Kirjoittaja Aihe: sorvilla kierteytys... kierre ei sovi kierrekampaan.  (Luettu 2276 kertaa)

Poissa pinkkuli

  • Viestejä: 26
Mikäs tässä mättää..? M16 mutterille kierrettä piti tehdä, sorvasin aihion ja asettelin vivut kierteen 2mm nousulle (LCR1Y). kokeeksi otin 0.2 syvästi ja kokeilin kierrekampaa ja huomasin että eipä ihan täsmää, no ei siihen kyllä kierrekammasta passannut mikään muukaan ja tarkistin vielä vivut että on taulukon mukaan ja olihan ne. Jatkoin kierteen tekoa kun en muutakaan keksinyt ja lopputulos oli aika lohduton.

Kokeilin vielä naarmut 2.5mm ja 1.5mm nousulla ja sama homma hiukan eri mittakaavassa eli 1.5mm nousulla oli jo vähemmän heittoa.
terävarressa oli kovapalaterä jolla muistaakseni menee sinne 3 tai 3,5mm nousuun asti. Vaihe kiinni ajelin, eli pakilla aina takas.

Sorvi on Masterturn 1550 tätä mallia on hiukan erinimillä.

Nyt kirjotellessa tulee mieleen että olisiko pitänyt kokeilla kierteyttää sorvausalueen (johteiden) puolivälissä tai ihan toisessa päässä, jos vaikka trapetsi on venynyt tuosta pakan luota  :-X ,vai voisko se nyt niin venyä tai eikai tuo venymää ole kun tiheämpäähän se tekee  :idiot2:
Kierrettä en ole monesti tällä tehnyt ja nekin on yleensä ollut lyhyitä ja pienempiä niin en ole huomannut tätä aijemmin. Nyt sen huomaa selvästi kun yritin tuommosta pitkää kierretankojen jatkomutteria pyörittää kierteelle, varmaan tuossa normi mutteri pyörisi ihan hyvin vaan eihän tuo heitto nyt ihan standartissa ole  :-[

[ Guests cannot view attachments ]     [ Guests cannot view attachments ]     [ Guests cannot view attachments ]

kirjotusvirheitä editoitu



« Viimeksi muokattu: 26-12-2017, 21:09:07 kirjoittanut pinkkuli »

Poissa ha

  • Viestejä: 210
Vs: sorvilla kierteytys... kierre ei sovi kierrekampaan.
« Vastaus #1 : 26-12-2017, 21:10:33 »
Onko sillä ikinä kierteen ajo onnistunut, eli voiko vaihtopyörät (28/22) olla DP-MP -asetuksella?

Poissa Matti ZZJ

  • Viestejä: 2 540
Vs: sorvilla kierteytys... kierre ei sovi kierrekampaan.
« Vastaus #2 : 26-12-2017, 21:31:23 »
Onko sillä ikinä kierteen ajo onnistunut, eli voiko vaihtopyörät (28/22) olla DP-MP -asetuksella?
Ratastus kyllä kannattaa tarkistaa, vaikka äkkiä päissään laskettuna tuo 28/22 välinen ero onkin suurempi kuin mitä kierrekammasta vois päätellä.

Poissa Jarppis

  • Viestejä: 1 320
Vs: sorvilla kierteytys... kierre ei sovi kierrekampaan.
« Vastaus #3 : 26-12-2017, 21:55:23 »
Mikäs tässä mättää..? M16 mutterille kierrettä piti tehdä, sorvasin aihion ja asettelin vivut kierteen 2mm nousulle (LCR1Y). kokeeksi otin 0.2 syvästi ja kokeilin kierrekampaa ja huomasin että eipä ihan täsmää,

Vaihdetaulukon mukaan LCR1Z on 2mm nousu. Vivut on tuossa asennossa, mutta tekstissäsi sanotaan LCR1Y?!  ???

Ja olihan syöttö johtoruuvilta eikä vetokaralta... Kerran sain itse outoa kierrettä, kun laitoin vahingossa syötön vetokaralta.  ;D :embarrased: Olihan kelkat lukittu, ettei ollut missään luistoa esim. tärinän vuoksi?

Olethan tarkastanut kierrekamman kaupan pulttiin? Noissakin voi olla nykyään vaikka millaisia mittoja/nousuja tahansa, jos sattuu olemaan kaukomaan valmistetta...

