Kirjoittaja Aihe: Morse kartio #3 peräpultti - MK3 lehti sopvitin?  (Luettu 2604 kertaa)

Poissa pekkanf

Vs: Morse kartio #3 peräpultti - MK3 lehti sopvitin?
« Vastaus #30 : 28-12-2017, 16:24:30 »
Ja vielä löyty pikkuinen yllätys.....valun reuna osuu minne sen oikeestaan ei pitäis osua.

Ei mitään, mitä muutama viilantyöntö hoitais. Tosin tämänkin ohjainpinnan toinen puoli on löysä ja toinen kumivasaralla vasaroitavan tiukka.

Poissa pekkanf

« Vastaus #31 : 28-12-2017, 16:34:28 »
Pitihän sitä kokeilla paikoilleen, 150 mm "työkalun ulkonemalla" virhe on n. 0,05 mm. Jee. Eikun ei. Pinoolin reikä on väljä, joten tasan 32 mm tanko heiluu siinä liki 0,2 mm.

Kuvien heittokellon lukemista ei kannata välittää, otin kuvat testien välillä, joten lukema ei edusta mitään.

Hyvät uutiset on se että nyt se asemoituu paremmin eikä heilu ihan yhtä paljoa. Pinoolin kärjen tasalta asettuu noin 0,05 mm kun siirtää kärkipylkkää ja lukitsee uudestaan.

Vielä keiton tai salaatin syöminen, loppujen osien laitto ja kärjen säätö jotakuinkin oikeeseen paikkaan.

Pekka

Poissa jussi71

« Vastaus #32 : 28-12-2017, 16:38:08 »
Eikö nuo johdepinnat helpoiten korjaisi liimaamalla niihin muovipinnat,jotka oikoo haluttuun korkoon?

Poissa pekkanf

« Vastaus #33 : 28-12-2017, 16:44:38 »
Sulla on varmaan kertoa tuote, liima ja menetelmä?

Oletko itse tehnyt?

Pekka

Poissa jaahaa

« Vastaus #34 : 28-12-2017, 16:52:45 »
Moglice epoxy googletuksella löytyy jotain kokemuksia johteiden täyttämisestä epoksilla, vastaavien tuotteisen saatavuudesta suomessa ja hinnasta ei mitään tietoa

Lähetetty minun H60-L04 laitteesta Tapatalkilla

Jaakko

Poissa pekkanf

« Vastaus #35 : 28-12-2017, 17:10:23 »
Tiedän että on olemassa Moglicee, belzonaa tms. epoksikomposiitteja ja heiman tullut googlattua sekä ostettu/kerjätty/saatu materiaaleja

http://www.kotiverstas.com/keskustelu/index.php?topic=25625.0

Kokeilut ovat vaan siinä vaiheessa ettei sitä nyt voi sanoa tähän tapaukseen käyväksi. Näissä on minimipaksuudet, joten pitäisi ensin jyrsiä pois. Tartuntakin pitäisi varmistaa. Pitäisi estää tarttuminen johteeseen. Viskositeetti ei ole aivan lääkeruiskutasoa.

Eli tässä vaiheessa en kokeile sitä enkä varmaan aivan lähitulevaisuudessakaan. Paitsi jos jollakin on omakohtaisia kokemuksia jaettavaksi. Ja on onnistunut vastaava.

Pekka

Poissa fpopc5

« Vastaus #36 : 28-12-2017, 19:06:40 »
Tervehdys

Hio kärkipylkän kiinnitysosat suoraksi (korkeus muuttuu joksikin). Kasaa paikalleen seuraavan kuvan mukaan. Poraa suoraksi (hieman isommaksi että saa holkin sisään). Holkki sitten trotsataan sopivalle toleranssille akselia varten. Terv TK

Poissa pekkanf

« Vastaus #37 : 28-12-2017, 20:34:23 »
Toi kävi mielessä, mutta siihen pitäis tehdä sitten ylikokoinen kara, koska tuohon ei sovi mikään realistisen paksuinen hokki. Tai sitten jos holkittaa, niin pitäis laittaa MK2. Bugger.

Asentelin tän kakadoodlen paikoilleen ja säätelin sen suurinpiirtein sinnepäin. Kuvat valehtelee. Siinä on virhettä. Keskiö on ainakin 0,05 mm liian alhaalla ja karakin pitäis tseka joku päivä. Mutta ensin pakka auki ja UÄ-altaseen osina.

perinteisesti lävästään kärjet ja tsekataan ohuella shimmillä, tässä ei aivan isku riitä, joten vedetään ulos lähelle ja arvotaan kohdilleen.

Sitten tsekataan kärkien välissä testitangolla. Pitäis askarrella uusi, tässä ei ole kuopat ihan keskeisesti, niin joutuu pyörittelemään ja etsimään keskiarvon.

