Kirjoittaja Aihe: Akkukoneet ja pakkanen  (Luettu 1121 kertaa)

Poissa AANE

  • Viestejä: 14
Akkukoneet ja pakkanen
« : 13-01-2018, 08:10:05 »
Alkoi työmaalla Makitan 18v. akkujen lataus takkuamaan (pakkasta -5). Siis akku(t) tyhjiä ja tarve saada lisää potkua akkuihin.  Latausta kokeiltu neljällä eri akulla ja laturi(t) vilkuttelee häiriötä/vikaa kaikille akuille. Akut viedään sisälle lämpiämään ja lataus onnistuu jonkin ajan kuluttua normaalisti. Eikö Makita anna ladata kylmää akkua ja tämä olisi ominaisuus?

Minkälaisia kokemuksia on akkujen pakkasen kestosta ja niiden latauksesta? Saa kirjoittaa muistakin merkeistä.

Poissa renny

  • Viestejä: 455
Vs: Akkukoneet ja pakkanen
« Vastaus #1 : 13-01-2018, 08:35:35 »
Taitaa olla ominaisuus. Työkaverit niitä myös laittoi latautumaan lämpimiin autoihin juuri em. takia. Täysin pakkasessa ollutta akkua uudempi Panasonic ei ala heti ladata, vanhempi malli alkaa heti lataamaan, kuinka tehokasta lataus lienee sitten onkaan?
Ihmeen vähän pakkanen vaikuttaa litium-akkujen kestoon tai voimaan noin yleisesti. :o

Poissa Antti Logrén

  • Viestejä: 2 262
Vs: Akkukoneet ja pakkanen
« Vastaus #2 : 13-01-2018, 08:55:13 »
Ominaisuus on ja lion akkujen lataaminen liian kylmänä on vaarallista ja saattaa pahimmillaan laakista pilata akun. Tämän takia kunnolliset laitteet eivät suostu latamaan akkuja liian kylmänä.
Eli pistä akku povitaskuun lämpeämään juuri ennen latausta niin saattaa onnistua. Liekkö sitten lataamattomuus perusttuu pelkästään akun lämpöanturiin vai onko myös laturissa lämpöanturi.
Aikaisempi nimimerkki kkuula
Asun Vantaalla

Poissa cossuesco

  • Viestejä: 153
  • Hyvinkää
Vs: Akkukoneet ja pakkanen
« Vastaus #3 : 13-01-2018, 09:51:32 »
Sama juttu myös liian kuumilla akuilla, eli häiriövalo syttyy.

Poissa Anssi Suortti

  • Aiempi nimimerkki FormulaVee
  • Viestejä: 2 435
  • Kirkkonummi
Vs: Akkukoneet ja pakkanen
« Vastaus #4 : 13-01-2018, 10:15:06 »
Ei ole tullut tehtyä ulkona pakkasessa töitä niin ei ole tullut vastaan. Onhan nuo LiOn akut kranttuja. Sen olen huomannut, että kun varaustaso laskee riittävän alas, niin kone pysähtyy kuin seinään. Ei elektroniikka anna ajaa akkua tyhjiin.
- Halpa ja hyvä on yleensä eri paketeissa -

Poissa juska

  • Viestejä: 1 334
Vs: Akkukoneet ja pakkanen
« Vastaus #5 : 13-01-2018, 10:26:46 »
Onhan nuo LiOn akut kranttuja. Sen olen huomannut, että kun varaustaso laskee riittävän alas, niin kone pysähtyy kuin seinään. Ei elektroniikka anna ajaa akkua tyhjiin.

Joo, wanhalla NiCd-dewaltilla moottorista meinasi välillä savu nousta aukkosahan kanssa mutta paineilmalla jäähdytystä ja kone senkuin jatkoi. Nykyisellä Panasonicilla akku piippaa että elä ennää. :)

Poissa Festool

  • Viestejä: 1 756
Vs: Akkukoneet ja pakkanen
« Vastaus #6 : 13-01-2018, 11:24:11 »
Panasonicin edustaja sanoi, että akut säilyy parhaiten täytenä ja laturissa ylläpidossa. Onnistuuko työmaalla lataus, niin pysyy lämpimänä?

Poissa getty

  • Viestejä: 13
Vs: Akkukoneet ja pakkanen
« Vastaus #7 : 13-01-2018, 12:48:33 »
Panasonicin edustaja sanoi, että akut säilyy parhaiten täytenä ja laturissa ylläpidossa. Onnistuuko työmaalla lataus, niin pysyy lämpimänä?

