toinen. Irrotettava lenkki on säilytyksen ja kuljetuksen kannalta fiksumpi, toisaalta kaikki irtonippelit helposti katoaa roudauksessa ja varastoinnissa.

Paperikartiot kestää aika hyvin käyttöä ja säilytystä ulkona kunhan ei vettä sada, valu tai roisku suoraan pinnoille. Käytön aikana jätesäkki tai elannon muovikassi on ok sääsuoja vaikka kilohertsiä ylemmät hiukan vaimenee. Kahden illan välissä on hyvä laittaa tuplapussit jos ei jaksa, viitsi tai muuten kykene keräämään kamoja parempaan suojaan.

Eka Vekaran listaamat vahvistimet hiukan epäilyttää. 12VDC laitteet tarvii kuitenkin jykevän virtalähteen jos tarkoituksena on soittaa seinäsähköllä. Mielummin vaikka joku kotilaite vahvistimeksi. Käytetyt 90-10 -luvun vahvistimet ovat halpoja ja niitäkin yksi varalle ettei ilta pilaannu laitteen kuoleman vuoksi. T-kaupan edullinen PA-pääte on yksi vaihtoehto, niissä XLR-liittimistä/sovitteista tulee muutama kymppi lisäkuluja. Passiivisessa PA:ssa kannattaa mun mielestä ylimitoittaa vahvistimet reippaasti koska harrasteskenen retkikäytössä tyypilliset, pitkät mutta ohuet kaapelit sekä liitoshäviöt napsii ammattiskenen touhuja isomman osan signaalista. Luulen että kysyjälle riittää 100-200W/kanava @8ohm, siinä on vähän laajennusvaraa ja turvakerrointa mukana. Tehokäsitteistä en ryhdy syvällisen osaamisen puutteessa saivartelemaan.

Tuntemattomista, vanhoista 8-10" elementeistä askarrellessa vois olla järkevää harrastaa passiivinen loiva ylipäästö joka alkaa leikata matalia jossain 150Hz kohdalla. Turha kiusata elementtiä aineistolla josta se ei kunnialla selviydy. Illan kuluessa monesti joku muistaa Spinal Tapin ja kääntää nupin yhdelletoista, isännän nopea reaktio voi pelastaa. Pihaäänentoistossa vasteesta ja vaihevirheistä ei tartte isommin välittää koska kuuntelijoiden sijainti, hyvä tunnelma ja muu äänimaisema. Huonoa ei tietekään kannata tahallaan tehdä mutta illan edetessä kitarariffit, virveli ja tutun biisin tunnistaminen on niitä musiikin osia jotka tuottaa grillauksen ohessa kiksejä. Hells bellsin, Smoke on the waterin ja Money for nothingin introt täytyy irrota uskottavasti mutta niihin ei tartte kovin elvistä bassopäätä.

En väheksy matalien pauketta ollenkaan tunnelman tekijänä. Ajattelen aihetta lähtökohtaisesti säikeen avauksessa ilmaistulla käyttötarpeella ja budjetilla. Tykkään että kannattaa aloittaa varmasti toimivalla kalustolla ja tutkia ekan grillikeikan jälkeen tarviiko jotain osia lisää. Isoksi koetut koti- ja klubisubbarit hiljenevät aika munattomiksi kun ne kannetaan sisältä pihalle. Ääniaallon siirtäminen ulkona per metri edellyttää vielä isompaa pinta-alaa ja/tai liikeradan pituutta sekä energiaa osien edestakas siirtelyyn.

Tämä on vähän rumasti sanottu mutta yleisön subjektiivista näkemystä ei tarvitse yliarvioida. Jos kaiutin näyttää PA-kaiuttimelta niin se on tietyissä olosuhteissa PA-kaiutin. Kulmasuojat, kahvat, musta nukka tai ryppymaali, ritilät ja liittimet kasvattaa vanhan kotikaiuttimen rintakarvoja.

Aiempi käyttäjätunnus rallirami

Poissa ascomm

« Vastaus #37 : 28-12-2017, 14:09:56 »
Itse rakentelin viime kesänä "bile-PA:n" parista AudioPron hyllykaiuttimen elementeistä ja yhdestä vanhasta 8" subbarielementistä. Vahvistimena käytin eBaystä tilaamaani 2*50W + 1*100W vahvistinmoduulia (Bluetoothilla) ja virtalähteeksi sille tuli 100W 24V hakkurivirtalähdemoduuli. Pakkasin kaikki kamat 30*50*30cm kokoiseen kaiutinhuovalla päällystettyyn lastulevykoteloon, johon tuli keskelle oma kotelo subbarille ja päihin kotelot keskiäänille ja diskanteille. Kotelon mitoituksessa oli lähtökohtana "niin pieni kuin mahdollista" joten mitään tilavuuslaskelmia en tehnyt.
Hyvin se silti soi - ainakin parin kaljan jälkeen.  :crazy2:  Hintaa koko komeudelle tuli vajaa satku kun kaikki muut osat olivat ennestään paitsi vahvistin ja virtalähde.

