Kirjoittaja Aihe: Pesuaineiden/yms. muovikuula/raekielto?  (Luettu 3032 kertaa)

Poissa Large

Vs: Pesuaineiden/yms. muovikuula/raekielto?
« Vastaus #15 : 23-01-2018, 22:00:38 »

Lidlistä saa välillä W5 käsienpesutahnaa joka sisältää puujauhoa. Ihan hyvin toimii.

Puuilostakin ostin joskus todennäköisesti saman valmistajan käsienpesutahnaa. Hinta oli hyvin samaa luokkaa ja aine yhtä hyvää.

Poissa TTA

« Vastaus #16 : 23-01-2018, 22:30:43 »
Lidlistä ostin joskus jotain käsienpesutahnaa, joka oli vuoden päästä homeessa. Ei kiitos. Ei se ekologista sekään ole, jos aineet happanee astioihin ja joudutaan heittämään pois.

Poissa Markus Nylund

• Vantaa
« Vastaus #17 : 23-01-2018, 22:46:39 »
Tää mun on jo vanhentunut leiman mukaan. Kuivaa on. Aina oon kuivalla kädellä ottanut siitä ja sitten vasta hanasta vähän vettä. Käsiä yhteen ja lopuksi huuhtelu. Et kai märkää kättä oo purkkiin pistänyt?

Paikalla Kumpumäen seppä

« Vastaus #18 : 23-01-2018, 22:54:54 »
Mä olen kyllä varmaan ottanut tuota Lidlin ainetta märin ja kuivin käsin. Kansi on aina rakosellaan. Ainut ongelma, että purkki meinaa ruostua tuossa lavuaarin reunalla. Muuten loistava aine.  O0

Poissa pera8x

« Vastaus #19 : 23-01-2018, 22:56:24 »
Foorumin aihepiiriin sopivasti tehdään saippua luonnollisesti ite.

kannatetaan!

pari kertaa tehnyt itse saippuaa. kyllä se toimii, kuten mikä tahansa palasaippua. mutta noista kotitekosista saippuoista tuppaa jäämään jotenkin tahmanen jälkimaku käsiin. tai sitten mun keitoksista on jäänyt öljyä valmiiseen saippuaan. jos sitä tekiskin nestesaippuaa ja terästäis jollain tinnerillä tms? vois olla ainakin tehokasta käsienpesuun.

Poissa Matti ZZJ

« Vastaus #20 : 23-01-2018, 23:13:29 »

pari kertaa tehnyt itse saippuaa. kyllä se toimii, kuten mikä tahansa palasaippua. mutta noista kotitekosista saippuoista tuppaa jäämään jotenkin tahmanen jälkimaku käsiin. tai sitten mun keitoksista on jäänyt öljyä valmiiseen saippuaan. jos sitä tekiskin nestesaippuaa ja terästäis jollain tinnerillä tms? vois olla ainakin tehokasta käsienpesuun.
Eli oot tehnyt kosteuttavaa kauneussaippuaa!  ;D

Mulla kun välillä meinaa kädet kuivua ja on ihottumaa vaivana niin olen kokeillut käsienpesuun mm. ruokaöljyä, voita ja käsivoiteita.
Kaikki toimivat kuuman veden kanssa ihan hyvin, itseasiassa sellainen öljynsekainen lika lähtee usein paremmin kuin perus käsienpesuaineilla.

Poissa RJP

« Vastaus #21 : 24-01-2018, 04:40:08 »
Silloin hyvään vanhaan aikaan ei nestesaippuoita edes ollut ja heti kun ne alkoi tulla markkinoille niin kyllä lehdessä kerrottiin että säilöntäaineita pitää lisätä että ne tuotteet säilyy ja väriä ulkonäön vuoksi. Varmaan olisi tehtävissä myrkyttömiä mutta mihin hintaan. Joku raastinrauta viritys pitäisi laittaa palasaippuaan tai säilyisikö ja miten pitkään jos annostelijaan laittaisi...

Poissa TTA

« Vastaus #22 : 24-01-2018, 11:46:26 »
Isovanhemmillani oli tapa heitellä palasaippuan jämät lasipurkkiin, jossa oli entisiä jämiä ja vähän vettä. Lopputuloksena oli limaista "nestesaippuaa". Ihan hyvin silläkin lähti kädet puhtaaksi.
Kun nyt kauneussaippualinjalle lähdettiin ja Matti ZZJ kertoili käsien pesusta öljyllä, niin olen toinen ääripää; en tykkää mistään pesuaineesta, mikä jättää iholle kalvon. Tuntuu siltä ettei ne puhdista. Esim. Dove-suihkusaippuat, joita saa hinkata iholta pois puolisen tuntia ja silti olo on likainen. Mieluummin pesen kunnon saippualla ihon ja laitan sitten vaikka kosteusvoidetta - jos iho sitä kaipaa.