Poissa pinkkuli

  • Viestejä: 26
Vs: sorvilla kierteytys... kierre ei sovi kierrekampaan.
« Vastaus #4 : 26-12-2017, 23:20:58 »
Jep, eli minun kirjoitus moka tuo Y eli oikein tuo LCR1Z ja sillain se on ollut. Kävin myös tarkistaa ettei veto ollut perus syöttövivulta ja ei ollut, ajelin sillä pätkän ja meni niin hitaasti että sillä sorvailee jo aika tasaista pintaa  :D ,joten sekin pois suljettu.

Ei tuo ole varmaan ikinä tuon kummemmin toiminut ainakaan minulla. Yleensä pakoilla ja tapeilla kierteet teen. Nyt kun oikeen muistelen niin muistan että olen tuon huomannut kerran aijemmin kun m14 kierrettä tein ja ei ollut pakkaa, vaan sillonkin kiireessä tein ja mutteri meni niin asia jäi silleen. Kaikkiaan olen sen ehkä 5 kierrettä tehnyt tuolla. Minulla tuo sorvi on ollut noin 2 vuotta, ammattikoululta ositin kun niillä pieneni tilat. Oisko siellä amiksen pojat sekotellu rattaat opetellessaa.


Onko sillä ikinä kierteen ajo onnistunut, eli voiko vaihtopyörät (28/22) olla DP-MP -asetuksella?

Mikäs tämä vaihtopyörä homma on kun ei kerro minulle mitään? DP-MP?  :idiot2:

Poissa ha

  • Viestejä: 210
Vs: sorvilla kierteytys... kierre ei sovi kierrekampaan.
« Vastaus #5 : 26-12-2017, 23:33:25 »
Sinun kuvassasi on näytetty mikä välitys pitää metriselle kierteelle olla, eli se ylempi niistä kahdesta jossa 28T, voi olla se väärä nyt (22T). Siellä koneen vasemmassa päässä kannen alla on ne pyörät, katso ne ja välykset sopiviksi samalla sekä jotain rasvaa hampaisiin ja mahdollisiin liukulaakereihin. Voihan sillä olla viimeksi ajettu noita modulikierteitä, joissa nousu on jaon ja piin suhteisiin perustuva. Hyvä välys on sellainen että pyörästö "klapisee" käsin edestakaisin paikallaan pyöritellen/heilutellen, mutta varsinaista oikein mainittavaa välystä ei vielä tunnu.
« Viimeksi muokattu: 26-12-2017, 23:37:00 kirjoittanut ha »

Poissa pinkkuli

  • Viestejä: 26
Vs: sorvilla kierteytys... kierre ei sovi kierrekampaan.
« Vastaus #6 : 27-12-2017, 11:14:13 »
Kävin tarkistamassa hammasrattaat ja paikalla oli T28 eli pitäisi olla oikea. T22 oli säilössä tuon T64 takana ja näytti siltä että se ei ole koskaan käynyt paikallaan.

Toivoin jo hartaasti että olisin syötön ottanut vahingossa jostain muualta kuin johtoruuvilta vai EI, ja nyt että sielä olisi väärä ratas vaan EI.

kierrekampoja on kaksi ja olen verrannut tehdaspultin vastaavaan kierteeseen joten kiinalaisen kierrekamman virhekkin on poisuljettu.

Miten se oikeen menee jos nyt kokeilen nuita muitakin kierteitä niin pitäisikö nousu tulla oikea vaikka ajaelen kaikki vaikka tuuman vesijohtoputkeen?, eli väärän kokoiseen halkaisijaltaa. Eikö se kuitenkin nouse aina yhdellä pakan pyörähdyksellä sen kierteen nousun verra. Omasta mielestä kyllä vaan eihän tässä tiiä enään mihin uskoo.

Ja sitten hiukan ohi aiheen... uskaltaisko tuohon pitkittäisjohteeseen kiinnittää jonkun tämäntapaisen pysäyttimen turvallisesti että ei mene ajanmyöten rikki https://www.youtube.com/watch?v=rxM1cXZfrRQ 
Sorvin pitkittäiskelkassa on siis säädettävissä "syötön voima" tai mikä se nyt oikeasti on, pysähtyy siis liian suuresta vastavoimasta esim kun ajaa pakkaan päin ja johteet/liikealue loppuu tai joskun kun se säätö ollut pienellä niin alkanut pysähtelemään kun on oikeen isoa siivua rouhinut. Lähinnä mietityttää että onko tämä ikäänkuin varo systeemi vai kestäskö tuo ihan jatkuvaa pysäyttelyä esim kun kierrettä ajaa olekkeeseen päin.

Poissa ha

  • Viestejä: 210
Vs: sorvilla kierteytys... kierre ei sovi kierrekampaan.
« Vastaus #7 : 27-12-2017, 11:50:07 »
Vaihe kiinni ajelin, eli pakilla aina takas.

