Kirjoittaja Aihe: 7,5kw kompura polttelee 16a sulakkeita  (Luettu 1164 kertaa)

Poissa mikko 013

7,5kw kompura polttelee 16a sulakkeita
« : 27-12-2017, 22:54:21 »
Hommasin vähän järeämmän kompuran talliin ja nyt se pirulainen polttelee sulakkeita siten että välillä yks toisinaan kaks vaihetta menee kun tähdestä vaihtuu kolmioon.
Tässä on kevennin ja automaattinen tähtikolmio kytkin. Pidensin hieman starttaus aikaa mutta tuntuu palavan siitä huolimatta.
Sulakkeet ovat tavan 16a tulppia muistelen että niissä on tt merkintä.
Syöttöjohto on 2.5mm pituutta alle 30m

Mikä avuksi? Sulakkeiden takana ei tiettävästi ole muita kulutuslaitteita, pääsulakkeet 3x25a

Poissa Kestis

Vs: 7,5kw kompura polttelee 16a sulakkeita
« Vastaus #1 : 27-12-2017, 23:38:21 »
Mikä on tallin lämpötila? Onko kompuran öljyjen laadusta tietoa?
Voi olla, että on kylmänä vain niin kankea pyörimään, ettei 7,5 kW riitä.

Poissa Kumpumäen seppä

« Vastaus #2 : 27-12-2017, 23:46:52 »
Mulla oli kanssa 7,5 kW:n moottori kompurassa, ja kyllä sen sai tähti-kolmiolla käyntiin 16 A hitaiden sulakkeiden perässä. Tähti-ajan pidennys voi hyvinkin viedä huonompaan suuntaan. Useinhan kevennykset on mitoitettu aika pieniksi, kun sen tarkoitus on pääasiallisesti ehtiä tyhjentää paineet kompuran huilaamisen aikana. Silloin kevennys ei ehdi poistaa sitä painetta, joka muodostuu tähti-ajan aikana. Silloin kolmioon vaihto tapahtuukin jo kuormaa vasten. Ainakin tuossa minun kompurassa joutui ajan laittamaan aika lyhyeksi, jotta sulakkeet kesti. Toisekseen, onko kevennys tehty venttiilillä vai suoraan painekytkimellä. Oikein tehty kevennyshän sulkeutuu vasta, kun moottori kytkeytyy kolmioon. Tätähän ei pysty tekemään suoraan sillä painekytkimen kevennyksellä, vaan vaatii erillisen sähköohjatun venttiilin.

Poissa cossuesco

• Hyvinkää
« Vastaus #3 : 28-12-2017, 01:37:36 »
Minulla on 7,5kw puhti-kompura ja vaati 20A sulakkeet. Oli myös keventimessä vikaa kun venttiilin äänenvaimennin oli tukossa.

Poissa mikko 013

« Vastaus #4 : 28-12-2017, 07:15:35 »
Tässä on sähköinen kevennin ja saa säädettyä senkin ajan erikseen, täytyy tarkistaa. Kompura on kylmässä joten öljyt on vaihtolistalla.
Täytyy tarkistaa tuo keventimen vaimennin myös.
Rele on kt1

Poissa pera8x

« Vastaus #5 : 28-12-2017, 07:19:50 »
tsekkaa ekana ne sulakkeet, että onko riittävän hitaita ja vaihda tarpeen mukaan hitaampiin.

vikapaikka voi olla myös painekytkimessä, tai mikä sen nimi on. se, mikä kytkee ja katkoo virran kulkua paineen mukaan. mulla temppuili kokolailla samalla tavalla 4,5kw kompura. ihmettelin, että on se nyt kumma kun vuosikausia toiminut samoilla sulakkeilla ja nyt alkanut lähinnä sammumisen kohdalla polttaan 1, tai 2 sulaketta. joskus startissakin. aikani sen kanssa temppuilin ja koitin ruuvvata paineitakin pienemmiksi, josko se auttaisi. mulla, kun ei ole minkään sortin keventimiä. ei auttanut. lopulta päädyin siihen, että joko sulakkeet on rikki, tai sitten kompuran kytkin on rikki koska ne on ainoat sähköset osat moottorin lisäksi ja moottori toimii hienosti. sulakkeetkin lähes poissuljin, koska sorvi on samojen nallejen takana ja sorvi toimi. tosin sorvissa vähemmän kilowatteja. jotain kaks, tai vähän päälle muistaakseni.

lopulta vaihdoin tuon kytkimen, niin lakkasi nallit paukkumasta.

Poissa mikko 013

« Vastaus #6 : 28-12-2017, 11:29:39 »
tsekkaa ekana ne sulakkeet, että onko riittävän hitaita ja vaihda tarpeen mukaan hitaampiin.

vikapaikka voi olla myös painekytkimessä, tai mikä sen nimi on. se, mikä kytkee ja katkoo virran kulkua paineen mukaan. mulla temppuili kokolailla samalla tavalla 4,5kw kompura. ihmettelin, että on se nyt kumma kun vuosikausia toiminut samoilla sulakkeilla ja nyt alkanut lähinnä sammumisen kohdalla polttaan 1, tai 2 sulaketta. joskus startissakin. aikani sen kanssa temppuilin ja koitin ruuvvata paineitakin pienemmiksi, josko se auttaisi. mulla, kun ei ole minkään sortin keventimiä. ei auttanut. lopulta päädyin siihen, että joko sulakkeet on rikki, tai sitten kompuran kytkin on rikki koska ne on ainoat sähköset osat moottorin lisäksi ja moottori toimii hienosti. sulakkeetkin lähes poissuljin, koska sorvi on samojen nallejen takana ja sorvi toimi. tosin sorvissa vähemmän kilowatteja. jotain kaks, tai vähän päälle muistaakseni.

lopulta vaihdoin tuon kytkimen, niin lakkasi nallit paukkumasta.

Mulla painekytkimen läpi menee vain ohjaus-sähkö

Poissa pera8x

« Vastaus #7 : 28-12-2017, 13:31:26 »
ahaa. sillon se tuskin on syypäänä. mulla sellanen köyhien malli, mikä kytkee ja katkasee kaikki kolme vaihetta.

Poissa VVa

« Vastaus #8 : 28-12-2017, 15:31:01 »
D käyrän automaatti sulake on kiva keksintö, ei tarvi proppuja väännellä ja ostella.

Mukavampi hakea vikoja. Omien vehkeistä kanssa sai olla 32a c käyrä että sai koneen päälle, mutta eihän se hääviä ole kun pääsulake on vain 25a... Nyt on 20A d käyrän sulake ja kone käy sillä, eikä tarvi jännittää pääsulaketta.

Pitkän jatkojohdon kanssa saa ihmeitä käyntiin, toimii mitä ilmeisemmin vastuksena. Ennen tuli sähkö ilmalinjaa pitkin, oli hauska katsella talvella kun lumet tippui koneen käynnistäessä. Sähköyhtiön kartassa kaapeli oli piirretty isommaksi kuin mitä se alas ottaessa oli. Nyt on maahan kaivetuissa kaapeleissa voimaa, 120A pääsulakkeet kuulemma saa.  O0

Poissa Jippe

• Orivesi
    • Sääasema Orivesi
« Vastaus #9 : 28-12-2017, 15:32:42 »
Abloy classic avain käy tulppasulakkeen paikalle  >:D