Kirjoittaja Aihe: Metallisorvin kärkien kohdistus ja mittatuurna  (Luettu 4052 kertaa)

Poissa pekkanf

Toisessa keskustelussa harhailen kiinansorvin kärkipylkän ongelmien kanssa, mutta koska olen sen jo itse sekoittanut, niin avaan toisen ketjun siihen löysästi liittyvälle, mutta erilliselle asialle.

Aluksi varoitus: Minä en ole koneistaja enkä mekaanikko, joten ai kannata luottaa varauksettomasti minun asintuntemukseen. Toisaalta olen välillä onnistunut ja epäonnistunut autotallissa mun harrastetason laitteilla jo toistakymmentä vuotta, niin ehkä olen jotain oppinut ja analysoinnoinut mikä toimii harrastelijoiden työkaluilla ja tietämyksellä. Mulla opin saaminen on ehkä jopa korkeemalla kun vimpan päälle hienot työkalut.

Metallisorvissa on tietääkseni aina kärkipylkässä säätö loivinen kartioiden tekemiseen ja kärkien keskitykseen.

Kärkipylkän kärjen keskitys sivusuunnassa on oleelisen tärkeetä jos sorvataan kärkien välissä ja halutaan tehdä suora akseli. Kärkien välissä sorvataan jos halutaan ottaa akseli pois sorvista jostain syystä kesken hommien.

Auttavasti kärjet saa kohdleen, laittamalla jonkun shimmin/lehden/viivottimen kärkien väliin HELLÄSTI puristukseen, juuri sen verran että pysyy ja katsomalla mihin suuntaa viivotin kallistuu, siitä on helppo päätellä mikä meni vikaan.

Mulla kärkipylkkä ei yletä aivanperille asti:
http://www.kotiverstas.com/keskustelu/index.php?topic=26706.msg281287#msg281287

On muitakin metelmiä, kuten perinteinen akselin sorvaus, tai kahden eri halkaisijan sorvaus ja sen variaatiot:
http://www.practicalmachinist.com/vb/south-bend-lathes/two-collar-test-method-alignment-256420/

Kaiken maailman mikittimiä, kuten:
https://www.brownells.com/guntech/brownell-walker-lathe-centering-buttons/detail.htm?lid=10605

Tämä tarina on aika hyvä, eikä tyyppi mene ollenkaan greates ever linjalle vaan kertoo mihin se sopii ja mihin ei.
https://youtu.be/utZVv7QvRt8

Mutta moneen muuhun mittaukseen ja asetukseen testitanko (testituurna) olisi kätevä.

Tämä on epäillyttävän halpa, mutta valitettavasti hieman rajoittunut käyttö asetuksiin:
http://www.edgetechnologyproducts.com/tailstock-alignment-bar/

Olisi kiva jos ulkopintaa voisi käyttää asetuksiin.

Minun 1912 ja sen aikakauden normaalisti luotettava konepaja ja metrologian kirjallisuus alkaa valurautatangosta tai vanhennetun terästangon sorvaamisesta kärkienvälistä jne. ei muuta ongelmaa kun ko. materiaalit ja menetelmät. Siis varmasti tulee sopiva ja metelmä on oikea, mutta ei sovi tähän.

Nykyään on saatavilla keskiöttömästi hiottua tankoa, jonka hinta/laatusuhteesta ei ennenvanhaan voinut uneksiakkaan. Sattumoisin mulle on päätynyt kaksi lyhyttä hyväksyttävän laatuista lyhyttä tankoa, josta noin 30 cm pätkä on ilkkunut mulle pitkään hyllyssä ja odottaa keskiöintiä. Se olis päätyjen oikaisua ja keskiöintiä vaille valmis tanko, mutta siinäpä ongelma.