Poissa Khyron

• Mikan puutyösivut
« Vastaus #23 : 24-01-2018, 19:53:29 »
Foorumin aihepiiriin sopivasti tehdään saippua luonnollisesti ite.

kannatetaan!

Lipeän ja rasvan suhteillahan tota rasvasuutta saa säädeltyä, laskureissahan saa yleensä laitettua paljonko on ylimäärästä rasvaa. Olikohan ulkomuistista 5 - 10 % normaaleille saippuoille hyvä.

Poissa pera8x

« Vastaus #24 : 25-01-2018, 12:43:32 »
juu, noinhan se menee. itte kattelin ohjeet vain netistä ja tein vähän sinneppäin ilman sen kummempaa hienostelua. lopputulos oli myös sen mukanen.

mulla on fairyä tallin lavuaarin reunalla. sitä käytän käsien pesuun. lisäpesuaineena on jonkun sortin tehopesuainetta lantrattuna pumppupulloon. yleensä ollu pinelineä, mutta nyt on jotain motonetin omaa sotkua. jos oikein paskaset kädet, niin käytän tuota lisäpesuainetta. muuten menee ihan pelkällä fairyllä.

ei mulla kädet edes juuri kuivaa, vaikka tollasilla pesuaineilla pesenkin kädet.

Poissa liliana

• Valvoja
  • HOLLOLA
« Vastaus #25 : 25-01-2018, 14:41:15 »
Jos omien saippuoiden keitto ei suju, niin Lahdessa kirpputori Kisällissä oli tänään yhdessä loosissa kaupan oikeaa vanhan ajan ruskeaa saippuaa. Oletettavasti sitä perinteistä luusaippuaa, ei hajusteita, joten sopii allergikoille ja on luontoystävällistäkin kunnes toisin todistetaan. Sellaisia noin 30x50x120 kankia, kahdelta eri valmistajalta:
 Soile-saippuaa, made in Kerava ja Havin saippuaa Riihimäeltä, joka palikassa kahden euron hintalappu.

Poissa Matti ZZJ

« Vastaus #26 : 25-01-2018, 14:59:47 »
Jos omien saippuoiden keitto ei suju, niin Lahdessa kirpputori Kisällissä oli tänään yhdessä loosissa kaupan oikeaa vanhan ajan ruskeaa saippuaa. Oletettavasti sitä perinteistä luusaippuaa, ei hajusteita, joten sopii allergikoille ja on luontoystävällistäkin kunnes toisin todistetaan. Sellaisia noin 30x50x120 kankia, kahdelta eri valmistajalta:
 Soile-saippuaa, made in Kerava ja Havin saippuaa Riihimäeltä, joka palikassa kahden euron hintalappu.
Kerrohan nuorisoryhmälle että mitä on luusaippua kun google ei paljonkaan asiasta tiennyt?

Poissa Kotiverstaan konehuone

• Foorumisoftan huoltojoukot
  • Ylläpito
« Vastaus #27 : 25-01-2018, 15:28:15 »
Kun tuo yhteiskunnallisten aiheiden käsittely on "harmaata aluetta" ja mietityttää, niin tämä on mun mielestä hyvä noita asioita sivuava ketju. Ei syyttäviä sormia mihinkään suuntaan eikä kärjistämistä tms. vaan verstashommia läheltä sivuavaa mietintöä ja oikeata keskustelua. Tällaiset yhteiskunnalliset keskustelut ovat minun mielestäni vastedeskin tervetulleita foorumille.  O0

-Reko

Poissa Bjarne Mårtensson

• Hamina
« Vastaus #28 : 25-01-2018, 15:47:20 »
Kotikemistin reseptikirjasta vuodelta 1956 löytyi tällaiset reseptit käsienpuhdistusaineille:
Aikaisempi nimimerkki Måtte

Poissa liliana

• Valvoja
  • HOLLOLA
« Vastaus #29 : 25-01-2018, 16:31:55 »
Kerrohan nuorisoryhmälle että mitä on luusaippua kun google ei paljonkaan asiasta tiennyt?

Luusaippuaa keittelivät terasjätteistä, rasvat ja luut, siis eläinrasvaa lipeän kanssa. Tarkempaa tietoa ainesosista mulla ei ole, vaikka mummovainaa (eläessään) saippuaa keittelikin. Lipeä saattoi olla koivuntuhkalipeää, tuskin sitä oikeaa lipeäkiveä, jota vielä 50-luvulla valkopyykin keitossa käytettiin.

Riihimäellä oli ainakin vielä 60-luvun lopulla saippuatehdas (saattoivat tehdä luuliimaakin) vankilan takamaastossa. Tehtaan laanilla oli julmettu kasa teurastamoilta tulleita luita ja haju sen mukainen lämpiminä päivinä. Tehdas ja vankila olivat ihan varuskunnan rajanaapureita joten nämä eteeriset tuoksut tulivat alokasaikana pakollisilta aamulenkeiltä tutuiksi.