Kirjoittaja Aihe: luonto suomi  (Luettu 2398 kertaa)

Poissa tkuhmone

Vs: luonto suomi
« Vastaus #15 : 23-01-2018, 23:26:12 »
kotiseudulla rottia ei ole sen jälkeen näkynyt, kun karjanpito lopetettiin. Sen aikana pääsivät eri rakennuksissa helposti ruokaan käsiksi. muunmuaassa kauraa jyvinä, jauhettuna jne. Nuorempana niitä ison läjän pyydystin.

Nykyään Espoossakin näkee rottia useammin, esim kävelylenkillä. Useat juoksevat esim tien yli. Monet rotat olen nähnyt pujahtamassa viemäriputkeen piiloon.
Timo, OH7HMS

Poissa Apeli

« Vastaus #16 : 24-01-2018, 11:44:18 »
Muistan kuunnelleeni radiosta pirkanmaalaisen rottien hävittämiseen koirien kanssa erikoistuneen naisen kertomuksia, jostain vanhasta navetasta olivat lahdanneet hirveän läjän rottia ja kun jäljelle jääneet olivat tajunneet, mikä on edessä, olivat ryhtyneet täysmittaiseen hyökkäykseen koiria ja naisia päin. Viekkaita ja päättäväisiä otuksia siis vaikka nekin pääsivät hengestään.

Poissa promaakari

• Käsityöläisen kotisivut
« Vastaus #17 : 24-01-2018, 16:45:23 »
Käsittääkseni rotta on, jossei nyt ihan täkäläisen eläinkunnan älykkäin, niin ainakin ihan sieltä fiksuimmasta päästä oleva otus. Niiden hävittäminen pyydyksillä ja myrkyillä on melkoisen haastavaa ja työlästä puuhaa ja nähty vaiva aikaansaatuun saatuun hyötyyn ts. kannan vähenemisen suuruuteen nähden varsin monissa tapauksissa melkeinpä kohtuuttoman suuri.

Tuossa naapurissa olevassa kerrostalossa on ollut aika paha rottaongelma ja edellinen talonmies kokeili kaikki mahdolliset tietämänsä ja kuulemansa konstit mutta hänen töillään rottien määrä korkeintaan vain hieman väheni. Lopuksi oli pakko kutsua paikalle alan ammattifirma ja heiltä löytyi lopulta sellaiset keinot että rottakanta saatiin niin pieneksi että se ei enää ole juurikaan ongelma.

Poissa panze

« Vastaus #18 : 24-01-2018, 22:35:40 »
Olin pari kuukautta pois verstaalta. Kun palasin...kaikki tasot täynnä ulosteita. Mietin, että oven vieressä hyllyllä piti olla rotan myrkkyä, jota olin aiemmin ostanut kompostia varten. Ei löytynyt, ei mistään...sitten huomasin metallinkeräys pöntössä pahvilaatikon. Oli pudonnut hyllyltä, kun rotta oli "maistellut" sisältöä. Oli maistanut yhdestä pussista pikkaisen. Sitten koko laatikko oli pudonnut metallinkeräys pönttöön.
Ajattelin että laitan eväät paremmin tarjolle pöydälle jossa oli runsaasti ulostetta.
Parin päivän seurannassa eväs ei maistunut.
Laitoin kaksi loukkua lisäksi "pyytämään".
Oliko tuolla "maistelulla" jokin vaikutus. Oliko ylipäätään rotta, vai jokin pienempi?
Nyt ei ainakaan viikkoon mitään merkkiä nelijalkaisista. Kun tulin viikko sitten kotiin, niin yöllä kotiin ajaessamme alkoi lumisade, joka toi noin 20cm lunta verstaan ympärille. Poistumis/liikkumis jälkiä ei ole. Kokemusta rotista noin ylipäätään on melko paljon tässä ympäristössä.
Nyt mietin, että onko hiljaa syömättä ullakolla (jonne ilmastointihormin vierestä jysrsitty reikä), vai olko ollenkaan rotta.
Papanat noin sentin pituisia suurimmillaan, eli vähän rajatapauksena menee.
Odotellaan...eläkeläinen on näissä(kin) asioissa yleensä voittaja. Jos elää saa.

Poissa pisteri

• helsinki
« Vastaus #19 : 29-01-2018, 17:04:28 »
no niin jos se eka rotta oli mies puolinen niinkuin muija sanoi niin nyt oli irmelin viimeinen päivä koittanut ja oli aika iso kun olin sitä syöttänyt herkuilla
Kenny

Poissa tkuhmone

« Vastaus #20 : 29-01-2018, 17:25:45 »
tämä yksilö yritti mennä paikallisen kerrostalon muuntamo huoneeseen. Ritilän läpi meni pää, mutta sitten jäi jumiin >:D
Timo, OH7HMS

Poissa Lathe

« Vastaus #21 : 29-01-2018, 20:07:29 »
Tuo Pisterin pyydyksessä ei ole rotta vaan vaalea vatsan alus paljastaa sen metsähiireksi.Näitä on yleensä nurkissa koko populaatio,joten voi saada hyvinkin puoli tusinaa otusta pyydystettyä.Yleensä sen jälkeen tulee hiljainen kausi.

Poissa pisteri

• helsinki
« Vastaus #22 : 29-01-2018, 21:13:16 »
tota noin kyllä mä olen sitä mieltä että ehdottomasti rotta , metsähiiri ei luultavasti kasva isommaksi kuin 0,33 kalja tölkki ja kävin mittaamassa ton loukun pituuden joka noin 17 cm mutta jos vatsasta väri jäänyt ahtaaseen tunneliin  :)
Kenny

Poissa pisteri

• helsinki
« Vastaus #23 : 29-01-2018, 21:16:10 »
ja hiekasta löyty jo uusia kaivauksia , oisko broidi tai systeri liikkeellä ja toivottavasti pikku broidi/systeri
Kenny