Kirjoittaja Aihe: ammattilaisista.  (Luettu 781 kertaa)

Poissa pera8x

ammattilaisista.
« : 04-01-2018, 07:26:56 »
tuolla piippuun jumittuneesta pellistä tuli noista ammattilaisista jotain jorinaa, niin ajattelin, että jatketaan täälä. kuinka muille on sattunut kohdalle hyviä, tai huonoja ammattilaisia?

en juuri käytä ulkopuolisia palveluita, eli ns. ammattilaisia, ellei kyseessä ole asia, mistä en itte ymmärrä juuri mitään. kokit poisluen tästä. osaan tehdä safkaa, mutta toisinaan on kiva syödä raflassakin.

-kokithan on alansa ammattilaisia. osa kokeista on kyllä surkeita. jos banchowillassa on käynyt useempaan otteeseen ja joka kerta todennut, että eivät osaa edes pihviä paistaa oikein, niin en luokittelisi kokkia ammattilaiseksi. kun tilaa naudan sisäfilee pihvin mediumina ja se on läpeensä ruskea, kuiva ja sitkeä, niin onko kokki sillon onnistunut? mielestäni ei. totaalisen epäonnistunut suoritus pihvinpaistamisesta.

-autokorjaamoja olen pari kertaa käyttänyt. yksi keissi oli, kun varkaat rikkoi ikkunan ja lukon yms. korjaamollahan on vain ammattilaisia töissä. korjasivat kyllä rikotun ikkunan ja saivat lukon asennettua paikalleen, mutta aika päin persettä oli remontit tehty. lasinsirut oven sisällä ja ovenkahva jumitti auki asentoon. jälestä käsin korjailin itte nuo puutteet. en antaisi tällekkään 10 pistettä ammatimaisuudesta..

-joitain talokauppoja tehnyt ja kaks kertaa käyttänyt kuntotarkastajaa. eka kerta oli sellanen lihava ja laiska, vähän alkoholisoituneen olonen ukko. silmämääräsesti tutkaili paikkoja, en muista enää, mutta mahtokohan mittailla edes kosteuksia mistään. no, suihku oli sillon remontissa, ettei sieltä mitään olisi voinut mitatakkaan. pääasiassa kameralla räpsi kuvia ja kamerasta sitten tutkaili niitä. rossipohjaan se ei jaksanut ryömiä, vaan työnsi käden luukusta sisään ja räpsäs kuvat. kuvien perusteella sitten anto raporttia. katolle ei jaksantu kiivetä. koko hommaan meni ehkä vartin verran, tai jotain sen suuntasta. ei kymmentä pistettä tästäkään heru..

se toinen kerta oli ihan eri maata. tokalla kerralla eri ukko vietti varmaan kolme tuntia talossa ja teki kaikki mahdolliset mittaukset ja analyysit. otti kans kuvia, mutta meni itte sinne, mistä piti kuvat ottaa, eikä tunkenu kättä luukusta sisään kameran kanssa.. raporttikin oli monisivunen ja kokonaisuudessaan kattava. tälle hepulle annan ne 10 pistettä.

juuri eilen kävin teettämään avaimen mönkijään. ensimmäiseen lähimpään liikkeeseen, joka tekee avaimia. ei ollut kovin onnistunut reissu. menin paikalle klo 10 aamulla. ovessa oli aukioloajat, että klo 11 aukeaa. no vietin aikaani sitten syömällä aamiaisen viereisessä liikkeessä ja odottelin, että avainpulju aukeaa. kello alko oleen jo 11, eikä valoja näkynyt liikkeessä.  n. klo 11.10 ukko tulee ja hiljalleen availee puljuaan. todellakin hiljalleen.. ehkä n. vartin yli menin sisiin ja kysyin, että onnistuuko tälläsen avaimen kopioiminen. "kröhön... hetki, pistän valot päälle..." tutkailee aikansa ja toteaa, ettei onnistu. selvä homma. sitten takasin himaan ja netistä kattoon seuraava liike. lukkoluket vaikutti hyvältä. ajelin sit sinne ja siellä onnistui. oli kait aika haastava avain, koska aika pitkään sielläkin pläräsi jotain avainkirjaa tms ja katteli eri aihiovalikoimiaan. mutta sai homman hoidettua. tämä oli ammattilainen.

jatkan listaa, jahka tulee mieleen lisää ammattilaisia.