Veditkö terän ulos kun peruutit? Jälki on huonoa, viittaa vähän johonkin tällaiseen. Aja yksi ohut mittalastu, älä peruuta ja katso se kammalla tai varminta on mitata 10 kierteen yli tönärillä, saadaan tarkka tieto nousun virheestä. Aloita kauempaa akselin päästä että välykset on varmasti poistuneet johtoruuvista, että se siis työntää jo siinä vaiheessa kun lastuaminen alkaa. Näillä testeillä alkaa vika olla aika tarkkaan rajattu.

Ja sitten hiukan ohi aiheen... uskaltaisko tuohon pitkittäisjohteeseen kiinnittää jonkun tämäntapaisen pysäyttimen turvallisesti että ei mene ajanmyöten rikki https://www.youtube.com/watch?v=rxM1cXZfrRQ
Sorvin pitkittäiskelkassa on siis säädettävissä "syötön voima" tai mikä se nyt oikeasti on, pysähtyy siis liian suuresta vastavoimasta esim kun ajaa pakkaan päin ja johteet/liikealue loppuu tai joskun kun se säätö ollut pienellä niin alkanut pysähtelemään kun on oikeen isoa siivua rouhinut. Lähinnä mietityttää että onko tämä ikäänkuin varo systeemi vai kestäskö tuo ihan jatkuvaa pysäyttelyä esim kun kierrettä ajaa olekkeeseen päin.

Tuollainen pysäytin on hyvä, mutta mistä käsin se kitka pysäyttää? Voi olla niin että kitka on vain konesyötöllä ja johtoruuvi taas yleensä vetää ilman kitkoja. Johtoruuvin nousu menisi sekaisin jos siellä olisi luistoa, eli ei toimi kierteen ajossa. Johtoruuvissa sulakkeena voi olla sokkatappi, joka päinajossa katkeaa. Sitten varmaan noi muovipyörätkin on hiljaisen käynnin lisäksi sulakkeita.

Voi olla sellainenkin konesyöttö, joka päinajossa laukeaa pois päältä ja sellaisella saa ajaa päin. Sen tunnistaa siitä että käsipyörästä jarruttamalla syöttö laukeaa, ihan se vipu josta syöttö on kytketty vapautuu, eli kokeile tämä mutta ei koske johtoruuvia.

Poissa pera8x

  • Viestejä: 2 410
Vs: sorvilla kierteytys... kierre ei sovi kierrekampaan.
« Vastaus #8 : 27-12-2017, 12:43:54 »
kyllä tuo vaikuttaa ihan oikein tehdyltä. jos olisi peruuttanut ilman, että vetää terää pois, niin jälki olisi ihan erilaista. tulee kauhee sotku koko kierteestä..

paha sanoa, mikä tuossa nyt mättää. joku noista rattaista tai vivuista ei pidä paikkaansa. onkohan taulukossa joku virhe?

Poissa Mkin

  • Viestejä: 62
Vs: sorvilla kierteytys... kierre ei sovi kierrekampaan.
« Vastaus #9 : 27-12-2017, 13:17:01 »
Rattaat on väärin, johtoruuvi pahasti kulunut, välyksiä ei ole ajettu pois tai johtoruuvin sokkatappi on poikki mutta pitää jotenkuten? Voisko kääntökelkka antaa noin paljon periksi, onko lukossa? Tai poikkikelkan luisti falskaa. Tai vivut ei siirrä vaihteita oikein. Mittauksia, tutkimuksia ja raportteja. Pitempi jenka jossain kärkipylkän tienoilla kertoisi jotain.

edit: En tiedä tulkitsenko kuvaa oikein tai onnistuuko noita laittaa toisinpäin edes, mutta olisiko muovisten välipyörien oltava toisinpäin? Kuvasta tulkaten pienempi pyörä (54T) näkyy katkoviivalla, ollen siis isomman (55T) takana. Vai tuleeko vielä tiheämpää jenkaa?
« Viimeksi muokattu: 27-12-2017, 13:29:54 kirjoittanut Mkin »

Poissa tvaltonen

  • Viestejä: 3
Vs: sorvilla kierteytys... kierre ei sovi kierrekampaan.
« Vastaus #10 : 27-12-2017, 13:33:09 »
Kävin tarkistamassa hammasrattaat ja paikalla oli T28 eli pitäisi olla oikea. T22 oli säilössä tuon T64 takana ja näytti siltä että se ei ole koskaan käynyt paikallaan.