Poissa Lathe

« Vastaus #38 : 28-12-2017, 22:25:43 »
Noita keskiö korkeuksia joskus korjattiin vanhoista sorveista laittamalla mellaa sinne pylkän ala ja ylä osan väliin.Kun tuo virhe on kerran mitattu,laita 0,05 mellalevyn palat sinne väliin ja rihtaa pylkkä suoraan niin pitäisi olla just sopivalla korkeudella.Tuollaisen pylkän pohjaaminen johdemuovilla ei ole ihan kotioloissa tehtävä homma,kun sitä muovia pitäisi jäädä sinne oikaisun jälkeen vähintään 3mm jotta se liimaus pysyisi kiinni.Enkä tuota 0,05 virhettä pidä vielä niinkään pahana.Sitten jos keskiöpora ei kestä ehjänä täytyy jotain tehdä.Voihan tuohon teränpitimeen tehdä sellaisen pitimen johon saa poran kiinni ja porauksen voi tehdä kelkalla.Ei tuosta pylkän lyhyestä liikkeestä ole näin haittaa.

Poissa pekkanf

« Vastaus #39 : 28-12-2017, 23:25:25 »
Joo, näin on. Pitää tarkkailla onko tuossa mitään ongelmaa pienemmillä porilla, ennen korjausta huomasi että joillakin porilla otti vaan toispuolista lastua.

Huomasin että koska tuo karaputki on väljä, niin lukitus vaikuttaa asemaan. Olishan se ihanteellista kun olis ihanteellinen, muttei tuo mikään katastrofi ole.

Kyllä tolla pärjää, haittaa vaan niissä tapauksissa, jossa pitäis porata syvemmälle työstökarkenevissa materiaaleissa.

Pekka

Poissa jussi71

« Vastaus #40 : 29-12-2017, 10:07:41 »

Oletko itse tehnyt?

Pekka
En osaa sanoa liimoista ja aineista,olin apupoikana kesätöissä oikomassa yhden sorvin johteita 80-luvulla,lasketaanko se? Tuli vaan muistikuva siitä muovista,anteeksi aiheuttamani mielipaha :)

Poissa pekkanf

« Vastaus #41 : 29-12-2017, 11:38:29 »

Oletko itse tehnyt?

Pekka
En osaa sanoa liimoista ja aineista,olin apupoikana kesätöissä oikomassa yhden sorvin johteita 80-luvulla,lasketaanko se? Tuli vaan muistikuva siitä muovista,anteeksi aiheuttamani mielipaha :)

Ei se mitään, eikä eläviä olentoja vahingoitettu tolla kommentilla. Minulle nyt mielihyvän tai -pahan aiheuttamien on helppoa. Luulin vaan, että että oli ihan "heitto", mä olen kokolailla täynnä niitä.

Mutta kun nyt aloitit, niin kerro enemmän. Oliko kyseessä nauhan liimausta vai valuja?

Millaisia esivalmisteluja? Jyrsitty taskut laakerimateriaalille? Minkä kokoluokan homma?

Ensinnäin tuo "muovi" mitä se oli? Jotain liimattavaa komposiittinauhaa? Oliko sen laakerimateriaalin takapinta sellaista karheeta ja suojanauhan peitossa. Millaiset esivalmistelut nauhalle ja metallille?

Entäs kun valumassa tai levy oli paikoillaan, niin miten tekiä oikeaan korkoon? Tuliko öljylle kanavia?

Mä olen vaan nähnyt yhden koneen johon oli johteet oikastu ja vastinpinalle liimattu komposiittilaakerimateriaali. Ja tietenkin aktsonotu jonkun joutuubivideon.

Pekka

Poissa pekkanf

« Vastaus #42 : 29-12-2017, 12:21:50 »
Tervehdys

Hio kärkipylkän kiinnitysosat suoraksi (korkeus muuttuu joksikin). Kasaa paikalleen seuraavan kuvan mukaan. Poraa suoraksi (hieman isommaksi että saa holkin sisään). Holkki sitten trotsataan sopivalle toleranssille akselia varten. Terv TK

Mietin vielä kerran....tossa mun mallissa siihen ei mahdu holkkia. MUTTA. Mahdollista olis liittää eteen ja taakse sopivat holkit ulkopuolelle. Vaatis ohjaavat pinnat ja nurkista ruuvikiinnitykset. Eli sittenkin olis mahdollista, mutta siihen jäis edelleen pari alkuperisä ongelmaa.

Joten taidan seppiä tosta alkuperäisestä toimivan ja tutkin nurkista että löytyskö sopivaa romua josta mahdollisesti tekis alusta asti kokonaan toisenlaisen kärkipylkän.

Pekka