Kirjoittaja Aihe: Vaihteiston holkin sorvaus.  (Luettu 2507 kertaa)

Poissa Rak

  • Viestejä: 108
Vaihteiston holkin sorvaus.
« : 17-01-2018, 10:46:17 »
Harrastemaasturiin vaihteistoremontti työn alla ja korjausohjeita selatessa pisti silmään tehtaan ohje vaihtaa  vaihteiston takakoppa jos kardaanin liu'un pusla on kulunut liiaksi. Uusi maksaa rapiat 250€
Irtopuslia saa kuitenkin  amurikasta ja voihan sellaisen tehdä itsekkin.

Kysymys on siitä miten itse vaihdetun puslan koneistaa linjaan vaihteiston pääakselin kanssa.
Peräkopan ollessa irti, keskimmäiseen pääakselin laakeripesään pääsee käsiksi mittakellolla, mutta etummainen jää vaihteiston sisälle, vaihteiston ollessa kytkinkopasta kiinni sorvissa.
Takimmainen on peräkopassa, puslan etupuolella.

[ Guests cannot view attachments ]

Vaihteistosta siis irtoaa peräkoppa jonka jälkeen loppu halkeaa ylä ja alaosaan.
Jääkö tuohon muuta vaihtoehtoa kuin tehdä tuurna joka menee laakereiden läpi ja kellottaa sillä vaihteisto suoraan?  Kieth Fenneriä voisi tietty apinoida ja kiinnittää vaihteisto kelkkaan ja panna terä pyörimään akselissa, mutta mulla ei sorvin kelkassa ole oikein mitään mihin laittaa kuorta kiinni.
Välys ilmoitetaan kardaanin liu'un klappina, uusi n. 0.03-0.089mm, max 0.2mm

Kiire tällä ei ole, sorvikin on projektivaiheessa ja tuon varmaan lyön nippuun vanhalla puslalla enshätään, mutta kunhan aika on otollinen niin vois tämänkin kohteen viilata kuntoon.
« Viimeksi muokattu: 17-01-2018, 10:49:39 kirjoittanut Rak »

Poissa jaketech

  • Viestejä: 322
Vs: Vaihteiston holkin sorvaus.
« Vastaus #1 : 17-01-2018, 12:59:36 »
jos saat kerralla sorvattua holkin sivut suoraan päältä ja sisältä ni paikalleen vaan. vaihteiston koteloha pitäs olla linjassa muihin nähen. ei me olla tuon tarkemin niitä tehty ja ainki kilpureissa on kestäneet.

Poissa Matti ZZJ

  • Viestejä: 2 715
Vs: Vaihteiston holkin sorvaus.
« Vastaus #2 : 17-01-2018, 13:30:53 »
jos saat kerralla sorvattua holkin sivut suoraan päältä ja sisältä ni paikalleen vaan. vaihteiston koteloha pitäs olla linjassa muihin nähen. ei me olla tuon tarkemin niitä tehty ja ainki kilpureissa on kestäneet.
Ymmärsinköhän nyt oikein aloittajan viestistä että lootassa ei ole vaihdettavaa holkkia vaan reikä pitäisi ensin avartaa ja sitten sorvata siihen sopiva holkki.
Holkin sorvuuhan on helppo, kuluneen reiän oikean paikan arvuuttelu sitten voi olla vaikeampikin tapaus riippuen tavoitellusta tarkkuudesta ja onko siinä mitään kulumattomia pintoja lähellä joista kellottaa keskikohtaa selville.

Jos ja kun? laatikon kuorissa oleva reikä pitää avartaa niin jyrsinkone ja avarruspää ois luultavasti aika paljon mieluisampi vaihtoehto kuin sorvi.

Poissa Rak

  • Viestejä: 108
Vs: Vaihteiston holkin sorvaus.
« Vastaus #3 : 17-01-2018, 14:14:36 »
Ulostulon reiässä on prässätty holkki ja mun veikkaus aiempien kokemuksien perusteella on että perus pronssiholkki supistuu asentaessa ja pitää sen jälkeen viimeistellä(sorvaus/kalvaus). Tämä viimeistely mulla oli hakusalla, etenkin linjauksen saaminen kohdalleen.

Muutama lisäkuva.

[ Guests cannot view attachments ]

[ Guests cannot view attachments ]

[ Guests cannot view attachments ]

Tuli ilmi vaan hyviä pointteja holkista, notta kestääkö pronssinen/vast. paikallaan. Tuo alkuperäinen holkki on teräsrunkoinen, paksuus 2 millin kieppeillä. Ja holkin reikä on epäyhtenäinen, holkin ja stefan väliin kertyvälle öljylle on valumakanava holkin reiän alareunassa. Tähän päälle voimalinjan värinät, niin käsittääkseni siitä tulee riski sille että rungoton holkki ei kestä muodossaan.