Poissa Apeli

Vs: ammattilaisista.
« Vastaus #1 : 04-01-2018, 07:58:06 »
Avaimiin liittyen - joku vuos sitten katkaisin pyörän kaarilukon avaimen. Menin Hki keskustassa ekaan pajaan joka totesi, että ei meillä oo noita aihioita, mene Fredrikinkadulle paikkaan X. No tässä paikassa X sanoivat ettei todellakaan pysty, tollasia aihioita kenelläkään enää ole, ainakaan heillä, mee ostaa uus lukko. En onneks mennyt, vaan muistin että Kampin ostoskeskuksessa oli pätevän oloinen suutari/avainpalvelu ja menin sinne. Katsoi avainta, totesi että ei oo tuota aihiota mutta yks toinen vois siihen sopia, haittaako jos on vähän eri näköinen avain? No ei haitannut, 2 minuuttia ja valmis ja toimi. Se oli ammattilainen eikä kahta sanaa siitä mihin menen seuraavankin kerran kun on ko. palvelulle tarvetta.

Kaipa se on vähän niin, että laji kuin laji niin joitain ei vaan kiinnosta. Eikä ole minkäänlaista ylpeydentuntoa siitä, että se mitä tekee olis hyvä ja kunnolla tehty. Tai edes niin ettei itseä tai asiakasta vit.. siis harmita työnjälki.

Poissa TTA

« Vastaus #2 : 04-01-2018, 08:14:14 »
Ammattilaisesta tuli mieleen nokikolari, joka oli kyllä mukava ja teki hommansa ok. Kysäisin että ottaako kahvia ja höpöteltiin kahvimuki kädessä 30 minuuttia. No lasku tuli ja tämä 30min oli myös laskutettu. Kalliit kahvit - mutta meillä viimeistä kertaa.
Toinen nokikolari teki hormikartoitusta ja minun piti tulla kaveriksi kuuntelemaan missäpäin harjan ääni kuuluu kun hän katolla sitä liikuttelee. Luulin että on jotain savua tms. jota olisi käyttänyt. Laskutti kartoituksesta hirveen summan, vaikka sitoi minut avustajaksi. Reklamoin laskusta ja tämä ammattilainen sanoi että maksa mitä maksat sitten.
Nykyään pyrin välttämään "ammattilaisia" ja pyydän aina kiinteän hinta-arvion ja jos tulee yllätyksiä, niin minulle heti soitto. Vein auton korjaamolle kun pakoputki meni poikki. En viitsinyt edes kysyä hintaa sen korjaamiselle. Pelkkä yhdysholkin panta oli ruostunut poikki ja holkki pääsi liukumaan pois. Mutta mahdoton korjata ilman monttua tai nosturia. Korjaamolla ei ollut kiristyspantaa, joten hain itse kaupasta sellaisen. Loppulasku oli tunnin hommasta,  koska auto oli nosturilla "varaamassa sitä" koko sen ajan kun hain pantaa kaupasta ja lisäksi olivat laittaneet pohjamuoviin hävinneitä kiinnikkeitä, joita en itsekään ollut käyttänyt vuosiin, koska muovilevy pysyi kyllä ilmankin. Oli kuulemma työlästä löytää sopivat kiinnikkeet heidän miljoonalaatikostaan.
Taas tuli mieleen että mitäköhän laskuttaa mitään autoista tietämättömältä ihmiseltä. Varmaan olisi vaihdattanut samalla koko pakoputken.
Valitettavasti usko kunnon ammattilaisiin on itsellä aika heikko.

Poissa pera8x

« Vastaus #3 : 04-01-2018, 08:56:23 »
noista korjaamoista. siihen aikaan, kun itse työskentelin mp/muut huvilaitteet korjaamolla, niin 89e/tuntivelotuksella piti tehdä aika nopeita päätöksiä. joskus vikaa tuli haettua aika kauankin ja huono omatuntohan siinä hommassa oli aika usein. esim. yhdellä kertaa joku nainen toi vanhan, paskan prätkänsä korjaamolle. en nyt enää muista mitä kaikkea siinä oli vikana, kun en itte sitä edes korjannut. tuo sillonen työnjohtaja vain sanoi, että kun kassalla kertoi prätkän korjauslaskuksi yli 600 euroa, niin oli naisella ollut tippa linssissä, kun visaa vingutti.. en yhtään ihmettele.

mitä noita erikoisempia vikoja itte korjailin ja aikaa paloi miettimiseen ja vianhakuun, niin kirjailin koneelle niin vähän aikaa, kun vain kykenin noista pähkäilyistäni. varsinaisen työn suorittamisesta kirjailin kyllä kaikki tunnit oikein. ei vaan jotenkin sopinu meikäläisen ajatusmaailmaan, että omasta mietiskelystä velotetaan 89e/tunti.

mutta tuli sitä sitten kiitostakin asiakkailta aika usein. yksi asiakas oli tehnyt kaupat veneestä juuri ennen juhannusta. ja kalenterit tietenkin täys n. kuukaudeksi. asiakas olisi halunnut paatin juhannukseksi vesille. siitä sitte ylitöinä kasailin paatin ja asiakas sai sen hakea juhannuksena, vai oliko päivää ennen. oli sen verran tyytyväinen, että antoi ison pullon jotain kallista konjakkia.

en tiedä olinko sitten ammattilainen tuossa hommassa. varmaan välillä olin ja varmaan välillä olin täys paska asiakkaiden mielestä. itte näen itteni lähinnä melkohyvänä harrastelijana tuolla alalla..

