Kirjoittaja Aihe: Vannesahalla lyhyen palikan sahaus?  (Luettu 655 kertaa)

Poissa TTA

Vannesahalla lyhyen palikan sahaus?
« : 09-01-2018, 09:31:56 »
Sahassani on kuvan kaltainen puristin ja siihen on mahdoton saada oikein lyhyttä kappaletta kiinni sahausta varten. Joskus laittanut plootun lyhyempää leukaa vasten ja sahattavaa kappaletta vastaavan vastineen puristimen terän vastaiselle puolelle. Mutta jos tarvii sahata vain yksi sahaus, täytyisi aina ensin sahata tai etsiä sopiva vastinpala, tai plootu puristaa sahattavaa lyhyttä kappaletta vinosti ja lopputuloksena kappale irtoaa ja pääsee sisäänajamaan uutta terää.

Onko ideoita minkälaisella virityksellä tuossa voisi sahata myös vaikka 2cm pituisesta kappaleesta siivun ja se soveltuisi kaikenlevyisille palikoille?

Kuvassa oranssi kuvastaa sahattavaa asiaa.
[ Guests cannot view attachments ]
« Viimeksi muokattu: 09-01-2018, 10:10:58 kirjoittanut TTA »

Poissa Festool

Vs: Vannesahalla lyhyen palikan sahaus?
« Vastaus #1 : 09-01-2018, 09:57:08 »
Kuva?

Poissa TTA

« Vastaus #2 : 09-01-2018, 10:09:55 »
Kuva olis kiva :)  Unehtui ja nyt lisätty.

Poissa Kumpumäen seppä

« Vastaus #3 : 09-01-2018, 10:37:44 »
Tässä mun ratkaisu ongelmaan. Pulttasin takaleukaan 10 mm levyn, jonka vahvistin sitten alareunasta vielä taakse hitsatulla vaakasuoralla latalla. Sitten vaan sahasin siihen uran. Ei tietysti kannata sahailla 1-2 mm siivuja, ne kiilaa kyllä väliin. Tarvittaessa oikein lyhyenkin palikan sahaus onnistuu apupalalla toiseen reunaan puristinta, ja latta puristamaan kiinnitettävää kappaletta.   

Poissa pekkanf

« Vastaus #4 : 09-01-2018, 12:19:03 »
Haku taikasanalla "4x6 bandsaw mods" tuottaa kaikkea kivaa katseltavaksi.

Mä olen aika monta katsonut, mutta toistaiseksi lähinnä viritellyt terän kulkemaan suoraan, hydraulinen lasku ja kappaleen kiinnitykseen aina rakennettua jotakin.

Tälläinen on aika suosittu modaus, ei juuri edellytä perututamattomia muutoksia ja helppo irrottaa jos haluaa sahata kulmaan.

Leukoja sattuu erilaisia ja niitä voi modata hieman erilailla:

Pari inspiraatiota:
http://mikesworkshop.weebly.com/bandsaw-vice.html
http://www.gadgetbuilder.com/BandSaw.html

Pekka

Poissa TTA

« Vastaus #5 : 09-01-2018, 12:52:39 »
Noniin, googlettelin paljon, mutta PekkaNf:n ideaa en löytänyt. Sehän on siinä. Simppeli ja yksinkertainen. Kiitos!

Sepän sahalla ei vissiin sahata kulmaan? Itsellä on puristimen etuvaste juuri siksi niin kapea, koska saha kääntyy 45 astetta kumpaankin suuntaan.

Näistä tuli mieleen vielä yksi ratkaisu; pieni ja kapea koneruuvipuristin, joka yhdistetään rakenteeseen, joka puristetaan noilla isoilla leuoilla paikoilleen.

Poissa Kumpumäen seppä

« Vastaus #6 : 09-01-2018, 13:07:01 »
Tuossa mun sahassa on kulmaansahaus tarkoitettu tehtäväksi noita leukoja kääntämällä. Mikä sitten saa aikaan sen, että sahattava kappale on sitten jossain muualla kuin sahan vieressä olevilla rullaradoilla. Tein päätöksen etten sahaa tällä muita kuin suoria sahauksia. Mulla on pikkuinen Femi, missä saha kääntyy, niin sahaan sillä ne mitä tarvii kulmiin sahata. Jos ei mahdu Femiin, niin sitten rälläkällä.