Pääseekö tässä vielä valamaan uutta laakeripintaa vanhaan holkkiin  ;D


Poissa Matti ZZJ

  • Viestejä: 2 715
Vs: Vaihteiston holkin sorvaus.
« Vastaus #4 : 17-01-2018, 14:25:46 »
Tuo toleranssialue 0.03-0.089mm on kuitenkin senverran iso että kai tuo onnistuu ilman jälkikoneistelua?
Holkki 0.05mm isommaksi kuin reikä lootassa ja villinä arvauksena että holkin reikä kutistuu 0.04mm paikalleen laittaessa.
Eli sorvaa holkin reikä 0.08mm väljäksi akselille niin se on toleransseissa vaikka kutistuis koko 0.05mm tai ei kutistuis ollenkaan?

Poissa Tapani Honkanen

  • Viestejä: 2 327
Vs: Vaihteiston holkin sorvaus.
« Vastaus #5 : 17-01-2018, 15:27:03 »
Keskustelun terävöittämiseksi laitan vaihtoehtototuutta. (Harjoittelen trumpin maata varten). Tuossa on painevalualumiinikotelossa tiukahkolla sovitteella teräsholkki, jossa valettuna ohuehko laakeripinta jostakin sopivasta laakerimetallista tyyliin kampiakselin laakeriliuskat/-kuoret, kuitenkin jakamattomalla laakeriholkilla. Koska tuossa on pehmeähkö laakerimetalli kyseessä ja suhteellisen ohut seinämänpaksuus, ei pelkällä kutistusliitoksella saada riittävää pintapainetta koska laakeriholkki myötää/joustaa ja laakeriholkki rupeaa pyörimään ja tuhoutuu. Se laakerimetalli on valettu tuohon teräsholkkiin ja koneistettu mittaansa.
Laakerimetallin on syytä olla pehmeähköä ja ohuella seinämällä, jotta se kestää suuremmat pintapaineet kuin pelkkä paksuseinäisempi holkki. Noita pintapaineita lisää hammastuksesta tulevien voimien lisäksi kadraaninivelen generoivat voimat. Myöskin on kardaaninivel, joka epätasapainotilassaan aiheuttaa pyörivän kuorman laakerille. Siksi vierintälaakerikin tuossa paikassa on/olisi hätää kärsimässä. Kokemuksen ja ymmärryksen kautta on päädytty tuommoiseen ratkaisuun. Joku muukin ratkaisu voi tulla kysymykseen mutta kannattaa ottaa selvää ennen kuin tekeen tekeleen, joka kestää liian vähän aikaa. Vielä kun olisi heti katsonut noita uusia kuvia, olisi laittanut vielä tekstiä noista öljykanavistakin. Nekin pitäisi kopioida.
Täytyy tunnustaa, että yv:llä tavoitin Rak nimimerkin ja pyysin soittamaan, jotta tulisi reunaehdot nopeammin tietoomme. Vanhalla on aina kiire.
« Viimeksi muokattu: 17-01-2018, 15:30:24 kirjoittanut Tapani Honkanen »
Aiempi käyttäjänimi sepän poika

Poissa Rak

  • Viestejä: 108
Vs: Vaihteiston holkin sorvaus.
« Vastaus #6 : 17-01-2018, 15:55:39 »
Laitetaampa vielä tehtaan läpileikkauskuva vaihteiston hännästä, sinisellä viivoitettu on kardaanin lähtö joka on liukuvasti akselin päällä, itse kardaanissa ei ole liukua.

[ Guests cannot view attachments ]

Huippukierrokset mitä ulostuloakseli  voi nykyasetuksilla pyöriä on n. 8800rpm(5 vaihde)ja silloin kun maastossa herkuttelee kaasupolkimella eli kuormitus on suurimmillaan 4900-7000rpm(3 tai 4 vaihde).

Kiinnitin tarkempaa huomiota koko holkkiin vain sen takia, koska nykyisin paikallaan oleva vaihteisto lurauttelee uudella huulitiivisteelläkin öljyä ulos keulan ollessa pystyasennossa. Tämä vuoto päästi jossain kohti öljymäärän sen verran vähäksi että kuluminen pääsi käyntiin ja laatikko tuhoutuu nyt pikkuhiljaa ajaessa. Öljy kerää metallihohtoa, ääntä tulee ja vaihteetkaan ei kytkeydy kunnolla. Totesin jossain kohti lootan menetetyksi ja olen ajanyt sillä kuin huomista ei olisi. Öljytasosta tietenkin huolehtien koska välille ei ole mukava jäädä. 
« Viimeksi muokattu: 17-01-2018, 16:16:36 kirjoittanut Rak »

Poissa VVa

  • Viestejä: 117
Vs: Vaihteiston holkin sorvaus.
« Vastaus #7 : 17-01-2018, 16:16:31 »
Lähtisin kokeilemaan pronssia, se että se on alunperin tuollainen, ei tarkoita etteikö omat ratkaisut olis yhtä toimivia tai parempia.