Poissa TTA

« Vastaus #4 : 04-01-2018, 11:37:00 »
Itse olen ollut pyörähuoltofirmoissa ja kyllähän tuli tunteja kohtuullistettua, jos huollon kesto johtui mielestäni omasta osaamattomuudesta. Erilaisten laitteiden huolloista/korjauksista laskutus on aina vähän veteen piirrettyä viivaa. Esim. vein kerran prätkän toiseen kaupunkiin huoltoon ja kun menin noutamaan sitä, ei sille oltu tehty mitään. Kyselin että pitäis lähteä kohta 150km päähän kotimatkalle, niin ottivat pyörän pukille ja laittoivat testeriin. Testeri hyrräsi siinä 40 minuuttia ja lopulta ilmoitti että ei vikaa. Laskuun kirjoittivat tuoltakin ajalta täyden huoltohinnan niin kun kysäisin perusteita, sanoivat että varasi yhden huoltopukin. No, ehdotin heille että seuraavan kerran laittavat pyörän johonkin nurkkaan ja työntävät sen testerin siihen pyörän viereen, niin ei tarvi huoltopukkia varata. Oma kärkäs asenteeni johtui siitä että pyörä piti olla tarkastettu kun palaan työreissulta ja vain nappaan sen matkaan. Ja myös siitä että loppujen lopuksi ehdotin itse erään osan vaihtamista ja kun se tehtiin siinä huoltohallissa, alkoi pyörä toimia taas. Huolto selitteli jotain että "pyörä tuli kuntoon" mutta jouduin heille täsmentämään että ei ilman minua. Lopuksi tämä lasku meni kuluttaja-asiamiehen kautta ja kohtuullistettiin. Ko. huolto meni muuten konkurssiin noin vuosi tuon jälkeen  :ohwell:

Erään toisentyyppisen moottoriajoneuvon huollossa taas kuitissa luki "osat 300€, työt 1200€". Kirjoitettu keltaiselle lapulle ja liimattu ajoneuvon tuulilasiin. Ihan jonkin verran kiukkuisena piti taas tivata että vähän tarkemmin voisi eritellä esim. tuntimäärät mitä on mennyt. Seuraavaksi tuli lasku, jossa 1200€ oli jaettu heidän tuntiveloitushinnallaan jolloin työtunneiksi tuli tyyliin 18,45h.   En kertakaikkiaan jaksa ymmärtää tällaista toimintaa että revitään tuntimäärät hatusta.

Auton merkkikorjaamolla taas sanoivat että x-osan vaihtotyö maksaa y hinnan. Kysyin että pitääkö hinta-arvio ja sanoivat että tottakai. Heillä on tietokonesovellus, joka ilmoittaa suoraan aika-arvion, mikä menee tietyn tai tiettyjen osien vaihtoon. Jos alkaa mennä enemmän aikaa, on heidän tappionsa. Jos tulee muuta kuin sovittua työtä, soittavat ensin. Kuittiin tuli eriteltynä tarvittavat osat sekä tarkka työn aloitusaika sekä lopetusaika. Tällä tavoin pitäisi kaikissa huolloissa toimia ja jos on jotain mystisen vian etsintää niin kuittiin vain että "Vian etsintä aloitettu 11:33, vianetsintä päätetty 14:00, vikaa ei löytynyt".
« Viimeksi muokattu: 04-01-2018, 11:51:09 kirjoittanut TTA »

Poissa promaakari

• Käsityöläisen kotisivut
« Vastaus #5 : 04-01-2018, 17:42:45 »
Mä olen käyttänyt lähinnä suutareitten, ompelijoitten, sähkömiesten ja putkimiesten palveluja. En kuitenkaan yhtäkään niistä ns. sokkona vaan olen aina etukäteen selvitellyt minkä yrityksen/ammatinharjoittajan palveluja kannattaa käyttää. Ja melkeinpä aina olen saanut maksamalleni rahasummalle asiallisesti vastinetta. Toki on aina olemassa huonompaa ja parempaa palvelua mutta mielestäni on vähän omaa hölmöyttä jollei tee yhtään ennakkotyötä asian eteen vaan ostaa "sian säkissä".

Tuosta laskutuksesta vielä sen verran että jos tilaamalleni työlle ei ole ollut ns. kiinteää hintaa ja on ollut kyseessä yhtään isompi työ, olen ennakkoon pyytänyt työstä hinta-arvion. Sen avulla saa ainakin suunnilleen selville sen kuinka syvältä lompuukia on työn valmistuttua kaivettava.