Kirjoittaja Aihe: Tasot keittiöön ja vessaan  (Luettu 4331 kertaa)

Poissa heikkiv

Vs: Tasot keittiöön ja vessaan
« Vastaus #15 : 21-01-2018, 07:25:09 »
Meillä on ollut kauan ikean pyökkitasot. Mömmöä pintaan niin ei ole kosteus ongelmia. Olen vetänyt silkillä ohuelti vanhaa pintaa pois ennen uutta käsittelyä.

Poissa FinnPeak

« Vastaus #16 : 21-01-2018, 13:36:43 »
Pedantti luonne kyllä löytyy näihin hommiin, kunhan noista miljoonista vaihtoehdoista ekaksi keksii mitä tekee. Joten siinä mielessä puutason valmistelu ja hoito ei ole ongelma. Tommonen nelisenttinen mäntyliimalevy ei hirveän kalllista ole, parilla sataa löytyis matsku mitä tähän keittiöön menee. Öljyistä ja tököteistäkin osa on jo hyllyssä valmiiks...

Toi liimalevy myös mun silmään näyttää mukavammalta, enemmän "puupinnan" näköinen oksineen kaikkineen kuin noissa puusäleistä kasatuissa. Tietty parhaimman varmasti saisi ihan itse väsäämällä mutta ei riitä tässä vaiheessa stamina puutavaran valmistelusta asti lähtevään projektiin. Joku seppähän noita toki varmasti myös tekisi, mutta epäilen että sillätapaa tulee melko kalliiksi. Riihirustiikista ainakin näin, että hinnat olivat kuulemma tonnista ylöspäin...

Poissa Tee

« Vastaus #17 : 21-01-2018, 13:58:35 »
Reilu vuosi sitten vaihdoin keittiön tasot 90-luvun melamiinista koivuun, joka on osmolla hiukan valkaistu. Vuoden jälkeen melkein huonommassa kunnossa kuin vanhat mellut, näemmä liian pehmeää on koivu meidän käyttöön. Joskus oli saarnitasot, pysyivät parempina.

Poissa Anssi Suortti

• Aiempi nimimerkki FormulaVee
  • Kirkkonummi
« Vastaus #18 : 21-01-2018, 14:27:58 »
Mäntyä ei ainakaan kannata laittaa. Aivan liian pehmeätä. Tammi, saarni, pyökki tai joku muu kovapuulaji.

Laatukamaa löytyy esim. Emeri Oy.
- Halpa ja hyvä on yleensä eri paketeissa -

Paikalla jarvin74

« Vastaus #19 : 21-01-2018, 16:21:11 »
Woodimin hinnastossa näkyy ainakin olevan levyä tarjolla täyspitkällä sauvalla. Puulajeja pitkälti toista kymmentä.

Poissa juska

« Vastaus #20 : 21-01-2018, 17:03:28 »
Mä laitoin entiseen pirttiin n. 9m pitkästi Bauhausin tammilevyä, tarjouksesta oli muistaakseni 3m levy 150e ja ihan hyvälaatuista. Pari pikkuvikaa löytyi syynätessä mutta ne kun sijoitti altaan ja hellan kohtaan niin ei haitannut. Pintaan monta kerrosta osmoa ja hyvin meni sen viitisen vuotta kun asuttiin, ehkä kerran vuodessa hoito top-oililla.

Ohessa pari kuvatustakin. Nurkan syvempi osa on tehty liimaamalla kahdesta palasta ja sitten koko hässäkkä on liimattu paikallaan kolmesta osasta, eli nurkkapala, keittiön puoli ja sitten ikkunan puolella n. 4.5m pitkä pätkä jonka liimasin eriksen kahdesta pätkästä. Saumoihin laitoin puutapit ja kiristys 6mm kierretangoilla mille jyrsitty mutterin pesät alapuolelle. Meinasi vähän akseli loppua yläjyrsimestä mutta onnistui..  ::)

kimmo kiurumaki

• Vieras
« Vastaus #21 : 21-01-2018, 19:30:42 »
ohessa kuva omasta 10v mäntytasosta,epoksi tekee kumminkin aika kovan pinnan.

Poissa FinnPeak

« Vastaus #22 : 21-01-2018, 20:00:11 »
ohessa kuva omasta 10v mäntytasosta,epoksi tekee kumminkin aika kovan pinnan.

Epokseja en oo käyttänytkään. Toikin vois olla tietty ihan kiinnostava optio, jos laittais jotain mattaa versiota. Osaatko arvioida tekeekö tuo kuinka kovan pinnan, esim. versus kovemmat puulajit / laminaatit?

