Kirjoittaja Aihe: Emco Star pyyntyöstökoneen laittoa.  (Luettu 764 kertaa)

Poissa Tapani Honkanen

Emco Star pyyntyöstökoneen laittoa.
« : 01-01-2018, 16:37:36 »
Hankin tuommoisen Emco Star yleiskoneen neljällä ominaisuudella. Niin olin tohkeiusani tai kokemus tuommoisista olematon, että en huomannut tuon hiomapyörön pöydän jäykkyyttä. Sitä ei voinut kallistaa, vaan se on kohtisuorassa hiomapyöröön. Minä kun ajattelin sen tärkein ominaisuus olisi kallistelu. Minä elävästi muistan, kun tommoisella yleiskoneella valmistelin lukuisia tukipylkkiä puurakenteiseen experimental-lentokoneeseen noin runsas neljä vuosikymmentä sitten.
Mielipaha oli melkoinen, kun tutustuin nyt vasta tuohon koneeseen. Jäykkä tuki, ei muuta säätöä kuin etäisyyden säätö tuosta hiomapinnasta.
Hetki pällistelyä koneen ääressä ja kynä ja paperia esiin. Tässä ensimmäinen versio. Toki puustakin ehkä tuommoisen jollakin mallilla voisi valmistaa mutta metallista mieluummin. Pulmana on kaikkinainen puute kaikesta raaka-aineista. Jospa olisin jotakin säilyttänyt, vaikkapa 20x20 Al-tankoa ja jotakin Al-lattaa. Niiden varaan hahmottelin tuommoisen lukittavan (kaksois) nivelen. Toki nuo ø15 tangot pitää katkaista.

Kun täällä on tekijöitä, jotka ovat käyttäneet tuommoisia hiomalaitteita, niin kysyn tuon kallistuksen säädön tarpeellisuutta.

[ Guests cannot view attachments ]
Aiempi käyttäjänimi sepän poika

Poissa Jippe

• Orivesi
    • Sääasema Orivesi
Vs: Emco Star pyyntyöstökoneen laittoa.
« Vastaus #1 : 01-01-2018, 16:44:40 »
Tee siihen vaste, jonka kulmaa voi säätää, ei tarvi kallistella sitä pöytää.
« Viimeksi muokattu: 01-01-2018, 16:47:52 kirjoittanut Jippe »

Poissa jussi71

« Vastaus #2 : 01-01-2018, 16:53:37 »
Oma emcostar on vielä auton perässä,täytyypä käydä kurkkaamassa onko tuo tosiaan kiinteä.....

Poissa Tapani Honkanen

« Vastaus #3 : 01-01-2018, 17:32:59 »
Tee siihen vaste, jonka kulmaa voi säätää, ei tarvi kallistella sitä pöytää.

Entäpä vähän pidempi sivu hiottava kulmaan? Ja miten tehdään kahteen suuntaan kallistus?t

Poissa Jippe

• Orivesi
    • Sääasema Orivesi
« Vastaus #4 : 01-01-2018, 17:49:07 »
Niin, ei kaikkea voi vasteella tehdä mutta suurimman osan töistä kuitenkin? Jos joskus tarvitsee kahteen suuntaan kallistusta niin tekee jigin siihen hommaan. Itse en ole omissa puuhasteluissa tarvinnut käyttää kallistettavaa pöytää hiomakoneella.

Poissa jussi71

« Vastaus #5 : 01-01-2018, 19:31:02 »
Kiinteähän se oli tuossakin autonperässä olevassa emcossa,on se kyllä jonkinasteinen puute tuossa koneessa...

Poissa Tapani Honkanen

« Vastaus #6 : 01-01-2018, 19:58:43 »
Katsotko, onko tuo ensimmäinen versioni toteuttamiskelpoinen?

Poissa Kumpumäen seppä

« Vastaus #7 : 01-01-2018, 20:24:53 »
Kyllä mun mielipide tuohon on, että hyvin harvoin tarvitsee kallistusta. Jos tarvitsee kallistusta, niin tekee tosiaan pöydän päälle irto jigin, kuten täällä jo ehdoteltiin. Ei tuolla nyt muutenkaan mitään pitkiä suoria reunoja pysty hiomaan, jollei tee jotain erillistä aputasoa ohjaimineen.

Apulaitteita sitten tarpeen mukaan lisää, kun keksii todellista tarvetta.