Keskiöreikä ei tule millään keskiöporalla tarkasti keskiöön. Sen takia noissa vanhoissa ohjeissa ensin keskiöidään, tehdään kaikki muut piirteet valmiiksi, sitten keskiöidään uudestaan (kalvimella tai sorvaamalla) ja sen jälkeen näiden keskiökuoppien varassa sorvataan ulkopinta suoraksi (usein samalla säädetään kärkipylkän kärki keskiöön).

Useissa youtube videoissa oikastaan tuossa jotekin, kiinnitetään tanko nelileukapakkaan tai holkkiistukaan. Holkki-istukat eivät ole täysin tarkkoja, ja kolmi/nelileukaistukoissa leuvat liikkuvat. Voisin simul tehd halkaistun holkin johon sisäsorvaan tarkan reiän ja sitten puristan pakalla kunnes kellottuu kohtlaisen suoraan, mutta siihen jää edelleen karalaakeroinnin, pakan leukojen liikkeet (tosin tolla pienemmät) ja tangon takapään tukemiseen olisi kissanpää hyvä.

Jädäjädä jädää....
https://youtu.be/JT0zZuLO-84

Harkitsen kovasti (menen kokeilemaan) keskituen käyttöä: Käytetään vipuvartta hyväksi pienentämään karan laakeroinnin ja kiinnityssyteemin virheitä. Jos keskituki kiinnitetään aivan keskiöitävän pään tuntumaan, niin joku muutaman satkun virhe karan päässä pienentyy vipuvarsien suhteessa n. 300 mm päässä olevan "nivelmpisteen" eli keskilaakerin suhteen. Sattumoisin keskilaakerissa ei ole ensimmäistäkään pyörivää osaa, joten sopiva nipistys ja voitelu pitäis antaa hyvin pienen liikkuvuuden. Jollei ryssi ahnehtimalla isoa lastua, niin joustojenkaan ei pitäis olla ongelma.

Mitä mieltä studiojoukkue?

Poissa Teo Pelho

• Kerava
Vs: Metallisorvin kärkien kohdistus ja mittatuurna
« Vastaus #1 : 29-12-2017, 13:15:23 »
Kovakromattu hydraulimännän varsitanko on varsin laadukasta: http://onninen.procus.fi/documents/original/13663/1/1/Kovakrot09.pdf
Ja jos tuon sorvissa kellottaa nollille pakan ja keskituen kohdalta niin keskelle pitäisi kärkikuoppa tulla,etenkin jos  sorvaa kärkikuopan viistetyn osuuden.
Misumin speksit kovakromatulle akselille:  https://uk.misumi-ec.com/vona2/detail/110302634310/
« Viimeksi muokattu: 29-12-2017, 13:27:54 kirjoittanut Teo Pelho »
Aiempi nimimerkki Viilari

Poissa Matti ZZJ

« Vastaus #2 : 29-12-2017, 13:25:55 »
Nelileukapakkaan jos sen suht tiukkaan tinttaat niin ei se kyllä siinä merkittäviä määriä liiku järjellisillä lastunpaksuuksilla. Mutta ei tukilaakerin käyttökään huono idea ole, mielestäni vaan tarpeetonta kun sulla ei nyt kai ole millekkään kovin pitkälle tangolle tarvetta.
Keskiökuopat viimeistelisin sorvaamalla niin ovat pyörähdysakselin keskellä eikä tarvi olla keskiöporan varassa. 8mm tai 10mm keskiöporan jäljiltä siitä on helppo ottaa viimeistelylastu pikkuruisella täyskovametallisella sisäsorvausterällä.

Poissa pekkanf

« Vastaus #3 : 29-12-2017, 15:24:12 »
Välillä jopa löytää CNC-koneen jäljiltä "täydellisen" hydrauliikkasylinterin varren jossa on molemmissa päissä kärkikuoppa ja ulkopinta siisti. Ei vaan löytynyt omista kokoelmista. Mutta hyvä vihje jollekkin.

Mun tangossa ei ole pintakromausta, vaan se on karkaistu n. 2 mm syvyydeltä pinnasta.