Edustaja on harvinaisen kuutamolla, jos akkukemia on Li-pohjaista. Täytenä laturissa pitkiä aikoja on tämmöiselle akulle silkkaa murhaa. Akut pitää varata/purkaa noin 50 prosentin varaustasoon pitempiaikaista säilytystä varten.

Poissa Festool

  • Viestejä: 1 756
Vs: Akkukoneet ja pakkanen
« Vastaus #8 : 13-01-2018, 12:52:06 »
Pitempiaikaista joo, mutta miten tuo raksakäyttö. Annetaanko olla laturissa odottamassa vuoroaan vai irti kylmenemässä?

Poissa Teemu

  • Viestejä: 2 583
Vs: Akkukoneet ja pakkanen
« Vastaus #9 : 13-01-2018, 12:59:49 »
http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_store_batteries

http://batteryuniversity.com/learn/article/charging_at_high_and_low_temperatures

Olematta akkuasiantuntija, eikö tuosta viimeisen linkin taulukosta voi kehittää karkean muistisäännön, että perinteinen auton akku (lyijy-happo) lataus ja purku missä vaan lämpötilassa, -20...+50 oC kattaa lähes kaikki käyttöolosuhteet ja työkaluakkujen lataus plussan puolella ja käyttö (purkaus) missä vaan.
« Viimeksi muokattu: 13-01-2018, 13:13:42 kirjoittanut Teemu »

Poissa Mika Tiainen

  • Viestejä: 628
  • Kangasala
Vs: Akkukoneet ja pakkanen
« Vastaus #10 : 13-01-2018, 15:09:28 »
Juuri ostin taskulamppuun Li-Ion akkuja. Mukana tulleessa ohjeessa oli maininta, että älä koskaan lataa akkua jonka lämpötila on alle 0 celsiusta. Ei sen enempää mainintaa, että mitä voi tapahtua.

Poissa Antti Logrén

  • Viestejä: 2 262
Vs: Akkukoneet ja pakkanen
« Vastaus #11 : 13-01-2018, 19:39:45 »
Eiköhän se laturi lopeta latauksen kokonaan kun akku tulee täyteen joten lienee ihan sama säilyttääkö niitä siinä laturissa vai jossain muualla.
Aikaisempi nimimerkki kkuula
Asun Vantaalla

Paikalla pekkanf

  • Viestejä: 4 971
Vs: Akkukoneet ja pakkanen
« Vastaus #12 : 13-01-2018, 20:51:10 »
Nää työkaluakut on hauskoja. Ainakin jokunen vuosi sitten akut oli onnellisimmillaan kun niiden varaustaso oli n. 70%. Asian tekee vaikeaksi ettei työkalujen ja latureiden % indikaattori välttämättä kerro akun todellista varaustasoa, vaan se on viesti jonka akun työkalun ohjelmoija haluaa kertoa meille. Muttei välttämättä.

Akun/laturin informaatio voi olla, että akun varaustaso on 0%. Jos se olis oikeasti 0%, niin akku olis rikki, joten indikaatio voi olla "käyttökelpoinen kapasitetti" joka olis oikein hyvä siinä että alussa on joku 10% tms. jäljellä eikä akun/koneen elektroniikka salii pilata akkua.

Samoin 50% ja 70% tai "täysi" voi olla enempi ohje, kun todellinen akkukemian tila.

Pekka

Poissa JiisPee

  • Viestejä: 5
Vs: Akkukoneet ja pakkanen
« Vastaus #13 : 13-01-2018, 22:53:18 »
Tuolla myös keskustelua aiheesta ja siellä jossakin välissä hieman tarkemmin mitä lataus pakkasessa voi aiheuttaa.

http://www.masinistit.com/keskustelupalsta/viewtopic.php?f=2&t=92677&p=1008038&hilit=Li+ion+pakkanen#p1008038

Poissa Festool

  • Viestejä: 1 756
Vs: Akkukoneet ja pakkanen
« Vastaus #14 : 14-01-2018, 08:57:31 »
Eiköhän se laturi lopeta latauksen kokonaan kun akku tulee täyteen joten lienee ihan sama säilyttääkö niitä siinä laturissa vai jossain muualla.

Tätä se edustajakin sanoi. Laturissa ylläpitotoiminto, joka pitää akun melkein täytenä, kuten lipo pitääkin.