Kirjoittaja Aihe: Mistä luovuit viimeksi?  (Luettu 2280 kertaa)

Paikalla Kumpumäen seppä

Vs: Mistä luovuit viimeksi?
« Vastaus #30 : 07-01-2018, 17:44:16 »
Otsikon innoittaman ryhdyin hommiin. Vanhoja  "tärkeitä" papereita siivosin,  varsinkin puhelin- ja virta- sekä elektroniikankaapeleita on kertynyt runsaasti hävitykseen. Seuraava olisi tarve puutyölehtien poistoon.
Yksi ongelma on aikanaan kerätyt postimerkit  ja lähetykset, niillä kun ei ole juuri mitään arvoa. Postimerkkien keräys häviävä harrastus. Vielä en ole rasiinnut tuhansia merkkejä siirtää pannuhuoneeseen, sekin päivä kai vielä tulee.

Itsellä ei paljoa ole postimerkkejä, mutta vähän tuli joskus kerättyä. Just joskus ajattelin, että varmasti on hyvin hiipunut harrastus. Silti vaikea päätellä, onko merkkien hinta romahtanut lähes nollaan, vai onko arvo vaan kasvanut harrastajien vähentyessä.

Poissa Juhani Laakso

• Rajamäki
« Vastaus #31 : 07-01-2018, 18:39:27 »
Kyselin hiljakkoin  eräästä alan käkiliikkeistä noista postimerkeistä. Kertoivat arvoa olevan vain harvinaisuuksilla, esimerkiksi  Matti Nykänen arkkia on niin paljon, ettei mitään arvoa.
Mulla ns. kilotavaraa tuhansia merkkejä, ne voin huoletta polttaa.
Muista; Elämä on nyt!

Poissa niva

« Vastaus #32 : 07-01-2018, 19:38:07 »
Akkutyökalut on ongelma. Mullakin on erittäin hyvä Milwaukeen akkupistosaha (Made in Germany), 3 akkua, laturi, mutta kaikki NiCd. Mieluusti siitä luopuisin, jotta voisin hommata vastaavan Li-ion sahan. Mutta ei se ketään kiinnosta. Tämmöstä se on.
Listoilla peitellään huonoa työn jälkeä.

Poissa Sami Hiltunen

• Aiempi nimimerkki Moduliviiva
« Vastaus #33 : 08-01-2018, 10:03:50 »
Minusta Konmari-villityksessä on ristiriitainen ajatus. Osta kirja, jotta pääset tavarasta eroon. ;D

Viikonloppuna muutettiin omaan taloon. Sitä ennen tuli heitettyä kaikkea kaappeihin ja varastoon unohtunutta "tarpeellista" menemään. Mm. edellisen muuton jäljiltä varastolaatikoissa maanneita tavaroita...
"... ja hännillä ori Eri Hidasteeee..."

Poissa zwak

« Vastaus #34 : 08-01-2018, 11:56:25 »
Viimeksi taisin luopua Lucky Luke sarjakuvista, joita keräsin joskus teininä. Niistä sai divarista jopa rahaa. Toisin kuin laatikollisesta kirjoja, joista sain pari uutta (ja suurin osa piti kärrätä kirjaston saa ottaa hyllyyn, kun ei huolittu divariin ilmaiseksikaan)

Postimerkkejä on mullakin pahvilaatikollinen. Tarkoitus olis kärrätä ne postimerkkiliikkeeseen niin kauan kuin niitä vielä on. Harmillisesti ovat kaukana. Mulla on siellä joukossa perittyjä kokoelmia, joilla ehkä paljonkin arvoa, joten ei raatsi hävittääkään. Toisaalta niistä voisi kuulemma myös askarrella jotain...