Just kellotin kolmileukapakan paikoilleen ja ajattelin kokeilla 60 asteen kovametalli keskiökalvinta. Mulla on yksi - jossain - eikä tunnin etsintä tuottanut tulosta. prkl. Mulla on tunne että se hyvin loogisessa paikassa, joidenkin kovien pienten akselien seurana, jotka odottaa hiomakoneen päätymistä koekäytöille.

Ok. tossa on hieman eri asia, koska kesiön pinnan laatu pitääolla hyvä läpökäsittelyn jälkeen ennen hiomista..
https://youtu.be/Zf5rC7SBevI

Plän "B", tai ehkä paikallinen työkaluliike on auki ja sieltä saa 60 asteen kovametalliviilan Plän "C". Vois kokeilla miten paljon huti tulee siisti keskiö.

Sisäsorvaus vaatisi todella pienen terän ja teräpitimen, kyseessä on 25 mm OD tanko. Mitään mahkuja, että olen nähnyt jonkun :)

Pekka

Poissa asela

« Vastaus #4 : 29-12-2017, 15:33:25 »
Itselle tilasin testitangon Englannin Ebay:sta.
(Lathe test bar)
Eivät ole hinnan kiroissa. Tyytyväinen olen ollut.
Heittokellon kanssa helppo säätää kärjet kohdalleen.

Poissa Matti ZZJ

« Vastaus #5 : 29-12-2017, 15:58:54 »

Sisäsorvaus vaatisi todella pienen terän ja teräpitimen, kyseessä on 25 mm OD tanko. Mitään mahkuja, että olen nähnyt jonkun :)

Pekka

Kojetappa joskus huvikses niitä piirilevyporia sisäsorvausteränä. Ne mitä ostit toimii ihan suoriltaan, senkun laittaa leikkuusärmän vaakatasoon ja riittävän tarkasti oikealle korkeudelle.
Olin muuten just tallilla tekemässä Hornin supermini varsille pidintä  >:D

Poissa pekkanf

« Vastaus #6 : 29-12-2017, 16:14:45 »
Itselle tilasin testitangon Englannin Ebay:sta.
(Lathe test bar)
Eivät ole hinnan kiroissa. Tyytyväinen olen ollut.
Heittokellon kanssa helppo säätää kärjet kohdalleen.

Hetkinen....siis yhdensuuntaisen mittatangon ilman että toinen pää on joku morsekartio?
Saako udella minkä tarkaanottaen ja mitä maksoi?

Mulla on MT2 ja MT4 mittatangot ja niissä on toisessa päässä kierre peräpultille. Sen keskiö ei ole kovin tarkka.

Vielä pitäis hankkia MT1 kun on yksi ikuisuusprojekti vielä vaiheessa.

Nyt käyn läpi joko NC-keskiöporia (ostin kahdessa vaihessa jonkinlaisen nipun, löytyy 90 ja 118 astetta, pakko olla joku 60 astetta).

Pekka

Poissa VVa

« Vastaus #7 : 29-12-2017, 16:58:39 »
Ihan ensimmäiseksi karalaatikko pitää olla suorassa. Usean sorvin ohjeissa d50l200 tanko pakkaan ja sorvataan noin 150mm matkalta kevyt lastu. Tarkistetaan mikrometrillä onko kartio vai lieriö. Jos kartio niin karalaatikko löysään ja kellon ja vasaran kanssa suoristus. Taas testilastu, ja suora pitäisi olla.

Tämän jälkeen kello pakkaan kiinni ja kärkipylkkä lähelle, pyöritellään kelloa kärkipylkässä ja säädetään keskelle.

Jos ja kun kara ei ole suorassa johteisiin nähden, saa kärjen kyllä linjaan karan kanssa, mutta kun kärki lähestyy/loittonee siitä kohdasta missä suoristus on tehty, ei linja enää kohtaa.

