Kirjoittaja Aihe: Suuntaispiirrin  (Luettu 1104 kertaa)

Poissa Japi85

Suuntaispiirrin
« : 22-12-2017, 11:38:09 »
Minkälainen kannattaa hankkia? Kokemuksia? On niin pirun monen tyyppistä..

Poissa Jippe

• Orivesi
    • Sääasema Orivesi
Vs: Suuntaispiirrin
« Vastaus #1 : 22-12-2017, 12:28:34 »
Sahaa rimaan keskelle lyijykynän levyinen ura, ruuvi päähän kiristimeksi ja pikkunen puupalikka toiseen päähän vasteeksi.

Poissa pekkanf

« Vastaus #2 : 22-12-2017, 13:16:19 »
Se vähä mitä olen puutöitä tehnyt, niin:
* "Rissa" tai veitsi joka tekee siistin uran. Uraan pyähtyy kynä, jos pitää viiva tehdä tms. Samoin siihen pysähtyy taltta tms. työkalu. Lyijykynän viivaa ei tunne, eikä se ole kovin tarkka.
* Säätöjen pitää pysyä. ikävää jos liitos rupee vetelemään.

Mulla on ton tapainen, muttei ollenkaan noin kallis:
http://www.axminster.co.uk/veritas-wheel-marking-gauges-ax788041

Minun mielestä lyijykynä tms. on huonoin. Toki aivan riittävä tarkkuus talonrakennukseen ja varastohyllyhin.

Piikki toiseksihuonoin: pehmeessä puussa kovat syyt vetelee ja merkkaus on sellainen epämääräinen "naarmu". Myönnän että on tottumusasia. Jollekkin piikki voi olla hyvä.

Itse saa tehtyä ihan hyvän puusta. Kovasta rautasahan terästä saa hyvän veitsen piirtimeen: Päässä valmiina reikä ruuville, helppo taittaa ruuvipenkissä oikean mittaiseksi ja teroittuu timantilla juuri sopivaksi.

Jos innostuu tekemään paremman, niin siitävaan messinkiä ja sorvi laulamaan.

Pekka

Poissa Tallitimpuri

« Vastaus #3 : 22-12-2017, 13:21:57 »
Muistan Juutuupista katselleeni aiheesta videon, jossa perustelivat, että toispuoleiseksi teroitetun veitsen malliseksi teroitettu terä olisi helpoin kohdistaa, verrattuna pyörivään terään, piirtoa aloitettaessa, eikä se revi puuta kuten piikkimallinen terä.

Hiukan oheisen kuvan tyyppinen terä.
Elämässä kaikkein vaikeinta lie se kun hyvin tehty kaiken aikasi vie...

Poissa Japi85

« Vastaus #4 : 17-01-2018, 15:58:00 »
Onko täällä porukka tehnyt minkälaisia suuntaispiirtimiä itse?

Poissa Martin Johansson

• Aiempi nimimerkki beavis
    • Vanhanajanverstas
« Vastaus #5 : 17-01-2018, 16:13:36 »
Tuo on tuollainen isompi, panel gauge sanoo englantilainen.
[ Guests cannot view attachments ]

Tee sitten useampi kun teet, sekä leikkaavia että piikillä. Leikkaava mahtaa olla tarkempi mutta jälki näkyy huonommin päätypuussa ja syiden suuntaan. Ja useampi siksi että ei tarvitse koko ajan olla säätämässä. Projektin alussa säädetään muutama piirrin tarvittaviin mittoihin ja säätöihin ei kosketa sen jälkeen. Ainakin huonomuistiselle hyvä kun mitat muuten unohtuu...  :crazy2:

Poissa Sami Hiltunen

• Aiempi nimimerkki Moduliviiva
« Vastaus #6 : eilen kello 12:43:57 »
Onko täällä porukka tehnyt minkälaisia suuntaispiirtimiä itse?
Tuosta löytyy minun tekemä piirrin. http://www.kotiverstas.com/keskustelu/index.php?topic=725.msg111729#msg111729
"... ja hännillä ori Eri Hidasteeee..."

Poissa MasaP

• Tuusula
« Vastaus #7 : eilen kello 13:35:03 »
Puutöihin tarkoitetuista suuntapiirtimistä ei ole juuri kokemusta, mutta voisin kuvitella, että putkileikkurin terää voisi tuollaisessa hyödyntää. Vaikka tällaista: https://www.protools.fi/kasityokalut/putkityokalut/putkileikkurit.html
Vaikka Isäni oli köyhä mies oli hänellä aina liukkaat viilat.