Pyörimisnopeus on melko pieni suurimmallakin nopeudella.

Poissa Rak

  • Viestejä: 108
Vs: Vaihteiston holkin sorvaus.
« Vastaus #8 : 17-01-2018, 22:43:53 »


Tuollasta siihen amerikan aftermarkettina tarjotaan saatteella että se pitää kalvaa asennuksen jälkeen.
Voihan se olla että vähimmällä pään raapimisella pääsee ku tuollaisen hankkii. Jää nuo öljyurien jykertämiset pois.
Siitä kalvamisesta se tuska syntyy kun ei pysty tällä hetkellä mitenkään varmistamaan että reikä on keskellä, saa siihen sentään ohjauksen yhdeltä suunnalta :crazy2:
Käjet on sen verran karkeat että pilkun viilaukseen ei tarvii enää edes työkaluja  ;D ;)

Noita vaihteiston koteloita on periaatteessa ylimääräisiä että on vähän särkymävaraakin jos sattuu sutia vetämään.

Mielenkiintoista ois kyllä vanhaan kuoreen valaa uudet sisukset, mutta se voi olla viisasta jättää myöhemmäksi  :)
« Viimeksi muokattu: 17-01-2018, 22:48:50 kirjoittanut Rak »

Poissa Matti ZZJ

  • Viestejä: 2 715
Vs: Vaihteiston holkin sorvaus.
« Vastaus #9 : 17-01-2018, 23:43:18 »
Ei sitä reiän suuntaa eikä paikkaa ole tarkoitus käsikalvimella muuttaa, lisäksi noissa käsikalvimissa on aika pitkä "ohjauskartio" jolloinka ne asettuvat suht hyvin reikään. Ei sitä nyt tietysti ihan tarkoituksella kannata kieroon vääntää.
Oikeet metallimiehet antanee kalvimiseen paremmat vinkit jahka se on ajankohtainen.

Poissa Rak

  • Viestejä: 108
Vs: Vaihteiston holkin sorvaus.
« Vastaus #10 : 18-01-2018, 18:06:09 »
Kalvimiseen ei oo tullu sinällään perehyttyä, joskus jotain pikkukikkaretta tainnu nykertää.

Kaikki kalvimet mitä käsien ulottuvilla on, ovat säätömalleja.

Poissa Lathe

  • Viestejä: 1 505
Vs: Vaihteiston holkin sorvaus.
« Vastaus #11 : 18-01-2018, 20:19:24 »
Sellaisellahan tuollainen juuri sovitetaankin,vähän kerrallaan välillä kokeillaan onko sopiva. Kiinteällä kalvaimellahan voi vaan tehdä sitä yhtä kokoa,monesti vaikka on hyväkin kalvain helpolla tekee liian väljän reiän.Johtuen koneessa olevista virheistä,ei ole käytetyt kartioholkit virheettömiä ym tekijät.

Poissa ha

  • Viestejä: 243
Vs: Vaihteiston holkin sorvaus.
« Vastaus #12 : 18-01-2018, 20:28:04 »
Voihan sen vanhan holkin mitata että paljonko sisähalkaisija irroitettuna muuttuu ja arvioida työvarat sen mukaan. Jos olettaisi että reikä valussa on keskeisesti muihin reikiin nähden niin kellottaa irtoholkin ja ajaa sorvissa työvaroille, olisi helppo suoritus. voinee sen asentaa vain vähän matkaa ja mitata, ottaa lisää pois tarvittaessa. Mielestäni kalviminen tulee kysymykseen vain silloin jos laakeripesä ei olisi keskeinen tai muuten sarjatuotannossa on sille sopivat välineet ja on todettu paikka kriittiseksi, että tehdään uutena tarkasti.

Poissa VVa

  • Viestejä: 117
Vs: Vaihteiston holkin sorvaus.
« Vastaus #13 : 18-01-2018, 20:53:09 »
Kalvain menee sinne minne reikäkin oli menossa, eli jos reikä ei ole kohdillaan, kalvaminen on väärä menetelmä. Avarrus oikea.

Käsiä tuossa varmaan pestään kun kalvaminen on jätetty asentajalle... Eikä ole muutakaan tapaa varmistaa että holkki on ihan sata sopiva prässäyksen jälkeen.

Poissa Rak

  • Viestejä: 108
Vs: Vaihteiston holkin sorvaus.
« Vastaus #14 : 18-01-2018, 21:16:24 »
Mittasin ohimennen reiän tänään, 4-5 satkua soikea. Ei vaan ollutkaan kardaani käden ulottuvilla että ois saanu oikeesti testata kuluneisuuden.

Kalvaimen käyttötapa-ajatuksia säädetty realistisempaan suuntaa  :)

Aiemmat kokemukset on ollut sellaisia että merkkihuollon tiskiltä ostettu pronssiholkki on ollu asennuksen jälkeen niin tiukka ettei sinne mahtunut akseli sisälle.