Harvoin näkee 4 leuka pakkaa paikallaan, joten tarkastus tuurnan saaminen karan suuntaisesti voi olla haastavaa. Siksi on helpompi sorvata. Pienemmälle koneelle 200x50 tanko on raju, pitää ottaa esim. 150x40. Kuitenkin niin tyrneä ettei lastuaminen pääse vääntämään keppiä.

Poissa fpopc5

« Vastaus #8 : 29-12-2017, 18:51:34 »
Tervehdys

Olen tehnyt seuraavasti, suhteelliseen suoraan akselin pätkään olen porannut keskiöreiän. Akseliin olen tehnyt kaksi alumiini lieriötä suhteellisen tiukalla sovitteella painamalla prässillä paikalleen (molempiin päihin) . Sitten "kapula" kärkien väliin, sorvaus> katsotaan mitä tuli. Sen jälkeen säätö että molemmat yhtä halkaisijat yhtä suuret. Alumiini lieriöt valettu oluttölkeistä (jota riittää joka talli iltojen jälkeen). Pakan voi keskittää sitten heittokellolla. Terv TK

Poissa Matti ZZJ

« Vastaus #9 : 29-12-2017, 19:07:44 »

Tämä tarina on aika hyvä, eikä tyyppi mene ollenkaan greates ever linjalle vaan kertoo mihin se sopii ja mihin ei.
https://youtu.be/utZVv7QvRt8

Mitä mieltä studiojoukkue?

Tätä menetelmää ittekkin käyttänyt. Tosin ei tuon videon tekiäkään näemmä kommenteista päätellen tajunnut että akselin keskityksellä pakkaan tossa ei ole mitään merkitystä, samaten siellä kommenteissa joku älyllisesti rajoittunut ulisi että entä jos pakan kiinnityslevy ei ole suora jne..  ::)

Jos saat sen korkeussuunnan 5 satkun sisään niin en hikoilisi senjälkeen kovin paljoa, eihän normaali poraistukkakaan ole edes noin tarkka. Samaten pieni kulmavirhe ei ihan heti venettä kaada ellei nyt ole tarkoitus tehdä jotain tarkkoja 3mm reikiä jäykällä kalvimenpitimellä ja kovametallikalvaimella  ;)

Sivusuuntakin on on näissä mopovehkeissä katseltava vähän kuun asennon mukaan. Mullakin tulokset muuttuu muutaman satkun kun vaan nojailee sorviin.

Poissa Matti ZZJ

« Vastaus #10 : 29-12-2017, 19:14:46 »
Ihan ensimmäiseksi karalaatikko pitää olla suorassa. Usean sorvin ohjeissa d50l200 tanko pakkaan ja sorvataan noin 150mm matkalta kevyt lastu. Tarkistetaan mikrometrillä onko kartio vai lieriö. Jos kartio niin karalaatikko löysään ja kellon ja vasaran kanssa suoristus. Taas testilastu, ja suora pitäisi olla.

Tämän jälkeen kello pakkaan kiinni ja kärkipylkkä lähelle, pyöritellään kelloa kärkipylkässä ja säädetään keskelle.

Jos ja kun kara ei ole suorassa johteisiin nähden, saa kärjen kyllä linjaan karan kanssa, mutta kun kärki lähestyy/loittonee siitä kohdasta missä suoristus on tehty, ei linja enää kohtaa.

Harvoin näkee 4 leuka pakkaa paikallaan, joten tarkastus tuurnan saaminen karan suuntaisesti voi olla haastavaa. Siksi on helpompi sorvata. Pienemmälle koneelle 200x50 tanko on raju, pitää ottaa esim. 150x40. Kuitenkin niin tyrneä ettei lastuaminen pääse vääntämään keppiä.

Vanhassa ja kuluneessa (mun sorvi) tai kiinalaisessa paskassa (pekan sorvi) tuo "suoraan" on vaan kovin suhteellinen käsite kun johteissa on kulumaa ja peräpylkän johteissa on myös kulumaa mutta eri kohdassa kuin poikkikelkan johteissa..

