Kirjoittaja Aihe: Kirveen varren pintakäsittely  (Luettu 650 kertaa)

Poissa Henri A.

Kirveen varren pintakäsittely
« : 06-01-2018, 15:47:20 »
Tuli tekaistua vanhaan piilukirveen terään varsi ja nyt pitäisi miettiä millaisella pintakäsittelyllä saisi mahdollisimman kestävän. Pellavaöljyä ja tervaöljyä ehdotettu. Mitenkäs palstalaiset ovat käsitelleet kirveenvartensa? Mikä tähän on se kaikkein perinteisin menetelmä?  :)

Poissa Stefan

• Riihimäki
Vs: Kirveen varren pintakäsittely
« Vastaus #1 : 06-01-2018, 17:26:32 »
En muista että kirvesvarsia olisi nuoruusvuosinani maalla mitenkään pintakäsitelty, pelkkää koivua ne olivat.
Mökille olen viime vuosikymmenen aikana ostellut hyväkuntoisia käytettyjä teriä, jotka olen varsittanut.
Pariin kertaan olen käsitellyt varret pellavaöljyllä.
Muutamiin varsiin olen ~25 cm pituudelle parin päivän kuluttua vetänyt lisäksi punaista Miranolia lähinnä "löytyvyyden" parantamiseksi. Yllätyin kun öljy ja maali keskenään reagoidessaan muodostivat ryppyisen, poimuemalimaisen pinnan, joka hitaasi kuivuttuaan on luistamaton.
Ei luista rukkanen tuossa ja pysyy kirves hyvin hallinnassa.

Poissa Jarppis

« Vastaus #2 : 06-01-2018, 20:29:45 »
Mikä tähän on se kaikkein perinteisin menetelmä?  :)

Kuten edellä mainittiin, perinteisin on ei mitään käsittelyä.  O0

Eikä pintakäsittelyyn oikein ole tarvetta. Puupinta toimii kaikkina vuoden aikoina ja myös sateella kirves pysyy kädessä.

Käytössä kirveissä varsi yleensä katkeaa ennen kuin se lahoaa. Vähän kuten wanhan ajan savusaunat, niihin ei tullut kosteusvaurioita kun niitä lämmitettiin oikein (=sauna paloi riittävän usein).  O0

Poissa Juhani Laakso

• Rajamäki
« Vastaus #3 : 07-01-2018, 11:14:21 »
Jos kirvestä käyttää pihkapuiden pilkontaan,  saa varsi ajan myötä oivallisen pihkapinnoitteen, jolloin rukkasen pito varresta vain paranee.
Muista; Elämä on nyt!

Poissa Martin Johansson

• Aiempi nimimerkki beavis
    • Vanhanajanverstas
« Vastaus #4 : 07-01-2018, 11:20:57 »
Ja jos jotain haluaa kuitenkin laittaa niin kyllä se terva+pellavaöljy+mahd puutärpätti on ihan hyvä. Jos haluaa oikein vanhan näköiseksi niin hieroo vaikka grillihiilillä ennen pintakäsittelyä.