Toivoin jo hartaasti että olisin syötön ottanut vahingossa jostain muualta kuin johtoruuvilta vai EI, ja nyt että sielä olisi väärä ratas vaan EI.

kierrekampoja on kaksi ja olen verrannut tehdaspultin vastaavaan kierteeseen joten kiinalaisen kierrekamman virhekkin on poisuljettu.

Miten se oikeen menee jos nyt kokeilen nuita muitakin kierteitä niin pitäisikö nousu tulla oikea vaikka ajaelen kaikki vaikka tuuman vesijohtoputkeen?, eli väärän kokoiseen halkaisijaltaa. Eikö se kuitenkin nouse aina yhdellä pakan pyörähdyksellä sen kierteen nousun verra. Omasta mielestä kyllä vaan eihän tässä tiiä enään mihin uskoo.

Ja sitten hiukan ohi aiheen... uskaltaisko tuohon pitkittäisjohteeseen kiinnittää jonkun tämäntapaisen pysäyttimen turvallisesti että ei mene ajanmyöten rikki https://www.youtube.com/watch?v=rxM1cXZfrRQ 
Sorvin pitkittäiskelkassa on siis säädettävissä "syötön voima" tai mikä se nyt oikeasti on, pysähtyy siis liian suuresta vastavoimasta esim kun ajaa pakkaan päin ja johteet/liikealue loppuu tai joskun kun se säätö ollut pienellä niin alkanut pysähtelemään kun on oikeen isoa siivua rouhinut. Lähinnä mietityttää että onko tämä ikäänkuin varo systeemi vai kestäskö tuo ihan jatkuvaa pysäyttelyä esim kun kierrettä ajaa olekkeeseen päin.
Pitäisköhän noiden keltaisten pyörien olla toisten päin? 54 hampainen sisäpuolella ja 55 ulkopuolella?

Poissa rit

  • Viestejä: 58
Vs: sorvilla kierteytys... kierre ei sovi kierrekampaan.
« Vastaus #11 : 27-12-2017, 13:50:38 »
Tulkkaisin myös tuon kuvan siten että 55T eteen ja 54T taakse. Kuvassahan 64T ei yllä 54T:hen asti ja 28T menee 55T:n taakse. Välityksetkin muuttuisi oikeaan suuntaan ko rattaiden vaihdolla.

Poissa VVa

  • Viestejä: 101
Vs: sorvilla kierteytys... kierre ei sovi kierrekampaan.
« Vastaus #12 : 27-12-2017, 17:38:30 »
Kylmästi lähtisin kääntämään eri rattaan keskelle ilman sen kummallisempia laskelmia, tulee ainakin putsattua jos ei muuta iloa. Ammattikoulussa voi rattaille tapahtua ihan mitä tahansa. Eikä kaikilla sorveilla tehdä kierteitä ammattikoulussa... Opettajan mielenkiinto saattaa olla rajallinen jos joku sorvi tekee väärää kierrettä.

Sopii tehdä kierrettä mille tahansa halkasijalle.

Tuo virhe on aika pieni, en menis vivuista parempaa 2mm nousua etsimään. Saati sitten ratastusta paljon muuttamaan. Ihan on pienestä kiinni!


edit: sorruin laskemaan välityslukuja.
28/55 54/64 2,328042328042328
28/54 55/64 2,244155844155845

Rattaiden luvut meni todennäköisesti mönkään, enkä aivan tuosta saadusta suhteestakaan ole varma, mutta karvan verran siinä eroa tulee kun keskellä on 55 tai 54....

Itse en tajua tuosta ratas kuvasta yhtään mitään...
« Viimeksi muokattu: 27-12-2017, 18:14:53 kirjoittanut VVa »

Poissa ha

  • Viestejä: 210
Vs: sorvilla kierteytys... kierre ei sovi kierrekampaan.
« Vastaus #13 : 27-12-2017, 18:03:18 »
Asiahan on nyt selvä. Kuvassa 54T on piirretty katkoviivalla ja on silloin 55:n takana.

Poissa Jarppis

  • Viestejä: 1 320
Vs: sorvilla kierteytys... kierre ei sovi kierrekampaan.
« Vastaus #14 : 27-12-2017, 20:19:49 »
Onhan sorvissa oikea johtoruuvi, eli millisen koneen johtoruuvi jos sorvi on metrinen? Ettei jossakin vaiheessa ole vaihdettu johtoruuvia vahingossa tuumaisen sorvin johtoruuviin? Olematon mahdollisuus, mutta tuo vaikuttaisi vähän kierteen nousuun...