Tarkastustuurnailuhommiin mun mielestä yks parhaista ja helpoimmista ratkaisuista vaan sorvata johonkin jämä akselinpäähän kärki. Ei tarvi vaihtaa nelileukapakkaa eikä kellotella mitään.
Mulla on ollut joku 12.9 pultinpätkä josta otan aina pari pikkulastua kun laitan sen pakkaan kiinni.

Poissa Lathe

« Vastaus #11 : 29-12-2017, 19:36:14 »
Tuo Matin mainitsema sorvattava kärki on ihan yleisesti käytössä sorvauksia tekevissä verstaissa.Melkein aina kun olen joutunut tekemään akseleita kärkien välissä teen sen pehmeän kärjen kanssa istukassa.Riippuu vähän akselin halkaisijasta mutta normi kärkisorvilla voi ottaa viimeistelylastua käyttäen pehmeää kärkeä vääntävänä ilman vääntiötä.Yleensä kun akseleihin tehdään kierteellinen keskiökuoppa on se vähän suurempi kuin keskiöporalla tulee poratessa.

Poissa juska

« Vastaus #12 : 29-12-2017, 19:39:06 »
Esimerkistä innostuneena laitoin tallilta löytyneen akselinpätkän sorviin ja sorvasin pätkän kokeeksi. Akseli oli n. 63x300 ja sorvailin 200mm paikkeilta pakan viereen. Sitten mittailemaan mutta eihän siihen mahdu 25-50mm mikro.  ::) No mittasin Mitun digitönärillä ja mittatarkkuuden sisällä oli halkaisijat niin taidan olla tyytyväinen.

Samalla kokeilin heilutella kalikkaa ilman keskiötukea ja katsoin kellolla heiton niin sekin oli satasen sisään joten ei ole laakereissakaan hirmuvälystä. Eli mulle riittävä. Toki tästä vähän heräsi kiinnostus mittailla enemmänkin mutta tieto lisännee tuskaa. :)

Poissa Teo Pelho

• Kerava
« Vastaus #13 : 29-12-2017, 21:06:18 »
Ehdottamasti Pekka sorvaa keskiökuoppien kartiopinnat,se eliminoi  mahdolliset kärkipylkän virheet.Jotkut keskiöterän/kalvimen/nc-poran aiheuttamat (keskittävät) työstövoimat yrittävät keskittää kärkipylkän suhteen ja mahdollisesti lisäävät virhettä.
Aiempi nimimerkki Viilari

Poissa VVa

« Vastaus #14 : 29-12-2017, 21:42:02 »
Vanhassa ja kuluneessa (mun sorvi) tai kiinalaisessa paskassa (pekan sorvi) tuo "suoraan" on vaan kovin suhteellinen käsite kun johteissa on kulumaa ja peräpylkän johteissa on myös kulumaa mutta eri kohdassa kuin poikkikelkan johteissa..

Tarkastustuurnailuhommiin mun mielestä yks parhaista ja helpoimmista ratkaisuista vaan sorvata johonkin jämä akselinpäähän kärki. Ei tarvi vaihtaa nelileukapakkaa eikä kellotella mitään.
Mulla on ollut joku 12.9 pultinpätkä josta otan aina pari pikkulastua kun laitan sen pakkaan kiinni.
Oli sitten kulunut tai ei, se linja mitä syöttö kulkee on se missä kara pitäisi olla. Harvassa on ne tapaukset jotka ei ole pakasta 200mm päässä. Ja onko siitä niin iloa jos kärki on keskellä ja sorvaus tekee sudeksi. Pakkaan heittokello ja kärjen kellotus jos karalla ei niin väliä. Kärjen ja keskiön väliin usein tungetaan paperia kun huonolla kärjellä otetaan vanhasta keskiöstä kellotus akselin ehjään ulkopintaan.

Vanhoilla vehkeillä ja uusilla huonoilla kun tehdään jotain tarkkaa, on kokemus tärkein työkalu. Ja sitä saa joka kerta lisää. O0