Poissa Eka Vekara

« Vastaus #38 : 29-12-2017, 16:16:24 »
Lainaus
Siis ilmeisesti kontaktiliimaa, vai ? :)

Sitäpä juuri. Jää hyvin joustavaksi, kun kuivaa.

Poissa promaakari

• Käsityöläisen kotisivut
« Vastaus #39 : 29-12-2017, 18:45:33 »
Yllättävän joustavaa on ihan tavallinen PVA -liimakin. Olen vuosikausia käyttänyt nahka- ja kirjansidontatöissä KIILTO 66:tta ja ei ole valittamista. :)

Poissa Matias.

« Vastaus #40 : 30-12-2017, 10:47:46 »
Ramilla hyviä ajatuksia asiasta. Kannettavat pa-kaiuttimet on työkaluja joita käytetään monenlaisissa ympäristöissä ja  sijoitusta helpottavat kahvat, lenkit tai ihan vain reiät isoille nippusiteille tai remmeille ovat plussaa. Jos kaiuttimia on tarkoitus kuljettaa hlöautossa niin särmien pyöristäminen ja vaikkapa huopamatolla verhoilu säästää auton verhoiluja. Muoviset kulmapalat ei ole niin katu-uskottavia kuin metalliset mutta ovat ympäristölleen pehmeämpiä. Tukeva etuverkko elementtejä suojaamaan on ihan perusasia ja sen verkonkin voi upottaa sentin tai kahden syvyyteen siinä kaiuttimen etureunassa. Johtoliittimet myös siten upotettuna tai sopivasti asentaen ettei liittimet törrötä kaiuttimen ulkopuolella. Aina niitä kaiuttimia joku tönii ja upotus varmistaa sen ettei liittimiin kohdistu siinä tilanteessa rikkovia voimia. Jakosuotimeen voisi tehdä diskantille vaikka 5 - 10 ohmin sarjavastuksen kytkimellä jolla voisi säätää diskanttien tasoa vrt. Muut elementit. Tehonkestoa 5 - 10 wattia. Hifihenkiset valitsee vakioresistiivisen vastuskytkennän  jos haluavat.
...

Poissa inkisiivi

« Vastaus #41 : 30-12-2017, 16:13:52 »
itselläni käytössä Yamaha Stegepass 300 sarja, sillä menee koskettimet, taustamusiikki ja karaoke.
Hyvin on tehot riittäneet synttäreihin ym pirskeisiin.
Muuan ajan ovat kotona Tyroksen jatkona, jos tarvitsee isompaa meteliä ja kotosalla puoliakustista kitaraa tulee soitettua noitten kautta

Mielestäni markkinoilta löytyy valmiita settejä joten ihan turha ruveta niit itse kasaamaan. O0

Poissa Eka Vekara

« Vastaus #42 : 05-01-2018, 11:29:58 »

Mielestäni markkinoilta löytyy valmiita settejä joten ihan turha ruveta niit itse kasaamaan. O0

Ihmeen kova "vastustus" on kaiuttimien itse tekemiseen tee-se-itse palstalla. :) Veikkaan että 90% tämä palstan töistä saa netistä vamiina/tilattuna. ;)

Poissa Matias.

« Vastaus #43 : 05-01-2018, 11:52:11 »
Tuo Yamahan Stagepass 300 on ihan ok aktiivipikku-pa-kaiutin ja mikserin saa mukavasti toisen kaiuttimen taakse koloonsa. Äänikään ei ole niin raastava kuin vastaavissa yleensä. Alapäätä niistä ei hirveästi tule, mutta ne on hlökohtaiset suosikkini tuon kokoisissa. Fixaamalla saa varmaan vielä äänen laatua siistittyä. Muusikoiden netissä näytti olevan sellaiset käytetyt myynnissä. Pyynti on 395 eur. eli aika lailla mennään eri hinnoissa missä Ekan budjetti on.
...

Poissa inkisiivi

« Vastaus #44 : 05-01-2018, 13:07:35 »
Ei vastuteta itse tekemistä, mutta jos kulut on samat minkä saa valmiina ja ehkä paremmin toimivana, siihen kun vielä päälle omatyö, niin mietin vaan sitä onko siinä mitään itua enää itse tehdä?

Ja lopputulos voi olla ihan jotain muuta kuin, mitä valmis sama hintainen tuote tarjoaa,

Kaiutin rakennuksessa pitäisi olla hyvä suunnitteluohjelma, mihin syöttää kaiuttimien tiedot ja millainen jakosuodin t, refleksiputkne pituus koko , kotelon mitat, ym.. O0