Kirjoittaja Aihe: Tee-se-itse PA kaiuttimet  (Luettu 3290 kertaa)

Poissa Eka Vekara

Vs: Tee-se-itse PA kaiuttimet
« Vastaus #45 : 05-01-2018, 13:30:17 »
Ei vastuteta itse tekemistä, mutta jos kulut on samat minkä saa valmiina ja ehkä paremmin toimivana, siihen kun vielä päälle omatyö, niin mietin vaan sitä onko siinä mitään itua enää itse tehdä?

Oisko tekemisen ilo, itselle sopiva design/koko/väri, halu ymmärtää, kokeilla ja oppia, jne?  Eikö tämän palstan idea ole ihan jotain muuta kuin taloudellinen hyöty? Toki joillekin se on nykyään lähes elämäntarkoitus. :)

Poissa inkisiivi

« Vastaus #46 : 05-01-2018, 14:04:23 »
Nimenomaan se tekemisen ilo, mutta ei Geneleciä tarvitse enää uudestaan keksiä :D

Itsekukin saa tehdä mitä hän haluaa kun vielä omia rahojaan käyttää. O0

Poissa Vklnuppi

« Vastaus #47 : 06-01-2018, 23:55:34 »
Tein harrastetiloihin kaiuttimet näistä:Visaton BG20 ja olen enemmän kuin tyytyväinen. Kopat valmistajan ilmoittaman kokoiset ja refleksiputkiksi laitoin nämä. Pihalla en ole koittanut, mutta uskoisin että riittää ja lisäksi nuo ovat hyvin laajat eli eivät mitenkään suuntaavat.

Jos itse lähtisin tekemään pihalle kaiuttimia sillä periaatteella, että ei etsitä sitä kirkkainta hifiä niin tilaisin tälläiset. Kaveri tilasi nuo oman projektini innoittamana ja täytyy sanoa, etteivät paljoa Visatoneille häviä. Sisätiloissa Visatonit ovat selkeästi tasapainoisemmat ja noissa "Rockwoodeissa" häiritsee hieman "keski- ja yläpään korostuneisuus" jossain tilanteissa. Esim. naputus snaren reunaan ja kitarasoolojen korkeat huiput kaipaavat vaimennusta. Ilmeisesti "notch filter" on se oikea termi. Selvennyksenä vielä, noita Rockwoodeja ei siis kuuntele tuollaisenaan ihan huvikseen, mutta filtterillä tilanne on varmasti aivan toinen. Tosin nuo filtterin komponentit maksaa nopeasti saman kuin erotus Visatoneihin
Ulkonäöllisesti ja olemukseltaan hyvin samanlaiset kuin Visaton. Kotelot noille rockwoodeille oli noin 45-50l (vaimennettu motonetin pyramidi vaahtomuovilla) ja refleksiputki 100mm halkaisijalla ja pituus tilanteen pakottamana 100mm. Laittaisin kuitenkin reilusti pidemmän röörin eli 15-20cm.

Ja jos tilaa Visatoneja, niin suosittelen Uraltonea. Noissa halppiksissa on aina viallisia joukossa niin takuu tilanteissa Uraltonen kanssa on huomattavasti helpompi ja mukavampi jutella kuin lähetellä saksaan rikkinäistä parin kympin kaiutinta. 10v aikana ei ole kyllä Uraltonesta mitään pahaa sanottavaa. Tekevät työnsä paremmin kuin laki pakottaa.