Tee itse harrastus on hankala - valmiin tavaran heittäminen pois on helppoa, kun näkee ettei sille enää ole käyttöä. Mutta kun moni tavara on oikeastaan myös materiaalia, josta voisi tehdä jotain tarpeellista. Itsellä on jatkuvasti tilanne se että haen varastosta jotain romua, jonka olen noukkinu talteen joskus 10 vuotta sitten ja se ratkaisee jonkun projektin valmistumisen nyt, eikä parin kuukauden päästä kun vastaavaa materiaalia ehtii löytää. Siksipä sitä materiaalia on kertynyt nurkkiin monin verroin enemmän kuin mitään käyttötavaraa.

Erityisen hankalaa on kankaat ja niihin liittyvät tilpehöörit, kun niitä ei voi säilyttää ulkovarastossa ja materiaalia on niin monensorttista. Ja uushankinta ei läheskään aina edes mahdollista, jos jostain kuitenkin luopuu, niin se sitten harmittaa kun tulee tarve just sille materiaalille, mistä luopui X vuotta sitten, ja se ei enää ole saatavissa.

Puu on siitä kivaa, että sitä ei mulla ole kuin kahta sorttia, mäntyä ja koivua. Joten ei ole paha varastoida. Lisäksi kaupasta saa aina lisää.

Metallit on monipuolisempia, mutta niitä voi säilyttää ulkovarastossa niin ei oo niin paha.

Poissa Matias.

« Vastaus #35 : 08-01-2018, 13:14:45 »
Itse pyrin hävittämään kaikki tavaat joille ei ole käyttöä varmasti. Olen käynyt maaseudulla remonttia tekemässä yhdellä tutulla jolla on tavaraa ja paljon. Kunnassa ei ole rautakauppaa ja kyllä niisä hänen omista huutokaupoista hankituista varastoista on aina kaikki tarvittava löytynyt. Ei tuota tavaroiden hävittäminen -uskontoa kannata ilman kritiikkiä omaan pääkoppaansa alkaa asentamaan. Mutta kyllä sen sitten huomaa jos onkin tarvetta sille tavaralle jonka kuukausi sitten antoi pois...
...

Poissa TTA

« Vastaus #36 : 08-01-2018, 17:05:49 »
Itse ideoin jo kännykkäsovellusta jolla otettaisiin kuva tavarasta ja se joko hakisi googlen kuvapalvelusta lisätiedot, tai itse täytettäisiin. Tämän jälkeen kännykän kameralla rekisteröitäisiin paikka, missä ko. tuote on. Ideana että varaston seinässä olisi esim. jokin indeksimerkki, jota puhelimen kameralle näyttäen se osaisi nuolilla tai vaikka "lisätyn todellisuuden" eli Pokemon Go:n avulla näyttää mistäpäin tuote löytyy. Sijainnin määritys voisi perustua kameran ja liikeantureiden yhteistyöhön.
Kuvan lisäksi voisi käyttää rfid-tunnisteita, mutta niitä tarvittaisiin satoja ja niiden liimaus ei onnistu kaikkiin tavaroihin.

Kaiken tarkoituksena olisi kodin varastojen kirjanpito. Huolehdittava vain että jotain tavaraa varastosta poistaessa, se pitää muistaa kirjata ulos. Ja sama toisinpäin.

Paikalla Kumpumäen seppä

« Vastaus #37 : 08-01-2018, 17:26:13 »
Minä numeroin aikoinaan kaikki varastohyllyt, siten että yksi peltihylly oli yksi numero. Sen jälkeen luetteloin mitä kyseisellä hyllyllä on, ja vastaavasti näki mihin tuote kuuluu asettaa. Samoin kun minulla oli lokerikkoja, joissa oli 5x4 lokeroa jokaisessa, numeroin laatikot juoksevalla numeroinnilla. Tämä oli ainut tapa, miten tavarat sai pysymään järjestyksessä kun oli useampi työntekijä. Tuollaisessa lokerikossa lokerot on hetkessä sekaisin, jos ei ole numeroituna. Joillekin kun on liian vaikea ihan itse päätellä että M20 holkkitiiviste kuuluu M16 ja M25 väliin.