Kirjoittaja Aihe: laakerin koolin lämmittäminen...taisi mennä laakeri hajalle  (Luettu 1932 kertaa)

Poissa d-lowrider

  • Viestejä: 106
No niin, oppia ikä kaikki. Piti lämmittää laakerin sisäkooli että se menisi akselille. Laitoin kahden laakerin koolit hellan levylle. Laitoin toisen paikoileen ja samaan aikaan se toinen oli vielä levyllä....ja sen väri muuttui kultaan/ ruskeaan päin. Täytyykö sitten marssia taas laakerikauppaan vai vaikuttaako väri pintaan mitenkään? Ainakaan viilalla ei saanut aikaan mitään eroa koolien välillä

Poissa pera8x

  • Viestejä: 2 498
teoriatasolla laakeria ei saisi lämmittää, kun olikohan se nyt vain 120-150 asetetta. tai jotain sitä luokkaa kuitenkin. eriasia, että missä lämpötilassa se alkaa sitten pehmiään. jos ei ole mikään kovin kriittinen paikka, niin koittaisin. kyllä se sitten kulahtaa aika nopeesti, jos on pehmennyt.

mutta jos kyseessä on joku vähän kriittisempi paikka, esim. prätkän pyöränlaakerit, tai joku hankala paikka, minne ei oikein pääse käsiksi, niin ostaisin uuden. ei tartte kahteen kertaan tehdä, jos laakeri onkin pilalla.

Poissa KalleV

  • Viestejä: 572
http://www.skf.com/binary/123-290853/SKF-laakerien-kunnossapito---SKF-bearing-maintenance-handbook---10001_1-FI.pdf

120 astetta max ton mukaan ja eikös keltainen jo ollut jotain 250? Komppaan Peraa

Poissa pekkanf

  • Viestejä: 5 108
Päästöväristä vois jotain päätellä.
https://www.engineeringtoolbox.com/tempering-colors-steel-d_1530.html

Eli jos väriä on, niin silloin käynnyt liian kuumana. Varminta laittaa uusi laakeri.

Mutta puhuit "sisäkoolista" siis oliko se joku neulalaakerin sisäkooli?

Jos päästöväri ollut heikoin keltainen, niin sisärengas ei ole vielä päästynyt kovin pehmeeksi.

Pekka

Paikalla Markus Nylund

  • Viestejä: 872
  • Vantaa
Koita pyyhkästä rätillä jos siinä vaikka oli varastorasva joka kärähti. Ainakin minä olen tuossa onnistunut ja pyyhkimisen jälkeen oli taas kirkasta pintaa.

Poissa pekkanf

  • Viestejä: 5 108
Päästöväri on erittäin pinnassa, joten jos "jäljet" pyyhkii pois, niin se on vaan todisteiden hävittämistä :) Metallit eivät värjäydy läpi normaaleissa lämpötiloissa.

Pekka

Poissa jaahaa

  • Viestejä: 19
Olen käyttänyt laakerien lämmitämiseen aina kahvinkeittimen lämpölevyä, se on turvallinen kun siinä ei lämmöt nouse liian korkealle vaikka unohtuisi laakeri pitemmäksikin aikaa. Lämpöanturilla joskus mittailin niin laakerit lämpesi hieman yli 90 asteeseen levyllä.
Jaakko

Poissa pekkanf

  • Viestejä: 5 108
Toihan on hyvä...antaiskohan vaimo kannibalisoida kahvinkeittimen?

Pekka

Poissa d-lowrider

  • Viestejä: 106
Joo neulalaakerin sisäkooli se on. Tuo kahvinkeitin on kyllä loistoidea!

Poissa pera8x

  • Viestejä: 2 498
http://www.skf.com/binary/123-290853/SKF-laakerien-kunnossapito---SKF-bearing-maintenance-handbook---10001_1-FI.pdf

120 astetta max ton mukaan ja eikös keltainen jo ollut jotain 250? Komppaan Peraa

toi olikin mielenkiintonen opus, kiitti vinkistä. tarttee lueskella, jos vaikka oppisi jotain. ainakin sisällysluettelo vaikutti mielenkiintoselta.

juu, toi kullanvärinen on alin päästöväri. muistan, kun joskus 15 vuotta sitten tein yhden rst koristeen ja halusin sen näyttävän kullalta. pikkasen lämpöö ja väri oli just, eikä melkein. siinä oli mun ensimmäinen konkreettinen kanssakäyminen päästövärin hyödyistä.

Poissa jarvin74

  • Viestejä: 156
Onnistuu mikrossakin

https://youtu.be/LVODJm05plw