Milläs tavaralla tuo puun värjäys on sitten viisainta tehdä ennen epoksointia? Ja miten olet levyn alapuolen käsitellyt?
« Viimeksi muokattu: 21-01-2018, 20:04:41 kirjoittanut FinnPeak »

Poissa juska

« Vastaus #23 : 21-01-2018, 20:06:33 »
Eikös epokseissa ole yleensä bisfenoli-A yhtenä komponenttina? Tätähän pyritään nykyään välttämään esim. astioissa niin onko tuo keittiön tasoonkaan ihan pop..?

kimmo kiurumaki

• Vieras
« Vastaus #24 : 21-01-2018, 20:44:13 »
aivan tavallisella laminointiepoksilla olen tehnyt tasoja sisälle ja ulos.kyllä niihin jälki kolhusta jää,mutta mitä sitten,hioo kun harmittaa.jopa lehtikuuseen tulee upea ja sileä pinta.

kimmo kiurumaki

• Vieras
« Vastaus #25 : 21-01-2018, 20:48:58 »
Eikös epokseissa ole yleensä bisfenoli-A yhtenä komponenttina? Tätähän pyritään nykyään välttämään esim. astioissa niin onko tuo keittiön tasoonkaan ihan pop..?
jollet koko aikaa nuole tasoa niin en usko haittaa olevan,käytetään kumminkin muoviastioissakin.

Poissa FinnPeak

« Vastaus #26 : 22-01-2018, 12:31:59 »
aivan tavallisella laminointiepoksilla olen tehnyt tasoja sisälle ja ulos.kyllä niihin jälki kolhusta jää,mutta mitä sitten,hioo kun harmittaa.jopa lehtikuuseen tulee upea ja sileä pinta.

Osaatko Kimmo heittää vaikka jotain linkkiä ohjeisiin missä puun epoksoinnista olisi perusasioita? En äkkiseltään löytänyt ainakaan suomeksi. Jos siis hakee ei-kiiltävää kulutuspintaa pöydälle. Olis kiva kuulla esim tartunnasta, että onko jotain rajoitteita puun käsittelyllä ennen tuota tököttiä. Ja pitääkö tason elämiset jotenkin huomioida tms, epoksoida alapuolikin?? Epoksipöytätopiceissa en tästä huomannut mitään juttua.

Ajatus alko laukkaamaan.. keittiössä on isovaarin joskus vuonna 1900 kasaama, vuosi sitten kunnosteltu pöytä, jossa siis leveää mäntylankkua. Siihen vedettiin uudeksi pinnaksi petsaus ja lakka. Epoksin kanssahan olis varmaan per'aatteessa mahdollista tehdä suht samanilmeinen lankkutaso, kun lankkujen väliset viisteetkin menis epoksilla tasaiseksi. Väriksi tässäkin siis petsit ja sitten epoksi? Hmm. Pitääpä etsiä sivistystä jostain...

kimmo kiurumaki

• Vieras
« Vastaus #27 : 22-01-2018, 16:31:59 »
hei,
laita nyt vaikka gookkeliin   epoksihartsi puulle    niin riittää iltalukemista,käytetty puunkanssa esim lentokoneissa ja veneissä,liimana ja pinnoitusaineena.

kimmo kiurumaki

• Vieras
« Vastaus #28 : 22-01-2018, 17:26:01 »
no eipä ollu haulla suomeksi tekotavoista oikeen mitään,soveltuvia aineita löytyi kyllä.itse olen jättänyt toisen puolen käsittelemättä periaatteesta,ei ole tapahtunut vääntyilemistä.olen hionut kappaleen,taso tai muu puinenkappale,sivellyt pensselillä laminointihartsin pintaan ja toistanut käsittelyn hetken päästä imeytyneisiin kohtiin niin että kuivamaan jää kiiltävä hartsinen pinta.kuivuttuaan hionut karkeasta noin 320,puhdistanut pölyt ja uudella hartsipaukulla hioronut pinnan rätin kanssa läpi niin ettei jää kiiltävää pintaa,kuivuttuaan silkkimäinen pinta.täyttämistä en ole isoihin ja syviinhalkeamiin tehnyt.lämpö ohentaa ja nopeuttaa hartsia.

Poissa FinnPeak

« Vastaus #29 : 22-01-2018, 20:26:25 »
no eipä ollu haulla suomeksi tekotavoista oikeen mitään,soveltuvia aineita löytyi kyllä.itse olen jättänyt toisen puolen käsittelemättä periaatteesta,ei ole tapahtunut vääntyilemistä.olen hionut kappaleen,taso tai muu puinenkappale,sivellyt pensselillä laminointihartsin pintaan ja toistanut käsittelyn hetken päästä imeytyneisiin kohtiin niin että kuivamaan jää kiiltävä hartsinen pinta.kuivuttuaan hionut karkeasta noin 320,puhdistanut pölyt ja uudella hartsipaukulla hioronut pinnan rätin kanssa läpi niin ettei jää kiiltävää pintaa,kuivuttuaan silkkimäinen pinta.täyttämistä en ole isoihin ja syviinhalkeamiin tehnyt.lämpö ohentaa ja nopeuttaa hartsia.

Joo, näyttää lontooksi löytyvän juttua enemmän. Himmeämpää pintaa neuvottiin ainakin yhdessä ohjeessa tekemään kevyellä hiomisella ja sitten, olikohan polyuretaanilakkaa, päälle. Ja petsi tosiaan on se oikea värjäystapa tuossa.

Oletan että kannattaa paikat suojata aika hyvin ton hartsin kanssa leikkiessä sisätiloissa... pitääpä testata ja vaikka sitten raportoida tänne mitä sai amatööri aikaan.